Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
toyota-hiace-front

Toyota Hiace

1 / 3
toyota-hiace-front
toyota-hiace-back
toyota-hiace-side

Sterke punten

  • Zeer goede betrouwbaarheid
  • Grote laadruimte
  • Goede restwaarde

Zwakke punten

  • Op leeftijd geraakt
  • Veiligheidsuitrusting blijft achter
  • Minder comfortabel dan concurrentie

Toyota Hiace Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Toyota Hiace, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Toyota Hiace: de ‘onverwoestbare’ bestelbus

De Toyota Hiace is al sinds 1967 een begrip in de bedrijfswagenmarkt. In al die jaren heeft het model naam gemaakt als een zeer betrouwbare bestelbus, die na zijn werkzame leven vaak nog prima is te gebruiken als camper. Sinds 2012 wordt de Hiace niet meer in Europa geleverd. Lees meer

Interesse in een Toyota Hiace

Toyota Hiace tweedehands auto
Toyota Hiace nieuwe auto
Toyota Hiace dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Bewezen, zeer goede betrouwbaarheid
  • Grote laadruimte, zeker ook ten opzichte van wagenlengte
  • Dankzij de goede betrouwbaarheid behouden ook oudere exemplaren hun waarde
  • Uitstekende basis voor een camperbus

Technische gegevens

Motorisatie

In totaal zijn er van de Toyota Hiace in Europa vier modelgeneraties. Als bedrijfswagen werden de meeste exemplaren aangedreven door een dieselmotor, maar de eerste modellen waren ook leverbaar met benzinemotoren. Vanaf grofweg de jaren tachtig nam diesel sterk de overhand. Het gaat in alle gevallen om een viercilindermotor, met afhankelijk van de modelgeneratie een inhoud van 1,8 tot 2,4 liter. Voor sommige modelgeneraties waren ook grotere motoren leverbaar. In beperkte mate is de Toyota Hiace ook geleverd met V6- en zelfs V8-motoren, maar niet in Europa. In principe heeft een Toyota Hiace een handgeschakelde transmissie en achterwielaandrijving. Een automaat was voor sommige modellen optioneel. Er waren ook varianten met vierwielaandrijving, maar die zijn in Europa zeldzaam.

Afmetingen

Zoals veel personenauto’s en bedrijfswagens is de Toyota Hiace in de loop der jaren gegroeid. Het eerste model was 4,3 meter lang, 1,7 meter breed en 1,9 meter hoog, met een wielbasis van ruim 2,3 meter. Het laatste model dat in Europa werd geleverd was tot wel 5,2 meter lang, 1,8 meter breed en tot 2,4 meter hoog, met een wielbasis tot 3,4 meter. Een kanttekening hierbij is wel dat de eerste generatie één carrosserievariant bood en het laatste model leverbaar was als korte en lange versie en standaard met een verhoogd dak. Ook verhuisde de motor van onder de voorstoelen naar voor de cabine, wat zorgde voor een langere voorzijde.

De belangrijkste specificaties op een rij

Toyota Hiace
Marktintroductie 1995 (vierde generatie, Europa)
Lengte x breedte x hoogte 4,69-5,23 x 1,80-1,83 x 1,97-2,47 m
Wielbasis 2,98-3,43 m
Inhoud bagageruimte 5,4-6,5 m3 (laadruimte)
Ledig gewicht 1.780-2.160 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.750-3.000 kg
Cilinderinhoud 2.446-2.694 cm3
Vermogen 55 kW (75 pk)-105 kW (143 pk)
Koppel 156-226 Nm
Topsnelheid 145-152 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u Niet geregistreerd
Tankinhoud 75 l
Verbruik 8,5-13,4 l/100 km
CO₂-uitstoot Niet geregistreerd

Varianten

In Europa was het aantal uitvoeringen van de Toyota Hiace beperkt, zeker bij de eerste modelgeneraties. Er was één carrosserievariant, met bij sommige modelgeneraties naar keuze een verhoogd dak. In dat opzicht bood het laatste model dat in Europa werd geleverd de meeste keuze, met zowel verlengde als verhoogde varianten. Qua uitvoeringen had je in Europa alleen keuze uit een bestelversie en een personenuitvoering. Via derden werden ook campervarianten aangeboden. Buiten Europa zijn de varianten van de Toyota Hiace talrijk, met ook een aantal (voor die tijd) echt luxe personenuitvoeringen. Buiten Europa bestaat de Toyota Hiace ook nog altijd. Hier verdween het model in 2012 uit het aanbod.

Prijzen

De Toyota Hiace was jarenlang ook in Nederland een erg populaire bedrijfswagen. Inmiddels is het model echter wel op leeftijd geraakt. Daarnaast hadden de eerste modelgeneraties nog wel eens last van roest in ons vochtige klimaat, waardoor veel exemplaren werden gesloopt of geëxporteerd. Toch is er nog altijd een vrij ruim aanbod Toyota Hiace occasions, maar daarbij gaat het vrijwel uitsluitend om de vierde generatie. Dat is het laatste model dat nog in Europa werd geleverd. De prijzen variëren van zo’n 4.000 euro voor een vroeg exemplaar met veel kilometers tot 10.000 euro voor een laat exemplaar met relatief weinig kilometers. Voor camperuitvoeringen kunnen de prijzen verder oplopen. Hiermee is de Toyota Hiace over het algemeen wat duurder dan andere bestelbussen van dezelfde leeftijd, maar dat maakt hij weer goed met zijn bewezen betrouwbaarheid.

Design

Buitenkant

Van oorsprong is de Toyota Hiace een frontstuurbusje. Dat wil zeggen dat het busje een ‘platte’ voorkant heeft en dat de motor ongeveer onder de voorstoelen is geplaatst. Dat was in die tijd de meest gangbare opstelling voor een bestelbus. Zo nam de motor namelijk geen extra ruimte in en kon bijna de volledige lengte van het busje aan de laadruimte worden besteed. Met het oog op de veiligheid kreeg de Toyota Hiace in 1995 een langere voorzijde, waarbij de motor conventioneel vóór de inzittenden was geplaatst. Op gebied van design is de Toyota Hiace gewoon doelmatig vormgegeven, met stijlelementen van het toenmalige Toyota-design.

Binnenkant

Ook vanbinnen is de Toyota Hiace vooral doelmatig vormgegeven en ingericht. Bij de vroege modellen is de cabine wat aan de krappe kant, wat wel weer ten goede komt aan de laadruimte achterin. Bij latere modellen was er meer oog voor ergonomie. De Toyota Hiace biedt in Europa weinig luxe, maar wel alle voorzieningen die (destijds) in een auto werden verwacht. Er waren ook echt luxe uitvoeringen van de Toyota Hiace, maar die werden niet officieel in Europa geleverd.

Veiligheid

Aangezien de Toyota Hiace een bedrijfswagen is, is deze nooit getest door Euro NCAP. Wel kan worden gekeken naar de veiligheidsvoorzieningen aan boord. Bij de eerste drie modelgeneraties zijn deze beperkt. Veiligheid werd nog niet zo belangrijk gevonden als nu en/of de technologieën waren nog minder geavanceerd. Wel deden ABS en airbags hun intrede. Een belangrijke stap werd gezet in 1995, toen de motor verhuisde van onder de voorstoelen naar voor de cabine. Dat maakte de voorzijde van de bestelbus langer en zorgde daarmee voor een aanzienlijk verbeterde kreukelzone.

Alternatieven

De Toyota Hiace is, enigszins afhankelijk van de modelgeneratie, een middelgrote bestelbus. Een belangrijke concurrent is de Volkswagen Transporter, die bij iedere modelgeneratie in hetzelfde segment actief was en die vergelijkbare uitvoeringen bood. Een belangrijk verschil is dat de Volkswagen ook luxere uitvoeringen en een af fabriek camperversie bood. Nu op de occasionmarkt heeft de Volkswagen Transporter ook een betere beschikbaarheid, zeker wanneer het gaat om de oudere modellen. Ook de Ford Transit is altijd een concurrent geweest van de Toyota Hiace. Afhankelijk van de modelgeneratie is de Ford Transit wel iets groter, maar daarmee is de Toyota Hiace weer handzamer in de stad. Een vergelijkbaar model uit Frankrijk is de Renault Trafic, inclusief technisch identieke modellen zoals de Opel Arena, Opel Vivaro en Nissan Primastar.

FAQ

Wat kost een Toyota Hiace?
Een Toyota Hiace occasion is tegenwoordig te vinden voor 4.000 euro tot 10.000 euro. De prijzen voor camperuitvoeringen kunnen iets verder oplopen.
Hoe betrouwbaar is een Toyota Hiace?
De Toyota Hiace staat bekend als een zeer betrouwbare bestelbus en dat is niet voor niets. Met goed onderhoud zijn hoge kilometerstanden makkelijk haalbaar zonder noemenswaardige problemen. Het is niet voor niets dat zelfs Toyota Hiace occasions met hoge kilometerstanden hun waarde behouden.
Wat is de opvolger van de Toyota Hiace?
De Toyota Hiace verdween in 2012 van de Europese markt, om na een korte tussentijd in 2013 te worden opgevolgd door de Toyota Proace. Deze bestelbus is speciaal voor Europa ontwikkeld en deelt zijn basis met onder meer de Citroën Jumpy, Fiat Scudo en Peugeot Expert.

Beoordelingen voor Toyota Hiace

8 Beoordelingen

4,9