Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
toyota-banner-l-01.jpg

Toyota SUV

Toyota SUV

Toyota heeft een reputatie hoog te houden als het om SUV-achtige auto’s gaat. En dat doet het Japanse merk dan ook met verve. Het leveringsgamma van Toyota bevat vandaag de dag meer SUV- en cross-over modellen dan het voltallige modelgamma van menig ander gerenommeerd automerk.

Highlights van de SUV’s van Toyota

  • Pionier op gebied van SUV’s en terreinauto’s
  • Toyota Land Cruiser geniet – als een van de eerste SUV’s – een legendarische status
  • Moderne SUV’s van Toyota zijn meer personen- dan terreinauto, maar nog altijd zeer offroad-waardig
  • Toyota RAV4 was ’s werelds bestverkochte auto in 2022

Welke Toyota SUV’s zijn er leverbaar?

Wist je dat Toyota een van de grondleggers is van wat tegenwoordig de SUV wordt genoemd? Al sinds medio jaren 50 produceert Toyota de Land Cruiser. Gedurende de eerste generaties was de Land Cruiser een militaire terreinauto, later en tot op heden een meer civiele SUV – met imponerende offroad-capaciteiten. Ruim 70 jaar na dato weet de huidige generatie Land Cruiser, maar ook vergelijkbare modellen als de Highlander, 4Runner en zelfs de RAV4, nog altijd zijn mannetje te staan in ruig en onbegaanbaar terrein. Maar zo Spartaans en onbehouwen als de eerste SUV van Toyota ooit was, is hij niet meer.

Een snelle blik over de markten waarin Toyota actief is, levert al gauw meer dan 10 verschillende SUV’s en cross-overs op. Een groot aantal van deze modellen is ook in Europa verkrijgbaar, waaronder Nederland. Modellen die hier niet worden gevoerd zijn onder meer de Grand Highlander, Sequoia en de 4Runner. Stuk voor stuk zeer uit de kluiten gewassen SUV’s die in Europa anders tot de grootste auto’s verkrijgbaar zouden behoren. Toyota SUV’s die in Nederland worden gevoerd zijn:

Modellen en uitvoeringen

Toyota beschikt over een omvangrijk aanbod SUV’s. Daarnaast bestaat het leveringsgamma uit diverse cross-overs, een autoconcept dat het midden houdt tussen een coupé-achtige personenauto en een SUV. Omdat de scheidingslijn tussen een SUV en cross-over – zeker het afgelopen decennia – steeds dunner is geworden in de auto-industrie en regelmatig door elkaar wordt gebruikt – behandelen we hier ook de cross-overs van Toyota, alhoewel deze modellen strikt genomen geen volwaardige SUV’s zijn.

Toyota Land Cruiser

De SUV en Toyota gaan heel ver terug. Helemaal tot halverwege de vorige eeuw zelfs, want al in 1951 werd de eerste Toyota Land Cruiser voorgesteld. De Land Cruiser behoort hiermee tot de grondleggers van de SUV. SUV staat overigens voor ‘Sports Utility Vehicle’, een term die tot omstreeks de jaren 90 nog avant a lettre was in Europa. Pas daarna kreeg de term SUV meer bekendheid door de populariteit en daardoor groei van het segment. De Toyota Land Cruiser had er toen al een zeer rijke historie opzitten. Aanvankelijk als militair voertuig (jeep), later als welhaast onverwoestbare terreinauto voor het ruigere werk en tegenwoordig als super-de-luxe alleskunner.

Vanwege deze ellenlange geschiedenis, waarin telkens veel werd gevraagd van de uitmuntende terreincapaciteiten en robuuste bouwkwaliteit, is de Toyota Land Cruiser uitgegroeid tot een waar auto-icoon. Wie Toyota Land Cruiser zegt, denkt aan een onverwoestbare SUV waarvoor er welhaast geen onbegaanbaar terrein bestaat. Een tomeloos werkpaard. En dat terwijl de Land Cruiser, met name de laatste twee generaties, helemaal niet zou misstaan als vervoer naar een chic bedrijfsdiner of gala. Aan luxe en comfort aan boord is namelijk geen gebrek. Vanwege deze eigenschappen is de hedendaagse Land Cruiser een zeer populaire Toyota onder de elite in het Midden-Oosten, Afrika, Australia en Zuid-Afrika.

Toyota High Lander

Waar de Land Cruiser omringd wordt door zijn legendarische status op het gebied van terreinrijden, wordt de nauwelijks kleinere Toyota High Lander vooral geroemd om zijn luxe en comfort. Dit alles verpakt in een stoer maar net even wat meer geciviliseerd design. Net als de Land Cruiser kan de High Lander plaats bieden aan 8 inzittenden. Ideaal is dat voor grote gezinnen dus, of voor wie graag de (binnen)ruimte heeft. Het voornaamste verschil met de Land Cruiser zijn de verkrijgbare motoren. Waar die laatste grossiert in een surplus aan vermogen en (trek)kracht, mag het van de High Lander allemaal iets minder zijn. Onder de kap dus geen dikke zes- of achtcilinder, maar een 2.5 liter hybride-benzinemotor. Desalniettemin behoort de High lander wel degelijk tot de SUV-topmodellen van Toyota. Met een prijskaartje vanaf 70.000 euro.

Toyota RAV4

De Toyota RAV4 behoeft eigenlijk geen introductie meer. Al sinds het midden van de jaren 90 is de RAV4 een vaste waarde in het gamma van het Japanse merk. En hoe! De middelgrote SUV van Toyota is ongekend populair en wel tot op de dag vandaag. Sterker, al meerdere malen is de Toyota RAV4 de bestverkochte auto wereldwijd geweest. Ja, dat lees je goed. Niet alleen in de klasse van de SUV, maar van alle typen auto’s, een zeer verdienstelijke prestatie van Toyota. Verreweg de meeste RAV’s worden verkocht in Noord-Amerika. Maar ook in Europa is het model zeer populair.
Pluspunten zijn onder meer de efficiënte hybride-aandrijflijn, het trekvermogen, de binnenruimte en het stoere uiterlijk. En hoewel 99% van alle RAV4-kopers waarschijnlijk zelden tot nooit de gebaande paden verlaat, mochten ze dat toch een keertje doen, dan hoeft men niet te vrezen dat de RAV4 snel vast komt te zitten. Zo diep zit de 4x4-historie bij Toyota geworteld.

Toyota bZ4x

Tot zover de SUV’s van Toyota. Wanneer je kleiner gaat dan de Toyota RAV4, kom je eigenlijk bij de cross-overs van het merk uit: modellen die het uiterlijk ontlenen aan volwaardige SUV’s, maar qua (rij)eigenschappen en technologieën meer leunen op die van een reguliere personenauto. Van die ‘civiele’ cross-overs is de Toyota bZ4x het grootste model. Belangrijkste troef van de bZ4x is de geheel elektrische aandrijflijn, waarbij er keuze is uit een variant met twee elektromotoren en een variant met één elektromotor. De sterkste versie heeft een vermogen van 160 kW (218 pk) en 316 Nm aan koppel. De basisversie moet het stellen met150 kW (204 pk) en 265 Nm. Afhankelijk van de uitvoering ligt de WLTP-actieradius tussen de 412 en 500 km. Opladen gaat onder andere via een Type 2-aansluiting en het standaard laadvermogen van de boordlader is 11 kW. Hiermee is een volledig lege accu in ongeveer 7 uur weer helemaal opgeladen. Bij opladen aan een 220 volt stopcontact duurt dit ongeveer 32 uur 45 minuten. Snelladen (tot 150 kW) is mogelijk via een CCS-aansluiting en dan duurt het slechts tot aan 30 minuten om de accu weer tot 80 procent op te laden.

Toyota Corolla Cross

Alsof Toyota nog niet genoeg SUV-modellen had, werd in 2020 de Corolla Cross geïntroduceerd. De Corolla-naam bestaat al veel langer en voert zelfs de wereldranglijst aan van bestverkochte auto ooit. Er bestond echter nog geen SUV-model van, tot op enkele jaren geleden. De Toyota Corolla Cross is een middelgrote cross-over die het opneemt tegen bijvoorbeeld de Nissan Qashqai, Peugeot 3008, Hyundai Tucson en Kia Sportage. De Corolla Cross heeft een hybride-aandrijflijn. Er is keuze uit een 1.8 en 2.0 liter variant, allen gekoppeld aan voorwielaandrijving. Dit laatste geeft al aan dat de Corolla Cross zich meer thuis voelt op de verharde wegenn dan daarbuiten – zoals de meeste moderne SUV’s en cross-overs.

Toyota C-HR

Een beetje vreemde eend in de bijt binnen het SUV-gamma van Toyota is de C-HR. Zijn futuristische en daarmee opvallende exterieur spreekt daarin boekdelen. De naam "C-HR" staat voor "Coupe High Rider", wat de sportieve en markante designstijl van het voertuig benadrukt. Het behoeft dan ook geen betoog dat de Toyota C-HR een door-en-door cross-over is. Dat merk je ook achter het stuur. De C-HR zit en rijdt dynamischer en sportiever dan de volwaardige SUV-modellen van Toyota. Vanuit het interieur is het zicht rondom beperkt als gevolg van het flamboyante lijnenspel. Met name het zicht naar achter is gering vanwege het koetswerkontwerp. De beschikbare aandrijflijnen laat zich makkelijk raden: zoals het een echte Toyota betaamd is het ook hier hybride wat de klok slaat.

Toyota Yaris Cross

De meest compacte ‘SUV’ van Toyota is de Yaris Cross. We schrijven SUV bewust tussen haakjes, want eigenlijk mag dit compacte model niet als zodanig genoemd worden. De Yaris Cross is namelijk niks meer (en minder) dan een gewone Yaris die net even wat hoger op zijn wielen is gezet en voorzien van enkele SUV-achtige designelementen. Een Toyota voor mensen die gecharmeerd zijn van dergelijke SUV-kenmerken, verpakt in een klein formaat, maar geen behoefte hebben aan de overige typische eigenschappen van een volwaardige SUV. Al moet gezegd dat de Yaris Cross zowaar verkrijgbaar is met AWD-vierwielaandrijving. Dus geheel vies van een potje offroaden is het model niet.

Hoeveel kost een SUV van Toyota?

Nieuwprijzen

Toyota biedt een uiteenlopend gamma van SUV-modellen, elk met verschillende prijsklassen om aan de behoeften en budgetten van verschillende klanten te voldoen. Zo is de compacte Yaris Cross leverbaar vanaf 28.000 euro, terwijl de super-de-luxe en zeer capabele Land Cruiser pas in beeld komt bij prijzen vanaf 117.000 euro. De overige SUV-modellen zitten tussen deze twee uitersten in. De Corolla Cross en C-HR beginnen bij prijzen rond 35.000 euro. De RAV4 en bZ4x bevinden zich in de klasse tussen 45.000 en 55.000 euro en de High Lander heeft als SUV-topmodel een vanafprijs van ruim 70.000 euro.

Prijzen voor occasions

Wat geldt voor de nieuwprijzen, geldt ook voor de prijzen van occasions van Toyota SUV’s: die zijn zeer uiteenlopend en afhankelijk per model. Desalniettemin is de Yaris Cross – als meest compacte SUV van Toyota – op dit moment niet de voordeligste SUV van het merk op de occasionmarkt. Dit heeft te maken met het feit dat de Yaris Cross nog maar onlangs is gelanceerd. De RAV4 en C-HR zijn al aanzienlijk langer verkrijgbaar en zullen daarom voor lagere occasionprijzen te koop zijn. Maar ook hier geldt: dit is afhankelijk van het bouwjaar, het uitrustingsniveau, de kilometerstand en de algehele staat. Een Toyota Land Cruiser is als zeer langlopend model al verkrijgbaar vanaf 6.000 euro. Reken dan wel op een model van enkele generaties geleden en behoorlijk wat levenservaring op de teller.

FAQ

Welke SUV’s biedt Toyota aan buiten de EU?
Toyota beschikt over nog meer SUV’s dan de modellen die hierboven worden genoemd. Een daarvan is de 4Runner, een uit de kluiten gewassen en tamelijk Spartaanse SUV met serieuze terreincapaciteiten. Met name de Amerikanen smullen van de Toyota 4Runner, die eigenlijk al best gedateerd is maar goed blijft verkopen. Andere Toyota SUV’s die niet in Europa worden gevoerd, maar bijvoorbeeld wel in de VS, zijn de Venza, Sequoia en de Grand Highlander. Stuk voor stuk potige SUV’s waarvoor het in Nederland lastig een geschikte, publiekelijke parkeerplek vinden is.
Waarom biedt Toyota zoveel SUV’s en cross-overs aan?
Het antwoord hierop is eenvoudig. SUV- en cross-over modellen zijn – met afstand – de meest populaire modellen onder autokopers wereldwijd. Dat is al een aantal jaar het geval en het ziet er niet naar uit dat dit binnen afzienbare tijd ophoudt. Toyota en ook andere merken zijn er zodoende bij gebaat veel SUV’s en cross-overs in hun gamma te hebben en te houden. Sterker, traditionele modellen als de hatchback en sedan lijken een stille dood te sterven in autoland.
Welke Toyota SUV wordt het best verkocht?
De RAV4 is de bestverkopende SUV van Toyota. In 2022 was het zelfs de bestverkochte auto ter wereld, ongeacht autotype. Maar liefst 1 miljoen RAV4’s vonden een nieuwe eigenaar dat jaar. Amerika en China namen hiervan het grootste deel voor rekening: totaal bijna 80% van de verkopen.