Sterke punten
- Laag gewicht
- Sportief design
- Hoogtoerige T-Sport
Zwakke punten
- Ziet er sneller uit dan hij is
- Afwerking interieur kon beter
- Geluidsisolatie
Toyota Celica Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Toyota Celica, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Toyota Celica (T230)
-
Toyota Celica 1.8i 16v
€ 1.000,-Geen informatie- 188.000 km
- 04/1996
- 85 kW (116 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
0,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-1440 Braine le château -
Toyota Celica 1.8 16v
€ 4.800,-Geen informatie- 278.000 km
- 03/1999
- 85 kW (116 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
0,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-4030 Grivegnée -
Toyota Celica Liftback 1.8i ST
€ 1.200,-Geen informatie- 380.000 km
- 11/1995
- 84 kW (114 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
0,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-7500 Tournai -
Toyota Celica Celica
€ 2.000,-Geen informatie- 281.154 km
- 06/1994
- 85 kW (116 PK)
- Oldtimer
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
-
7,9 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-2100 Deurne -
Toyota Celica Vleugeldeuren
€ 12.999,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 116.000 km
- 08/2003
- 105 kW (143 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-9000 Gent -
Toyota Celica 1.8i 16v
€ 5.999,-Geen informatie- 212.000 km
- 08/1994
- 85 kW (116 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
7,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-6181 COURCELLES -
Toyota Celica ta 23 cabrio, 2l 18rg motor
€ 12.500,-Geen informatie- 83.000 km
- 09/1977
- 87 kW (118 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-9180 Moerbeke -
Toyota Celica Liftback 1600 sti
€ 6.500,-Geen informatie- 372.000 km
- 01/1992
- 85 kW (116 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
0,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-6560 Erquelinnes -
Toyota Celica Ta22
€ 27.000,-Geen informatie- 102.000 km
- 03/1975
- 63 kW (86 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
-
8,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-6760 virton -
Toyota Celica st t1600
€ 6.000,-Geen informatie- 144.850 km
- 10/1989
- 63 kW (86 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-3290 schaffen -
Toyota Celica 4x4 Turbo '89 CH9910
€ 19.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 148.065 km
- 01/1989
- 178 kW (242 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-9880 Aalter -
Toyota Celica Celica T16 2.0 GT !!Winterpijs!!
€ 13.900,-Geen informatie- 139.000 km
- 04/1986
- 110 kW (150 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
10,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-3570 Alken -
Toyota Celica Celica Cabriolet GTi
€ 21.000,-Geen informatie- 100.000 km
- 01/1993
- 115 kW (156 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-3630 Maasmechelen -
Toyota Celica GT 1600
€ 38.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 93.900 km
- 07/1977
- 80 kW (109 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-6700 Arlon
Interesse in een Toyota Celica (T230)
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
Ondanks zijn bescheiden afkomst, de Celica stond op het platform van de brave Corolla, wist de Celica een sportief rijgedrag te creëren dankzij zijn lage gewicht en zijn scherp afgesteld onderstel.
Onder de kap liggen er ogenschijnlijk ook enkel brave motoren, maar de 1,8 liter-viercilinders van de Celica wisten dankzij variabele klep- en nokkenastiming een respectabele 143 of zelfs 192 pk voor te leggen in het geval van de T-Sport.
Die T-Sport had een echte racewagenmotor, met een toerenbegrenzer die pas ingreep bij 8.500 toeren en een piekkoppel en -vermogen dat pas werd bereikt bij respectievelijk 6.800 en 7.800 toeren. Deze motor zou later in de Lotus Elise worden gebruikt.
De Celica bewijst dat sportiviteit en rationaliteit ook hand in hand kunnen gaan, met een ruime koffer voor zijn klasse en bovendien een uitstekend rapport qua betrouwbaarheid. Het kan enkel lastig zijn om een mooi, origineel exemplaar te vinden.
Alle belangrijke gegevens over de Toyota Celica (T230)
Motoren
Het motorenaanbod van de laatste generatie Toyota Celica bestond volledig uit atmosferische 1,8 liter-benzinemotoren. Die pasten goed bij het lichtgewicht karakter van het model, maar kwam tegelijk ook wat tekort vergeleken met de krachtige turboversies van de vorige generatie, die tot 240 pk gingen.
De instapmotor van de Celica was de 1ZZ-FE, een motor met variabele kleptiming, die een piekvermogen van 143 pk haalde en een maximumkoppel van 172 Nm bij 4.200 toeren. Dat betekende dat je best wat toeren moest maken om op snelheid te komen, wat gelukkig werd vergemakkelijkt door een fijn schakelende manuele zesbak.
De topversie van de Celica was de T-Sport, die een samen met Yamaha ontwikkelde 2ZZ-GE-motor kreeg. Dat was eveneens een 1,8 liter-viercilinder, maar deze versie kreeg gesmede zuigerstangen, een hogere compressie en variabele nokkenastiming (VVTL-i) om een piekvermogen van 192 pk en een koppel van 180 Nm te halen. Deze motor kon tot 8.500 toeren doorgaan en zou ook gebruikt worden in de Lotus Elise en Exige. In de Celica was hij goed voor een sprint van 0 tot 100 km/u in 7,4 seconden en een topsnelheid van 225 km/u. De Toyota Corolla kreeg ook een T-Sport met compressor zoals in de Exige SC, maar deze motor werd nooit in de Celica gemonteerd.
Afmetingen
De Toyota Celica is een compacte coupé met een lengte van 4,34 meter, een breedte van 1,74 meter en een hoogte van 1,31 meter. Er zijn 4 zitplaatsen aan boord, maar achterin ontbreekt het wat aan hoofd- en beenruimte. Een praktisch voordeel aan de Celica was wel zijn grote achterklep, die inladen vergemakkelijkte voor de 365 liter grote koffer, tot 593 liter met de achterbank plat. Maar het speciale aan de Celica was wel zijn lage gewicht van zo’n 1,1 ton, wat zowel de prestaties als het verbruik ten goede kwam en wat ervoor zorgde dat het model geen zwaardere motoren nodig had.
Uitvoeringen
De Toyota Celica was enkel beschikbaar als driedeurs coupé, een cabrioversie kwam er in tegenstelling tot zijn voorganger nooit. De basisuitrusting was daarbij niet erg uitgebreid, zaken als airco of tractiecontrole zaten er standaard niet op. De T-Sport of TS was veel completer uitgerust. Het uiterlijk kon aangekleed worden met diverse accessoires van TRD.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
De Toyota Celica T230 is een zeldzaamheid aan het worden de Belgische wegen, vooral als je een origineel exemplaar zoekt - zijn sportieve design en relatief betaalbare prijs waren en zijn aantrekkelijk voor tuners. In België staan er op het moment van schrijven (december 2022) welgeteld twee te koop, met prijzen van 2.500 tot 5.500 euro. Het duurste exemplaar is een origineel gebleven Celica met een iets hogere kilometerstand, wat een leidraad is voor de prijsstelling van de Celica op de tweedehandsmarkt. Vanaf zo’n 6.000 euro vind je in Europa originele exemplaren met een redelijke kilometerstand voor de leeftijd van het model. Een originele T-Sport met een lage kilometerstand kan tot 15.000 euro kosten.
Design-highlights en interieur
Toyota presenteerde in 1999 het XYR Concept, een spannend ogende sportcoupé met een grote achterspoiler. Later dat jaar zou de wagen vrijwel ongewijzigd in productie gaan als de zevende generatie Celica, al bleef die spoiler wel achterwege. De Celica zag er sneller uit dan hij was, maar was ook erg licht gemaakt, een eis van Toyota in die tijd voor zijn nieuwe sportwagens, waaronder ook de MR-2. Het was ook een breuk met het verleden van het model, waarbij kleine koplampen en brede achterlichten altijd deel uitmaakten van het design.
Sportief, maar niet spannend
Aan boord zat je in sportstoelen en kreeg je een sportstuur en een fijn schakelende zesversnellingsbak, terwijl Toyota ook zijn best deed om de algemene vorm van het dashboard ‘sportief’ te maken. Toch was de materiaalkeuze niet top, met goedkoop aanvoelende schakelaars en plastic elementen. Stoffen stoelen waren standaard, optioneel kon je een lederen interieur krijgen. Het zicht rondom was niet geweldig in zijn tijd, tegenwoordig zijn we veel dikkere C-stijlen gewend. De grote kofferklep en vrij ruime koffer waren wel praktisch voor een sportieve coupé van dit formaat.
Rijhulp en veiligheid
De Toyota Celica kreeg een veiligheidsscore van 4 sterren van de Amerikaanse NHTSA. Standaard kreeg je twee airbags, optioneel kon je ook nog zijdelingse airbags in de zetels krijgen. Tractiecontrole zat ook niet op elk model.
Alternatieven
In zijn tijd moest de Toyota Celica de concurrentie aangaan met de Mitsubishi Eclipse, de Volkswagen New Beetle, de Honda Integra, de Audi TT en de Hyundai Coupé. Van dit gezelschap was de Celica misschien niet de snelste of de meest luxueuze, maar achteraf gezien blijkt het wel een van de betrouwbaarste te zijn. De T-Sport-versies hebben een oliepomp die kapot kan gaan als je te vroeg terugschakelt en dus teveel toeren maakt, en de kleplifters kunnen ook defect gaan, waardoor je het extra vermogen bovenin de toeren niet krijgt.