Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
toyota-corolla-front

Toyota Corolla

1 / 5
toyota-corolla-front
toyota-corolla-back
toyota-corolla-side
toyota-corolla-interior
Toyota Corolla (2022) banner

Sterke punten

  • Gelikt design
  • Zuinige hybride aandrijflijnen
  • Ook als praktische break

Zwakke punten

  • Beperkt zicht naar achteren
  • GR Corolla niet voor Europa
  • CVT vraagt gewenning

Toyota Corolla Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Toyota Corolla, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
Financieren vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Terug van weggeweest

Na twee generaties als Auris door het leven te zijn gegaan, heet de Toyota Corolla weer gewoon Corolla en heeft hij een strakker design dan ooit. De Corolla is er zowel als hatchback en als break en heeft tegenwoordig twee hybride aandrijflijnen om uit te kiezen, al zit een plug-in hybride er nog niet bij.

Interesse in een Toyota Corolla

Toyota Corolla tweedehands auto
Toyota Corolla nieuwe auto
Toyota Corolla dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Terug van weggeweest

Na twee generaties als Auris door het leven te zijn gegaan, heet de Toyota Corolla weer gewoon Corolla en heeft hij een strakker design dan ooit. De Corolla is er zowel als hatchback en als break en heeft tegenwoordig twee hybride aandrijflijnen om uit te kiezen, al zit een plug-in hybride er nog niet bij.

Goede redenen

  • In tegenstelling tot de ietwat saaie Aurissen, heeft deze generatie Corolla uit 2018 een zeer strak en zelfs sportief design, met een scherpe neus en een strak interieur.

  • De bekende 1.8 hybride aandrijflijn heeft gezelschap gekregen van een krachtigere 2.0 hybride, die sinds de kleine facelift in 2022 196 pk levert.

  • De Corolla is er ook als praktische Touring Sports, een break die er bijna net zo goed uitziet als de hatchback, maar wel een koffer van 581 tot 1.606 liter heeft.

  • Voor niet zo heel veel extra budget heb je al een volledig uitgeruste Corolla Hybrid, en ook het prijsverschil tussen de 1.8 en de 2.0 is vrij beperkt.

Alle belangrijke gegevens over de Toyota Corolla (E210)

Motoren

Bij zijn lancering was de Toyota Corolla leverbaar met een 1.2 Turbo-benzinemtoor van 116 pk en 185 Nm, die gekoppeld was aan een manuele zesbak en een normverbruik van 6,2 l/100 km kon voorleggen.

Die benzinemotor is echter geschrapt uit het nieuwe gamma, waardoor je enkel nog kan kiezen tussen twee hybride aandrijflijnen: de 1.8 Hybrid of de 2.0 Hybrid. De 1.8 Hybrid leverde voor de facelift 122 pk en haalde een CO2-uitstoot van 102 g/km, de facelift van 2022 haalt 140 pk uit dezelfde motor zonder aan zijn uitstoot te raken.

De 2.0 Hybrid was oorspronkelijk 180 pk sterk en had een CO2-uitstoot van 118 g/km, sinds de facelift is dat 196 pk en 107 g/km. De krachtigste Corolla kan in 7,5 seconden naar de 100 km/u snellen, 1,7 seconden sneller dan de 1.8, maar beide versies halen nog steeds een topsnelheid van 180 km/u. Een CVT-automaat en voorwielaandrijving zijn standaard op elke hybride Corolla.

Afmetingen

De Toyota Corolla hatchback is 4,41 meter lang, 1,79 meter breed en 1,49 meter hoog. De Touring Sports is 4,65 meter lang, 1,79 meter breed en 1,44 meter hoog. Er is ook een vierdeurs Corolla van 4,65 meter lang, 1,78 meter breed en 1,53 meter hoog, maar die wordt inmiddels niet meer nieuw geleverd in ons land.

Opgelet: qua kofferruimte zit er aardig wat verschil tussen de aandrijflijnen. De 1.8 Hybrid hatchback heeft een koffer van 361 liter tot 1.052 liter, de 2.0 Hybrid zet daar slechts 313 tot 1.004 liter tegenover. Bij de Touring Sports is het verschil kleiner: 581 tegenover 596 liter, uitbreidbaar tot 1.591 dan wel 1.606 liter. Het maximale trekgewicht is hoe dan ook 750 kilo.

Uitvoeringen

De Toyota Corolla is in twee koetswerkvarianten (hatchback en Touring Sports) en vier uitvoeringen leverbaar: Corolla, Dynamic, GR Sport en Premium. De Corolla-instapversie rolt op stalen velgen, maar heeft wel al een achteruitrijcamera, adaptive cruise control, een rijstrookassistent en Android Auto/Apple CarPlay.

De Corolla Dynamic breidt de standaarduitrusting iets uit met 16-duims lichtmetalen velgen, mistlampen vooraan, een 7-duims tellerdisplay, zonnekleppen met verlichting, bekerhouders achteraan en meer optiemogelijkheden.

De Corolla GR Sport geniet van een meer sportieve look dankzij zijn 17-duims lichtmetalen velgen, zijn contrasterende zwarte dak en zwarte details op het koetswerk, sportievere bumpers, sportzetels, LED-koplampen met dubbele projectie, getinte ruiten achteraan, aluminium treeplanken, stuurwiel in geperforeerd leder met rode stiksels, en navigatie op een 10-duims multimediascherm.

De Corolla Premium is de meest complete Corolla, met keyless entry, automatische lichten en ruitenwissers, elektrisch inklapbare zijspiegels, zetelverwarming vooraan, ventilatieroosters achteraan, een inductielader voor smartphones, een elektrisch instelbare lendensteun voor de bestuurder, schakelflippers aan het stuur om versnellingen te simuleren, parkeersensoren voor- en achteraan en een parkeerhulp, dodehoekmonitor, een lederen armsteun en sfeerverlichting.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Toyota biedt de Corolla Hatchback aan vanaf 28.560 euro in de Corolla-uitvoering. De Dynamic kost 30.080 euro, de GR Sport 34.800 euro en de Premium 35.400 euro. De GR Sport en de Premium zijn de enige uitvoeringen waarop je de 2.0 Hybrid-motorisatie kan krijgen, voor ongeveer 2.000 euro extra. De Touring Sports kost telkens 1.100 euro meer dan de Hatchback.

Tweedehands is de Corolla te vinden vanaf 16.500 euro, waarvoor je een 1.2 benzinemotor krijgt zonder al te veel opties, maar ook met een vrij lage kilometerstand aangezien het nog een jong model is. De goedkoopste hybride kost 21.000 euro.

Design-highlights en interieur

Gedaan met de brave lijnen van de Auris en de oude Corolla’s, deze nieuwe generatie uit 2018 vindt het wiel opnieuw uit en verleidt met een design dat niet enkel functioneel moet zijn. De Corolla krijgt grote, scherpe lichtblokken die hem een herkenbare en knappe smoel geven, terwijl ook de Touring Sports er aantrekkelijk uitziet. Deze generatie is langer, lager en breder dan zijn voorganger, wat zorgt voor sportievere verhoudingen. De in 2022 voorgestelde ‘facelift’ beperkt zich langs de buitenkant tot iets anders getekende bumpers en een nieuwe lichtsignatuur, naast nieuwe velgen en koetswerkkleuren.

Mag het iets zachter?

Ook aan boord vond er een revolutie plaats in 2018, waarbij Toyota koos voor zachtere materialen en een strakkere look in plaats van de harde plastics van de vorige generatie. Het zorgt voor een hoogwaardigere look, al zit de afwerking nog niet helemaal op het niveau van de Duitse concurrentie. Het centrale display staat extra hoog gepositioneerd en meet 8 duim, of 10,5 duim op de modellen van na de facelift, die ook een nieuwe generatie van het infotainmentsysteem en digitale tellers van 12,3 duim krijgen. De zetels zitten lekker zacht en er is voldoende ruimte, al is de instap achterin iets moeilijker en is het zicht naar achteren ook niet geweldig.

Rijhulp en veiligheid

De Toyota Corolla kreeg in 2019 de maximale score van 5 sterren van Euro NCAP, met een uitstekende score voor de bescherming van volwassen inzittenden, al haalde het model ook voor de bescherming van kinderen en kwetsbare weggebruikers een hoge score. Standaard krijg je al een aantal rijhulpmiddelen, maar de meesten zitten verborgen achter de Premium-uitvoering.

Alternatieven

De Toyota Corolla zijn gedoodverfde vijand is de Honda Civic, die recent een nieuwe generatie kreeg en nu ook met een hybride aandrijflijn te koop is in ons land. Verder zijn er nog de Volkswagen Golf, Ford Focus, Kia Ceed, Hyundai i30, Opel Astra, Peugeot 308, Mazda3, Renault Mégane (die met een verbrandingsmotor), Skoda Octavia, Seat Leon, … Kortom: er is heel wat keuze binnen dit segment, want dan hebben we het zelfs nog niet over de premiummerken gehad…

FAQ

Hoe zuinig is de Toyota Corolla Hybrid in de praktijk?
Het verbruik van de Toyota Corolla Hybrid hangt natuurlijk af van je rechtervoet, maar ook van de motorisatie die je kiest. De 1.8 Hybrid heeft geen enkele moeite om het verbruik onder de 5 l/100 km te houden, de 2.0 Hybrid zit al gauw boven de 6,0 l/100 km.
Is de Toyota Corolla Hybrid fiscaal aftrekbaar?
Neen, in tegenstelling tot de VW Golf of Mercedes A-Klasse is de Toyota Corolla Hybrid geen plug-in hybride, wat betekent dat hij niet in aanmerking komt voor fiscaal voordeel.
Wanneer komt de Toyota Corolla facelift?
De vernieuwde Toyota Corolla staat vanaf het eerste kwartaal van 2023 bij de dealers.

Beoordelingen voor Toyota Corolla

74 Beoordelingen

4,6

Meer informatie

Modellen