Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
volkswagen_golf_5-door (2).jpeg

Volkswagen Golf 3

1 / 5
volkswagen_golf_5-door (2).jpeg
volkswagen_golf_5-door.jpeg
volkswagen_golf_cabrio_joker.jpeg
volkswagen_golf_variant_gl.jpeg
volkswagen_golf_vr6_5-door.jpeg

Sterke punten

  • Ruimtelijker dan zijn voorganger
  • Uitgebreid motoraanbod
  • VR6 verkent sportieve oorden

Zwakke punten

  • Roestgevoelig
  • Minder betrouwbaar dan zijn voorgangers
  • Steeds moeilijker vindbaar in goeie staat

Volkswagen Golf Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volkswagen Golf, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:4.6 - 16.7s
Maximumsnelheid:163 - 270 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):35 - 257 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):1.5 - 10.7 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4199 x 1759 x 1436 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:272 - 1642 liter
Aanhangergewicht:413 - 639 kg

Verandering voor de meest populaire VW

In 1991 komt de derde generatie Volkswagen Golf piepen. Hij was een evolutie van de Golf Mk. 2 en wilde uitpakken met meer ruimte. Hij was beschikbaar als drie- of vijfdeurs hatchback, als Variant stationwagon en als Cabrio. Een berlineversie kende de Golf niet, daar vond Volkswagen de Vento voor uit. Behalve de Golf GTI kwam er ook een Golf VR6 ten tonele, een krachtigere versie die meer sportiviteit uitstraalde.

Interesse in een Volkswagen Golf 3

Volkswagen Golf 3 tweedehands auto
Volkswagen Golf 3 nieuwe auto
Volkswagen Golf 3 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Verandering voor de meest populaire VW

In 1991 komt de derde generatie Volkswagen Golf piepen. Hij was een evolutie van de Golf Mk. 2 en wilde uitpakken met meer ruimte. Hij was beschikbaar als drie- of vijfdeurs hatchback, als Variant stationwagon en als Cabrio. Een berlineversie kende de Golf niet, daar vond Volkswagen de Vento voor uit. Behalve de Golf GTI kwam er ook een Golf VR6 ten tonele, een krachtigere versie die meer sportiviteit uitstraalde.

Goeie redenen

  • De Golf III groeide wat in de lengte en gaf zo meer binnenruimte aan de inzittenden.

  • De Golf III evolueerde designgewijs uit de Golf II. De banaanvormige C-stijl was uitgesprokenener en de ronde koplampen werden een stuk ovaler.

  • Een driedeurs Golf hatchback vormde de basis, met voor wie wilde twee extra deuren. Daarbij kwamen later een Cabriolet, nadat die versie bij de tweede generatie werd overgeslagen. Ook een Variant breakversie was van de partij.

  • De Golf GTI was niet langer de strafste Golf, vanwege de komst van een VR6. Daarbij werden zes cilinders in een compacte V-vorm opgesteld, waarvoor de naam VR gekozen werd. De2.8- versie week af van de 2.9 die ook in de Corrado VR6 te vinden was en die een grotere boring en daarmee een hoger vermogen had.

  • Het was ook de eerste generatie met een TDI-motor, een Turbo Diesel met Intercooler. Deze leverde meer vermogen en zou een heel decennium en langer in verschillende Volkswagen-modellen het mooie weer maken.

Alle belangrijke gegevens over de Volkswagen Golf IV

Motoren

Niet alleen de GTI, VR6 en TDI maakten het aanbod motoren van de Golf III. Het aanbod benzinemotoren begon bij een 1.4 viercilinder met 60 pk. De 1.6 zorgde voor 75 en later ook voor 100 pk. Tot die laatste versie verscheen bouwde Volkswagen een 1.8 met 75 of 90 pk in.

Vervolgens komen de 2.0’s met een GTI-toevoeging, goed voor 118 pk en 152 pk in de GTI 16v-versie. De VR6 kwam er in 2.8 en 2.9 liter uitvoering. De eerste kreeg 174 pk en verscheen in 1992, de andere kwam pas in 1994 en kreeg een vermogen van 190 pk.

De diesels zijn in de Golf 3 nog helemaal onbesproken. De oerdegelijke 1.9 D is er van bij het begin bij en levert 64 pk. Vanaf 1995 zorgt een 1.9 SDI voor een alternatief met hetzelfde vermogen. De 1.9 TD is de voorbode van de TDI’s en was goed voor 75 pk. Vanaf 1993 vervoegde de 1.9 TDI het gamma, voorzien van 90 pk. In 1996 vervolledigde de 110 pk sterke 1.9 TDI het aanbod, voorzien van een rode i in de benaming.

Volkswagen leverde de Golf 3 standaard als voorwielaangedreven auto. Enkel de 1.8 benzinemotor kon besteld worden metsyncro-vierwielaandrijving. Een automaat was optioneel en oorspronkelijk enkel te verkrijgen in de 1.8, al zouden later ook de 1.9 TDI en 2.8 VR6 een automaat krijgen.

De Golf III Variant werd nooit geleverd met de 1.9 D of 1.9 TD-motorisatie, net zo min met een 2.0 motor. De Golf III Cabriolet kreeg dan weer enkel een 1.8, een 2.0 of de twee krachtigste 1.9 TDI’s onder de kap.

Afmetingen

De Golf III groeide ten opzichte van zijn voorganger tot een lengte van 4,02 meter. Hij had een breedte van 1,70 meter en een hoogte van 1,43 meter. De breakversie van de Golf deed 30 centimeter bij de lengte van de hatchback, tot 4,34 meter. De wielbasis bleef echter gelijk, waardoor het verschil vooral in de kofferruimte zat. Die bagageruimte bedroeg 330 liter in de hatchback, uitbreidbaar tot 1.152 liter. De Variant kon dan weer 466 tot 1.425 liter kwijt in de koffer. De Golf Cabriolet kreeg vanwege zijn grote stoffen kap een bagageruimte die slechts 270 liter groot was, al kon ook hier de achterbank neergeklapt worden om zo 448 liter bagageruimte te bekomen.

Uitvoeringen

Vier duidelijke uitrustingsniveau’s zijn er te onderscheiden voor de Golf III. De basisversie kreeg geen benaming maar daarboven werkt gewerkt met CL, GL en GT als benaming. De GTI en VR6 kunnen gezien worden als extra benamingen, al typeerden zij vooral de motor die onder de motorkap lag. Verder werkte Volkswagen met een hele hoop speciale reeksen voor de Golf 3, denk maar aan de ‘Pink Floyd’-uitvoering of de ‘Rolling Stone’-versie ter gelegenheid van de tournee van beide groepen, versies die tegenwoordig gegeerd zijn bij verzamelaars.

Opvallende uitvoeringen waren de Golf Harlequin, die elk koetswerkpaneel in een andere kleur kreeg en de Golf CitySTROMer, een elektrische Golf die in kleine oplage gebouwd werd.

Tweedehandsprijzen

De dieselversies werden destijds in grote getalen gekocht, toch zijn dat de exemplaren die tegenwoordig de meeste kilometerstanden hebben. Dat deze versie niet meer binnen mag in heel wat Lage Emissie Zones (LEZ), kan de aankoopprijs tegenwoordig kelderen. De zeldzamere benzinemodellen zijn duurder, zeker als je op zoek gaat naar een VR6 of GTI die niet verbouwd is door een of andere jeugdige eigenaar.

De wagens kennen op dit moment nog een prijsdip, aangezien de meesten pas na 1992 werden gebouwd en zo geen gebruik maken van de gunstige oldtimerregeling. Ook staat dit model minder bekend om zijn betrouwbaarheid, wat het aantal liefhebbers voorlopig nog beperkt houdt. Een eenvoudige 1.8 is dan ook te vinden aan 1.500 euro, voor een Cabrio betaal je al gauw het dubbele. Tel er nog eens de helft bij en de eerste GTi’s komen boven in het aanbod. Een goed uitgeruste VR6 durft al richting 10.000 euro gaan.

Design-highlights

De derde generatie Golf gooide de anders zo herkenbare ronde koplampen in de vuilnisbak. In de plaats kwamen ovalen exemplaren die voor een betere lichtopbrengst moesten zorgen. De richtingaanwijzers vonden wel nog steeds een plaats in de bumper, die trouwens meer volume kreeg. De kenmerkende C-stijl bleef het zijaanzicht bepalen, terwijl ook achteraan de wijzigingen beperkt bleven tot een volledig herzien setje achterlichtblokken.

Interieur en bediening

Binnenin krijgt chauffeur van de Golf III meer bewegingsruimte. Hij krijgt een zetel met een korte zit en ook de hoofdsteunen blijken eerder voor het uitzicht dan voor de veiligheid gemonteerd. Een donker en sober dashboard typeert de Golf III, waar geen lampjes meer tussen de tellers te vinden zijn. Die zijn namelijk verhuisd naar een apart segmentje onder de teller.

Rijhulp en veiligheid

De Volkswagen Golf III was uitgerust met een ABS-remsysteem en kreeg desgewenst ook een setje opblaaskussens die in actie treden bij een aanrijding. We noemen ze bewust nog geen airbags, omdat er nog een weg te gaan was voordat ze volledige bescherming boden.

Alternatieven

De Volkswagen Golf III was de referentie in het C-segment van die periode. Vernieuwde Volkswagen, dan kon je er prat op gaan dat ook andere merken hun model nieuw leven in bliezen. Zo was de concurrentie met de Opel Astra bikkelhard en speelden ook de Citroën ZX en Peugeot 306 mee, net als de Renault 19. De Fiat Tipo was samen met de Toyota Corolla een buitenbeentje en van Koreanen was destijds nog bijna geen sprake.

FAQ

Is de Volkswagen Golf III betrouwbaar?
De Golf III staat in het algemeen bekend als minder betrouwbaar dan zijn voorgangers. Vooral roestproblemen waren een algemeen bekend euvel in die tijd, zo was de Golf 3 niet het enige model dat daar last van had. De motoren waren dan weer wel beresterk, met name de TD’s hadden hun kunnen al bewezen.
Welke koetswerkvarianten waren er beschikbaar voor de Golf III?
De Golf III was er allereerst als hatchback met 3 of 5 deuren. Later werd voor het eerst een break aan het Golf-gamma toegevoegd: de Variant. Ook een Cabriolet was beschikbaar voor de Golf III, nadat de vorige generatie geen cabrioversie had en de Golf I Cabriolet gewoon verder werd gebouwd tot 1993.

Beoordelingen voor Volkswagen Golf

1262 Beoordelingen

4,5