Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
prius--int--01-2.jpg

Toyota Prius (XW50)

1 / 7
prius--int--01-2.jpg
prius--mar--01-2.jpg
toyota-prius-ext-03.jpg
toyota-prius-ext-05.jpg
phv1004c-19-913408.jpg
prius-1-v08-rgb-230986.jpg
prius-2-v07-rgb-751163.jpg

Sterke punten

  • Enorm zuinig
  • Binnenruimte
  • Rijcomfort

Zwakke punten

  • Polariserende looks
  • PHEV-versie offert binnenruimte op
  • Meerwaarde sinds komst andere hybrides

Toyota Prius Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Toyota Prius, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6.8 - 11.4s
Maximumsnelheid:162 - 180 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):22 - 112 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):1 - 4.9 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4450 x 1725 x 1420 mm
Portieren:5
Kofferruimte:200 - 1750 liter
Aanhangergewicht:295 - 615 kg

Opnieuw efficiënter

De Prius werd bij zijn lancering in 1997 een beetje uitgelachen, vandaag blijkt het meer dan ooit een pionier te zijn geweest, nu we massaal (moeten) overschakelen naar hybrides en volledig elektrische wagens. Deze vierde generatie werd in 2016 geïntroduceerd en was opnieuw een stukje efficiënter dan zijn voorgangers, dankzij een verbeterd hybride systeem en een nog efficiëntere verbrandingsmotor. Vandaag is het model echter verdwenen uit de catalogus van Toyota, vanwege zijn lage populariteit, aangezien klanten nu ook kunnen kiezen voor een bijna net zo zuinige Corolla hybride, die er minder polariserend uitziet.

Interesse in een Toyota Prius (XW50)

Toyota Prius (XW50) tweedehands auto
Toyota Prius (XW50) nieuwe auto
Toyota Prius (XW50) dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Toyota Prius is een van de eerste wagens ter wereld die een benzinemotor heeft met een thermisch rendement van meer dan 40%. In mensentaal: hij springt enorm efficiënt om met zijn brandstof.

  • Ook aan het hybridesysteem is gewerkt, met een kleinere batterij die echter sneller oplaadt en ontlaadt dankzij zijn lithium-ionchemie.

  • Dankzij die kleinere batterij kon de Prius ook lichter gemaakt worden dan zijn voorganger, wat opnieuw gunstig is voor het verbruik.

  • De aerodynamica van deze vierde generatie Prius is beter dan ooit, met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24, vandaag nog steeds een zeer mooie waarde.

  • Tenslotte maakte ook het interieur van de Prius een sprong voorwaarts, met een betere afwerking en meer comfort.

Alle belangrijke gegevens over de Toyota Prius (XW50)

Motoren

De vierde generatie Toyota Prius is enkel geleverd met wat we nu als de 1.8 Hybrid-aandrijflijn kennen, die ook in de nieuwste Toyota Corolla zit. Het is een 1,8 liter-benzinemotor die volgens de efficiëntere Atkinson-cyclus draait en daarmee een thermisch rendement haalt van meer dan 40%. De verbrandingsmotor levert 95 pk, samen met de twee elektromotoren komt het systeemvermogen op 122 pk. Met een normverbruik van 3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 70 g/km was dit zowat de zuinigste auto op de markt.

In 2017 kwam er ook een nieuwe Toyota Prius Plug-in Hybrid op de markt, met dezelfde aandrijflijn, maar dan gevoed door een 8,8 kWh grote batterij die hem een theoretisch elektrisch rijbereik gaf van 63 km volgens de NEDC-cyclus, met een normverbruik van 1,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 28 g/km. In de praktijk kon je rekenen op 40 kilometer elektrisch rijbereik.

Afmetingen

Deze Prius is een stukje gegroeid ten opzichte van zijn voorganger, met een lengte van 4,57 meter (+6,1 cm), een breedte van 1,76 meter (+1,5 cm) en een hoogte van 1,47 meter (-2 cm). Dat zorgde voor meer ruimte aan boord, waar je nu vrij comfortabel met 5 kon plaatsnemen. Ondanks zijn toegenomen afmetingen, bleef het gewicht van de Prius quasi ongewijzigd (1.350 kilo, of 1.460 kilo voor de Plug-in Hybrid). Dankzij een optionele trekhaak kon je er tot 725 kilo mee trekken. De koffer van 502 liter is ook best praktisch, al bleef daar in de Plug-in Hybrid nog maar 360 liter van over door de grotere batterij.

Uitvoeringen

De Toyota Prius kende in ons land maar twee uitrustingsniveaus: de Comfort en de Lounge. De Comfort was uitgerust met 15-duims lichtmetalen velgen, automatische koplampen, mistlampen vooraan, LED-koplampen, keyless entry & go, een achteruitrijcamera, automatische airco, een infotainmentsysteem met centraal display en Toyota Safety Sense.

De Lounge had daarbovenop 17-duims lichtmetalen velgen, een regensensor, head-up display, zetelverwarming vooraan en een dodehoeksensor. Optioneel had je nog een navigatiesysteem, het Business Pack met een inductielader voor smartphones, parkeersensoren voor- en achteraan, een parkeerhulp en het Executive Pack, dat alles van het Business Pack had, plus een open dak en lederen zetels.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Toyota Prius zit inmiddels niet meer in het Toyota-gamma, aangezien er nu andere hybride en zelfs plug-in hybride opties zijn die de meerwaarde van het model een beetje wegnemen. De nieuwprijs bedroeg ongeveer 35.000 euro, de Plug-in Hybrid kostte minstens 41.980 euro.

Interessant genoeg heeft de Prius zijn restwaarde redelijk goed behouden: het goedkoopste exemplaar van de vierde generatie staat te koop voor 17.750 euro. Exemplaren van na de facelift kosten nog minstens 24.900 euro. Er is duidelijk nog vraag naar een zuinige auto, ondanks zijn polariserende uiterlijk!

Design-highlights en interieur

Want hoewel de Prius van de vierde generatie voor een nog extremere efficiëntie ging, is ook het uiterlijk meer uitgesproken dan ooit. Zijn traditionele druppelvorm blijft aanwezig, maar nu kreeg het model ook de grote, hoekige lichtblokken van moderne Toyota’s. De achterkant is zowaar nog opvallender, met een schouderlijn die doorloopt in een kofferspoiler. Voor sommigen is het misschien wat over-the-top, maar anderen zullen zijn futuristisch ogende design dan weer appreciëren. Eind 2018 kreeg het model een kleine facelift die hem iets braver maakte en wat meer in lijn bracht met de rest van het gamma, met als doel de minder overtuigde klanten over de streep te trekken.

Hoogwaardiger afgewerkt

Net als bij de vorige generaties van de Prius heeft dit nieuwste model een speciaal vormgegeven dashboard, met alle tellers en schermen op een centrale locatie, al valt het interieur in vergelijking met het koetswerk nog binnen de verwachtingen. Vergeleken met de vorige generatie heeft de Prius stappen gemaakt qua afwerking en comfort, met meer binnenruimte en comfortabelere zetels. Zoals steeds kan je de energiestroom van het hybridesysteem in het oog houden via de displays. De facelift bracht langs binnen niet veel verandering met zich mee: de Europese versies kregen niet het grote verticale infotainmentscherm dat in het buitenland wel werd geïntroduceerd.

Rijhulp en veiligheid

De Toyota Prius werd in 2016 getest door Euro NCAP en kreeg de maximale score van 5 sterren, met hoge individuele scores op elk onderdeel. De actieve veiligheidsuitrusting is niet zo uitgebreid als bij de nieuwere modellen van Toyota, maar je had wel adaptive cruise control, een rijstrookassistent, parkeerhulp en een dodehoekmonitor.

Alternatieven

De Toyota Prius kreeg rechtstreekse concurrentie van de Honda Insight en de Hyundai Ioniq, die een gelijkaardige vorm hadden en ook zuinige hybride aandrijflijnen kregen, maar beide modellen zijn intussen ook niet meer nieuw te koop. De Prius heeft vooral te lijden gehad onder de interne concurrentie van de Auris en Corolla hybride, die dezelfde zuinige aandrijflijn hadden, maar in een aantrekkelijkere verpakking.

FAQ

Is de Toyota Prius nog te koop?
Neen, de Toyota Prius is uit het Belgische gamma gehaald, aangezien klanten liever voor een meer traditioneel ogend hybride model gaan.
Hoe zuinig is de Toyota Prius?
Op papier verbruikt de Toyota Prius 4,2 l/100 km volgens de WLTP-norm, wat een haalbaar verbruik is in de praktijk.
Is de Toyota Prius fiscaal aftrekbaar?
De Toyota Prius Plug-in Hybrid is fiscaal voordelig dankzij zijn lage CO2-uitstoot, maar ook deze versie is niet meer nieuw te koop.

Beoordelingen voor Toyota Prius

22 Beoordelingen

4,7