Overzicht van de populairste Trabant modellen
Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.
Bijzonderheden van het automerk Trabant
- Eenvoudige techniek
- Bekend van de blauwe walm uit de uitlaat
- Cultauto en verzamelaarsobject
- Te vinden op de cover van U2-album ‘Achtung Baby’
Historie Trabant
Het ontstaan van de Trabant is een uniek verhaal. De naam is namelijk gekozen na uitschrijving van een prijsvraag nadat de auto in eerste instantie beroerd verkocht. Het model van de Oost-Duitse autofabriek VEB Sachsenring Automobilwerk Zwickau in Zwickau werd uiteindelijk omgedoopt naar Trabant. Een toepasselijke naam. Want het betekent iets als ‘begeleider’ of 'maatje'. Veel kopers van een Trabant beschouwden hun auto als deel van de familie. De naam verwijst ook naar de Erdtrabant, een satelliet. Het doel van de Trabant met tweetaktmotor was dat de auto moest aantonen dat de DDR op technologisch vlak vooruitstrevend was. De Trabant had bijvoorbeeld een carrosserie van versterkt kunststof, waardoor hij licht van gewicht was en roestvrij.
Een model als de Trabant P50 is vrij onbekend onder het grote publiek. Dat publiek maakte vooral op grotere schaal kennis met Trabant met modellen als de 600 en 601. In 1965 was de Trabant 601 zelfs te zien op de Amsterdamse AutoRAI. Die auto werd ook officieel verkocht op Nederlandse bodem. In 1969 bedroeg de vanafprijs van een 601-basisversie in Nederland slechts 3.795 gulden. Wilde je alle opties? Dan betaalde je 4.195 gulden voor de Trabant 601 Super de Luxe. Die had onder meer twee kleuren.
Wat een geld he? Vooral Polen, Tsjechoslowakije, Hongarije en Bulgarije waren populaire exportlanden voor de Trabant. In West-Europa is de auto slechts een zeldzame verschijning in het straatbeeld. Dat dat veranderde in 1989. Het beeld dat er – kort na de val van de Berlijnse muur in 1989 - lange karavanen van Trabants met Oost-Duitsers richting het Westen reden, blijft voor eeuwig voortleven.
Na de val van de Muur groeide de Trabant uit tot een ware cultauto als het ging om DDR-nostalgie. Nog altijd heeft iedereen een goed beeld van de Trabant. Wat dat betreft is het Trabant – zelfs met beperkte productie-aantallen – gelukt om een cultstatus te verkrijgen vergelijkbaar met die van modellen als de Volkswagen Kever, Citroën 2CV of Mini.
De Trabant werd pas op latere leeftijd een hit. Nog altijd worden er modellen van Trabant ingezet in Duitse steden om langs toeristische locaties te rijden, beter bekend als de Trabi-Safari. In 1991 verscheen de iconische auto zelfs op de ‘Achtung Baby’-albumhoes van U2. Er zijn zelfs films verschenen met een Trabant in de hoofdrol. Denk aan ‘Trabi goes to Hollywood,’ ‘Go Trabi Go’ en ‘Go Trabi Go 2’.
Op 30 april 1991 viel het doek voor Trabant. Op die dag verliet de laatste Trabant de productielijn in Zwickau. In 33 productiejaren zijn er in totaal 3.096.099 exemplaren gebouwd. De auto verdwijnt door strengere emissienormen steeds meer uit het straatbeeld. Maar gelukkig worden er ook nog diverse exemplaren gekoesterd of zelfs aangeboden als occasion. Aangezien de Trabant is uitgegroeid tot een verzamelobject, zijn prijzen ook wat gestegen.
Modellen en varianten van Trabant
Als je aan Trabant denkt, dan denk je waarschijnlijk direct aan een 601. Dat was ook veruit het populairste type van dit merk. De auto werd in 1964 gepresenteerd als opvolger van de 600 (1962-1965). Het eerste model van VEB Sachsenring had de naam P 50 (1957-1962) De Trabant 601 – gebouwd van 1964 tot 1990 - was verkrijgbaar als Limousine (sedan), Universal (combi), Kübel (Kübelwagen) en een civiele variant genaamd Tramp. Die Tramp was bedoeld voor export naar landen als Spanje en Griekenland.
Trabant voerde door de jaren heen diverse technische verbeteringen door aan de 601, zelfs nog in de laatste productiejaren. Zo kreeg de auto in 1969 een 19 kW (26 pk) sterke tweetaktmotor, in 1979 een gescheiden remsysteem, in 1982 een 12 volt-installatie en koos Trabant in 1986 voor schroefveren achter in plaats van bladveren voor een betere wegligging. Zo innovatief als andere Europese automerken was Trabant niet, maar de auto bleek wel bijzonder betrouwbaar. Het is ook eenvoudig om een Trabant zelf te onderhouden en te repareren. Verwacht geen topprestaties in een Trabant. Het is wat dat betreft een ideale auto om in te onthaasten.
Vanaf 1990 begon de productie van de Trabant 1.1, een auto die verdacht veel lijkt op een 601. Er is wel een belangrijk verschil: de 1.1 heeft een viertaktmotor van de Volkswagen Polo. Een doorslaand succes werd de 1.1 niet. In totaal produceerde Trabant nog ongeveer 40.000 exemplaren. Veel exemplaren van de 1.1 zijn destijds geëxporteerd naar Hongarije.
Model | Varianten | Brandstof | Cilinderinhoud | Vermogen | Massa leeg |
---|---|---|---|---|---|
P 50 | Sedan | Benzine | 0,5 l | 12,5 kW (17 pk) | 600 kg |
600 | Sedan, Stationwagon | Benzine | 0,6 l | 17 kW (23 pk) | 620 kg |
601 | Sedan, Stationwagon | Benzine | 0,6 l | 17-19 kW (23-26 pk) | 620 kg |
1.1 | Sedan, Stationwagon | Benzine | 1,1 l | 30 kW (41 pk) | 700 kg |
Prijzen
Nieuwprijzen
In de markt voor een nieuwe Trabant? Dan moeten we je helaas teleurstellen. De productie is in 1991 gestopt. Wel duikt er zo nu en dan nog een exemplaar op met een bijzonder lage kilometerstand. Maar daar betaal je dan ook voor. Reken op een kleine 20.000 euro voor een exemplaar met minder dan 100 kilometer.
Prijzen voor occasions
Omdat er dik drie miljoen exemplaren van de Trabant zijn geproduceerd, is er nog redelijk wat aanbod. Maar toch zijn er al verschillende exemplaren verdwenen. De exemplaren die nog bestaan verschillen enorm in kwaliteit. Sommige exemplaren hebben een hogere kilometerstand. Dat heeft gevolgen voor de prijs, want die exemplaren zijn heel bereikbaar. Reken op ongeveer 1.500 tot 3.000 euro. Een Trabant occasion met een lagere kilometerstand of in een bijzondere uitvoering is direct ook veel duurder. Prijzen kunnen oplopen tot meer dan 20.000 euro.
Alternatieven
Een alternatief voor de Trabant? Qua vorm denk je dan al snel aan een model van automerk DAF. Maar feitelijk zoek je naar een auto met een vergelijkbare cultstatus. Dan komen al snel modellen als de Volkswagen Kever, Fiat 500, Renault 4, Citroën 2CV of Mini in beeld. Toch bieden die auto’s niet wat de Trabant wel te bieden heeft: dat vleugje extra historie. Want de Trabant bracht de bevolking in een tijd van met name onderdrukking een vleugje hoop, geluk en vooral vrijheid, tegen een betaalbare prijs.