Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
tata-nano-l-02.jpg

Tata

In de begintijd werkte Tata bij de voertuigbouw samen met DaimlerLang voordat Europese autoproducenten India als veelbelovende groeimarkt ontdekten, maakte het Indische Tata-concern al gebruik van het economische potentieel dat het zich razendsnel ontwikkelende subcontinent bood. Reeds in 1945 werd daarom Tata Motors Ltd. in het leven geroepen. Vooreerst beperkte de producent zich op de productie van locomotieven, bouwmachines en utilitaire voertuigen. Aangezien ze nog niet voldoende technische kennis voorhanden hadden, werkten de Indiërs hierbij in de jaren ’50 nog met het Duitse bedrijf Daimler-Benz samen. Deze samenwerking werd midden jaren ’90 door Tata en Daimler voortgezet, toen de Indiërs met de licentieproductie van Mercedes-Benz auto’s begonnen.

De eerste eigen ontwikkelingen van Tata

Aan het begin van de jaren ‘80 veranderde Tata steeds meer van samenwerkingspartner naar constructeur die eigen producten en modellen op de markt bracht. Reeds in 1971 hadden de Tata-ingenieurs hun eerste zelf ontworpen injectiemotor gepresenteerd. Nauwelijks tien jaar later volgden dan de eerste vrachtwagens uit eigen productie. Tenslotte presenteerde de constructeur in de jaren ’90 met de Tata Sumo en de Tata Indica de eerste zelf ontwikkelde terreinwagens en personenauto’s. Sindsdien positioneerde Tata zich als de grootste voertuigbouwer van India. Naast utilitaire voertuigen, MPV’s en bussen kwam de productie van personenauto’s in de focus te staan.

Tata versterkt zijn internationale positie door overnames

Maar ook internationaal werden de Indiërs in toenemende mate zichtbaar op de markt. Ze kochten de bedrijfswagentak van Daewoo in Zuid-Korea en kregen met de overname van Jaguar en Land Rover ook in Europa en Noord-Amerika vaste voet. Het doel: het inmiddels brede palet aan eigen modellen moest in korte tijd ook op de buitenlandse markten aangeboden worden. In Europa concentreerde Tata zich aanvankelijk op Italië, Spanje en Polen. Voornamelijk het economymodel Tata Nano moest hier als ‘deuropener’ dienen. Deze auto verkochten de Indiërs als goedkoopste auto ter wereld reeds succesvol op hun thuismarkt.

Economymodellen en compacte middenklasse modellen van Tata

De sinds 2009 geproduceerde Tata Nano werd daarmee tegelijkertijd het instapmodel van de producent. Daarnaast stond het reeds sinds 1998 gebouwde economymodel Tata Indica in de collectie, waarna zo’n tien jaar later de Tata Vista volgde. De in 2002 als hatchback sedan en combi gepresenteerde Tata Indigo bood de fabrikant sinds 2009 in een nieuwe generatie als gewone sedan aan onder de naam Tata Manza.

Terreinwagens en SUV’s van Tata

Het productpalet werd gecompleteerd door de terreinwagen Tata Sumo, waarvan in 2008 met de Sumo Grande een nieuwe modelgeneratie in de stijl van de meer comfortabele Sport Utility Vehicle (SUV’s) volgde. Een grote SUV hadden de Indiërs sinds 1998 met hun Tata Safari in de collectie, waarnaast later nog de kleinere Tata Aria in de collectie geplaatst werd. Met de Tata Xenon en de Tata 207 bood de constructeur bovendien voertuigen uit de pick-up klasse aan.

Bestelbusjes, minibussen en MPV’s van Tata

In het bedrijfswagensegment was Tata in alle gewichtsklassen vertegenwoordigd. Als instapmodel van de lichte gewichtsklassen fungeerde de bestelbus Tata Ace, die met verschillende carrosserieopbouwen geleverd werd. De collectie werd gecompleteerd door minibussen uit de series Tata Magic en Tata Winger, die plaats boden aan zeven passagiers.