Sterke punten
- Zeven airbags, waaronder een knie-airbag
- Veel ruimte binnenin, inclusief verschuifbare achterbank
- Laag brandstofverbruik
Zwakke punten
- Als occasion vrij prijzig
- Grote draaicirkel
- Beperkte verstelbaarheid van stuurwiel
Toyota Urban Cruiser Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Toyota Urban Cruiser, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Toyota Urban Cruiser
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Verhoogde zitpositie biedt goed zicht op verkeer.
- Verschuifbare achterbank in lengterichting.
- Liefst zeven airbags, inclusief een knie-airbag aan de bestuurderszijde.
- Stoer design.
- Degelijke techniek.
Technische gegevens
Motorisatie
Op de Nederlandse markt was de Toyota Urban Cruiser verkrijgbaar met slechts één motorvariant. Dit is een 1,3-liter viercilinder benzinemotor die 74 kW (100 pk) met een maximumkoppel van 132 Nm op de weg overbrengt. Deze aantrekkelijke prestaties zorgen voor een topsnelheid van 175 km/u. De auto heeft 12,5 seconden nodig om van nul naar 100 te sprinten. Met een gecombineerd verbruik van 5,5 l/100 km bewijst de Urban Cruiser zijn naam: met zijn zuinigheid is hij ideaal voor in de stad, maar ook voor langere ritten. Schakelen gebeurt met een handgeschakelde zesversnellingsbak. De auto heeft ook een stop/start-systeem.
Afmetingen
De Toyota Urban Cruiser is lekker compact. Hij heeft een lengte van 3,93 meter, een breedte van 1,73 meter en een hoogte van 1,53 meter. De wielbasis van het crossovermodel komt uit op 2,46 meter. Het gewicht van het model is met 1.105 kilogram aan de lage kant. Dat resulteert ook in een gunstige wegenbelasting. Het geremde trekgewicht van het model bedraagt 800 kilogram.
Voor een voertuig van minder dan vier meter lang is een draaicirkel van 11,65 meter relatief hoog. De overigens compacte Toyota Urban Cruiser is in druk verkeer niet zo wendbaar als gehoopt. Bij de auto kan de achterbank tot 15 centimeter naar achteren worden geschoven. Daardoor kunnen passagiers ook op de achterbank zeer comfortabel zitten. Hierdoor wordt de toch al geringe bagageruimte van 314 liter nog kleiner. Met de stoelen neergeklapt is er 749 liter beschikbaar.
De achterklep is gemakkelijk te openen, maar niet zo hoog dat mensen langer dan 1,85 meter er rechtop onderdoor kunnen lopen. De laadopening reikt bijna over de hele breedte van het voertuig. Aan beide zijden zorgen de wielkasten echter voor een smallere breedte in de laadruimte.
De achterbank van de auto is asymmetrisch 60:40 verdeeld. Beide delen kunnen onafhankelijk van elkaar naar voren worden geschoven of geklapt. Dit is ideaal voor het vervoer van smalle en lange bagage, omdat er nog steeds één persoon achterin kan zitten. De tildrempel is vrij hoog, zodat zware voorwerpen veel getild moeten worden. Er zijn geen extra opbergruimtes in de bagageruimte.
De belangrijkste specificaties van de Toyota Urban Cruiser 1.3 VVT-i:
Toyota Urban Cruiser 1.3 VVT-i | |
---|---|
Marktintroductie | 2009 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,93 m x 1,73 m x 1,53 m |
Wielbasis | 2,46 m |
Inhoud bagageruimte | 314 liter |
Ledig gewicht | 1.105 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.590 kg |
Motorinhoud | 1.329 cm³ |
Vermogen | 74 kW (100 pk) |
Koppel | 132 Nm |
Topsnelheid | 175 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 12,5 sec |
Tankinhoud | 42 liter |
Verbruik | 5,5 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 129 g/km |
Varianten
Naast de basisuitrusting Comfort was de Toyota Urban Cruiser verkrijgbaar in de hogere uitrustingslijnen Aspiration, Dynamic en Dynamic Pearl. Afhankelijk van het gekozen pakket werd de Urban Cruiser geleverd met automatische airconditioning, Bluetooth, AUX- en USB-ingang, keyless entry, een startknop en elektrisch bedienbare ramen voor en achter.
Prijzen
De Toyota Urban Cruiser is een vrij onbekende auto onder het grote publiek, maar het is wel een auto met sterke kwaliteiten. Een Toyota Urban Cruiser occasion is er vanaf 4.500 euro, maar dan krijg je wel een auto met een zeer hoge kilometerstand. Prijzen lopen op tot ongeveer 12.000 euro. In dat laatste geval krijg je een auto met een lage kilometerstand van een nieuwer bouwjaar. Wat onderhoud betreft, moet je rekenen op gemiddelde kosten.
Design
Buitenkant
Voor de Toyota Urban Cruiser konden in totaal negen verschillende kleurtinten worden gekozen, waaronder speciale kleuren zoals Bronze Brown Metallic. De vier deuren zijn groot en gaan gemakkelijk open. Ook passagiers kunnen zonder problemen achterin in- en uitstappen. De voorste stijlen in de carrosserie blijken vrij smal, waardoor een goed zicht op het verkeer mogelijk is. De achterstijlen zijn relatief breed en belemmeren het zicht rondom vanaf de bestuurdersstoel.
Binnenkant
De cockpit van de Toyota Urban Cruiser ziet er op het eerste gezicht helder en modern uit. Niet alle schakelaars en hendels zijn logisch geplaatst en binnen handbereik van de bestuurder. De lichtschakelaar is geïntegreerd in de richtingaanwijzerhendel, evenals de schakelaar voor het mistlicht. Maar na een periode van gewenning is het vrij gemakkelijk te hanteren. Het is moeilijker om de boordcomputer tijdens het rijden te bedienen, omdat deze zich direct achter het stuurwiel bevindt.
Ondanks zijn compacte afmetingen biedt de Toyota Urban Cruiser plaats aan in totaal vijf personen. De ruimte voorin is voldoende voor personen tot twee meter. De middelste zitplaats van de achterbank is slechts een smalle noodzit. De twee volwaardige achterstoelen bieden ook voor lange mensen voldoende beenruimte als de achterbank naar achteren kan worden geschoven. De voorstoelen zijn stevig geveerd en bieden goede ondersteuning. De hoogte van de bestuurdersstoel is verstelbaar voor een comfortabele zithouding.
Veiligheid
De veiligheid van de passagiers is goed geregeld in de Toyota Urban Cruiser. Het voertuig is uitgerust met een voor-, zij-, hoofd- en een knie-airbag voor de bestuurder. Alle stoelen zijn voorzien van hoofdsteunen. Als een passagier geen veiligheidsgordel draagt, krijgt de bestuurder een waarschuwing op een display in de snelheidsmeter. Op de buitenste achterstoelen zijn isofix en verankeringshaken voor kinderzitjes aangebracht. Aangezien de frontale airbag op de passagiersstoel kan worden uitgeschakeld, kunnen ook daar naar achteren gerichte kinderzitjes worden geplaatst.
De remmen in de Urban Cruiser werken zeer goed. Ze reageren goed en kunnen met gevoel worden gedoseerd. Na een noodstop vanaf 100 km/u komt het voertuig al na 39 meter tot stilstand. De veiligheid in de Toyota Urban Cruiser wordt ook ondersteund door diverse assistentiesystemen. Deze omvatten ABS, stabiliteitscontrole en tractiecontrole.
Alternatieven
Als je op zoek bent naar een alternatief voor de Toyota Urban Cruiser, moet je zeker eens kijken naar de Toyota Yaris. De grootste concurrenten van de Urban Cruiser komen ook uit Azië: de Kia Soul en de Nissan Note zijn qua afmetingen vergelijkbaar met de Urban Cruiser. Op de Europese markt kunnen de Franse Citroën C3 Picasso en de Renault Modus zeker meekomen.