Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24_MMP_Toyota-ProAce_4.jpg

Toyota ProAce

1 / 5
AS24_MMP_Toyota-ProAce_4.jpg
AS24_MMP_Toyota-ProAce_5.jpg
AS24_MMP_Toyota-ProAce_1.jpg
AS24_MMP_Toyota-ProAce_2.jpg
AS24_MMP_Toyota-ProAce_3.jpg

Sterke punten

  • Moduleerbaarheid
  • Optionele uitrusting
  • Ook als elektrische versie

Zwakke punten

  • Afwerkingsdetails
  • Rijpositie
  • Koffer van de mediumversie

Toyota Proace Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Toyota Proace, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 29.990,-*
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.8 - 18.5s
Maximumsnelheid:130 - 183 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):109 - 163 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.8 - 6 null
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4403 x 1920 x 1800 mm
Portieren:4 - 5
Kofferruimte:180 - 4900 liter
Aanhangergewicht:312 - 1066 kg

Japanner met Frans paspoort

Na amper drie jaar werd de eerste generatie van de Toyota ProAce in 2016 al opgevolgd door de tweede. Dat is een tweelingbroer van de bestelwagens van Citroën en Peugeot, en beschikt over een up-to-date veiligheidsuitrusting en de nodige interieurruitme ondanks zijn beperkte buitenafmetingen.

Interesse in een Toyota ProAce

Toyota ProAce tweedehands auto
Toyota ProAce nieuwe auto
Toyota ProAce dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • De Toyota ProAce werd ontwikkeld samen met PSA (vandaag Stellantis) voor de Europese markt, en beschikt dus over de knowhow van de Europese groep.

  • Hoewel hij identiek is aan de Franse versies, krijgt deze bestelwagen een Toyota-specifieke versie met unieke voorkant.

  • De Toyota ProAce biedt een ruime keuze aan motoren, met vermogens van 120 tot 177 pk en een automaat als optie.

  • De Japanse bestelwagen is er ook in een elektrische versie, die dankzij een grote batterij van 75 kWh een rijbereik van 330 kilometer voorlegt.

  • De moduleerbaarheid van de Toyota ProAce is top, met middelgrote versies, lange versies en versies met een dubbele cabine. De Verso mikt op personenvervoer.

Alle belangrijke gegevens over de Toyota ProAce

Motoren

De Toyota ProAce werd samen met de Franse PSA-groep (vandaag Stellantis) ontwikkeld, waardoor hij op een gewijzigde versie van het moduleerbare EMP2-platform staat. De Japanner is er dus in heel wat combinaties, waaronder vier motorversies en een volledig elektrische variant.

Het grootste deel van het gamma bestaat uit twee dieselversies. De basisversie wordt aangedreven door een 1.5-viercilinder die 120 pk sterk is. Hij is alleen combineerbaar met een manuele zesbak en bedoeld als instapversie van het gamma.

Daarboven staat een 2.0-viercilinder diesel met twee vermogens: 144 pk en 177 pk. Een achttrapsautomaat is optioneel op de minst krachtige versie en standaard op de krachtigste versie.

Het motorgamma wordt daarnaast aangevuld door een volledig elektrische versie. Op dit moment (zomer 2022) is hij alleen voorbehouden voor de bestelwagen en heet dan ProAce Medium Van EV. Hij gebruikt een elektromotor van 136 pk (100 kW) op de vooras en een batterij die achteraan onder de vloer is ingewerkt. Die batterij heeft een capaciteit van 50 kWh of 75 kWh. Die eerste geeft hem een rijbereik van 230 kilometer (WLTP), de andere een rijbereik van 330 kilometer (WLTP).

Op vlak van verbruik scoort de kleinste diesel het best, met een gemiddelde van 6,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 173 g/km (WLTP). Bij de ProAce Verso heeft de 2.0-basismotor een gemiddeld verbruik van 7,0 l/100 km en een CO2-uitstoot van 184 g/km (WLTP).

Afmetingen

Als bestelwagen (ProAce Van) of als versie voor personenvervoer (ProAce Verso) is de Toyoa ProAce er in twee lengtes. De kortste heet Medium en is 4.956 millimeter lang. De langste heet Long en is op zijn beurt 5.306 millimeter lang. De wielbasis van 3.275 millimeter, hoogte van 1.899 millimeter en breedte van 2.010 millimeter zijn op beide versies identiek. PSA en Toyota hebben erop gelet om de hoogte onder 1,9 meter te houden om zo in de meeste overdekte parkings binnen te kunnen.

Wie twee lengtes zegt, zegt twee binnenafmetingen. Beide versies zijn evenwel beschikbaar met zes, acht of negen plaatsen. Het koffervolume hangt uiteraard af van de lengte en het aantal zitplaatsen en varieert van 507 liter (Medium, negen plaatsen) tot 989 liter (Long, acht plaatsen) en zelfs 2.010 liter voor de lange versie met dubbele cabine.

De bestelwagenversie biedt uiteraard ook voldoende laadruimte. Tot 5,8 m3 voor de korte versie, 6,6 m3 voor de lange versie en 4,0 m3 voor de lange versie met dubbele cabine. Of hij nu op benzine of elektriciteit rijdt, de laadruimte van de ProAce Van verandert niet. De batterij zit immers onder de vloer.

Uitvoeringen

De ProAce Van is er in drie verschillende uitvoeringen: Active, Comfort en Comfort Plus. De uitrusting wisselt, met onder meer wieldeksels, parkeersensoren en licht- en regensensor op de Comfort-versie. De Comfort Plus is voorbehouden voor de elektrische versie en voegt onder meer een lederen stuur en navigatie via touchscreen toe.

Toyota biedt zijn ProAce Verso voor personenvervoer eveneens aan in drie verschillende uitvoeringen. De basisversie Shuttle heeft negen zitplaatsen, automatische lichten, klimaatregeling en een snelheidsregelaar. De versie MPV is er met acht zitplaatsen en voegt sleutelvrij starten, infotainment met touchscreen van 7 duim en verwarmde voorzetels toe. De topversie VIP is er met zes of zeven plaatsen en vult aan met navigatie, achteruitrijcamera en voorzetels in imitatieleder met elektrische verstelling.

Een versie met dubbele cabine vormt de link tussen de ProAce Van en ProAce Verso. Deze bestelwagenvariant is alleen beschikbaar in de lange versie met vier of vijf plaatsen (VIP).

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Het gamma van de Toyota ProAce Verso begint vanaf 47.925 euro (144 pk, Shuttle). De automaat is hier alleen beschikbaar met de zwaarste motor (177 pk, MPV) vanaf 57.035 euro. De lange versie kost nog eens 1.110 euro extra.

De Toyoa ProAce Van is uiteraard minder duur. Hij begint vanaf 30.600 euro exclusief btw (Medium 120 pk, Active). De lange versie is alleen combineerbaar met de 2.0 en begint vanaf 34.000 euro exclusief btw (Long 144 pk, Active). De dubbele cabine is er alleen in de hoogste uitvoering vanaf 39.850 euro (Double Cab 144 pk, Comfort). De elektrische ProAce Van EV kost 44.231,40 euro exclusief btw (50 kWh) of 51.330,58 euro exclusief btw (75 kWh).

De tweedehandsprijzen van de Toyota ProAce hangen sterk af van de leeftijd en de staat. Een bestelwagenversie met lage kilometerstand begint vanaf minder dan 18.000 euro, de ProAce Verso vanaf meer dan 27.000 euro.

Design-highlights en interieur

Zowel aan de buitenkant als binnenin verschilt de Toyota ProAce Verso of de Van nauwelijks van zijn tweelingbroers bij Peugeot, Citroën, Opel en Fiat.

Exterieur

Net als de vorige generatie houdt deze bestelwagen er nogal beperkte buitenafmetingen op na. Op stijlvlak kun je er niet omheen dat het gros van de koetswerkonderdelen door de verschillende merken wordt gedeeld. Bestelwagens doen logischerwijs aan schaalvoordelen. De Toyota ProAce verschilt van zijn Franse (en recent ook Duitse en Italiaanse) familie door zijn andere voorkant. Met zijn scherpe lijnen die vanuit het Toyota-logo vertrekken en zijn specifieke lichtblokken weet hij zich te onderscheiden. Onderaan de bumpers is een grote luchtinlaat met mistlichten in de hoeken.

Interieur

Binnenin zijn de verschillen tussen deze Toyota ProAce en zijn Franse familie beperkt tot het logo op het stuur. Voor de rest zijn alle bestelwagens identiek. Het dashboard is dan weer hetzelfde in de bestelwagenversies als in de versies voor personenvervoer. De afwerking gebruikt harde plastics, maar de ergonomie is prima met heel wat opbergvakken. De VIP-versies van de ProAce Verso hebben rails op de vloer om de moduleerbaarheid van de zetels achteraan maximaal te benutten. Optioneel zijn er twee panoramadaken voor meer licht in het interieur.

Rijhulp en veiligheid

Door het gedeelde PSA-platform (nu Stellantis) profiteert de Toyota ProAce van actieve veiligheid die bij zijn lancering in 2016 ongezien was in dit segment. Standaard heeft hij automatische noodremhulp en een vermoeidheidswaarschuwing. Afhankelijk van de uitvoering zijn er nog een adaptieve snelheidsregelaar en dodehoekwaarschuwing. Daardoor haalde de Toyota ProAce in 2016 vijf sterren op de crashtests van de Euro NCAP.

Alternatieven

De wereld van de bestelwagens of gezinswagens die op bestelwagens gebaseerd zijn, wordt bijna volledig gedomineerd door PSA/Stellantis. Zo zijn de belangrijkste concurrenten van de Toyota ProAce (Verso) de Peugeot Expert (Travelller), Citroën Jumpy (SpaceTourer), Opel Vivaro (Zafira) en Fiat Scudo (Ulysses). Bij de andere merken zijn er de Ford Transit Custom (Tourneo Custom) en Volkswagen Transporter (Multivan).

FAQ

Aan hoeveel passagiers biedt de Toyota ProAce Verso plaats?
Afhankelijk van de uitvoering biedt de Toyota ProAce Verso plaats aan zes, zeven, acht of negen passagiers.
Hoe groot is het laadvolume van de Toyota ProAce Van?
De Toyota ProAce Van krijgt in zijn laadruimte minstens 975 kilogram (1.5 D-4D) en maximum 1.300 kilogram (2.0 D-4D). Met zijn zware batterij ziet de elektrische versie dat cijfer beperkt tot 900 kilogram.

Beoordelingen voor Toyota Pro Ace

1 Beoordelingen

5,0