Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24-modelpagina-vw-golf-4_01.jpeg

Volkswagen Golf 4

1 / 5
AS24-modelpagina-vw-golf-4_01.jpeg
AS24-modelpagina-vw-golf-4_02.jpeg
AS24-modelpagina-vw-golf-4_03.jpg
AS24-modelpagina-vw-golf-4_07.jpeg
AS24-modelpagina-vw-golf-4_12.jpeg

Sterke punten

  • Kwaliteitssprong t.o.v. voorganger
  • Uitgebreid motoraanbod
  • IJzersterke SDI-dieselmotor

Zwakke punten

  • Enkele slome motoren (ook de GTI)
  • Cabriolet op oudere basis
  • Steeds moeilijker vindbaar in goeie staat

Volkswagen Golf Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volkswagen Golf, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:4.6 - 16.7s
Maximumsnelheid:163 - 270 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):35 - 257 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):1.5 - 10.7 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4199 x 1759 x 1436 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:272 - 1642 liter
Aanhangergewicht:413 - 639 kg

Op jacht naar het premiumsegment

In 1997 reed Volkswagen de vierde generatie Golf het toneel op. Die vormde een lichte stijlbreuk vergeleken met zijn voorganger: de Golf koos voor een fris design en wou op jacht naar het premiumsegment. Daarnaast kwam hij er in een waaier van mogelijkheden: als drie- of vijfdeurs, als breakversie Variant, als Cabriolet (op basis van de Golf III), als wat lauwe GTI en voor het eerst als R32. Die kreeg zelfs de eerste versnellingsbak met dubbele koppeling ooit in een productieauto.

Interesse in een Volkswagen Golf 4

Volkswagen Golf 4 tweedehands auto
Volkswagen Golf 4 nieuwe auto
Volkswagen Golf 4 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • De Volkswagen Golf III was een product van de massaconstructeur Volkswagen, maar met de Golf IV wilde Wolfsburg een bruggetje slaan richting premiumsegment. De materiaalkeuze ging er bijvoorbeeld aardig op vooruit.

  • Op visueel vlak vormt de Golf IV een bescheiden stijlbreuk met de Golf III. De lijnen werden scherper, de vlakken wat groter en de koetswerkkleuren wat kleurrijker. Het design heeft de tand des tijds aardig doorstaan.

  • De Golf IV is er niet alleen als driedeurs en meer praktische vijfdeurs, maar ook als breakversie Variant en als Cabriolet. Eigenlijk is de Volkswagen Bora zelfs de sedanversie van de Golf IV.

  • De Volkswagen Golf IV dateert uit het tijdperk van de TDI met het rode I’tje. Er is dus een ruim aanbod aan benzine- en dieselmotoren met en zonder turbo, en aan krachtigere modellen zoals de GTI, de VR5 en VR6, en de allereerste R32.

Alle belangrijke gegevens over de Volkswagen Golf IV

Motoren

Gedurende zijn carrière van 1997 tot 2003 (al liep de productie van de Variant door tot 2006) was de Volkswagen Golf IV beschikbaar met een heel arsenaal aan benzine- en dieselmotoren, met en zonder ondersteuning van een turbo.

Aan benzinekant begon het aanbod bij een atmosferische 1.4-viercilinder van 75 pk, gevolgd door een 1.6 van 101 en later 105 pk. Op het einde van zijn carrière schakelde die 1.6 over op rechtstreekse injectie (FSI), waardoor zijn vermogen toenam tot 110 pk. Daarnaast was er nog een atmosferische 1.8-viercilinder van 125 pk, die nadien vervangen werd door een 2.0 van 115 pk. Voorwielaandrijving en een manuele vijfbak waren standaard, een viertrapsautomaat optioneel op alle motoren behalve de 1.4. Op de krachtigere 1.8 en 2.0 was 4Motion-vierwielaandrijving optioneel.

De krachtigste benzineversies waren de drukgevoede 1.8-viercilinder van 150 en later 180 pk in de GTI-uitvoering, de wat opmerkelijke 2.3 V5 van 150 en later 170 pk, de 2.8 VR6 van 204 pk, en de 3.2 VR6 van 241 pk in de Golf R32. Die twee laatste waren standaard voorzien van 4Motion-vierwielaandrijving, de andere versies dreven standaard de voorwielen aan. De 2.3 V5 had 4Motion als optie. Op alle modellen was een manuele vijfbak – en later zesbak – standaard, de Tiptronic-automaat was een optie op de 1.8 T en de 2.3 V5. De Golf R32 was de eerste productiewagen met een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling, die als optie werd aangeboden.

De meeste faam verwierf de Golf 4 op motorvlak ongetwijfeld door zijn uitgebreide dieselaanbod, met de beruchte SDI- en TDI-motoren. De basisversie was de atmosferische 1.9 SDI van 68 pk, die flink wat vermogen te kort kwam maar de reputatie had van onverslijtbaar te zijn. De 1.9 TDI begon zijn carrière in versies van 90 en 110 pk. Later kwamen er versies met 100, 115, 130 en 150 pk. Hoe meer letters van het TDI-opschrift er op de kofferklep rood waren gekleurd, des te krachtiger was de zelfontbrander onder de motorkap.

Voorwielaandrijving was standaard, op de 1.9 SDI en de TDI van 110 pk na waren alle diesels optioneel verkrijgbaar met 4Motion-vierwielaandrijving. Een manuele vijfbak was standaard, vanaf de TDI met 115 pk kreeg die zes verzetten. De TDI van 90 en 110 pk kregen een optionele viertrapsautomaat, de diesels die daarna volgden (behalve de versie met 150 pk) een Tiptronic met vijf verzetten.

Afmetingen

De Volkswagen Golf IV heeft als driedeurs en vijfdeurs een lengte van 4,15 meter, een breedte van 1,74 meter en een hoogte van 1,44 meter. De Variant voegt als breakversie nog de nodige centimeters aan de totale lengte toe: dan meet de Golf in totaal 4,40 meter. De wielbasis is met 2,51 meter voor alle koetswerkversies identiek. De Golf R32 is een uitzondering: hij voegt door zijn andere bumpers enkele centimeters toe aan de totale lengte, en enkele millimeters aan de wielbasis.

Als drie- en vijfdeurs beschikt de Volkswagen Golf IV over een koffervolume van 330 liter met de rugleuning van de achterbank rechtop, en 1.184 liter met diezelfde rugleuning neergeklapt. Als breakversie komt daar uiteraard flink wat bij: de Variant slikt 460 liter met de rugleuning rechtop en 1.470 liter met de rugleuning neergeklapt. Als Cabriolet is dat flink wat minder: dan geraak je maar 270 liter aan bagage kwijt.

Uitvoeringen

Volkswagen reed zijn vierde generatie Golf destijds voor in vier uitvoeringen. De basisuitvoering kreeg de eenvoudige naam ‘Base’ en was relatief karig aangekleed. Daarboven stond de ‘Trendline’, die iets aangenamere materialen en stoffen voor het interieur koos en al iets meer zwarte kunststof op het koetswerk verving door elementen in koetswerkkleur. De ‘Comfortline’ deed daar een schepje bovenop, terwijl de ‘Highline’ helemaal de kaart van de luxe trok.

Tweedehandsprijzen

Destijds werd de Volkswagen Golf bij ons massaal gekocht als diesel, waardoor het aanbod aan benzinemodellen relatief beperkt is. Toch vind je al heel wat drie- en vijfdeursmodellen vanaf zo’n 2.000 euro, en duiken er dan ook al wat Cabriolets in de zoekresultaten op. De krachtigere benzinemodellen zijn door hun zeldzaamheid duurder: reken op een minimumprijs van 9.000 euro, en op prijzen van 20.000 euro en meer voor exemplaren in goeie staat en R32-modellen.

De dieselmodellen werden destijds massaal aangesleept, maar staan door de strengere uitstoot- en milieunormen vandaag vooral op het autokerkhof in plaats van bij de tweedehandsdealer. Toch vind je er nog in de tweedehandszoekertjes, met een prijsvork van zo’n 2.000 tot 5.000 euro.

Design-highlights en interieur

Met zijn scherpere lijnen, grotere vlakken en duidelijkere vormen betekende de vierde generatie Golf een bescheiden stijlbreuk met zijn voorganger. Binnenin kreeg het interieur een kwaliteitsupdate die de Golf bijna luxueus deed aanvoelen des te hoger je in uitvoering ging.

Grote en kleine spiegel

De Volkswagen Golf IV koos voor fijnere koplampen, duidelijker afgelijnde achterlichten en grote glaspartijen. Vooraan en achteraan vallen vooral de grote VW-logo's op, in profiel de stevige C-stijl. Ook de achteruitkijkspiegels zijn opvallend: de chauffeurskant krijgt een grotere spiegel dan de passagierskant, een designkenmerk dat ook opduikt bij de Bora, Polo en Passat uit die tijd, en bij stalgenoten als de Audi A3 en Seat Leon uit dezelfde periode.

Rode en blauwe sfeerverlichting

Binnenin kijk je uit op een dashboard dat de verschillende functies duidelijker en zakelijker aflijnde dan de Golf III. De tellerpartij in de Golf IV heeft een typisch blauwe achtergrondverlichting en wordt geflankeerd door de rechthoekige ventilatiemonden. Centraal op het dashboard een grote bedienunit voor de radio, daaronder een voor de verwarming of klimaatregeling, met typisch rode sfeerverlichting. Opvallend voor generatie vier is de kwaliteitsupdate: het interieur van deze Golf gebruikt op het dashboard, de portieren en de zetels mooiere en stevigere materialen dan dat van zijn voorganger.

Rijhulp en veiligheid

Destijds kreeg de Volkswagen Golf IV van de Euro NCAP vier sterren voor de bescherming van volwassenen en twee sterren voor de bescherming van voetgangers. Airbags vooraan waren standaard, stabiliteitscontrole een optie die vroeg in de carrière van de Golf IV werd aangeboden. Vanaf 1999 ging ESC tot de standaarduitrusting behoren.

Alternatieven

De Volkswagen Golf is de referentie in het C-segment, en dat was voor deze vierde generatie niet anders. Zijn concurrenten van toen waren dus ook de usual suspects, met onder meer de Opel Astra, de Ford Focus en de Renault Mégane. Ook de Peugeot 306 is een alternatief uit die tijd.

FAQ

Is de Volkswagen Golf IV betrouwbaar?
Over het algemeen is de vierde generatie van de Volkswagen Golf betrouwbaar. Het verzinkte koetswerk vormt een stevige bescherming tegen roest, terwijl met regelmatig en correct onderhoud de motoren behoorlijke kilometerstanden aankunnen. Distributieriemen moeten uiteraard tijdig worden vervangen, terwijl sloten en ruiten en kleinere elektronica op termijn wel eens een zwakke plek willen vormen.
Wat is het verschil tussen de Golf Variant en de Bora Variant?
De vierde generatie van de Volkswagen Golf kreeg opnieuw een sedanversie, en zoals destijds gebruikelijk was, werd die onder een andere naam verkocht. De Volkswagen Bora was in feite dus niets meer of minder dan een vierdeurs-Golf, die weliswaar eveneens een breakversie kreeg: de Bora Variant. Op rechthoekige koplampen na was het grootste verschil de rijkere standaarduitrusting, waardoor de Bora Variant gerust als een iets luxueuzere versie van de Golf Variant kon worden beschouwd.

Beoordelingen voor Volkswagen Golf

1262 Beoordelingen

4,5