- Homepage
- Auto
- Volkswagen
- Volkswagen Bus
Interesse in een Volkswagen Bus
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Sindsdien krijgen alle generaties een T-nummer. Men spreekt zo van generaties T1 tot T6. De oorspronkelijke Transporter heet Type 2 en is afgeleid van de VW Type 1 of Beetle. Generatie T6 start in 2016. De T van Type 2 en Transporter is ondertussen ook een officieel VW Groep platform geworden, het T platform. Tot de (historische) concurrenten van deze voertuigen behoren de Mercedes-Benz Vito, de Ford Transit en de Toyota Hiace.
Specifiek voor wat betreft de Bus varianten spreekt men sinds generatie T4 van de Eurovan. Daarvoor spreekt men van Microbus of Split-screen Bus (Splittie, T1), Bay Window Bus (T2) en Vanagon (T3). Naast de bestverkopende bus is de Transporter ook een van de meest bekroonde voertuigen aller tijden. Tot de recentste bekroningen behoort onder andere die van Internationale Van van het Jaar 2016, voor de T6.
De Volkswagen Bus technisch bekeken
De eerste generatie Volkswagen Bus (Type 2) valt op door zijn gespleten windscherm. Hieraan dankt hij de bijnaam Split-screen Bus of Splittie voor de fans. Deze auto wordt geproduceerd tussen 1950 en 1967. Men verdeelt de eerste generatie retroactief nog verder op in 3 delen: T1a (1950/55), T1b (1956/64) en T1c (1964/67). In 1956 verhuist de productie van Wolfsburg naar nieuwe, aangepaste fabrieken in Hannover. Net zoals de Beetle (Type 1) is de eerste Transporter uitgerust met een 1000 VW luchtgekoelde boxermotor van 1131 cc en 24 PS. Die motor is achteraan gemonteerd en heeft een enorme motorbaai nodig als onderdak. De creatie levert de T1a de bijnaam Barndoor op. In vergelijking heeft de T1b een veel kleinere baai en een licht gewijzigde carrosserie. De daklijn hangt hier vooraan over het windscherm. Vanaf 1964 (T1c) verschijnen bredere achterdeuren. Deze auto is zo vergelijkbaar met de tweede generatie, T2. Er wordt nu optioneel ook een zijwaartse glijdeur naar de passagierscabine voorzien.
De nieuwe generatie Volkswagen Bus
De Volkswagen Bus T5 wordt gelanceerd op 6 oktober 2002 en geproduceerd tussen april 2003 en 2016. Een facelift vindt plaats in 2009. Deze nieuwe generatie laat heel wat nieuwe technologieën bewonderen. Zo is de Direct-Shift transmissie (DSG) een primeur in het segment van de middelgrote vans. De koppeling laat onder andere 4MOTION toe, het VW systeem voor vierwielaandrijving. Er zijn nu ondermeer ook Side Lane Assist, een meter voor de bandendruk, led DRL en een radio navigatiesysteem met touchscreen (RNS), dat samenwerkt met een achteruitrijcamera. De motoren zijn nu allemaal I4-en en hebben altijd een capaciteit van 2.0 liter. Er is een benzineversie en 4 nieuwe, uiterst efficiënte TDI turbo's, die de eerdere Pumpe Düse (PD) modellen vervangen. Volgens VW zelf is deze nieuwe reeks 20% efficiënter dan de uitgaande reeks.
De T6 volgt in 2016. Hij wordt eveneens aangeboden met de T5 (Euro 5) motoren, maar er wordt ook een nieuwe Euro 6 AdBlue diesel van 204 pk aangeboden. Hiervan bestaan ook nog varianten met 84, 102 en 150 PS. Verder is de T6 eigenlijk een echte verderzetting van de T5. Sommige fans spreken zelfs liever over een gefacelifte T5 dan over een nieuwe generatie. Toch zijn er duidelijke wijzigingen aan de buitenkant (voor- en achterkant) en verschijnt er vanbinnen een nieuw dashboard (in 2 versies). VW claimt verder ook een verbeterde rijkwaliteit, rijbehandeling en lawaaireductie.
Volkswagen Bus modellen en prijsklassen
De Volkswagen Bus kent meer dan 100 mogelijke configuraties. Varianten hebben een korte (SWB) of een lange (LWB) wielbasis. Ze hebben lage, middelhoge of hoge daklijnen. Ze kunnen verschijnen als van, minibus, single-cab, double-cab, drop side truck of chassis truck. De passagiersvervoerders zijn beschikbaar met 6 tot 11 zitplaatsen en heten Kombi, Shuttle, Multivan en Caravelle. Een volledig overzicht van mogelijke types omvat: de Panel Van, de Highroof Panel Van, de Half-panel Van, de Pick-up, de Crew Cab Pick-up, de Cab Chassis, de Kombi, de Shuttle minibus en de Taxi, die samen met de dienstvoertuigen gebouwd wordt op bestelling.
Naast deze fabrieksvarianten zijn er ook nog zeer veel conversies door derde partijen. Hiertoe behoren onder andere koelvoertuigen, bepaalde politievoertuigen en campervans.