Sterke punten
- Enorm veel binnenruimte
- Veel luxesnufjes
- Comfortabel weggedrag
Zwakke punten
- Zeer zeldzaam in Europa
- Oude modellen hebben dorstige V6-motoren
- Nieuwe modellen zijn erg duur
Interesse in een Toyota Sienna
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Goede redenen
Met een lengte van meer dan 5 meter en ook heel wat bruikbare hoogte, heb je aan boord van de Sienna enorm veel binnenruimte. 6 tot 8 volwassenen passen er met gemak in, maar ook voor bagage is er veel plek.
Sommige Sienna’s zijn ook omgebouwd naar een lichte vracht, waarbij er nog steeds 4 of 5 plaatsen overblijven. Maar dat kan zoeken zijn naar een speld in een hooiberg.
Passagiers kunnen niet enkel genieten van veel binnenruimte, ook qua comfortsnufjes is de Sienna goed voorzien. Heuse relaxzetels op de tweede zitrij, een HD TV-scherm, zetelverwarming en -ventilatie, zelfs een stofzuiger aan boord is mogelijk!
Ook het weggedrag van de Sienna is erg comfortabel, met een goede schokdemping en een goede geluidsisolatie. Enige sportiviteit ontbreekt natuurlijk wel.
Dat gebrek aan sportiviteit ligt ook aan de motor. De vierde generatie Sienna vanaf 2020 heeft een hybride aandrijflijn zoals in de Toyota RAV4, die relatief zuinig is, maar geen flitsende prestaties produceert. De oudere generaties hadden meer power dankzij een V6-benzinemotor, maar het verbruik was ook erg hoog.
Alle belangrijke gegevens over de Toyota Sienna
Motoren
In het verleden had de Toyota Sienna over het algemeen een V6-benzinemotor, met vermogens van 197 tot 300 pk, met voor- of vierwielaandrijving. Een automaat was altijd standaard.
De nieuwste generatie uit 2020 heeft een zelfladende hybride aandrijflijn op basis van de 2,5 liter-viercilinder die je ook in de Toyota RAV4 vindt. In de Sienna levert de combinatie 246 pk die naar de voor- of de vier wielen wordt gestuurd via een CVT-automaat. Heel snel is hij niet, al voldoen de prestaties wel met een sprint van 0 tot 100 km/u in zo’n 8 seconden, maar de hybride Sienna is wel veel zuiniger dan zijn voorgangers. Een normverbruik van 7,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 193 g/km is bijna de helft minder dan de oude generaties.
Afmetingen
De nieuwste Toyota Sienna is 5,17 meter lang, 1,99 meter breed en 1,74 meter hoog, met een wielbasis van 3,06 meter. Dat is zowat even groot als een BMW X7, maar de Sienna staat veel lager tegen de grond en heeft dus meer bruikbare ruimte in de hoogte. Er is dus plek voor maximaal 8 personen en de koffer is 949 tot 2.860 liter groot. De Sienna zelf weegt ongeveer 2,1 ton.
Uitvoeringen
In de VS is de Toyota Sienna leverbaar in 6 verschillende uitvoeringen: de LE, XLE, XSE, 25th Anniversary Edition, Limited en Platinum als topversie. De LE heeft al een behoorlijke standaarduitrusting, met elektrische schuifdeuren, keyless entry en go, een dodehoekmonitor, automatische airco in drie zones, een 9-duims infotainmentscherm met smartphonekoppeling en 7 USB-poorten om al je toestellen op te laden onderweg. De Limited of de Platinum zijn echter de enige versies die met de relaxzetels op de tweede zitrij leverbaar zijn.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
De Toyota Sienna is erg zeldzaam in Europa, ze moeten immers ingevoerd worden vanuit de VS. De goedkoopste exemplaren kosten zo’n 10.000 euro en zijn van de tweede generatie (2004-2010), vaak met een hoge kilometerstand en een LPG-installatie om de brandstofkosten te drukken. De derde generatie (2010-2020) is te vinden vanaf 30.000 euro. De vierde generatie (vanaf 2020) kost je minstens 54.000 tot 90.000 euro voor een splinternieuw exemplaar met alle opties. Het gros van de exemplaren staat wel in Duitsland, waar ze ingevoerd worden door enkele gespecialiseerde handelaars.
Design-highlights en interieur
In de vierde generatie van de Toyota Sienna zie je redelijk wat gelijkenissen met de Camry en de Highlander, die op hetzelfde platform staan. Toch is het een opvallend model op onze wegen, zulke minivans vind je simpelweg niet meer in Europa. De Sienna heeft brede, scherpe koplampen en een zeer grote grille, terwijl achteraan de meeste gelijkenissen te vinden zijn met de Europese modellen, met de pijlvormige achterlichten die ver naar beneden aflopen. De Sienna heeft altijd elektrische zijdelingse schuifdeuren. Er zijn lichte verschillen tussen de bumpers, velgen en sierelementen die de uitrustingsniveaus van elkaar onderscheiden.
Ultieme binnenruimte
Een minibusje ziet er langs de buitenkant misschien niet zo stoer uit, maar aan de binnenkant voel je je de koning te rijk in de Toyota Sienna. Je hebt een hoge zitpositie zoals in een SUV, met het overzicht en de gemakkelijke instap, maar er is simpelweg veel meer speelruimte aanwezig dan in een SUV. Vooral de hogere uitrustingsniveaus zijn erg luxueus uitgerust, met relaxzetels op de tweede zitrij, een HD-televisiescherm met een krachtig JBL-audiosysteem, 7 USB-poorten en een volwaardig stopcontact enzovoort. De zetels kunnen ook neergeklapt of verwijderd worden als je ze niet allemaal nodig hebt.
Rijhulp en veiligheid
De Amerikaanse NHTSA heeft de Toyota Sienna de maximale 5 sterren gegeven. Het minibusje heeft dan ook standaard 10 airbags en wordt geleverd met een hele reeks veiligheidssystemen, waaronder een noodremhulp, rijstrookassistent, adaptive cruise control, een dodehoekmonitor en een herinnering om de achterbank te controleren bij het verlaten van de auto.
Alternatieven
In België heb je geen typische minivans zoals de Toyota Sienna, en ook de klassieke monovolumes zijn van de markt verdwenen. Je moet dus kiezen voor een grote SUV à la Toyota Highlander, of voor een bestelbreak op basis van een bestelwagen, zoals de Toyota ProAce Verso, Mercedes V-Klasse of de Volkswagen Multivan. In de VS heeft de Sienna concurrentie van de Honda Odyssey, Chrysler Pacifica en de Kia Carnival. Deze modellen worden ook heel af en toe naar Europa ingevoerd.