Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
toyota-tundra-front

Toyota Tundra

1 / 3
toyota-tundra-front
toyota-tundra-side
toyota-tundra-back

Sterke punten

  • Net zo betrouwbaar als andere Toyota’s
  • Krachtige motoren, hoog laadvermogen
  • Ruim en comfortabel interieur

Zwakke punten

  • Beperkt beschikbaar in Europa
  • Hoog brandstofverbruik
  • Beperkte parkeergelegenheid door reusachtig formaat

Toyota Tundra Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Toyota Tundra, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Toyota Tundra: typisch Amerikaans, maar dan Japans

De zogeheten full-size pick-up is een typisch Amerikaans verschijnsel, maar ook Japanse merken zoals Toyota zijn in dit segment actief. Toyota doet sinds 1999 goede zaken met de Tundra, die inmiddels aan zijn derde modelgeneratie toe is. De Tundra is volledig in de VS ontwikkeld en geproduceerd. Lees meer.

Interesse in een Toyota Tundra

Toyota Tundra tweedehands auto
Toyota Tundra nieuwe auto

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Veelzijdig en capabel werkpaard met veel power en hoog laad- en trekvermogen
  • Robuuste bouwwijze, grote open laadbak en vierwielaandrijving
  • Hoge betrouwbaarheid, net als andere Toyota-modellen
  • Bijzonder ruim en comfortabel interieur, geschikt voor ieder gezin

Technische gegevens

Motorisatie

De Toyota Tundra is uitsluitend geleverd met V6- en V8-benzinemotoren. De V6-motoren hebben een inhoud tussen de 3,4- en 4,0-liter, waarbij de V6 van de derde generatie Tundra ook met hybridetechniek is te vinden. De nieuwste Toyota Tundra is verkrijgbaar met een twin-turbo V6-motor in twee varianten: de standaard i-Force (395 pk) en de hybride i-Force Max (437 pk).

De V8-motoren hebben een cilinderinhoud van 4,7- of 5,7-liter. Dit soort motoren in dit soort grote zware auto’s lusten nogal een slokje. Om de brandstofkosten enigszins betaalbaar te houden, worden veel van deze pick-ups uitgerust met een grote LPG-tank.

Opvallend is dat de Toyota Tundra – in tegenstelling tot de meeste directe concurrenten – nooit is geleverd met een dieselmotor. Wat betreft de transmissie was alleen de eerste generatie van de Toyota Tundra leverbaar met een handgeschakelde versnellingsbak. Alle versies die daarna kwamen, hebben allemaal een automatische transmissie met vier tot tien versnellingen, afhankelijk van het bouwjaar en de motorisering. Alle modelgeneraties zijn te vinden met achter- en vierwielaandrijving.

Afmetingen

De Toyota Tundra is een pick-up uit de grootste categorie. Hij valt in een segment dat ze in Amerika ‘full-size’ noemen. En naar Europese begrippen is de Toyota Tundra dat ook zeker. De eerste modelgeneratie was in de kleinste uitvoering al 5,5 meter lang, 1,9 meter breed en 1,8 meter hoog. De huidige, derde generatie is minimaal 5,9 meter lang, 2,0 meter breed en ruim 1,9 meter hoog. De langste uitvoering met een dubbele cabine en een verlengde laadbak is zelfs 6,4 meter lang. Probeer die maar ergens te parkeren in de binnenstad.

Toyota Tundra
Marktintroductie 2022 (derde generatie)
Lengte x breedte x hoogte 5,9 - 6,4 x 2,0 x 1,9 m
Wielbasis 3,7 - 4,2 m
Inhoud bagageruimte n.v.t. (i.v.m. laadbak)
Ledig gewicht 2.311 - 2.805 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 3.270 - 3.479 kg
Cilinderinhoud 3.445 - 5.663 cm3
Vermogen 260 kW (354 pk) - 326 kW (444 pk)
Koppel 549 - 790 Nm
Topsnelheid 170 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,4 - 5,7 sec
Tankinhoud 85 l
Verbruik 9,8 - 14,0 l/100 km
CO₂-uitstoot 285 - 350 g/km

Varianten

De Toyota Tundra is al sinds de introductie van de eerste generatie in 1999 beschikbaar in verschillende varianten. Ten eerste zijn er meerdere carrosserievarianten, zoals een enkele cabine, verlengde cabine en dubbele cabine. Daarnaast heb je ook versies met een verlengde laadbak. Ook zijn er verschillende uitrustingsniveaus, van relatief eenvoudige uitvoeringen tot opmerkelijk luxe versies met werkelijk alles erop en eraan, die zich met recht kunnen meten met comfortabele personenauto’s.

In de loop der jaren zijn er ook diverse speciale uitvoeringen van de Toyota Tundra geleverd, zoals de 1794 Edition en de extra ruige en krachtige TRD-varianten die zowel op het asfalt als in onverhard terrein nog indrukwekkender presteren.

Toyota levert ook een volwaardige SUV die op het gebied van aandrijftechniek en interieur zeer veel gelijkenissen vertoont met de Tundra: de reusachtige Toyota Sequoia die net als de Tundra nooit officieel is gehomologeerd en ingevoerd voor de Europese markt.

Prijzen

Aangezien de Toyota Tundra nooit officieel in Nederland is geleverd, kunnen we geen exacte nieuwprijzen noemen. Echter worden reeds ingevoerde, nieuwe exemplaren van een Tundra met nul kilometers aangeboden voor prijzen tussen de 90.000 en 130.000 euro. Ter vergelijking: in de Verenigde Staten is een nieuwe Toyota Tundra al leverbaar onder de 40.000 dollar, wat vooral te maken heeft met het verschil in belasting en import.

De Toyota Tundra is relatief populair via grijze import, waardoor het occasionaanbod toch best ruim is te noemen. Alleen de eerste modelgeneratie is beperkt te vinden in het aanbod van tweedehands modellen. Voor de tweede modelgeneratie moet je rekenen op occasionprijzen vanaf zo’n 20.000 voor een wat ouder exemplaar met veel kilometers tot zo’n 60.000 euro voor een nieuwere en mooiere versie.

Design

Buitenkant

De Toyota Tundra is een typisch Amerikaanse full-size pick-up met bijbehorende kenmerken: een stoere hoge voorzijde, een ruim en comfortabel passagierscompartiment (vooral voor Europese begrippen) en een grote vierkante open laadbak. Dat alles met de (Amerikaanse) Toyota-designtaal van de betreffende periode. Bij bepaalde uitvoeringen, met name bij de TRD-modellen, wordt het offroad-karakter van de Toyota Tundra extra benadrukt met kunststof en metalen beschermdelen, een grotere rijhoogte en een algehele stoerdere uitstraling.

Binnenkant

Vanbuiten mag de Toyota Tundra dan een robuuste werkauto zijn, vanbinnen merk je daar weinig van. Vergeleken met een gemiddelde personenauto is het interieur opvallend breed, maar voor de rest is er weinig verschil tussen de Toyota Tundra en de andere personenauto’s van het Japanse automerk. De Toyota Tundra doet in luxe, comfort en uitrustingen in niets onder voor een goed aangeklede middenklasse auto. Qua luxe aan boord is de Toyota Tundra het beste te vergelijken met de Toyota Camry.

Veiligheid

De eerste generatie van de Toyota Tundra maakte bij het IIHS – de Amerikaanse tegenhanger van het Europese veiligheidsinstituut Euro NCAP – indruk met zijn testresultaten. Het was de eerste full-size pick-up die een ‘Good’ scoorde, waarmee hij aan de concurrentie een gevoelige tik uitdeelde. Bij de tweede modelgeneratie was Toyota er al vroeg bij met aanvullende airbags, zoals knie-airbags. Ook dit model behaalde goede scores. Hij ontving van het IIHS zelfs de Top Safety Pick Award. De derde modelgeneratie van de Toyota Tundra wist opnieuw zeer goed te scoren en behaalde op een aantal testonderdelen zelfs de score ‘Superior’.

Alternatieven

De belangrijkste concurrenten van de Toyota Tundra zijn de Chevrolet Silverado, (Dodge) Ram 1500 en Ford F-150. Dit zijn in principe de full-size pick-up modellen met gelijkwaardige prijzen en prestaties. Verschillen zijn er echter ook. Zo bieden de meeste concurrenten meer verschillende uitvoeringen dan de Toyota Tundra, zoals modellen met extra hoog laadvermogen of juist extra ‘basic’ modellen die puur als werkauto zijn bedoeld.

Daarnaast heeft Toyota als enige nooit een dieselmotor geleverd in de Tundra. De Toyota scoort dan weer vooral goed op gebied van veiligheid en betrouwbaarheid. Bij introductie van dat model onderscheidde Toyota zich ook met hybridetechniek, maar inmiddels doen geëlektrificeerde aandrijflijnen ook bij de concurrenten hun intrede. De Ford F-150 is zelfs leverbaar in volledig elektrische uitvoering.

Een praktisch punt om mee te laten wegen, is de beschikbaarheid in Europa. Daarin gaat de (Dodge) Ram 1500 met stip aan kop, gevolgd door de Ford F-150 en Chevrolet Silverado die (in die volgorde) ongeveer even goed beschikbaar zijn. De Toyota Tundra is daarmee wat moeilijker te vinden, maar ook juist de meest onderscheidende keuze. Ondanks dat deze modellen niet officieel in Europa zijn geleverd, kan je er wel mee terecht bij de betreffende merkdealers (Stellantis-dealers in het geval van Dodge).

Is zo’n Toyota Tundra (of een van zijn concurrenten) toch wat groot voor Europa? Kijk dan eens voor een kleinere Toyota Hilux of Toyota Tacoma. Qua specificaties legt de Toyota Hilux het af tegen de Toyota Tundra, maar voor de Europese omstandigheden biedt de Hilux meestal al voldoende prestaties.

FAQ

Wat is het brandstofverbruik van de Toyota Tundra?
De nieuwste generatie van de Toyota Tundra is uitgerust met efficiënte V6-motoren, waaronder een hybride optie. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt rond de 11,0 l/100 km, afhankelijk van de uitvoering en rijomstandigheden. Als we alle versies van de Tundra op een rijtje zetten, varieert het verbruik tussen de 9,8 en 14,0 l/100 km.
Hoeveel kan de Toyota Tundra trekken?
De maximale trekcapaciteit van de Toyota Tundra varieert per model, maar kan oplopen tot 5.440 kg met de juiste uitrusting. Dit maakt de Tundra een uitstekende keuze voor zwaar transport, zoals trailers en boten.
Is de Toyota Tundra verkrijgbaar in Europa?
Toyota levert de Tundra officieel niet in Europa, maar import via gespecialiseerde dealers (grijze import) is mogelijk. Let op dat niet alle modellen direct voldoen aan Europese emissie- en registratie-eisen.
Welke motoren zijn beschikbaar voor de Toyota Tundra?
De nieuwste Toyota Tundra is verkrijgbaar met een 3,5-liter twin-turbo V6 in twee varianten: de standaard i-Force (395 pk) en de hybride i-Force Max (437 pk). De oudere modellen zijn uitgerust met een V6-motor met een cilinderinhoud tussen de 3,4- en 4,0-liter. De meeste exemplaren zijn echt uitgerust met een oersterke V8-benzinemotor.
Welke cabines en laadbakformaten zijn beschikbaar?
De Toyota Tundra is verkrijgbaar met verschillende cabine-opties, waaronder Double Cab en CrewMax. De laadbak is beschikbaar in lengtes van 1,68 meter, 1,98 meter en 2,47 meter, afhankelijk van de gekozen cabinevariant.