TVR Cerbera Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto TVR Cerbera, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een TVR Cerbera
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Alternatieve modellen
De TVR Cerbera - sportwagen met indrukwekkende acceleratie en veel pk’s
Sneller dan een Porsche Carrera 993, dat zijn maar weinig auto's. De TVR Cerbera werd gemaakt om de strijd aan te gaan met Porsche en BMW en het lukte de makers om het motorvermogen zo hoog op te schroeven dat de Cerbera de Porsche achter zich liet. In een gebruikte TVR Cerbera kun je dit gevoel zelf ervaren door simpelweg het gaspedaal in te trappen. Daarna kun je genieten van de enorme kracht van het motorblok en het bijbehorende geluid van de unieke V8 motor van deze klassieke sportwagen.
Stoer sportmodel van een klein Brits automerk
TVR was in de jaren 90 een klein Brits automerk uit Blackpool dat was opgericht door Trevor Wilkinson. Het bedrijf bouwde uitsluitend sportwagens Het merk uit Blackpool was behoorlijk succesvol in die tijd. Door het succes van de S-modellen en de Griffith kon het merk uitbreiden. Peter Wheeler die aan het hoofd stond had als visie om Ferrari, Porsche en andere merken eens aan te pakken. De TVR Cerbera was zijn paradepaardje die sneller, sterker, lichter, goedkoper en bijzonderder moest worden dan de auto’s van de concurrent. De 2-deurs TVR Cerbera werd geproduceerd tussen 1996 en 2004.
Het interieur van de Cerbera was heel indrukwekkend met een organisch gevormd ontwerp. Achter het twee-spaaks stuurwiel waren de meest bijzondere stoelen gemonteerd. Verder had de Cerbera geen deurhendels, maar moest je op een knopje onder de buitenspiegel drukken. Met een schakelaartje op de middenconsole kon je de deuren weer openen om uit te stappen.
Het exterieur van de Cerbera was klassiek en eigenzinnig tegelijk. De voorkant vertoonde grote gelijkenis met de Griffith, V8S en Chimaera. De auto had een forse wielbasis van 2,56 cm en een behoorlijke totale lengte van 4,28 meter. De hoogte van 1,22 is vrij laag te noemen. De auto had 2 voorstoelen en 2 stoelen achterin.
Om de concurrentie aan te gaan moest de Cerbera een eigen motor krijgen. Dus ontwikkelde Wheeler samen met motor specialist Al Melling en John Ravenscroft een unieke motor voor de Cerbera. Het werd géén kopie van een bestaande motor maar er werd een uniek blok ontworpen.
De Cerbera kreeg een V8-motor die dankzij de materialen, afstemming en de blokhoek enorme toeren kon draaien. Deze motor had een vermogen van 360 pk en een topsnelheid van 292 km/u. Van 0 naar 100 km deed deze auto in 4,4 seconden en daarmee liet het de Porsche 993 Carrera achter zich. De nieuwprijs voor een TVR Cerbera was circa 74.000 euro en de productie werd officieel in 2004 stopgezet.
Ontwikkeling model
Na de eerste Cerbera kwam er in 2000 nog een Cerbera 4.5. De verlichting, A-stijlen, daklijn en stoelen werden vervangen en dit model kreeg voor het eerst een lichtgewicht motorkap, deuren en kofferdeksel. De motor was in principe gelijk aan het origineel, maar deze had een vermogen van 420 pk bij 6750 tpm en een koppel van 520 Nm bij 5.500 tpm. Dit model sprintte van 0-100 km/u in slechts 4,1 seconden. De topsnelheid was indrukwekkend, namelijk 300 km/u.
Niet veel later kwamen er nog twee modellen met twee nieuwe motoren bij. Het eerste model was de Cerbera Speed Six. Deze auto werd gebouwd volgens het principe van de AJP8, alleen was het een 6-cilinder in-lijn motor met de naam AJP-6. Volgens kenners is dit de beste Cerbera ooit gebouwd. De Speed Six had een motorvermogen van 355 pk bij 6.800 tpm en een koppel van 447 Nm bij 5.000 tpm. Het was ook nog eens de goedkoopste Cerbera.
Daarna kwam de Cerbera Red Rose, een nieuw topmodel. Deze was gebaseerd op de Cerbera 4.5 en had dezelfde V8 motor, maar deze motor werd wel flink aangepast. Het in- en uitlaatsysteem werd opnieuw bekeken en de ECU werd opnieuw ingesteld. De Red Rose V8 had benzine nodig met een hoog octaangetal en het vermogen steeg dan naar 445 pk bij 7.250 tpm met een koppel van 545 Nm bij 5.500 tpm. De sprint van 0-100 km/u deed deze auto in een indrukwekkende 3,9 seconden en de maximumsnelheid was 313 km/u.
Porsche 911 Turbo S vs TVR Cerbera
De TVR weegt slechts 1.100 kg terwijl de Porsche rond de 1.500 kg weegt. De TVR heeft een 4.2 liter V8-motor van 360 pk en de Porsche beschikt over een 3,8-liter zescilinder boxermotor van 580 pk. De Porsche 911 Turbo S sprint in 2,9 seconden van 0-100 km/u en haalt een topsnelheid van 330 km/u. De Cerbera doet de sprint in 4,1 seconden met een topsnelheid van 300 km/u.
Motoren
De instap V8 was 4.2 liter groot en leverde een vermogen van 360 pk bij 6.500 tpm en een koppel van 430 Nm bij 4.500 tpm. De Cerbera Speed Six had een 6-cilinder motor van 355 pk bij 6.800 tpm en een koppel van 447 Nm bij 5.000 tpm. De Red Rose had een V8 motor met een maximum vermogen van 445 pk bij 7.250 tpm met een koppel van 545 Nm bij 5.500 tpm.
Uitrusting en opties
Mechanisch
- verstelbare pedalen
- centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
- elektronisch alarmsysteem met startblokkering
- externe raamsluiting
Exterieur
- 18 inch antraciet lichtmetalen 7-spaaks wielen,
- elektrische deurvergrendeling en kofferbakvergrendeling
- elektrisch verstelbare, verwarmde buitenspiegels
- verwarmde achterruit
- interval ruitenwissers
Interieur
- airconditioning
- AM / FM-radio en CD-speler met verwijderbare voorkant
- analoge instrumenten
- automatten met kleurcode
- opbergvakken in deurpaneel & dashboard
- elektrische deuropeners
- elektrische ramen
- uitrusting voor lekke band
- centrale console aan de voorzijde met opbergruimte
- lederen bekleding
- lederen stuurwiel
- lamonta dakbekleding
- aluminium afwerking
- handmatig verstelbare lendensteunen
- handmatig verstelbare stuurkolom
- gepolijste aluminium versnellingspook en handrem
- roestvrijstalen kick plates
Touren en racen met dezelfde auto
De TVR Cerbera is een auto die aan de ene kant een uiterst competente 2 + 2 GT, die je kunt gebruiken voor ritten door steden of voor langere afstanden. Aan de andere kant heeft de auto de extreme kracht van een sportwagen met de snelheid en het enorme acceleratievermogen waar de auto om bekend staat.