Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Yaris+DPL+2020_Details_031.jpg

Toyota Yaris Hybrid

1 / 3
Yaris+DPL+2020_Details_031.jpg
Yaris+DPL+2020_Dynamics_001.jpg
Yaris+DPL+2020_Details_009.jpg

Sterke punten

  • Degelijke bouwkwaliteit
  • Dynamisch rijgedrag
  • Zuinige hybridetechniek

Zwakke punten

  • Compacte binnenruimte
  • Goedkope materialen
  • Huilende CVT-automaat

Toyota Yaris Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Toyota Yaris, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:5.2 - 19.8s
Maximumsnelheid:155 - 230 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):64 - 184 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):2.8 - 7.7 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3640 x 1660 x 1455 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:280 - 737 liter
Aanhangergewicht:330 - 1305 kg

Zuinig en dynamisch

De Toyota Yaris is een icoon in autoland, al vier generaties lang. Zo bewees de stadswagen zich steeds als oerbetrouwbaar, en voegen de laatste generaties daar een zuinig kantje aan toe dankzij Toyota’s ongeëvenaarde hybridetechniek.

Interesse in een Toyota Yaris Hybrid

Toyota Yaris Hybrid tweedehands auto
Toyota Yaris Hybrid nieuwe auto
Toyota Yaris Hybrid dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zeg je Toyota, dan zeg je betrouwbaarheid. Dat geldt ook voor de compacte Yaris, waarvan je zelfs nog dagelijks exemplaren van de eerste generatie tegen het lijf loopt.

  • Die betrouwbare techniek ging decennia lang gepaard met een saai imago, maar dat schudt de nieuwe generatie moeiteloos van zich af. Zijn vormgeving is ronduit gewaagd, en straalt vooral sportiviteit uit.

  • Dat maakt de Yaris ook waar op de weg, want voor het eerst beleef je zelfs achter het stuur van de basisversies wat rijplezier. Toyota’s CEO zei het al: “No more boring cars”.

  • Toch is de Yaris nog zuiniger dan voorheen, vooral in zijn hybrideversie. Die maakt gebruik van een nieuwe generatie hybridetechniek, waardoor je gemakkelijk rond de 4 l/100 kilometer benzineverbruik blijft.

Belangrijke gegevens

Motoren

Bij het zien van een Toyota Yaris ga je er doorgaans van uit dat er wel een hybride aandrijflijn onder de motorkap moet liggen. Je kan de Yaris echter nog steeds bestellen met verbrandingsmotoren in het vooronder, maar dan wel uitsluitend op benzine.

Daarnaast kan de Yaris uitgerust worden met een zelfopladende hybride aandrijflijn. Die combineert een 1.5-liter benzinemotor die volgens de zuinige Atkinsoncyclus draait met een elektromotor en een compacte accu. Je kan die accu niet opladen, maar het systeem recupereert vanzelf energie bij het remmen en uitbollen, of wanneer de verbrandingsmotor even draait. Het geheel brengt 116 pk naar de voorwielen langs een traploze CVT-automaat, maar het zijn de verbruikscijfers die het meest indrukwekkend zijn. Zo spreekt Toyota zelf van een gemiddelde van 4,3 l/100 km en 87 g/km CO2, maar bij gebruik in de stad zijn zelfs cijfers onder de 4 l/100 km niet onrealistisch.

Afmetingen

De Toyota Yaris Hybrid speelt in het B-segment, maar is daar wel één van de compactere alternatieven. Met een lengte van 3,94 meter is bij bijvoorbeeld zo’n 10 centimeter korter dan een Volkswagen Polo, en ook 6 centimeter korter dan de al best kleine Peugeot 208. Ook qua breedte en hoogte houdt de Yaris het compact, met respectievelijk 1,75 en 1,5 meter.

Die afmetingen zijn al niet veelbelovend voor de binnenruimte, en ook de dynamische vormgeving van de Yaris hebben hun impact op de inzetbaarheid. Zo voelt de auto zowel voor- als achterin best klein aan wanneer je erin zit. Ook de kofferruimte is niet helemaal op het niveau van de concurrentie, met slechts 286 liter achter de tweede zitrij.

Varianten

De nieuwe Toyota Yaris Hybrid staat in de catalogus in zes uitrustingsniveaus: gewoon als Yaris, als Dynamic, als Iconic, als Style, als Elegant en als GR Sport. De gelijknamige basisversie biedt een bescheiden, maar wel functionele standaarduitrusting zoals adaptieve cruise control, botspreventie en een lichtsensor, maar wel stalen velgen met wieldeksels en manuele klimaatregeling. De Dynamic voegt daar onder andere een infotainmentsysteem, regensensor en achteruitrijcamera aan toe en de Iconic gaat verder met automatische klimaatregeling, sleutelvrije start en instap en 16-inchvelgen. De Style en Elegant bieden specifieke exterieuraccenten en verwarming voor de zetels en het stuur, en de GR Sport gaat voor een sportieve aankleding met zelfs stevigere opganging.

Prijzen

Ga je naar de Toyota-dealer voor een nieuwe Yaris Hybrid, dan moet je er minstens 24.560 euro voor betalen. Voor die prijs krijg je dus meteen de hybride aandrijflijn op basis van een 1.5-litermotor mee, in uitrustingsniveau Yaris.

Zoek je tweedehands naar een Yaris Hybrid van de huidige generatie, dan vind je nog relatief hoge prijzen gezien de recente lancering van het model (2020). Zo moet je voor een gebruikte Yaris hybrid nog minstens 22.000 euro neertellen.

Design

Buitenzijde

Als de eerste, tweede en derde generatie van de Toyota Yaris één ding gemeen hadden, dan is het wel dat ze nogal inspiratieloos waren vormgegeven. Dat kan je de ontwerpers van deze vierde generatie alvast niet kwalijk nemen, want deze Yaris speelt het zowaar gewaagder dan zijn concurrenten. Zo neemt zijn neus een puntige, sportieve vorm aan terwijl de achterzijde pronkt met uitgeklopte wielkasten alsof het een tuner uit de 90’s was. Opvallen doet het alleszins, en dat voor een doodnormale auto in het compacte segment.

Binnenzijde

Ook binnenin heeft Toyota stappen gezet, of toch op vlak van design. De materialen zijn nog steeds relatief hard en goedkoop, maar de vormgeving beantwoordt aan de sportieve verwachtingen die de buitenzijde schept. Zo zitten de meters vervat in kokertjes en bestaat het dashboard uit meerdere lagen om het gevoel van een cockpit te simuleren. Dat interessante koetswerk heeft wel zijn nadelen op de achterbank, want door het beperkte raamoppervlak kan het er best claustrofobisch aanvoelen.

Veiligheid

Toyota maakt er een punt van niet te beknibbelen op veiligheidsuitrusting, ook niet voor hun kleinere en goedkopere modellen. Daarom krijgt de Yaris standaard verkeersbordherkenning, een actieve rijstrookassistent en een noodremassistent op basis van een radar mee, en wordt die radar dan maar meteen toegepast om elke Yaris op adaptieve cruise control te trakteren. Bovendien bracht de auto als eerste een airbag tussen de twee voorste inzittenden op de markt. Dergelijke veiligheidsvoorzieningen zijn ongezien als deel van een basispakket in dit segment, en de Yaris verdiende zijn vijf op vijf sterren dan ook dubbel en dik tijdens de Euro NCAP-crashtests.

Alternatieven

De Yaris maakt deel uit van het B-segment, en ondervindt daar flink wat concurrentie. Zoek je echter een echte zelfopladende hybride in die klasse, dan kan je naast de Yaris enkel bij de Renault Clio E-Tech terecht… Of bij de Mazda 2 Hybrid, maar dat is in essentie een Yaris met Mazda-logo’s.

FAQ

Hoe zuinig is de Toyota Yaris Hybrid?
Toyota geeft voor de Yaris Hybrid een theoretisch verbruik op van 4,3 l/100 km. Dat blijkt in realiteit ook haalbaar, en indien je vaak in de stad rijdt zie je het verbruik zelfs dalen tot onder de 4 l/100 km. Op de snelweg verbruikt de Yaris Hybrid wat meer, maar over het algemeen is dit dus een zeer zuinige auto.
Heeft de Toyota Yaris Hybrid een grote koffer?
De Toyota Yaris biedt voldoende kofferruimte voor de alledag, maar in vergelijking met concurrenten is de koffer aan de kleine kant. Zo krijg je slechts 286 liter volume, en is dat bij een Volkswagen Polo 355 liter en bij een Renault Clio 340 liter. De Hybrid behoudt wel het standaad koffervolume dankzij een slimme integratie van de extra accu.

Beoordelingen voor Toyota Yaris

162 Beoordelingen

4,5