Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24-MMP-VW-Golf-MK5_01.jpg

Volkswagen Golf Mk.5

1 / 4
AS24-MMP-VW-Golf-MK5_01.jpg
AS24-MMP-VW-Golf-MK5_02.jpeg
AS24-MMP-VW-Golf-MK5_05.jpeg
AS24-MMP-VW-Golf-MK5_04.jpeg

Sterke punten

  • Puike afwerking
  • Stabiele restwaarde
  • Ook als station en MPV

Zwakke punten

  • Gevoelige DSG-automaat
  • Luide diesels
  • 1.4 TSI onderhoudsgevoelig

Volkswagen Golf Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volkswagen Golf, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De koning der hatchbacks, voor de vijfde keer op rij

In 2003 lanceerde Volkswagen de vijfde generatie van haar iconische Golf. Die Golf MK.5 kreeg een nieuw design en een indrukwekkende standaarduitvoering. Naast toegenomen comfort werd ook de veiligheid en het rijgedrag naar een hoger plan getild. Kortom, de Golf blijft ooks in zijn vijfde generatie de koning der hatchbacks!

Interesse in een Volkswagen Golf Mk.5

Volkswagen Golf Mk.5 tweedehands auto
Volkswagen Golf Mk.5 nieuwe auto
Volkswagen Golf Mk.5 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • Na de jaren 2000 bouwt de Volkswagen Groep auto’s met een ongelooflijke bouwkwaliteit. Van kleinste Polo tot imposante Phaeton. Deze Golf is daar geen uitzondering op.

  • De vierde generatie Golf mocht dan wel een designicoon zijn, deze vijfde generatie laat zijn voorganger er meteen uit zien als een oudje. Het interieur voelt naar hedendaagse normen nog steeds modern aan. Al zeker met het optionele ingebouwde infotainmentsysteem.

  • Naast een klassieke drie- of vijfdeurshatchback kwam de vijfde generatie Golf er ook als praktische Golf Variant en ruime Golf Plus.

  • Met meer dan 10 vermogensversies verspreid tussen benzine- en dieselmotoren is er een Golf voor iedereen! Van de brave SDI tot de hypersportieve R32!

Alle belangrijke gegevens over de Volkswagen Golf (Mk.5)

Motoren

Gedurende zijn productieloop van 2003 tot 2010 kwam de vijfde generatie Golf met een ruim aanbod aan benzine- en dieselmotoren.

Het dieselaanbod bestaat uit de 2.0 SDI, 1.9 TDI en 2.0 TDI. De SDI mag je zien als de instapdiesel waarbij een atmosferische 2-liter viercilinder wordt gebruikt die 75 pk sterk is. De 1.9 TDI staat een trapje hoger en komt met 90 dan wel 105 pk en kan gekoppeld worden aan een DSG-automaat en/of 4Motion-vierwielaandrijving. De 2.0 TDI topt het gamma af en komt met 140 dan wel 170 pk. De versie met 170 pk gaat door het leven als Golf GT.

Springen we naar de benzinemotoren dan ontdekken we maar liefst 6 motoren in verschillende vermogensversies. In volgorde van vermogen krijgen we eerst de atmosferische 1.4-liter viercilinder die 75 dan wel 90 pk sterk is. Daarboven staat een 1.6-liter atmosferische viercilinder die 102 dan wel 115 pk sterk is. Vervolgens zien we de 1.4-liter TSI, een viercilinder turbobenzine met 122, 140 of 170 pk. Een trapje hoger staat een atmosferische 2-liter viercilinder van 150 pk. Zowat alle motoren zijn beschikbaar met de DSG-automaat. De 2-liter viercilinder werd ook geleverd met 4Motion-vierwielaandrijving.

Gaan we verder, dan komen we in het territorium van de Golf GTI terecht. Die kwam er in de Golf Mk.5 in drie vermogensversies. Standaard puurde die 200 pk uit zijn 2-liter viercilinder turbobenzine, in latere jaren kwamen er ook nog versie met 230 en zelfs 240 pk. Koning der sportieve Golfs is echter de Golf R32. Met een indrukwekkende 3.2-liter VR6-motor aan boord die het zonder turbokracht schopt tot 250 pk en zijn vermogen naar de vier wielen stuurt.

Afmetingen

De vijfde generatie Golf kwam er in 4 koetswerktypes: 3-deurs hatchback, 5-deurs hatchback, stationwagen (Variant) en MPV (Golf Plus). Zowel de 3- als vijfdeurs Golf Mk.5 pakken uit met exact dezelfde exterieurmaten: 4.20 meter lang, 1.75 meter breed en 1.48 meter hoog. De Golf Variant voegt maar liefst 35 centimeter toe aan die lengte (4.55m) en staat 3 centimeter breder op zijn pootjes. De Golf Plus zoekt het vooral in de hoogte met een toegenomen hoogte van 10 centimeter (1.58m). De wielbasis van 2.57 meter is voor elke uitvoering van de Golf identiek.

Het koffervolume van de Golf Mk.5 verschilt naargelang het koetswerktype. De vijf- en driedeurs beschikken over een volume van 350 liter (max 1.305l) terwijl de Golf Variant dat volume ziet stijgen tot een indrukwekkende 505 liter (max 1.495l). De Golf Plus ontpopt zich tot de gulden middenweg met een laadvolume van 395 liter (max 1.450l).

Uitvoeringen

Volkswagen schuift de vijfde generatie Golf naar voren in 7 serielijnen. Het gaat dan - in volgorde van standaarduitrusting - over Trendline, Comfortline, Sportline, GT, Individual, GTI en R32. Uitvoeringen GTI en R32 krijgen uiteraard hun eigen specifieke motor en sterke basisuitrusting, de andere uitvoeringen konden zowat à la carte samengesteld worden qua motoren, uitrusting en koetswerktypes.

Tweedehandsprijzen

De tweedehandsprijzen van de Volkswagen Golf Mk.5 starten al onder de 2.000 euro. Voor dat geld koop je een dieselversie met serieus wat kilometers op de teller. Verhoog je het budget naar 4.000 euro, dan koop je een goed uitgeruste Golf Mk.5. Vanaf 5.000 euro begin je de eerste GTI’s tegen te komen. De R32 geniet van zijn iconische staat en gaat in goede staat vlot boven de 10.000 euro van de hand.

Design-highlights en interieur

De vijfde generatie Golf reed Volkswagen de 21ste eeuw binnen. Met een modern design, keurige standaarduitvoering, voor die tijd indrukwekkende snufjes en een onevenaarbare afwerking.

Modernisme maakt zijn intrede

Kregen generaties 1 tot en met 4 nog een uitgesproken design, dan kan je als kwatong beweren dat er sinds generatie 5 niet veel werd veranderd aan de Golf. Dat klopt ook ergens, want de Golf Mk.5 legde de designbasis voor alle generaties die er op volgden. met de typische proporties en van mijlenver herkenbare voor- en achterlichten. Het resultaat is dat de Golf Mk.5 er vandaag nog steeds modern uit ziet.

De wind van modernisme waaide ook door het interieur. Want de Golf Mk.5 is de eerste generatie in een digitale samenleving. Sommige versies werden uitgerust met een ingebouwde navigatie, de DSG-automaat met dubbele koppeling verscheen voor het grote publiek en de GTI’s waren verkrijgbaar met stoeltjes met het iconische tartan-motief. Hét kenmerk van het interieur van de vijfde generatie Golf is echter de indrukwekkende bouwkwaliteit.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut in 2003 kreeg de Volkswagen Golf Mk.5 de maximumscore van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests voor volwassen inzittenden, vier op 5 voor inzittende kinderen en vier op vijf voor voetgangers. De vijfde generatie Golf introduceerde een ruim assortiment aan (vaak optionele) veiligheidsvoorzieningen zoals ESP, AST, remassistent, cruisecontrole, xenon koplampen, EDS, ABS, zes airbags en elektrische buitenspiegels.

Alternatieven

Ben je op zoek naar een alternatief voor de Volkswagen Golf Mk.5? Dan loont het om even binnen de Volkswagen Group te blijven. Zo vind je technisch identieke modellen bij Seat (Leon), Audi (A3) en Skoda (Octavia). Gedurende de levensloop van de Golf MK.5 introduceerde BMW eveneens de immer populaire 1 Reeks.

FAQ

Is de Volkswagen Golf MK.5 betrouwbaar?
Buiten de 1.4 TSi is zowat elke motor in de Golf Mk.5 uitermate betrouwbaar, mits consequent onderhouden. Eén blik op Autoscout24 leert je dan ook dat er versies te vinden zijn met vlot 300.000 km op de teller.
Is de Golf Mk.5 Praktisch?
De Volkswagen Golf is een échte familiewagen. Niet anders voor de vijfde generatie. Met comfortabel plaats voor vijf. Nog meer noden? Dan heeft Volkswagen de stationwagen (Variant) en monovolume (Golf Plus) uitvoering van de Golf Mk.5.

Beoordelingen voor Volkswagen Golf

1262 Beoordelingen

4,5

Meer informatie

Motorvermogen