Sterke punten
- Relatief betrouwbare techniek
- Rijsensaties
- Klassieke uitlaatgeluiden
Zwakke punten
- Je zal zeker niet de enige zijn op een groter event.
- Plezant… maar niet snel
- Tweezitter
Triumph Spitfire Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Triumph Spitfire, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Triumph Spitfire
-
Triumph Spitfire MK3
€ 9.000,-Geen informatie- 128.000 km
- 03/1968
- 55 kW (75 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-5580 Rochefot -
Triumph Spitfire 1500 essence
€ 15.500,-Geen informatie- 107.000 km
- 05/1979
- 57 kW (77 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-4000 liège -
Triumph Spitfire 1500
€ 16.000,-Geen informatie- 81.720 km
- 07/1976
- 55 kW (75 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-4432 Alleur -
Triumph Spitfire 1500
€ 16.500,-Geen informatie- 98.000 km
- 01/1978
- 53 kW (72 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-6200 Chatelet
Interesse in een Triumph Spitfire
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Alternatieve modellen
Goede redenen
De Triumph Spitfire werd gebouwd met toegankelijke mechaniek. Daardoor kan je heus zelf aan het sleutelen gaan.
Niet dat dit daarom een vereiste is, want met goed onderhoud zijn deze auto’s opvallend betrouwbaar.
Hoewel destijds ontwikkeld als een instap-roadster, heeft de Spitfire geen gebrek aan rijplezier.
Door de grote productie-aantallen is er geen gebrek aan exemplaren op de tweedehandsmarkt.
Belangrijke gegevens over de Triumph Spitfire
Motoren
In de basis (Mark I) kreeg de Triumph Spitfire een 1.146 cc grote viercilinder benzine die 63 pk naar de achterwielen stuurde. Vanaf de Mark II die in 1965 verscheen werd dat vermogen opgepept tot 67 pk. Een manuele vierbak is standaard in 1964 werd een Overdrive functie beschikbaar.
In de Mark III werd de motor verder uitgeboord 1.296 cc. Daardoor steeg het vermogen naar 75 pk. In de Mark IV daalde dat vermogen naar 63 pk.
Na de Mark IV kwam niet de Mark V maar wel de Spitfire 1500. Die kreeg, je raad het al, een modernere 1.5-liter viercilinder onder de kap (1.493 cc). 71 pk sterk en met een topsnelheid van 160 km/u via een verbeterde versnellingsbak. Daardoor is de Spitfire 1500 een graag geziene gast onder verzamelaars.
Afmetingen
De Spitfire is een compactes sportwagen met een lengte van slechts 3.734 mm. Daarnaast is hij 1.448 mm breed en 1.207 mm hoog. Het koffervolume bedraagt 190 liter. Ideaal om enkele kleine reistassen mee te nemen op weekend.
Varianten
Van de Spitfire werden vier varianten gebouwd; Mark I tot Mark IV. Allemaal cabrio’s. Daarnaast zag ook de GT6 het levenslicht, een coupéversie van de Spitfire.
Prijzen
Een deftig exemplaar van de Triumph Spitfire heeft op de tweedehandsmarkt een prijs tussen de 12.000 à 18.0000 euro. Daarbij is er geen groot verschil tussen de “generaties”. Ga je graag zelf aan het werk, dan vind je vlot onder de 10.000 euro een exemplaar, exemplaren in concoursstaat zien hun prijs boven de 20.000 euro stijgen.
Design
Buitenzijde
De Spitfire is herkenbaar aan zijn wegkantelende motorkap,. Het ontwerp komt van de hand van Giovanni Michelotti. Vanaf de Mark II kon je als optie centre lockwheels, en een hardtop bestellen. De Mark III had een hoger gemonteerde bumper, andere knipper- en stadslichten en een opvouwbare kap (voordien moest deze worden afgenomen en in de koffer geplaatst worden). Vanaf de Mark IV leek de achterpartij al meer op deze van de Triumph Stag, de zomerkap werd ook voorzien van een uitritsbare achterruit. De GT6 werd dan weer gekenmerkt door de vaste opbouw, en een verhoging in het midden van de motorkap om de grotere carburateurs de nodige ademruimte te geven.
Binnenzijde
De MK I had rubberen matten en een metalen dashboard. Vanaf de Mark II werd de Spitfire geleverd met tapijt en werden de metalen delen bekleed met vinyl en kreeg de auto betere stoelen. In de Mark III werden dit zelfs slaapstoelen, voor mocht je besluiten een tukje te doen buiten de kroeg alvorens de weg naar huis aan te vatten. De Mark IV kreeg een dashboard waarin alle instrumenten voor de chauffeur zaten. Vanaf de 1500 kwamen er ook andere stoelhoezen en zelfs enkele schakelaars uit de TR7 op de stuurkolom gemonteerd.
Alternatieven
De Britse auto-industrie was in de jaren zestig volop in beweging en stond nog voor zijn grote malaise, daarom is het met de Spitfire best gemakkelijk om te kijken naar equivalenten. Denk maar aan de MGB, MG Midget, MG Sprite en Austin Healey.