Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
2023+Prius+PHEV+DPL+004.jpg

Elektrische Toyota’s

1 / 14
2023+Prius+PHEV+DPL+004.jpg
2022-bz4x-dpl-static-006-2-2 (1).jpg
500_2021-proaceversoelectric-dynamic-007-2.jpg
2023+Prius+PHEV+DPL+092.jpg
CHR_Pre-Launch_Shot11_WithoutTalent.jpg
CHR_Pre-Launch_Shot12.jpg
500_20210504-proace-city-verso-electric-front-wide-high.jpg
2022_bZ4X_DPL_DETAIL_004.JPG
2022_bZ4X_DPL_DETAIL_016.JPG
2022-bz4x-dpl-static-005-2-2 (1).jpg
2023_RAV4_DET_001_CLEAN.jpg
2023_RAV4_EXT_001_CLEAN.jpg
2023+Prius+PHEV+DPL+006.jpg
2023+Prius+PHEV+DPL+071.jpg

Elektrische Toyota’s, alle gegevens, alle info.

Terwijl Toyota als pionier van de hybride aandrijflijn lang de boot van elektrische modellen afhield, biedt het vandaag ook 100% elektrische en plug-in hybride modellen aan. Zelfs de legendarische Prius wordt vandaag geleverd met een stekker, zij het wel als plug-in hybride. Lees verder

Welke elektrische Toyota’s zijn leverbaar?

Modeloverzicht

Toyota zet al decennialang in op elektrificatie, maar dan in de vorm van ‘zelfopladende’ hybrides, zonder stekker. Met de Prius was het op dat vlak één van de pioniers. Toyota leek niet meteen een fan van 100% elektrische modellen, waarbij het de massale inzet van zijn hybrides ziet als een betere oplossing om met de schaarse batterijmaterialen een grotere impact te maken op de globale CO2-uitstoot dan lagere verkoopaantallen van 100% elektrische modellen. Maar gezien de focus van Europa op elektromobiliteit, gaat het de laatste jaren toch overstag met 100% elektrische modellen in samenwerking met Subaru en Stellantis, en ook plug-in hybride versies van zijn eigen modellen.

De bZ4X was de eerste 100% elektrische SUV van Toyota die bij ons op de markt kwam. Hij werd ontwikkeld in samenwerking met Subaru, dat met de Solterra zijn eigen variant in de catalogus heeft. De bZ4X wordt geleverd met een batterijpakket met een capaciteit van 71,4 kWh, dat moet zorgen voor een rijbereik tot 514 km. De bZ4X is verkrijgbaar met voorwielaandrijving en een vermogen van 204 pk, of in een vierwielaangedreven versie met een totaalvermogen van 218 pk. Beide uitvoeringen beschikken over een maximaal oplaadvermogen van 150 kW (DC)

Ook het ‘ludospace’- of ‘bestelbreak’-gamma van Toyota is verkrijgbaar in een 100% elektrische versie, met dank aan Stellantis. De Proace City Verso (5 of 7 zitplaatsen) is gebaseerd op de compacte bestelwagen met zetels van onder andere Citroën en Peugeot (respectievelijk Berlingo en Partner/Rifter), terwijl de Proace Verso (8 of 9 zitplaatsen) gebaseerd is op de middelgrote bestelwagen van die merken (respectievelijk Jumpy/Spacetourer en Expert/Traveller. Beide busjes worden geleverd met een 136 pk sterke elektromotor en een batterijpakket met een capaciteit van 50 kWh, maar bij de Proace Verso kan je ook kiezen voor een batterijpakket van 75 kWh. Dat zorgt voor een rijbereik tot 330 pk in de ‘City’ en 230 tot 330 km in het grote model. Opladen kunnen beide modellen aan een maximumvermogen van 100 kW (DC). Beide zijn ook verkrijgbaar als bestelwagen, waarbij ze het gezelschap krijgen van de grotere Proace MAX.

De Prius was één van de eerste hybride modellen op de markt. De nieuwe generatie is een stuk dynamischer getekend dan de vorige generaties en is bij ons (voorlopig) enkel verkrijgbaar als plug-in hybride. De aandrijflijn combineert een 2.0 liter viercilinder benzine met een elektromotor voor een totaalvermogen van 223 pk. Het 13,6 kWh grote batterijpakket kan via de laadpaal of een stopcontact opgeladen worden, en biedt een puur elektrisch rijbereik tot 72 km.

Ook de nieuwe C-HR is leverbaar met dezelfde plug-in hybride aandrijflijn, met dezelfde waarden als in de Prius plug-in hybride, maar wel met een iets beperkter elektrisch rijbereik. Door het wat hogere gewicht en minder gunstige stroomlijn kan je met de crossover SUV tot 66 km rijden enkel op batterijkracht. De C-HR is ook verkrijgbaar als hybride zonder stekker.

Met de RAV4 was Toyota één van de eerste merken die in Europa een SUV aanbood zoals we die vandaag kannen. Het model evolueerde doorheen de jaren en groeide ook stelselmatig. Vandaag is het een ruime SUV, die ook verkrijgbaar is met een krachtige plug-in hybride aandrijflijn. Die is goed voor een totaalvermogen van 306 pk en biedt dankzij zijn batterijpakket met een capaciteit van 18,1 kWh een puur elektrisch rijbereik tot 75 km. De plug-in hybride RAV4 is vierwielaangedreven, terwijl de hybride zonder stekker ook leverbaar is als voorwielaangedreven model.

Dit is het aanbod van Elektrische Toyota’s in 2024:

Technische gegevens

Model Varianten Type Vermogen Batterijcapaciteit Rijbereik (WLTP) Leeggewicht (vanaf)
bZ4X Dynamic, Business Plus, Executive, Style plus, Solar SUV 204 – 218 pk 71,4 kWh 443 – 514 1.820 kg
Proace City Verso LWB/SWB – Shuttle, Family, Tracks Bestelbreak 136 pk 50 – 75 kWh 230 – 330 km TBD
Proace City Bestelbreak 136 pk 50 kWh 330 km TBD
Prius Premium Plus Hatchback 223 pk 13,6 kWh Tot 72 km (elektrisch) 1.485 kg
C-HR Dynamic Plus, GR Sport Crossover SUV 223 pk 13,6 kWh Tot 66 km (elektrisch) 1.570 kg
RAV4 Dynamic Plus, Premium Plus, Style Plus, GR Sport SUV 306 pk 18,1 kWh Tot 75 km (elektrisch) 1.835 kg

Hoeveel kosten de elektrische Toyota-modellen?

Nieuwprijzen

Toyota staat niet bekend om zijn bodemprijzen, en dat is ook niet het geval bij de elektrische en plug-in hybride modellen. Toch is er een opmerkelijke evolutie bij de bZ4X, die zijn prijs sinds de lancering met meer dan € 10.000 zag dalen, tot net onder de € 40.000. Vermoedelijk is dat het gevolg van de Vlaamse EV-premie voor 2024, die geldig is op elektrische modellen met een catalogusprijs van minder dan € 40.000.

Een overzicht van de catalogusprijzen voor de nieuwe elektrische Toyota’s in 2024, voor aftrek van eventuele kortingen of subsidies:

Model Vanafprijs in euro
bZ4X € 39.590
Proace City Verso € 41.814
Proace Verso € 59.492
Prius € 48.540
C-HR € 51.300
RAV4 € 60.800

Tweedehandsprijzen

Op dit moment vind je op de tweedehandsmarkt enkel de bZ4X als 100% elektrisch Toyota-model. De prijzen van de goedkoopste tweedehands exemplaren starten vanaf zo’n € 33.000, maar er zijn ook heel wat tweedehands modellen die tegen de € 40.000 aan zitten. Vaak gaat het om exemplaren die gekocht werden voor Toyota de instapprijs voor een nieuwe bZ4X sterk verlaagde.

Bij de plug-in hybrides vind je op de tweedehandsmarkt modellen vanaf zo’n € 15.000 het gaat daarbij voornamelijk om plug-in hybride versies van de vorige generatie Toyota Prius. Prijzen voor de jonge tweedehands exemplaren van de plug-in hybride RAV4 beginnen over het algemeen boven de € 40.000.

Conclusie

Hoewel het misschien niet van harte is, is Toyota de laatste jaren wel mee met de EV-stroom. Zo kan je vandaag kiezen voor plug-in hybride Toyota’s en ook 100% elektrische modellen. Het aanbod in die laatste categorie is nog vrij beperkt, met keuze uit een elektrische SUV en twee elektrische busjes, maar de komende jaren zal het Japanse merk nog meer 100% elektrische modellen lanceren. Volledig elektrisch gaan is Toyota niet meteen van plan. Het zet voor de langere termijn onder andere ook in op brandstofcellen en verbrandingsmotoren op waterstof.

FAQ

Heeft Toyota 100% elektrische modellen in zijn gamma?
Terwijl Toyota lange tijd enkel inzette op hybrides, heeft het sinds kort ook 100% elektrische modellen in zijn gamma. De eerste was de bZ4X SUV die samen met Subaru ontwikkeld werd, gevolgd door de Proace City Verso en Proace Verso, Toyota’s versie van de compacte en middelgrote bestelbusjes van de Stellantis-groep. Later volgen nog meer 100% elektrische Toyota-modellen.
Heeft Toyota ook plug-in hybride modellen in zijn gamma?
Toyota was één van de pioniers bij de hybride auto’s, en het biedt naast zelfopladende hybrides ook al enkele jaren hybride modellen met een stekker aan. In het huidige gamma gaat het daarbij om de Prius, C-HR en RAV4.
Is Toyota van plan om 100% elektrisch te gaan?
Toyota lanceert elektrische modellen, maar het merk wil verbrandingsmotoren blijven bouwen. Samen met enkele andere Japanse autobouwers investeert het in de ontwikkeling van een nieuwe generatie verbrandingsmotoren die bijvoorbeeld ook op op waterstof kunnen draaien, waarbij lokaal geen CO2 uitgestoten wordt. De technologie staat los van de aandrijflijn in de Mirai, die gebruik maakt van een brandstofcel om waterstof om te zetten in stroom, eerder dan waterstof te verbranden.