Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Toyota Highlander AS24 3.jpg

Toyota Highlander

1 / 4
Toyota Highlander AS24 3.jpg
Toyota Highlander AS24 4.jpeg
Toyota Highlander AS24 1.jpg
Toyota Highlander AS24 2.jpg

Sterke punten

  • Enorme binnenruimte
  • Veel comfort
  • Altijd als hybride

Zwakke punten

  • Hoog geprijsd
  • Enorme buitenmaten
  • Gedateerd interieur

Toyota Highlander Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Toyota Highlander, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.3 - 8.4s
Maximumsnelheid:180 - 180 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):116 - 124 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):5.1 - 5.1 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4950 x 1930 x 1730 mm
Portieren:5
Kofferruimte:453 - 2387 liter
Aanhangergewicht:697 - 705 kg

Gigantische hybride-SUV

In de Verenigde Staten gaat de Highlander al vier generaties mee, maar pas sinds zijn laatste generatie waagt hij ook de oversteek naar Europa. Hier verbaast hij natuurlijk met zijn formaat en zijn binnenruimte, maar verzoent de Highlander die toch met een laag verbruik dankzij Toyota’s hybride aandrijflijn.

Interesse in een Toyota Highlander

Toyota Highlander tweedehands auto
Toyota Highlander nieuwe auto
Toyota Highlander dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ben je op zoek naar een grote SUV, dan kan je maar moeilijk naast deze Highlander kijken. Zijn imposante buitenmaten leiden binnenin tot een ware balzaal aan ruimte.

  • Die zaal biedt plaats voor zeven personen, want iedere Highlander krijgt standaard twee extra stoelen onder de koffervloer.

  • Die zeven inzittenden vertoeven ook nog eens in heel wat comfort. Zo is de Highlander boterzacht geveerd en bieden de stoelen voldoende steun.

  • Met zo’n gigantische SUV zou je vrezen voor het verbruik, maar dat blijft verrassend laag dankzij Toyota’s slimme hybridesysteem.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Toyota Highlander wordt internationaal aangeboden met heel wat motoren. Zo vind je in China een 2.0-liter benzinemotor en krijgen Amerikanen de keuze uit een 2.4-liter viercilinder en een 3.5-liter V6, maar in Europa is er maar één aandrijflijn: de hybride.

Zo beschikt onze Highlander over een 2.5-liter viercilinder benzinemotor die draait volgens de zuinige principes van de Atkinson-cyclus. Dat blok wordt gekoppeld aan een elektromotor en samen produceren beide krachtbronnen 256 pk. Dat vermogen gaat voor onze markt steeds naar de vier wielen langs een traploze CVT-automaat. Verder krijgt de Highlander een compacte accu mee die zichzelf oplaadt met gerecupereerde rem- en rolenergie, waardoor je de auto dus nooit aan de stekker hoeft te hangen. Zo kan je af en toe even een paar kilometer elektrisch rijden, maar de grootste winst schuilt in de elektrische ondersteuning die de elektromotor te allen tijde biedt. Zo weet ook een enorme SUV als de Highlander zijn dorst zonder moeite te beperken tot minder dan 7 l/100 km.

Afmetingen

De Highlander werd door Toyota ontwikkeld voor de Amerikaanse en Chinese markt, en daar houden ze van grote auto’s. Het mag dus niet verwonderen dat deze SUV naar Europese maatstaven gigantisch is. Zo meet hij 4,95 meter in de lengte, 1,93 meter in de breedte en 1,73 meter in de hoogte. Daarmee is hij, ter vergelijking, ongeveer even groot als een Range Rover.

Gelukkig betekent dat ook dat je er enorm veel bagage in kwijt kan, of enorm veel personen. Zo biedt de Europese Highlander zonder meerprijs zeven zitplaatsen. Achter die derde zitrij blijft er dan nog 320 liter koffervolume over, even veel als wat een compacte hatchback biedt. Leg je de twee achterste stoelen echter plat in de koffervloer, dan beschik je over vijf ruime zitplaatsen én maar liefst 865 liter bagageruimte.

Varianten

Toyota biedt de Highlander in Europa aan in drie uitrustingsniveaus. De basisversie heet gewoon ‘Highlander’, maar wordt meteen luxueus uitgerust met onder andere verwarmde voorzetels, keyless entry en go, licht- en regensensoren, alle denkbare parkeerhulp, adaptieve cruise control en individuele klimaatregeling voor de achterbank. Het tweede niveau, de Dynamic Plus, voegt daar een groter infotainmentscherm met navigatie, een verwarmd stuurwiel en LED-koplampen aan toe en de topversie, genaamd Premium Plus, vult aan met een head-updisplay, geventileerde voorzetels en 20-inchvelgen.

Prijzen

Ga je naar de Toyota-dealer voor een nieuwe Highlander, dan moet je er minstens 68.365 euro voor over hebben. Voor dat geld krijg je de auto wel meteen als hybride mee, in zijn ‘Highlander’-basisversie. Voor een Dynamic Plus betaal je 72.105 euro en de Premium Plus-topversie kost 78.395 euro. Daar kan je dan maar weinig opties meer aan toevoegen, dus veel duurder wordt een nieuwe Highlander niet.

Ga je tweedehands op zoek naar een Highlander, dan is je zoektocht niet makkelijker. Het model is namelijk niet erg populair in onze contreien, waardoor je maar een handjevol gebruikte exemplaren vindt. Daar betaal je nog steeds flink wat geld voor, en zo schommelen de enkelingen nog steeds rond de 60.000 euro.

Design

Buitenzijde

De Toyota Highlander windt er geen doekjes om: hij is groot. Dat merk je niet alleen aan zijn langgerekte silhouet, maar ook aan zijn imposante neus met de grote grille. De uitgeklopte wielkasten lijken zelfs nog wat extra te willen benadrukken hoe enorm de auto wel niet is, en ze geven hem een gespierd uiterlijk. De neus wijkt in zekere zin af van de vormtaal die wij van Toyota gewend zijn, wat de Highlander te danken heeft aan zijn focus op de Amerikaanse markt.

Binnenzijde

Binnenin voelt de Toyota-liefhebber zich wel weer thuis, of toch indien die de modellen van een paar jaar geleden gewend is. Zo zit alles stevig in elkaar en zitten de knoppen precies daar waar je ze verwacht, maar het design van de cabine doet wat gedateerd aan. Dat geldt al helemaal voor het infotainment, al brengt de facelift van 2022 daar wel verandering in. Daarbij krijgt de Highlander een gloednieuw systeem en wordt ook het interieur op detailniveau herzien.

Veiligheid

De Toyota Highlander werd niet onderworpen aan de gewoonlijke Euro NCAP-botsproeven gezien zijn beperkte verkoopvolume in Europa. Elders werd hij wel als zeer veilig bevonden, want zowel de Amerikaanse NHTSA als de Australische ANCAP gaven de Highlander een topscore van vijf op vijf sterren. Toyota gaat er dan ook prat op om vanaf zijn basisversies al geavanceerde veiligheidssystemen mee te geven, en dat is voor de Highlander niet anders. Reken dus op adaptieve cruise control, een rijstookassistent, een botspreventiesysteem dat ook voetgangers en fietsers herkent, een dodehoeksensor en zelfs een hulpsysteem voor het rijden met een aanhangwagen.

Alternatieven

De Toyota Highlander is een grote SUV met een hybride aandrijflijn die eigenlijk toch niet in het premiumsegment speelt. Op dat vlak bevindt hij zich in zekere zin in een klasse apart, en kan je hem bij ons enkel met de Ford Explorer, Hyundai Santa Fe of Kia Sorento vergelijken. Modellen als de Skoda Kodiaq of Seat Tarraco zijn iets kleiner, maar vind je eveneens met hybride aandrijflijnen.

FAQ

Is de Toyota Highlander een plug-inhybride?
De Toyota Highlander is op onze markt altijd een hybride, maar dan wel een zelfopladende hybride. Die kan je, in tegenstelling tot een plug-inhybride, niet opladen langs een stekker. In de plaats daarvan laadt de Toyota zijn compacte accu vanzelf op met gerecupereerde rem- en rolenergie, en kan hij op die manier kort elektrisch rijden of ondersteunen.
Hoeveel ruimte heeft de Toyota Highlander?
De Toyota Highlander is een enorm ruime SUV, zowel voor inzittenden als voor bagage. Zo biedt hij standaard zeven zitplaatsen, en krijg je in vijfzitsconfiguratie maar liefst 865 liter kofferruimte achterin.

Meer informatie

Motorvermogen