Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
DB2011AU00117_large.jpg

Volkswagen Eos

1 / 8
DB2011AU00117_large.jpg
DB2008AU01369_large.jpg
DB2008AU01370_large.jpg
DB2010AU01260_large.jpg
DB2010AU01267_large.jpg
DB2011AU00112_large.jpg
DB2011AU00114_large.jpg
DB2011AU00116_large.jpg

Sterke punten

  • Minder plomp design dan andere coupé-cabrio’s
  • Gewoon schuifdak én cabriodak
  • Afwerking aan boord

Zwakke punten

  • Dak gaat vrij traag open en dicht
  • Kleine koffer met dak open
  • Opletten met TSI-benzinemotoren

Volkswagen Eos Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volkswagen Eos, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Iets meer dan zomaar een Golf cabrio

De Volkswagen Eos kwam in 2006 op de markt en stond op het platform van de Golf V, maar wilde de brug leggen tussen de Golf en de Passat dankzij een verlengde carrosserie en een meer uitgebreide standaarduitrusting. Het was de eerste coupé-cabrio van het merk, een antwoord op de populariteit van het genre in de jaren 2000. Hij bleef in productie tot in 2015, toen de Golf VI Cabrio met zijn stoffen dak al even op de markt verschenen was. Tegenwoordig heeft Volkswagen enkel nog de T-Roc Cabrio in de aanbieding als je op zoek bent naar een VW met open dak.

Interesse in een Volkswagen Eos

Volkswagen Eos tweedehands auto
Volkswagen Eos dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Dankzij zijn driedelige dakconstructie kon het stalen klapdak van de Eos compacter worden opgevouwen dan bij de concurrentie, wat hem ook een minder plompe achterzijde gaf. De kofferruimte met het dak open bleef echter vrij beperkt.

  • Nog een slimmigheid voor het dak van de Volkswagen Eos: naast een opklapfunctie is er ook een ingebouwd schuifdak voor als de omstandigheden het niet toelaten volledig open te rijden.

  • Met het dak dicht is de stijfheid van de Eos zeer goed, maar met het dak open zit er wat meer beweging in de koets. Toch is de afwerking van het model erg goed en heb je ook geen last van kraakjes.

  • Aan boord is het dashboard grotendeels geïnspireerd op de Golf, maar de afwerking is iets hoogwaardiger en bovendien heb je standaard iets meer uitrusting. Ook het comfortniveau is goed in orde.

Alle belangrijke gegevens over de Volkswagen Eos

Motoren

Bij zijn lancering in 2006 bestond het motorengamma nog vooral uit atmosferische benzinemotor en één optie op diesel: een 2.0 TDI van 140 pk en 320 Nm, gekoppeld aan een manuele zesbak of een DSG-automaat met 6 versnellingen.

Op benzine had je een 1.6 FSI van 115 pk, een 2.0 FSI van 150 pk en de 2.0 TFSI van de Golf V GTI met 200 pk. Daarboven stond nog de 3.2 VR6 uit de Golf R32, 250 pk sterk, maar zonder de vierwielaandrijving van zijn hatchbackbroertje omdat dat teveel gewicht zou toevoegen aan de al zware Eos. Een DSG was standaard op de VR6 en optioneel op de 2.0 TSI.

Later werden de atmosferische motoren vervangen door een 1.4 TSI van 122 of 160 pk. Deze motoren staan bekend als minder betrouwbaar door rekkende kettingen en een hoog olieverbruik. Het kan dus raadzaam zijn een later model met deze motor te zoeken, die zijn licht verbeterd.

Met de facelift van 2011 kreeg de 2.0 TSI ook iets meer vermogen: 210 in plaats van 200 pk, in navolging van de Golf VI GTI. Ook kregen de motoren nu start-stop en werd er remenergie gerecupereerd om het verbruik en dus de CO2-uitstoot te drukken. De VR6 verdween uit het gamma.

Afmetingen

De Volkswagen Eos heeft dezelfde wielbasis als de Golf V en Jetta (2,58 meter), maar is een stukje langer met een lengte van 4,41 meter en een breedte van 1,79 meter, met een hoogte van 1,44 meter. De Eos woog zelf tussen de 1,4 en 1,6 ton, je kon er ook tot 1,5 ton mee trekken. De koffer is 380 liter groot met het dak dicht, met het dak open blijft er nog 205 liter over.

Uitvoeringen

De standaarduitrusting van de Eos was een stukje uitgebreider dan bij de goedkopere Golf, met een halfautomatische airco, verwarmbare buitenspiegels, mistlampen vooraan en natuurlijk het schuifdak in het klapdak. Toch moest je nog steeds bijbetalen voor zaken als lederen zetels, navigatie, Bluetooth, zetelverwarming of parkeersensoren.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Je vindt al een Volkswagen Eos voor minder dan 4.000 euro op de tweedehandsmarkt, maar die hebben ofwel erg hoge kilometerstanden, mechanische defecten en/of een 2.0 TDI die nergens meer binnen mag in de LEZ’s. Het model is dan ook geleverd op een moment dat dieselmotoren nog erg populair waren in België. Vanaf zo’n 6.000 euro begint het aanbod aan benzinemotoren toe te nemen, vanaf 9.000-10.000 euro heb je een keurig uitgeruste Eos met de 1.4 TSI-benzinemotor - maar let daarmee op de staat van de distributieketting. In Nederland is het aanbod met een benzinemotor veel groter, het kan dus lonen om even de grens over te steken.

Design-highlights en interieur

Hoewel de Eos gebaseerd is op de Golf en ook duidelijk het familiegezicht van Volkswagen kreeg, kreeg hij volledig zijn eigen ontwerp, gebaseerd op het Concept C uit 2004. Dankzij zijn driedelige dak blijft zijn profiel vrij elegant en het algemene ontwerp houdt het midden tussen de Golf en de Passat - net als de lengte van het koetswerk. In 2011 kreeg de Eos een facelift, waarbij er trekjes van de intussen voorgestelde Golf VI en de vernieuwde Passat werden overgenomen. Hij bleef ook nog even in het gamma toen de Golf VI Cabrio op de markt kwam met zijn stoffen dak.

Degelijk

Aan boord zie je nog duidelijker de gelijkenissen met de Golf V(I): het dashboard is zo goed als overgenomen van de compacte middenklasser. De beenruimte achterin is behoorlijk voor een cabrio, maar de hoofdruimte houdt niet over. Ook moest je bijbetalen voor heel wat uitrusting en ga je dus best op zoek naar een exemplaar met wat opties. De afwerking is wel zeer goed, met weinig kraakjes en hoogwaardige materialen. De zilveren randen rond de ventilatieroosters zorgen wel voor storende reflecties. De facelift van 2011 bracht minder vernieuwing met zich mee dan aan de buitenkant.

Rijhulp en veiligheid

De Volkswagen Eos kreeg in 2007 4 sterren van Euro NCAP. ESP was standaard en er zijn frontale en zijdelingse airbags aanwezig voor de passagiers voorin. Ook zijn er rolbeugels die omhoogschieten als er een risico op een koprol optreedt.

Alternatieven

De Volkswagen Eos ging de concurrentie aan met de andere, iets grotere coupé-cabrio’s van zijn tijd: de Volvo C70, Peugeot 307/308 CC, Renault Mégane Coupé-Cabriolet, de Ford Focus CC en de Opel Astra TwinTop. Het was samen met de Volvo de duurste uit zijn klasse, maar de Eos onderscheidt zich met een goede afwerking en een elegant design. Er is geen rechtstreekse opvolger voor het model, de Audi A3 Cabrio vanaf 2013 zou je als spirituele opvolger kunnen beschouwen, maar die heeft wel een stoffen dak.

FAQ

Hoeveel kost een VW Eos?
Je vindt al een Volkswagen Eos voor minder dan 4.000 euro op de tweedehandsmarkt, maar die hebben ofwel erg hoge kilometerstanden, mechanische defecten en/of een 2.0 TDI die nergens meer binnen mag in de LEZ’s. Vanaf zo’n 6.000 euro begint het aanbod aan benzinemotoren toe te nemen, vanaf 9.000-10.000 euro heb je een keurig uitgeruste Eos.
Is de VW Eos betrouwbaar?
Bij de VW Eos moet je letten op de TSI-benzinemotoren, die last hebben van rekkende kettingen, en moet je natuurlijk opletten dat het dak goed functioneert en geen water binnenlaat.
Is de Volkswagen Eos geleverd met een automaat?
Ja, de Volkswagen Eos kon je bestellen met een DSG-automaat, maar enkel op de krachtigste motoren: de 2.0 TDI, 2.0 TSI en de 3.2 VR6.

Beoordelingen voor Volkswagen Eos

51 Beoordelingen

4,7