Interesse in een Trabant P601
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
De Trabant P 601 wordt van 1964 tot 1990 gebouwd
Toen de eerste auto uit DDR-productie eind jaren ?50 in Zwickau van de band rolde, was de West-Duitse tegenhanger uit Wolfsburg al bijna tien jaar op de markt. Maar ongeveer net zo snel als dat de VW Kever de straten veroverde, nam ook het Trabant gedoopte model van fabrikant Sachsenring de positie van een volksauto in. Zelfs de ontwikkeling van een cabrioletvariant, waarmee de VW Kever avanceerde tot westerse lifestyle auto, werd met de Trabant Tramp nagestreefd. Bovendien werden er naast de sedans ook al snel combi?s in de collectie opgenomen. Deze kregen de naam Trabant Universal, waarmee men naar hun praktische nut verwees. Na de politieke ommekeer in de DDR vanaf 1989 leek het er korte tijd op dat de Trabant zich met een vernieuwde carrosserie en met nieuwe motortechniek van VW staande kon houden in de veranderde markt. De reden voor dit optimisme was het langdurige succes van het model Trabant P 601, die bijna dertig jaar lang in het Westen het beeld van auto?s uit DDR-productie bepaalde en ook buiten de DDR in veel Oost-Europese landen het straatbeeld had bepaald.
De Trabant P 601 wordt geproduceerd als sedan en combi
Toen de Trabant P 601 in 1964 als tweedeurs sedan, en vanaf 1965 ook als combi Trabant Universal van de band rolde, kon men er niet aan afzien dat hij op een dag tot de langstlopende series uit de autogeschiedenis zou gaan horen. Steeds weer overwoog men om het model, dat op het platform van de Trabant 600 werd gebouwd, door een nieuw model te vervangen dat was aangepast aan de technische vooruitgang. Elke keer ontbraken echter de economische middelen, waardoor de ingenieurs in de loop van de 26-jarige bouwtijd van de Trabant P 601 slechts enkele kleine aanpassingen door konden voeren.
De Trabant P 601 wordt uitgerust met een tweetaktmotor
Aan de technische basisconstructie van de Trabant P 601 veranderde niets. Sinds de start van de Trabant-modelserie in 1957 maakten de constructeurs gebruik van tweetaktmotoren. De voorgangers van deze motoren werden reeds in de jaren ?30 bij autofabrikant Auto Union uit Zwickau toegepast in de kleine modellen van het merk DKW. In de Trabant P 601 had de met benzine en olie aangedreven tweetaktmotor aanvankelijk een prestatievermogen van 17 kW (23 pk). Vanaf 1969 werd de Trabant van deze generatie vervolgens uitgerust met een motor met een prestatievermogen van 19 kW (26 pk). Dankzij het lage gewicht van de carrosserie, die voor een groot deel uit kunststof bestond, kon men hiermee een maximumsnelheid van zo?n 100 kilometer per uur halen.