Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Camry 5.webp

Toyota Camry

1 / 5
Camry 5.webp
Camry 6.jpg
Camry 1.webp
Camry 2.jpg
Camry 3.webp

Sterke punten

  • Ruim en stil cruisen
  • Kwaliteit/prijs verhouding
  • comfortabel

Zwakke punten

  • mag geen aanhanger
  • geluid motor bij kick down
  • kofferruimte

Toyota Camry Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Toyota Camry, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.3 - 10.5s
Maximumsnelheid:180 - 225 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):98 - 263 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.3 - 11 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4815 x 1795 x 1445 mm
Portieren:4
Kofferruimte:524 - 524 liter
Aanhangergewicht:430 - 545 kg

Haast en spoed zijn niet goed

De Camry is er weer na 15 jaar afwezigheid, waarin de Avensis de honneurs mocht waarnemen, weer terug in onze contreien en dat uitgerekend in een periode waarin de berline het steeds vaker moet afleggen tegen de SUV en dat terwijl Toyota met de RAV4 een SUV in eigen huis heeft die technisch helemaal gelijk is aan de Camry.

Interesse in een Toyota Camry

Toyota Camry tweedehands auto
Toyota Camry nieuwe auto
Toyota Camry dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • de liefhebber van een efficiënt hybride aandrijfsysteem komt in de Camry ruimschoots aan zijn trekken, maar je moet op zijn Toyota hybrides willen rijden. Dat wil zeggen dat haast en spoed niet goed zijn, want dan wordt de Camry zenuwachtig en dat resulteert in een flink meerverbruik.

  • de Camry is een grote auto, maar nog leuker is de riante binnenruimte die daarmee geschapen wordt. Iedereen, zelfs de passagier midden op de achterbank zit lekker in een Camry. Stilte, comfort, hoofd en schouderruimte worden dan ten zeerste gewaardeerd.

  • het is de achtste generatie van de Camry die naar Europa komt. Zijn voorganger hebben de auto een reputatie meegegeven die alleen een betere berline krijgt: fijne assemblage, prima afwerking, tjokvol veiligheidsuitrusting, een ophanging die comfortabel en informatief is, kortom, een auto waarmee je moeiteloos honderden kilometers aan een stuk aflegt.

  • Was de Camry nooit een rijdersauto, dan heeft de laatste versie een verrassend goed weggedrag, waarbij de aanzienlijke massa goed onder controle wordt gehouden.

Belangrijke gegevens

De Camry is een hybride Toyota en dat betekent altijd aan CVT-automaat, een versnellingsbak met (in theorie) een miljoen overgangsverhoudingen, vroeger bekend als de Daf-bak. Toyota heeft lang geworsteld met het wat onnatuurlijke geluid van een verbrandingsmotor die bij elke versnelling hoog in de toeren klimt om dan traploos weer te dalen. Dat is in deze hybride-aandrijflijn beter onder controle met een soort van sequentiële schakelmomenten.

De beenruimte op de achterbank is royaal. De voorstoelen, zeker bij de Premium uitvoering geven een lounge gevoel en zijn ruim af te stellen. Ook het stuur kan zowel in de diepte als in de hoogte versteld worden en dat maakt dat de chauffeur een juiste stuurhouding kan aannemen. Die ruimte is er ook in de koffer, maar met de wielkasten en de toch hoge drempel is die niet optimaal te benutten. Ze is met een neerklapbare achterbank wel uit te breiden.

Motoren

De Camry krijgt hetzelfde hybride aandrijfsysteem als de RAV4. Dat wil zeggen dat er een 178 pk sterke 2.5 l grote 4-cilinder onder de voorkap ligt die volgens het Atkinson-principe werkt (wat een beter thermisch rendement oplevert om de technische uitleg simpel te houden). Die werkt samen met een 120 pk sterke elektromotor, die desgewenst ook alleen de vaart erin houdt tot 60km/u. Tel de twee maximale vermogens niet met elkaar op, zo werkt hybride niet, maar de Camry heeft toch 218 pk ter beschikking op de voorwielen. Wie zich aan de hybride filosofie houdt, komt uit op een verbruik van 6 l, wat voor een auto van deze omvang zeer aanvaardbaar is.

Afmetingen

De Camry is 4,9 m lang, 1,84 m breed, 1,6 m hoog en die lengte van de koets zorgt ervoor dat de wielbasis 2,83 m is en een lange wielbasis zorgt voor een stabiel weggedrag. De auto heeft behoorlijk brede banden (235 mm) en in de koffer ligt een thuiskomertje als reservewiel. Hij weegt rijklaar 1,67 ton (batterijen) en mag geen aanhanger slepen.

Varianten

De Camry komt in twee uitvoeringen: Standaard en Premium. De Camry wordt ook in zijn standaardversie rijkelijk voorzien. Maar met de Premium uitvoering krijg je extra’s als een verwarmd stuurwiel, draadloze oplader voor de smartphone en de BSM (blind spot monitor) als extra veiligheidsfeature. De Premium kost bijna € 3.000 meer en dan kan je er nog een Executive Pack bijhouden (nog eens € 2.400 erbij). Daar wordt bijvoorbeeld ook de achterbank verwarmd, en kunnen ze aldaar gezeten zelf hun airco instellen.

Prijzen

De Camry kwam op de markt (2019) aan een ruime € 36.000, maar sindsdien hebben corona, de logistieke kramp en het chiptekort de prijzen danig de hoogte ingejaagd. Nu kan je hem kopen voor € 45 040 (standaard), of € 47 420 (Premium). Dat is marktconform voor een hybride techniek. Wat de wederverkoopwaarde betreft zijn er weinig hoopgevende indicaties (afgezien van een huizenhoge betrouwbaarheid): hybridetechniek heeft nauwelijks fiscale voordelen, hij komt maar mondjesmaat op de tweedehandsmarkt.

Design

Buitenzijde

Auto’s uit het al dan niet Verre Oosten kan u tegenwoordig makkelijk herkennen aan de hoeken en kanten in het design (misschien een uitzondering gemaakt voor Mazda, maar dat zijn dan ook Italianen). Ook de Camry ontsnapt niet, hoewel subtieler dan bijvoorbeeld bij de Supra, de Aygo, of de Rav4. We hebben achteraan de glooiingen geteld: 7 in de lengte, subtiel, maar ze zijn er. De zijkant: 3, wielkasten niet meegerekend, vooraan alleen al over de motorkap: 4. Toch is de Camry geen lelijke auto en zeer wel herkenbaar als een Toyota in de jaren 20 van de 21ste eeuw.

Binnenkant

Toyota heeft een reputatie hoog te houden als het om de afwerking van zijn auto interieurs gaat en deze Camry is voldoet ruimschoots aan de verwachtingen. Alleen zie je aan de lay-out (bekerhouders op de middentunnel) dat Europa niet de eerste afzetmarkt was. Ook het scherm dat zo’n beetje achteloos op de middenconsole is geplaatst, zou je eerder bij Dacia verwachten (met alle respect) dan bij Toyota. Maar het is toch een verbetering tegenover het eerste kleine ingebouwde scherm, het functioneert ook beter. Bovendien, plaats, kwaliteit, ergonomie, het is allemaal dik in onder en wie zijn stuur een beetje van buiten leert, hoeft niet meer op de middenconsole te zijn.

Veiligheid

Even opsommen: crashpreventie, tractiecontrole, rijbaan assistent, adaptieve cruise control met filemodus, verkeersbordenherkenning, automatische lichten, een resem airbags, waaronder een knieairbag, gordels met voorspanning en dan kan u in de optielijst nog een dodehoekwaarschuwing en een head-up display bijkopen. We hadden het ook in één woord kunnen samenvatten: volledig. De laatste botst tegen het EuroNcap obstakel dateert van 1998, weinig relevant dus.

Alternatieven

Als u op zoek bent naar een auto met Camry-afmetingen, aan een Camryprijs, met een hybride aandrijfsysteem, dan kan u alleen bij de Toyotadealer terecht. Maar die heeft waarschijnlijk ook een Lexus ES 300h in de vitrine staat. Dan spreken we echter over een compleet andere prijsklasse, want minimaal € 15.000 duurder. Neem als man (m/x) vooral uw echtgenote (v/x) niet mee, of u komt met een RAV 4 thuis (€ 39.000 minimaal), waarmee de Camry de bodemplaat deelt. Mazda 6 (geen hybride) of Kia Optima (alleen plug-in) leveren grosso modo dezelfde pk’s af, maar zijn technisch te verschillend.

FAQ

Wat is het nut van een cvt-automaat?
Het is al een lastige klus om elektromotor en verbrandingsmotor met elkaar te laten samenwerken, dat kan met een CVT makkelijker en bovendien: Toyota gelooft heilig in het principe.
Wat is het verbruik van de Camry?
In de praktijk 5 à 6 liter per 100 km. Niets wordt zo streng afgestraft bij hybride rijden als stadsverkeer.
Waarom is er geen plug-in hybride?
Toyota gaat ervan uit dat het voordeel van een plug-in hybride voor een groot deel teniet wordt gedaan door het surplus aan gewicht door de zware batterijen.