Sterke punten
- Sublieme rijdynamiek
- Krachtigere motor dan voorganger
- Heerlijk analoge rijervaring
Zwakke punten
- Beperkte productie
- Zou nog iets meer pit kunnen gebruiken
- Afwerkingsniveau interieur
Toyota GR86 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Toyota GR86, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Toyota GR86
-
Toyota GR86 GR86 2.4i Boxer Sport BVM 6
€ 35.000,-Geen informatie- 6.250 km
- 08/2023
- 172 kW (234 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
-
200 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-6780 Messancy -
Toyota GR86 2.4i Boxer Sport
€ 35.500,-Geen informatie- 9.350 km
- 01/2024
- 172 kW (234 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-4340 Awans -
Toyota GR86 2.4 Sport
€ 34.950,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 15.501 km
- 05/2022
- 172 kW (234 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
199 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-2550 Kontich
Interesse in een Toyota GR86
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Uitstervend ras
De Toyota GR86 is de opvolger, maar in feite ook een grondige doorontwikkeling van de GT86 die in 2012 op de markt verscheen en het recept van een moderne sportwagen helemaal omgooide. Niet zijn pk’s of zijn sprint van 0 naar 100 km/u waren belangrijk, ze waren zelfs niet zo indrukwekkend, maar wel zijn dynamiek en zijn speelse rijgedrag. De tweede generatie volgt dezelfde filosofie, maar pakt toch een aantal kritiekpuntjes van zijn voorganger aan.
Goede redenen
Dankzij de tot 2,4 liter opgeboorde boxermotor is er nu meer vermogen en koppel aanwezig, waardoor de GR86 zich in meer omstandigheden op zijn gemak voelt.
Het design van de GR86 heeft duidelijk hetzelfde silhouet als zijn voorganger, maar met meer moderne details die het verschil maken.
Prioriteit nummer één van de Toyota GR86 is nog steeds fun, maar het nieuwe model voegt er nog wat extra scherpte en precisie aan toe.
Het interieur is niet volledig nieuw, maar krijgt wel een nieuw infotainmentsysteem en digitale tellers om weer up-to-date te zijn.
Alle belangrijke gegevens over de Toyota GR86
Motoren
Er is maar één motor, een 2,4 liter grote viercilinder boxermotor van Subaru zónder turbo, met 235 pk en 250 Nm, goed voor een sprintje van 0 tot 100 km/u in 6,3 seconden. Je hebt de keuze tussen een manuele of een automatische zesversnellingsbak, maar achterwielaandrijving heb je altijd.
Afmetingen
De Toyota GR86 is quasi exact even groot gebleven als zijn voorganger, met een lengte van 4,27 meter, een breedte van 1,78 meter en een hoogte van 1,31 meter. Met een gewicht van 1.270 kilo is hij iets zwaarder geworden, al wordt dat gecompenseerd door een lager zwaartepunt en meer koetswerkstijfheid. In de koffer past er 276 liter, maar de achterbank is neerklapbaar om extra spullen of een tweede velgenset mee te nemen.
Uitvoeringen
In België kan je de Toyota GR86 in twee smaakjes krijgen: een basisversie zonder naam met 17-duims velgen, een achteruitrijcamera en een 8-duims infotainmentscherm met smartphonekoppeling, of de GR86 Sport met 18-duims velgen en een lederen interieur met zetelverwarming.
De Toyota GR86 heeft net als bij zijn vorige generatie ook een Subaru-evenknie, maar de tweede generatie Subaru BRZ komt helaas niet naar ons land.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
De Toyota GR86 is in België te koop vanaf 34.600 euro voor de basisversie en 37.030 euro voor de Sport, een automaat kost een dikke 2.000 euro extra. Opgelet: er komen maar twee productiejaren van de GR86, die werd gelanceerd in 2022, dus je moet snel zijn om er eentje te bemachtigen.
Tweedehands staat er op het moment van schrijven (september 2022) maar één gebruikt exemplaar te koop voor 42.000 euro.
Design-highlights en interieur
De Toyota GR86 is overduidelijk een evolutie van zijn voorganger, maar gezien de ouderwetse inborst van het model, stoort zijn ouderwets design niet. Het is nog een typische compacte tweedeurs coupé zoals je ze maar zelden meer ziet, met toch een iets sportievere look dan zijn voorganger dankzij de nieuwe bumpers, lichtblokken en iets bredere wielen.
Analoog met digitale ondersteuning
Het interieur stamt duidelijk ook nog van de vorige generatie, maar werd wel op de belangrijke punten gemoderniseerd: er is een nieuw infotainmentsysteem met smartphonekoppeling, er zijn digitale tellers en het algemene design werd wat strakgetrokken, maar daar blijft het bij. Toch is het een ideale omgeving voor liefhebbers van sportief rijden: analoog, met de digitale ondersteuning die we tegenwoordig gewend zijn van moderne wagens. De Toyota GT86 was niet voorzien voor lange chauffeurs van meer dan 1,90 meter, vermoedelijk is dat ook zo bij de nieuwe generatie.
Rijhulp en veiligheid
De Toyota GR86 werd (nog) niet getest door Euro NCAP, maar wel door de Amerikaanse IIHS, die het model een zeer goede score gaf qua passieve botsveiligheid en qua actieve veiligheidssystemen. Enkel het monteren van een kinderzitje zou gemakkelijker kunnen. Deze nieuwe generatie heeft dan ook een groot deel van Subaru’s veiligheidssystemen overgenomen, al blijft een stuurhulp achterwege om de sportiviteit van het model niet te compromitteren.
Alternatieven
Wie op zoek is naar een andere compacte coupé die een flinke dosis rijplezier biedt, moet misschien eens met een Alpine A110 gaan testrijden. Die is nog iets sportiever dankzij zijn middenmotor en zijn versnellingsbak met dubbele koppeling, maar biedt bijna evenveel rijplezier. De Porsche Cayman is nog iets sportiever, en vooral een stuk duurder. Gek genoeg is er nog een concurrent voor de GR86 binnen het gamma van Toyota zelf: de GR Yaris, die praktisch even veel kost, maar een heel ander type rijplezier neerzet dankzij zijn hitsige turbomotor en zijn vierwieltractie.