Eind jaren '60 werd de tweezitter sportcoupé Toyota 2000 GT, een eigen ontwikkeling van de bedrijfsingenieurs, alleen in een kleine oplage geproduceerd. Maar na deze primeur breidde Toyota het productpalet van de sportmodellen continue uit. Coupés zoals de Toyota Celica, die meer dan dertig jaar lang in zeven generaties in Japan van de band rolde, werden tot klassiekers van de producent. In de jaren '80 werden met de Toyota Supra, de Toyota Corona coupé en de ook als targa aangeboden Toyata MR2 tegelijkertijd meerdere sportauto's aan de collectie toegevoegd. Voordat de producent zich later meer op volumesterke modellen begon te concentreren, bracht hij in 1991 met de Toyota Paseo nog een keer een nieuwe coupé op de markt, die tot 1999 geproduceerd werd en in Europa vaak alleen als importauto verkrijgbaar was.
De Toyota Paseo wordt gebouwd als coupé en cabriolet
De vooral voor de Noord-Amerikaanse markten en Japan ontworpen Paseo werd sinds haar verschijning in 1991 tot aan de modelwisseling in 1995 aanvankelijk alleen als tweedeurs coupé geproduceerd. Het meest opvallende kenmerk van de 4,14 meter lange Toyota Paseo: de ongebruikelijke achtervormgeving met een spoiler die geïntegreerd was in de kofferbakklep, waarin tegelijkertijd het derde remlicht ondergebracht was. Dit vormgevingskenmerk bleef ook in de tweede generatie van de Toyota Paseo behouden, die vanaf 1996 verkocht werd. De belangrijkste vernieuwing: naast de licht gemoderniseerde coupé was er voortaan met de Paseo cabriolet een tweede carrosserievariant verkrijgbaar. Voor deze eerste open versie van de Toyota Paseo koos de producent voor de klassieke cabrioletconstructie met een elektronisch te openen textieldak.
De motoren van de Toyota Paseo
Voor de meeste importmarkten werd de Toyota Paseo standaard met een 1,5 liter benzinemotor uitgerust, die de coupé in de eerste generatie een vermogen van 70 kW (95 pk) ter beschikking stelde. Deze motor werd gecombineerd met een automaat met vier versnellingen of met een handmatige vijfversnellingsbak. Vanaf 1995 verscheen er voor de coupés en cabrio's daarnaast een motor met een iets lager vermogen. Afhankelijk van het verkoop- of importland beschikte de Toyota Paseo net als voorheen over een motor met een vermogen van 70 kW (95 pk), of over een motor met een vermogen van 66 kW (90 pk). Deze iets minder presterende motor werd aan de collectie toegevoegd om aan de destijds in sommige landen geldende uitlaatgasvoorschriften te kunnen voldoen.