Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Toyota-MR2-2000-1600-16.jpg

Toyota MR 2

1 / 6
Toyota-MR2-2000-1600-16.jpg
031250000_1212594465.jpg
071875100_1212594398.jpg
Toyota-MR2-2000-1600-0f.jpg
Toyota-MR2-2000-1600-1e.jpg
Toyota-MR2-2000-1600-14.jpg

Sterke punten

  • Veel fun voor weinig geld
  • Compact en licht
  • Goede afwerking

Zwakke punten

  • Piepkleine koffer en weinig ruimte aan boord
  • Prijzen beginnen te stijgen
  • Katalysator kan kapotgaan en voor schade zorgen in oudere modellen

Toyota MR 2 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Toyota MR 2, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8 - 9.3s
Maximumsnelheid:210 - 210 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):178 - 178 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):7.4 - 7.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3895 x 1695 x 1240 mm
Portieren:2
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:230 - 235 kg

Terug naar de bron

Eind de jaren ‘90 wilde Toyota tegen de stroom ingaan en zijn nieuwe sportwagens compacter en lichter maken dan hun voorgangers. Dat was het geval met de Celica, maar ook met deze MR-2. Hij werd bijna 20 cm korter en 200 kilo lichter dan de tweede generatie, waardoor de focus terugkeerde naar puur rijplezier in plaats van comfortsnufjes. Je zou het een soort Japanse Lotus Elise kunnen noemen. De derde generatie MR2 was in productie van 1999 tot 2007.

Interesse in een Toyota MR 2

Toyota MR 2 tweedehands auto
Toyota MR 2 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Tegenwoordig wil Toyota terug een beetje fun naar zijn gamma brengen, maar eind de jaren ‘90 had de Japanse constructeur hetzelfde idee. Hoewel de MR2 minder krachtig was dan zijn voorganger, was het dankzij zijn lage gewicht beslist geen trage auto.

  • De MR2 maakt echter het meeste indruk met zijn dynamiek, die middenmotor en een gewicht van minder dan een ton zorgen voor erg veel scherpte en een snelle respons op het stuurwiel. Hij is echter gevoelig aan een goede bandendruk en een goede uitlijning van de ophanging.

  • Omdat het een Toyota is, is het interieur beter afgewerkt dan je zou denken bij een licht sportwagentje met middenmotor. Je hebt zachte, duurzame (lees: ze gaan lang mee) materialen en het voelt allemaal niet spartaans aan.

  • Ook qua betrouwbaarheid scoort de MR2 vrij goed. In tegenstelling tot zijn voorgangers is roest hier niet echt een probleem en de motor zelf is ook erg betrouwbaar. Enkel de katalysator kan voor problemen zorgen: ze gaan kapot en er komen stukken metaal in de motor terecht. Dit was vooral het geval bij oudere exemplaren.

Alle belangrijke gegevens over de Toyota MR2

Motoren

Er was maar één motor leverbaar in de Toyota MR2 mk.3: de 1,8 liter-viercilinder benzinemotor van 140 pk die ook in de Celica en de Corolla van die tijd lag. Die motor moest echter minder dan een ton voortstuwen en zorgde dus voor meer dan behoorlijke prestaties: 0-100 km/u in 7,8 seconden en een topsnelheid van 210 km/u. Je kon kiezen tussen een manuele vijfbak of een zesbak vanaf 2002, of een gerobotiseerde 5- of 6-bak met een enkele koppeling.

Afmetingen

Met een lengte van 3,89 meter, een breedte van 1,69 meter en een hoogte van 1,24 meter is de Toyota MR2 van de derde generatie bijna 20 cm korter dan zijn voorganger. Ook het gewicht van net geen ton is 200 kilo minder dan voordien. Aan boord merk je wel dat hij gekrompen is, want lange chauffeurs passen amper achter het stuur en er is slechts 90 liter aan bagageruimte. Gelukkig zijn er wel enkele kleine opbergvakken doorheen het interieur.

Uitvoeringen

Heel veel opties waren er niet op de MR2: je kon kiezen voor de robotbak (Speedshift), metallic lak, airco en een lederen bekleding, maar dat was het wel zowat. Een hardtop was ook beschikbaar maar was vrij duur en was dus geen populaire optie. Een originele hardtop is dus zeldzaam.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De prijzen van de Toyota MR2 beginnen te stijgen, maar je kan nog altijd een exemplaar op de kop tikken voor een kleine 7.000 euro. De facelift van 2002/2003 heeft de voorkeur voor zijn betere betrouwbaarheid en zijn zesde versnelling, die heb je vanaf zo’n 9.000 euro. Ook de onderhoudskosten en belastingen vallen best mee. Een speciale reeks met een uitzonderlijk lage kilometerstand is meer dan 20.000 euro waard, maar dat hoef je dus zeker niet uit te geven.

Design-highlights en interieur

De vergelijking met de Lotus Elise stopt niet met de lay-out van de aandrijflijn of het lage gewicht: ook qua looks zou je ergens een gelijkenis kunnen zien tussen de sober gelijnde Japanse en Britse roadsters. Opvallend zijn de grote koplampen en de luchthappers op de flanken - je zou het haast een baby-Ferrari kunnen noemen! Elke MR2 van de derde generatie is een roadster (al staat de R niet voor Roadster) met een stoffen klapdak dat je manueel opent en sluit. Je herkent de facelift aan zijn gewijzigde voorbumper en lichtblokken en zijn grotere lichtmetalen velgen. Een aandachtspunt zijn koplampen die dof worden door UV-straling, maar die kan je (laten) polieren voor niet al te veel geld of moeite.

Typisch Toyota

Aan boord heb je de ruimte (of het gebrek eraan) dat je zou verwachten van een compact sportwagentje, maar het dashboard lijkt precies op dat van de Celica uit die tijd, met gewoon duidelijk afleesbare instrumenten, alle bedieningen die je zou verwachten op een Toyota van de jaren ‘90 en een goede afwerking met materialen die de tand des tijds lijken te doorstaan. Alleen de (lederen) zetels durven te slijten, zeker als ze veel zon hebben gezien. De facelift heeft een andere radio-cd-speler en nieuwe stoelen.

Rijhulp en veiligheid

Voor de facelift had de Toyota MR2 twee airbags en ABS, na de facelift kwam daar nog ESP en tractiecontrole bij. Tot daar de veiligheidsuitrusting, die natuurlijk verbleekt ten opzichte van wat we vandaag gewend zijn.

Alternatieven

Alternatieven voor de Toyota MR2 zijn de MG TF, nog een roadster met middenmotor uit hetzelfde tijdperk maar met een minder scherpe rijdynamiek en een zwakkere bouwkwaliteit, de BMW Z3 Roadster die je kon krijgen met heerlijke zescilinders of de Porsche Boxster van de eerste generatie, die heel wat fun en ook een portie luxe bezorgt, maar ook meer kosten met zich meebrengt.

FAQ

Hoe duur is een Toyota MR2?
De prijzen van de Toyota MR2 mk.3 beginnen te stijgen, maar je kan nog altijd een exemplaar op de kop tikken voor een kleine 7.000 euro. De facelift van 2002/2003 heeft de voorkeur voor zijn betere betrouwbaarheid en zijn zesde versnelling, die heb je vanaf zo’n 9.000 euro. Ook de onderhoudskosten en belastingen vallen best mee.
Hoeveel pk heeft een Toyota MR2?
Er was maar één motor leverbaar in de Toyota MR2 mk.3: de 1,8 liter-viercilinder benzinemotor van 140 pk die ook in de Celica en de Corolla van die tijd lag.
Waar staat MR2 voor?
MR2 staat voor ‘Midship Runabout(-Sports) 2-seater, de aanduiding van Toyota om duidelijk te maken dat dit een compact sportwagentje is met middenmotor en twee zitplaatsen.

Beoordelingen voor Toyota MR 2

6 Beoordelingen

4,8