- Homepage
- Auto
- Volkswagen
- Volkswagen Buggy
Volkswagen Buggy Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volkswagen Buggy, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Volkswagen Buggy
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Hij was het symbool van Volkswagen tussen 1938 en 2003. In 1999 bereikte de Kever een verdiende vierde plek in een internationale peiling naar 's werelds meest invloedrijke 20e-eeuwse wagen. Hij moest enkel plaats ruimen voor de Ford Model T, de Mini en de Citroën DS.
Hitler en de VW Buggy
Het is niemand minder dan de nazidictator Adolf Hitler die in 1934 de noodzaak voor een goedkope, breed inzetbare en en masse te produceren 'volkswagen' formuleert. De noodzaak past in zijn plannen voor de Duitse heropbouw na de Eerste Wereldoorlog. Zijn opdracht gaat uit naar een andere bekende: Ferdinand Porsche, die eerder zijn naam al gaf aan de droom van veel wagenliefhebbers. Porsche bouwde aan zijn Buggy tot in 1938. Het werd een wagen met achtermotor (een van de eerste), die meteen aansprak door zijn ronde vormen. Hoewel hij ontworpen werd in 1938 begint de massaproductie overigens pas in 1945. De markt wordt dan nog simpelweg bespeeld onder de merknaam Volkswagen. Met meer dan 21,5 miljoen geproduceerde exemplaren blijft het design van Porsche tot vandaag het langstlopende, meest geproduceerde en meest populaire autodesign ter wereld.
Technische specificaties van de Buggy VW
De Beetle werd voornamelijk ontworpen om op de Autobahn een constante snelheid te kunnen rijden. Zo kwamen er uiteindelijk ook varianten die dit kenmerk moesten overdragen op andere autotypes, zoals de Karmann Ghia en de Type 2 bus. Dé trend waarop de Beetle verder inspeelde was om de motor achteraan te plaatsen en te combineren met achterwielaandrijving; iets waar ook Fiat en Renault zich toentertijd op toelegden. De Buggy wordt ondersteund door benzine- en dieselmotors tussen 1.1 L en 1.6 L. Er bestaan manuele en semi-automatische schakelsystemen, telkens met vier versnellingen. Vanaf 1961 verschijnt ook de Saxomat, een semi-automatische versnellingsbak met drie standen. Vanaf 1967 wordt de Autostick geïntegreerd.
Buggy VW Modellen
De Beetle is standaard een tweedeur saloon. Bekend is verder natuurlijk ook de convertible. Het platform van de Beetle wordt later vervangen door het Volkswagen Groep A platform, dat de basis zou vormen van onder andere de Golf en de Jetta. Hierin speelt een omslag mee in de hierboven vermeldde trend om de achtermotor met achterwielaandrijving te combineren. Sinds de Citroën 2CV werd deze trend namelijk omgebogen naar een combinatie van achtermotor en voorwielaandrijving. Het is een van de oorzaken voor de opvolging van de Bug door de Volkswagen Golf. In lijn met deze en andere, nieuwere ontwikkelingen creëerde Volkswagen in 1994 wel nog de Concept One, een retro Golf in de stijl van de oorspronkelijke Kever. In 1998 volgde zelfs de (eveneens zeer populaire) New Beetle. Deze werd gemaakt op het Golf platform, maar met de originele Type 1 in het achterhoofd.