Triumph Herald Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Triumph Herald, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Triumph Herald
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Alternatieve modellen
Triumph Herald - de charmante, klassieke sportwagen
Triumph bouwde tussen 1959 en 1970 de Triumph Herald, een 2-deurs auto die in verschillende modellen leverbaar was. De auto is ontworpen als gebruiksauto, wat betekent dat je ook met een gebruikte Triumph Herald vandaag de dag nog prima uit de voeten kunt. Al is het alleen maar om er in het weekend mooie ritten mee te gaan maken, want door de grote ramen kun je de omgeving goed bekijken. Er zijn diverse modellen en uitvoeringen van de Herald gemaakt, dus er is keus genoeg.
Een kleine 2-deurs Triumph met groots uitzicht
De Triumph Herald is een kleine 2-deurs auto die op 22 april 1959 op de markt werd geïntroduceerd door Standard-Triumph uit Coventry en tot 1971 werd verkocht..De Italiaanse stylist Giovanni Michelotti ontwierp de carrosserie van de auto die aangeboden werd als coupé, sedan, cabriolet, station wagon en bestelbus. De bus werd op de markt gebracht onder de naam Triumph Courier.
De auto had behoorlijk wat pluspunten, waaronder een verstelbaar stuur, onafhankelijke vering, een toegankelijk motorcompartiment, een stijlvolle carrosserie en weinig doorsmeerpunten. Uiteraard waren er ook negatieve punten. De auto was vrij duur voor die tijd (een nieuwe kostte in Engeland 7.000 Britse ponden) en had te weinig motorvermogen. De sedan had 34 pk en de coupé had 45 pk.
In 1960 werd de cabriolet op de markt gebracht met daarin de motor van de coupé. De verkoopcijfers begonnen echter tegen te vallen omdat de kwaliteit van de auto's te wensen overliet en ze te duur waren. Als antwoord hierop bedacht de fabrikant een afgeslankte versie, de Herald S, maar dat werd geen succes. Standard-Triumph was inmiddels in de financiële problemen geraakt en het werd in 1961 overgenomen door British Leyland.
Dat gaf het bedrijf wat lucht, zodat de Herald onder handen kon worden genomen. Er brak nu een wat gunstiger tijd aan. Ten eerste werd wat aan de motor gedaan, deze werd vergroot naar 1200 cc. Deze leverde nu 39 pk met een het koppel was ook meteen veel beter. De Triumph Herald werd verder nog verbeterd met rubber bumpers, nieuwe badges, een houten dashboard en nieuwe stoelen.
In 1963 volgde de Herald 12/50. Deze had meer pk's, een schuifdak, een standaard kachel, schijfremmen voor, een andere grille en ruitensproeiers. De 12/50 werd alleen als sedan geleverd. De Herald 1200 is tot 1970 gebouwd en de bouw van de 12/50 stopte al eerder, namelijk in 1967. De opvolgers waren de Herald 13/60 en de Vitesse.
Toen er in 1967 een autotentoonstelling kwam, moest er snel een verbeterde versie van de Herald in elkaar gezet worden. Dit werd de Herald 13/60. Er werden snel 3 auto's gebouwd: een sedan, een stationwagen en een cabriolet. De productie van de 1200 cabrio en de stationwagen werd beëindigd, evenals de productie van de 12/50. In 1968 waren er, naast de 13/60, alleen nog 1200 sedans leverbaar.
Het uiterlijk van de 1200 was wel veranderd. De auto had een nieuwe 1300 cc motor van 60 pk met een Stromberg carburateur, nieuwe emblemen op de kofferbakklep, een nieuwe neus met andere koplampen, grotere remschijven, andere instrumenten en een ander dashboard. In 1970 had de Herald zijn beste tijd toch wel gehad. Gek genoeg had de 13/60 de meeste concurrentie van Herald 1300, 1300 TC en Toledo. In mei 1970 kwam de laatste 13/60 uit de fabriek wat het einde betekende van de Herald.
Riley RMC vs Triumph Herald 13/60 cabrio
De Riley RMC coupé was een open 2-deurs auto met een enkele bank. Het was de 2/3-zits versie van de eerdere RMB met een groot achterdek en een opklapbare voorruit. De Herald 13/60 was een cabriolet dus het dak kon ook dicht. De RMC had geen zijramen, net als de Herald 13/60. De RMC had wel flexibele celluloid-beglaasde zijgordijnen met een gat voor handsignalen en na het opklappen een dun kunststof dakwerk over een licht metalen frame. De auto had een sterke 2,5-liter motor van 100 pk, ruim 40 pk meer dan de Triumph die op een iets ander publiek was gericht.
Motoren
De allereerste Herald 948 had een motor met een cilinderinhoud van 948 cc en 34 pk. De maximum snelheid bedroeg 114 km/u en de auto trok op van 0 naar 100 km/u in 31,1 seconden. Het brandstofverbruik lag rond de 7,4 liter per 100 gereden kilometers.
De Herald 1200 en 12/50 hadden een motor van 1147 cc van ongeveer 50 pk. Daardoor lag de topsnelheid ook wat hoger, namelijk op 125 km/u. Van 0 naar 100 km/u deed deze auto in 25,2 seconden, iets minder dan een halve minuut en het brandstofverbruik lag rond de 7,8 liter per 100 km.
Ook bij Triumph werden de motoren bij elk model zwaarder. De Herald 13/60 had een 1296 cc motor van 61 pk met een topsnelheid van 135 km/u. In 17,7 seconden reed deze Triumph van 0 naar 100 km per uur en het brandstofverbruik was 8,3 liter per 100 km.
Alle modellen hadden een handgeschakelde vierversnellingsbak met synchromesh op de 2e, 3e en hoogste versnelling, zonder overdrive. Een automaat was niet beschikbaar voor deze modellen.
Uitrusting en opties
De uitrusting van de Herald was zeer sober, zeker in vergelijking met de auto’s die vandaag de dag rondrijden. Een snelheidsmeter, oliedruk- en temperatuurmeter waren zo ongeveer de enige klokjes op het met hout afgewerkte dashboard. Als je geluk hebt dan zit er een radio of een verwarming in.
Budgetvriendelijke familie- of tourwagen
Een gebruikte Triumph Herald, ongeacht welk model, is een leuke auto om met je gezin een stukje uit rijden te gaan. De ophanging en vering zorgen voor veel rijcomfort en vanuit de auto heb je een zeer goed zicht op de wereld om je heen. Het is niet voor niets dat deze auto gebruikt werd door rijscholen voor hun rijlessen. De Herald is makkelijk en licht te bedienen en heeft een ruime cabine met voldoende plaats voor 4.