Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
vw-banner-l-01.jpg

Volkswagen Cabrio

Volkswagen Cabrio

In de beginjaren van de automobiel was de term cabriolet, in de volksmond ook wel ‘cabrio’ genoemd, nog een term annex automodel avant la lettre. Vrijwel alle auto’s van de jaren tien en twintig van de vorige eeuw beschikten destijds niet over een (vast) dak. De eerste stoffen of lederen cabrio-daken waren meer zonneschermen die bescherming boden tegen de natuurlijke elementen, dan een fundamenteel onderdeel van de constructie van de auto’s van die tijd. Vanaf de jaren veertig beschikten open auto’s steeds vaker over een cabrio-dak zoals we die tegenwoordig kennen. Volkswagen stapte in 1948 in, met de Type 14A, beter bekend als de Kever Cabrio. Officieel stond de eerste Volkswagen cabriolet te boek als Hebmüller Volkswagen Cabriolet, vernoemd naar de Duitse carrosseriefabriek die de auto bouwde in opdracht van Volkswagen. Sindsdien heeft de Duitse autogigant diverse cabrio-modellen op de markt gebracht. Momenteel heeft Volkswagen slechts één cabrio in het leveringsprogramma, de T-Roc Cabrio. Lees meer

Highlights van de cabrio’s van Volkswagen

  • Cabrio’s zijn relatief kostbaar in aanschaf, Volkswagen maakt ze betaalbaar
  • Volkswagen doet al mee in het cabrio-segment sinds 1948
  • Oorspronkelijke Kever Cabrio nog altijd zeer populair
  • De cabiolet wordt met uitsterven bedreigd

Welke Volkswagen cabrio’s zijn er leverbaar?

De cabriolet wordt in het algemeen met uitsterven bedreigd. Steeds meer automerken stoppen met het zonnestralen minnende, dakloze modelconcept. Dit heeft alles te maken met de afnemende vraag in relatie tot de relatief hoge ontwikkelings- en daarmee investeringskosten. Volkswagen heeft sinds medio vorig eeuw diverse cabrio-modellen op de markt gebracht, maar staat niet te boek als een fanatiek cabrio-merk. Het aantal Volkswagen cabrio’s dat gelanceerd is, kun je bijna op één hand tellen. Op het moment van schrijven biedt Volkswagen één cabrio-model aan, de T-Roc Cabrio. De Volkswagen T-Roc Cabrio is meteen een vreemde eend in de bijt. Van nature is de T-Roc namelijk een crossover. Dakloze cabriolets zijn zowaar nog zeldzamer dan cabrio’s op basis van een (tweedeurs) coupé, die gebruikelijk als basis wordt genomen.

Modellen en uitvoeringen

Hoewel Volkswagen al driekwart eeuw actief is op de cabrio-markt, is het aantal cabrio-modellen dat het sindsdien heeft geïntroduceerd op een hand te tellen. En veel meer zullen er waarschijnlijk niet meer bijkomen, aangezien de markt van cabrio’s tanende is. Sterker nog, van alle grote mainstream automerken is Volkswagen een van de weinig overgebleven automerken met nog een cabrio-model in het actuele gamma: de T-Roc Cabrio. De Kever, Golf, Eos en Beetle gingen hem voor.

Kever Cabrio

Het verhaal van de Volkswagen Kever Cabrio begon in de jaren veertig toen Volkswagens legendarische ontwerper, Ferdinand Porsche, een visie had voor een compacte, betaalbare en stijlvolle auto die voor iedereen toegankelijk zou zijn. Een echte ‘volksauto’. Niet veel later was daar de Volkswagen Kever die al snel uitgroeide tot een wereldwijde sensatie. Maar het was in de jaren vijftig dat Volkswagen besloot om de iconische Kever om te toveren tot cabriolet, doeltreffend Kever Cabrio geheten.

Het ontwerp van de Kever Cabrio is net zo iconisch als dat van de gesloten versie. Het kenmerkende, guitige gezicht van de Kever straalt nog steeds dezelfde charme uit, terwijl het stoffen cabrio-dak met zorgvuldige aandacht voor detail is ontworpen. Het is eigenlijk bijzonder knap hoe Volkswagen destijds de cabrio-kap naadloos in het gehele exterieurontwerp heeft weten te integreren. De organische lijnen en vloeiende rondingen van de Kever Cabrio maken het een tijdloze klassieker die ook vandaag de dag een markante verschijning is. Wat de Kever Cabrio echt bijzonder maakt, is het gevoel van vrijheid dat hij biedt. Sowieso is er iets magisch aan het rijden in een open auto, vooral als die auto de charme van de Kever heeft. Of je nu een rustige rit maakt door het platteland of de drukte van de stad trotseert, de Kever Cabrio maakt elke rit speciaal.

Onder de motorkap van de Kever Cabrio vinden we de betrouwbare en efficiënte luchtgekoelde motor, een kenmerk dat de Kever beroemd heeft gemaakt. Hoewel de Kever Cabrio niet bijster vlot van prestaties is, biedt hij voldoende vermogen voor een plezierige en ontspannen rijervaring. Bovendien is de Volkswagen Kever Cabrio niet zomaar een auto; het is een symbool van vrijheid, individualiteit en tijdloze stijl. Daarnaast staat de Kever bekend om zijn duurzaamheid, en veel exemplaren uit vroegere decennia zijn nog steeds op de weg te vinden, wat getuigt van de kwaliteit van de kwaliteit.

Golf Cabrio

Met de Kever Cabrio, waarvan 332.000 exemplaren zijn verkocht, had Volkswagen een van de meest herkenbare cabrio’s uit de geschiedenis gecreëerd. Hoe overtref je jezelf met diens opvolger? Ga er maar aanstaan! Kennelijk kun je dat gerust aan Volkswagen overlaten, want de Golf I Cabrio verkocht zowaar nog beter (388.500 stuks). Hoewel misschien niet zo olijk en romantisch als de Kever Cabrio, wist de Golf Cabrio veel van de o zo geliefde kenmerken en persoonlijkheid van zijn voorganger voort te zetten.

De zachte, overal aanwezige koetsrondingen van de jaren vijftig en zestig hadden weliswaar plaatsgemaakt voor het kenmerkende hoekige lijnenspel van de jaren zeventig en tachtig, toch had de Volkswagen Golf Cabrio een aaibaar en aimabel karakter. Met een vleugje sportiviteit. Misschien nog wel meer dan de Kever Cabrio was de Golf Cabrio een cabriolet voor een zeer breed publiek. Van loodgieter tot huisarts. Iedereen kon in de Golf Cabrio gezien worden. Dat was in de jaren tachtig het geval, maar ook in de jaren negentig en daarna, in de modelgeneraties die volgden. Van het introductiejaar 1979 tot maar liefst 1993 is de Golf Cabrio – op tussentijdse facelifts en andere technische updates na – vrijwel onveranderd in productie geweest. Een ongekend lange productlevenscyclus. Zelfs de Volkswagen Golf II had op dat moment al enkele jaren daarvoor het stokje overhandigd aan de Golf III (vanaf 1991).

In tegenstelling tot wat velen denken, bestaat er feitelijk geen Golf II Cabriolet. Vanwege het succes van de originele Golf Cabriolet, besloot Volkswagen geen compleet nieuwe generatie te ontwikkelen, maar een faceliftmodel – ook al was de Golf II Hatchback al sinds 1983 in de prijslijsten te vinden. In de jaren daarna bleef Volkswagen de Golf Cabrio voorzien van subtiele visuele en technische updates. Zo werden in 1987 de wielkasten en dorpels bijvoorbeeld volumineuzer gemaakt en kreeg de auto een dynamischer uiterlijk. En vanaf 1990 kon de Golf I Cabriolet mk2 worden gekocht met een elektrohydraulisch geactiveerde softtop. Ook verschenen er in die periode verschillende gelimiteerde edities, zoals de 'Etienne Aigner', 'Acapulco', 'Genesis' of elegante 'Classicline'. Stuk voor stuk speciale uitvoeringen die tegenwoordig extra gewild zijn. In 1992 werd de optionele bestuurdersairbag in de Golf Cabriolet geïntroduceerd, wat de veiligheid verder vergrootte. Sinds 1985 wordt ook een katalysator aangeboden in de Golf Cabriolet. Uiteindelijk vond Volkswagen het welletjes aan het begin van 1993, toen de Golf II Hatchback al enkele jaren in de showrooms stond. Niet veel later beleefde de Golf II Cabriolet zijn marktdebuut.

De lancering van de Golf III Cabriolet in 1993 – feitelijk dus pas de tweede generatie – betekende het begin van een nieuw tijdperk op het gebied van veiligheid en technologische vooruitgang. Ten eerste maakte deze generatie aanzienlijke verbeteringen in de crashbestendigheid mogelijk. Ten tweede gaf het de ruimte aan nieuwe technologische ontwikkelingen binnen de auto-industrie. Deze omvatten onder andere de introductie van voorairbags, het antiblokkeerremsysteem en bescherming tegen zijdelingse botsingen. Tot zover de onderhuidse verbeteringen. Het openen en sluiten van het cabrio-dak werd eveneens verbeterd. Met een simpele druk op de knop kon de (optionele) elektrohydraulische aandrijving de stoffen kap in slechts 20 seconden volledig neerklappen. Daarna kreeg men zicht op het meest herkenbare detail van de Golf Cabriolet-generatie: de vaste rolbeugel tussen de B-stijlen.

In 1998 viel het doek voor de Golf III Cabrio, na circa 70.000 verkochte exemplaren; aanzienlijk minder dan zijn voorgangers. Toch volgde er – in 1997 – een nieuw model, gebaseerd op de vierde generatie Golf Hatchback. Het exterieurdesign bevatte nog altijd het silhouet en de contouren van het oer-model, wat alle voorgaande generaties automatisch vrij tijdloos maakte. Onderhuids was de Volkswagen Golf IV Cabrio aanzienlijk moderner, waarbij de nadruk vooral lag op brandstofefficiëntie. Zo had de Golf TDI Cabriolet slechts 5,2 liter per 100 gereden kilometers nodig, ongekend voor die tijd. Ondanks de technologische voortgang en positieve verkopen kende de Golf IV Cabriolet een productieperiode van slechts vier jaar. In 2002 viel het doek, om bijna tien jaar later weer terug te keren.

Eos

Na 2002 besloot Volkswagen het over een andere boeg te gooien met de cabrio. En daar nam het enige tijd voor. Pas in 2006 beschikte Volkswagen weer over een cabrio-model in zijn leveringsgamma. Met een compleet nieuwe dakconstructie en een nieuwe naam: Eos. Stoffen cabrio-daken waren uit, hardtop raakte in. De Mercedes-Benz SLK en Peugeot 206 namen hierin het voortouw en Volkswagen volgde met de Eos, die ook was voorzien van een inklapbare hardtop van metaal. Hoewel niet super-exclusief (meer), was de Volkswagen Eos vanwege zijn hardtop toch een unieke verschijning in de wereld van cabriolets. In gesloten toestand had de Volkswagen Eos, meer dan andere cabrio’s met een trendy hardtop, veel weg van een sierlijke coupé. Met de kap ingeklapt ontpopte er zich een zeer elegante cabriolet. Deze eigenschappen maakte de Eos bijzonder praktisch en geschikt voor dagelijks gebruik, ongeacht de weersomstandigheden. Ook omdat het interieur heel luxe en modern was ingericht met veel comfortverhogende functies. Wel vonden veel liefhebbers het jammer dat de historische verantwoorde rolbeugel de dupe was geworden van het innovatieve cabrio-dak.

De Volkswagen Eos hield het – inclusief een grondige facelift in 2011 – ruim 7 jaar vol, een knappe periode voor een cabriolet. Als je niet beter zou weten, zou je denken dat de (gefacelifte) Eos helemaal tot 2013 doorliep, want de teruggekeerde maar wel degelijk gloednieuwe Golf V Cabriolet lijkt designtechnisch nauwelijks anders. In 2012 zag dat model het levenslicht en dat geeft wel aan hoe ‘houdbaar’ het ontwerp is sinds de introductie van de Eos tien jaar eerder. En nog altijd doorstaan de Volkswagen Eos en laatste generatie van de Golf Cabrio de tand des tijds heel behoorlijk.

New Beetle Cabrio

Retro was hip aan het begin van het vorige decennium. De ‘Nuovo’ Fiat 500 vloog de showroom uit en daar had Volkswagen ook wel oren naar. Met de New Beetle deed Volkswagen een gooi naar historisch succes, maar het Duitse merk kwam het van een koude kermis thuis. Het doen herleven van de illustere Kever flopte faliekant. Eigenlijk liepen alleen Amerikanen weg met de overdreven nostalgisch gestileerde Volkswagen Beetle. Zelfs de cabrio-variant kon weinig potten breken onder het koperspubliek. Een tweede generatie (die niemand had verwacht) moest het tij doen keren, maar dat mocht niet baten. De Volkswagen Beetle Cabrio is een zeldzaamheidgebleven in het straatbeeld.

T-Roc Cabrio

Het falen van de Beetle Cabrio moest Volkswagen even verwerken. Bovendien was de vraag naar cabrio’s (sterk) afgenomen, waardoor het merk enige tijd heeft nagedacht of het met een nieuw cabrio-model op de proppen moest kopen. Die kwam er zowaar in 2020, en wel in de vorm van de markante T-Roc Cabrio, een dakloze SUV. Ja, je leest het goed, het doorgaans conservatieve Volkswagen durfde het aan een cabriolet te lanceren op basis van een carrosserievariant waarvan je dit het minst verwacht. En dát na de mislukte Beetle Cabrio. Dapper! SUV-cabrio’s zijn niet nieuw, maar wel zeer dun bezaaid. Nissan probeerde het eerder met de Murano CrossCabriolet en Range Rover had van 2016 tot 2019 de Evoque Convertible. Beiden bleven een zeldzame verschijning. En de Volkswagen T-Roc Cabrio? De tijd zal het leren.

Hoeveel kost een cabrio van Volkswagen?

Nieuwprijzen

De T-Roc Cabrio is momenteel het enige cabrio-model in het gamma van Volkswagen. Daarvan beginnen de prijzen bij net geen 45.000 euro voor de versie met 1.0 liter TSI-benzinemotor. De 1.5 TSI met 150 pk is er vanaf net geen 50.000 euro.

Prijzen voor occasions

Volkswagen bouwt al cabrio’s sinds midden jaren vijftig. Van de Kever Cabrio, via de Golf Cabrio, tot de Eos en Beetle en nu T-Roc Cabrio. Gezien de bejaarde leeftijd van de Kever Cabrio en inmiddels ook respectabele leeftijd van de Golf I Cabrio, zijn deze modellen al voor redelijk schappelijke prijzen te koop. Maar let op: de Kever Cabrio en Golf Cabrio zijn gewilde verzamelobjecten geworden. In een mooie (gerestaureerde) conditie kunnen de vraagprijzen die van een nieuwe T-Roc Cabrio overstijgen. De Golf III en IV Cabriolet zijn een stuk schappelijker geprijsd op de occassionmarkt. Voor minder dan 10.000 euro heb je er al eentje.

FAQ

Welke is beter: Kever Cabrio of Golf Cabrio?
Beide modellen zijn iconisch. Waar de Kever indruk maakt met zijn nostalgische rondingen uit de jaren vijftig en zestig, doet de Golf Cabrio dat met zijn vriendelijke, postmoderne design en karakter. De Golf Cabrio is technisch welhaast een revolutie ten opzichte van de Kever; dat biedt voordelen. De Kever Cabrio heeft zijn eigen plus- en minpunten.
Wat maakt de Volkswagen T-Roc Cabrio zo bijzonder?
Het antwoord hierop is eenvoudig. SUV-cabrio’s zijn uiterst zeldzaam in de historie van de automobiel. Alleen al dát ongebruikelijke kenmerk maakt hem bijzonder.
Waarom is de Volkswagen Beetle Cabrio geen (groot) succes geworden?
Dat is een interessante, maar lastig te beantwoorden vraag. Het succes van een automodel hangt af van verschillende factoren, van prijspositie tot de op dat moment geldende marktvraag en de aan verandering onderhevige smaak van het koperspubliek. Naar verluidt heeft dit de Beetle Cabrio in de weg gezeten, plus een ietwat gepolariseerd design. Al zijn er, samen met de gesloten variant, toch nog 1,1 miljoen Beetles verkocht.