Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
vw-corrado-side

Volkswagen Corrado

1 / 3
vw-corrado-side
vw-corrado-back
vw-corrado-front

Sterke punten

  • Unieke vormgeving
  • Als G60 en VR6 bijzonder sportief
  • Motorgeluid VR6 is zalig!

Zwakke punten

  • Weinig originele exemplaren
  • Prijzig als occasion
  • Hoger brandstofverbruik

Volkswagen Corrado Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volkswagen Corrado, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volkswagen Corrado: sportieve coupé voor de liefhebber

Toen Volkswagen in 1988 de Volkswagen Corrado presenteerde, betrad de fabrikant uit Wolfsburg het segment van de compacte sportcoupé. De Volkswagen Corrado – die qua uiterlijk erg op de gunstige en minder sterk gemotoriseerde Volkswagen Scirocco lijkt – had vooral een doel: Volkswagen een nieuw imago geven. Lees meer.

Interesse in een Volkswagen Corrado

Volkswagen Corrado tweedehands auto
Volkswagen Corrado dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Unieke vormgeving
  • Krachtige motoren
  • Ook praktisch!
  • Fijn rijgedrag
  • Voldoende comfortabel

Technische gegevens

Motorisatie

De Volkswagen Corrado werd net als de Volkswagen Scirocco bij Karmann in Osnabrück geproduceerd. In de periode tussen 1988 en 1995 verlieten hier slechts zo’n 100.000 Volkswagen Corrado’s de fabriekshallen. De belangrijkste afzetlanden waren Duitsland en Amerika. In Duitsland verkocht Volkswagen zo’n 44.000 Corrado’s. De Corrado is ook nu nog zeldzaam. De naam Corrado is afgeleid van het Spaanse woord ‘Correr’. Dat kun je vertalen als ‘rennen’ of ‘lopen’. De auto zou eerst de naam ‘Taifun’ krijgen, als verwijzing naar een tyfoon. Dit zou goed aansluiten bij andere weer-gerelateerde namen van Volkswagen, zoals Passat, Bora en Scirocco. Maar omdat de naam tyfoon vooral geassocieerd wordt met vernieling en schade, besloot Volkswagen de auto Corrado te noemen.

De Volkswagen Corrado werd aangeboden met verschillende krachtbronnen, waaronder viercilinder- en zescilindermotoren en zelfs een supercharged motor. We zetten de belangrijkste motorvarianten voor je op een rij. De basismotor was een 1,8-liter 8V viercilinder met een vermogen van 85 kW (115 pk) en 166 Nm aan koppel. Later verscheen ook een 1,8-liter viercilinder, maar dan met 16V-technologie. Dit blok had een vermogen van 100 kW (136 pk) met 162 Nm aan koppel.

Aanzienlijk sterker is de 1,8-liter G60-motorvariant met supercharged. Deze viercilinder had een vermogen van 118 kW (160 pk) en 225 Nm aan koppel. De G60 was bijzonder vanwege de G-Lader, een speciaal soort supercharger die aanzienlijk meer vermogen leverde. Van 1992 tot 1995 leverde Volkswagen een 2,0-liter 16V benzinemotor met een vermogen van 100 kW (136 pk) en 180 Nm koppel.

Toch is de 2,9-liter VR6 een van de meest geliefde krachtbronnen in de Volkswagen Corrado. Deze motorvariant – gebouwd tussen 1991 en 1995 – leverde een vermogen van 140 kW (190 pk) en liefst 245 Nm aan trekkracht. De VR6-motor was de krachtigste optie voor de Corrado, met een unieke V6-configuratie die compact genoeg was om in de motorruimte van de Corrado te passen. Het geluid van deze motorvariant is hemels. De prestaties van deze motorvariant mag je gerust serieus noemen. De sprint van 0 naar 100 km/u neemt slechts 6,9 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 235 km/u. Het gewicht viel met 1.161 kilogram alles mee.

Omdat de motorruimte aangepast moest worden voor de grotere motoren, kreeg de Volkswagen Corrado in 1991 een facelift met onder meer bredere spatborden aan de voorkant en licht gemodificeerde verlichtingsunits. In de twee laatste productiejaren (van 1993 tot 1995) werd de VW Corrado alleen nog maar met de topmotor VR6 en met de tweeliter motor geproduceerd.

Afmetingen

Benieuwd naar de afmetingen van de Volkswagen Corrado? De Corrado heeft een lengte van 4.050 mm, een breedte van 1.690 mm en een hoogte van 1.310 mm. De wielbasis van het model komt uit op 2.470 mm. Ondanks de sportieve coupévorm is de Corrado nog best praktisch. De bagageruimte heeft bijvoorbeeld een inhoud van 235 liter en dankzij een 70 liter benzinetank is het mogelijk om in een keer grotere afstanden af te leggen. De VR6-variant heeft een geremd trekgewicht van 1.200 kilogram.

De belangrijkste specificaties van de Volkswagen Corrado VR6:

Volkswagen Corrado VR6
Marktintroductie 1991 tot 1995
Lengte x breedte x hoogte 4,05 x 1,69 x 1,31 m
Wielbasis 2,47 m
Inhoud bagageruimte 235 l
Ledig gewicht 1.161 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.580 kg
Motorinhoud 2.861 cm³
Vermogen 140 kW (190 pk)
Koppel 245 Nm
Topsnelheid 235 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,9 sec
Tankinhoud 70 l
Verbruik 9,6 l/100 km
CO₂-uitstoot n.b.

Varianten

Volkswagen heeft voor de Corrado niet echt gewerkt met uitvoeringen. Je kon alleen kiezen uit verschillende motorvarianten en enkele opties. Maar van uitrustingsniveaus was eigenlijk geen sprake. Al bij de standaarduitrusting gaf Volkswagen de Corrado sportstoelen, ABS en stuurbekrachtiging en een achterspoiler die bij hoge snelheden automatisch uitklapte.

Ook heeft de auto elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels gespoten in de kleur van de carrosserie, mistlampen en vérstralers, bredere spatborden aan de voorzijde en een in delen neerklapbare achterbank. Uiteraard was er keuze uit verschillende kleuren, denk aan grijs, paars, rood en zwart.

Prijzen

De Volkswagen Corrado is als occasion niet heel goedkoop. Vooral de G60 en VR6-motorvarianten zijn aan de prijs, zelfs na al die jaren. Voor een G60 uit 1989 ben je al snel 5.000 euro kwijt, zelfs als de auto een hogere kilometerstand heeft. Voor een origineel Nederlandse Corrado G60 moet je al denken aan 9.000 euro. Maar weet ook dat er G60-exemplaren van 15.000 euro te koop staan. De vraag is wel of dat niet té veel geld is. Een Volkswagen Corrado VR6 – het absolute topmodel – begint bij ongeveer 9.000 euro, maar die prijs kan eenvoudig oplopen tot bijna 20.000 euro.

Design

Buitenkant

De Corrado kenmerkt zich door zijn gestroomlijnde carrosserie en het actieve achtervleugelsysteem (spoiler). Bij snelheden boven 120 km/u komt die spoiler automatisch omhoog. Dankzij de coupévorm oogt het model bijzonder sportief. Helemaal vanaf 1991, toen de auto extra brede zijschermen kreeg.

Binnenkant

Het interieur van de Volkswagen Corrado oogt vrij sober, maar is wel voorzien van diverse gemaksfeatures, zoals elektrisch bedienbare ramen. De auto heeft ook een uitgebreid instrumentarium voor het aflezen van de snelheid, het toerental, de temperatuur en het brandstofniveau. Het dashboard is hoekig vormgegeven, passend bij de periode waarin de Corrado is geleverd. Je neemt plaats op fijne sportstoelen. Je moet wel houden van een lage zitpositie.

Veiligheid

Actieve rijhulpsystemen heeft de Volkswagen Corrado niet. Jij bent als bestuurder in controle over het voertuig. Je profiteert wel van ABS, maar ook een airbag schittert door afwezigheid. Weten wat je doet dus, in een Corrado.

Alternatieven

Alternatieven voor een Volkswagen Corrado zijn er genoeg. Denk aan een Toyota Celica, Volkswagen Scirocco, Porsche 924, Porsche 944, Nissan 200SX, Rover 220 of Honda Prelude.

FAQ

Met welke transmissies is een Volkswagen Corrado geleverd?
De Volkswagen Corrado is geleverd met een handgeschakelde vijfbak of viertraps automaat
Wat is de snelste Volkswagen Corrado?
De snelste Corrado is de Volkswagen Corrado VR6, uitgerust met een 190 pk sterke zescilinder, goed voor een 0-100-sprint van slechts 6,9 seconden en een topsnelheid van 235 km/u.
De Volkswagen Corrado G60 heeft een G-Lader, wat is dat?
De G-Lader is een type supercharger die door Volkswagen werd gebruikt, onder meer in de Corrado G60. Het is een uniek mechanisch aandrijfsysteem dat de luchtdruk in de motor verhoogt om de efficiëntie en prestaties te verbeteren. In tegenstelling tot de meer gangbare turbochargers die gebruikmaken van de uitlaatgassen om een turbine aan te drijven, wordt de G-Lader aangedreven door de krukas van de motor via een riem. Hierdoor kan de G-Lader direct reageren op gaspedaalbewegingen, wat zorgt voor minder vertraging (lag) dan bij turbochargers. De kern van de G-Lader bestaat uit een speciale spiraalvormige rotor, de zogenaamde 'G-schroef', die in een behuizing draait. Deze rotor draait langs de binnenkant van de behuizing en verplaatst lucht van de inlaat naar de motor. Door de unieke vorm van de rotor en de behuizing wordt de lucht samengeperst voordat deze de verbrandingskamers bereikt. Dit proces verhoogt de hoeveelheid zuurstof die beschikbaar is voor de brandstofverbranding, wat resulteert in meer vermogen en koppel van de motor. De G-Lader vereist regelmatig onderhoud en kan slijtagegevoelig zijn, met name de speciale afdichtingen tussen de rotor en de behuizing. Vervangen is prijzig.

Beoordelingen voor Volkswagen Corrado

2 Beoordelingen

4,5