Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
IQ 4.jpg

Toyota iQ

1 / 4
IQ 4.jpg
IQ 1.jpg
IQ 2.jpg
IQ 3.jpg

Sterke punten

  • Handig in de stad
  • Kwalitatieve afwerking
  • Pittige diesel

Zwakke punten

  • Beperkte kofferruimte
  • Wispelturige achteras
  • Ongemakkelijke voorstoelen

Toyota iQ Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Toyota iQ, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:11.6 - 15.5s
Maximumsnelheid:150 - 170 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):99 - 120 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4 - 5.2 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:2985 x 1680 x 1500 mm
Portieren:3
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:265 - 355 kg

Intelligent en kwalitatief

Verzin het maar, een auto die niet eens 3 meter lang is en toch een achterbank heeft waar volwassenen min of meer op passen. Toyota deed het met de IQ. Dat de auto een flink stuk duurder was dan de nochtans grotere Aygo, stond een eclatant succes echter in de weg.

Interesse in een Toyota iQ

Toyota iQ tweedehands auto
Toyota iQ dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Ben je een stadsmens maar niet zo’n handige parkeerder? Dan is de Toyota IQ een oplossing, dankzij compacte afmetingen en een kleine draaicirkel.

  • Wil je wel klein rijden, maar moet het wel een beetje luxueus zijn? Toyota heeft zijn IQ helemaal premium afgewerkt en uitgerust, inclusief een (optioneel) navigatiescherm boven de middenconsole.

  • Misschien ben je dan nogal bezorgd over je eigen veiligheid, maar ook daar heeft Toyota aan gedacht. De IQ heeft negen airbags, inclusief een airbag voor een crash achterop.

  • Schakel je liever niet manueel, dan is de IQ ook beschikbaar met een CVT-bak. Die continu variabele transmissie doet het in de IQ voortreffelijk.

Belangrijke gegevens

Motoren

De IQ wordt standaard geleverd met een 4-cilinder, 1.0 liter benzinemotor. Die heeft twee bovenliggende nokkenassen en de variabele kleppensturing, VVT-i genaamd bij Toyota. Hij genereert 68 pk en 98 Nm en lijkt dat karig, maar afgezet tegen het gewicht van de auto valt dat best mee. De auto gaat namelijk in 15 seconden naar de 100 km/h. Dan is er ook nog de 1.3-liter, die dezelfde opbouw heeft maar 98 pk en 123 Nm sterk is. De diesel, genaamd D-4D, is 90 pk en 190 Nm sterk en daarmee is hij in het accelereren de snelste IQ. De top is 170 km/h, even snel als de 1.3. De diesel en de 1.0-liter haalden nipt de 100 gram CO² limiet.

Afmetingen

De IQ is 2,98 meter lang (of kort), 1,68 meter breed en 1,5 meter hoog. Alles bij elkaar gaat hij 820 tot 920 kilogram wegen, naargelang de versnellingsbak en de ingebouwd motor. Er kan 32 liter in de tank en daarmee komt de IQ minimaal 700 km ver, met de diesel zelfs 800 km. De koffer is echter ook slechts 32 liter groot, maar valt met de achterbank neergeklapt tot 238 liter uit te breiden. Wie op vakantie wil met de IQ moet met andere woorden licht leren reizen.

Varianten

Als we de transmissies en motoren met elkaar combineren, komen we al aan 6 verschillende IQ’s. Daarnaast gaf Toyota hem met opzet een hoge standaarduitrusting mee, dus veel opties vielen er niet bij te bestellen. Met optionele stoelverwarming en halflederen bekleding hebben we zowat gehad. Het Style pack gaf onder meer verchroomde deurdrempels als extra en het Cockpit pack zorgde voor voetruimteverlichting en sportpedalen. Er waren wel afwerkingslijnen. Dat begon met de Terra, daarna de Luna en de Sol.

Prijzen

In 2009 kostte de IQ in zijn basisuitvoering net geen € 12.000. Dat liep op met de Luna (€ 12.900) en Sol (€ 14.300). Voor de D-4D in zijn hoogste afwerking werd € 16.535 gevraagd. Tweedehands gaat een 12 jaar oude IQ met 100.000 km op de teller voor € 4.300 tot € 5.100 van de hand.

Design

Buitenzijde

De Toyota IQ heeft een apart design, bijna on-Japans. Dat merk je al aan de grote koplampen die om de hoeken tot ver boven de voorwielen getrokken zijn. Er is vooraan nagenoeg geen radiatorrooster en de bumpers zijn fors bemeten. De grote voorruit valt op en Toyota deed het nog opvallender met de achteruit: die is om de hoeken heen gebogen en fungeert zo ook als zijruit. Ook achteraan zijn er bumpers die tegen een stoot kunnen en waarin op de zijkant een uitsparing voor de achterwielen is getekend. Die wielen staan, hoe kan het ook anders, helemaal op de hoeken van het koetswerk.

Binnenkant

Het eerste wat opvalt is de ongelijke tekening over de lengte van de boordplank. Die is aan de bijrijderskant geknepen voor meer ruimte. Groot voor een kleine auto is het optionele navigatiescherm. Er is kunststof alom, maar dan wel op die manier dat je het nauwelijks in de gaten hebt. De middenconsole is onderaan een zuil, met de regeling van de verwarming en daarboven een driehoek uit aluminium met ventilatieroosters.

Veiligheid

Toyota haalde alles uit de kast om van zijn IQ een zo veilig mogelijke auto te maken. Een speciaal ontwikkelde veiligheidskooi verstevigt de kleine auto, net als negen airbags (voor knie en heupen en achteraan een set gordijnairbags), ABS remmen met elektronische remkrachtverdeling en stabiliteits- en tractiecontrole. De diesel had schijfremmen rondom, de andere uitvoeringen kregen trommels achteraan. EuroNCAP vond hem dan ook de volle 5 sterren waard.

Alternatieven

De Smart was de meest natuurlijke vijand van de IQ. Die was zelfs nog korter, maar bood wel maar 2 zitplaatsen. In eigen huis was er de Aygo (dus ook de technisch identieke C1 van Citroën en de 107 van Peugeot), VW had met de Up een behoorlijk kleine in huis, net als Skoda met de gelijkaardige Citigo en Seat met de al even gelijkaardige Mii. Renault kon zijn Twingo in de strijd gooien.

FAQ

Is de Toyota IQ met CVT-versnellingsbak te prefereren?
Wie veel in de stad rijdt, heeft veel aan de CVT-automaat. Wie meer op buitenwegen vertoeft kan echter beter een handgeschakelde versnellingsbak kiezen.
Is een dieselmotor wel comfortabel in een IQ?
De dieselmotor van de Toyota IQ was goed geïsoleerd en de krachtigste motor van het gamma. Bovendien had ook wie langere afstanden deed met de diesel een voordeel qua verbruik.
Is de Toyota IQ een veilige auto?
De Toyota IQ kreeg 5 sterren van EuroNcap, waarbij de volwassenenbescherming hoog scoorde. Dat dankt hij aan een specifiek ontwikkelde veiligheidskooi, en een indrukwekkende resem airbags.

Beoordelingen voor Toyota iQ

7 Beoordelingen

4,7