- Homepage
- Auto
- Volkswagen
- Volkswagen Golf (Mk.8)
- Volkswagen Golf (Mk.7)
Sterke punten
- Comfortabel
- Alleskunner
- Ruim interieur
Zwakke punten
- Weinig emotie
- Facelift (2016) met ingewikkeld infotainment
- Instapmotoren krijgen simpelere ophanging
Volkswagen Golf Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volkswagen Golf, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Volkswagen Golf (Mk.7)
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Volkswagen Golf GTE: GTI met stekker?
Special: Volkswagen – Paleis 9 + Patio – Golf 7 en nog veel meer nieuws
Volkswagen Golf R: nog steeds een hevig baasje?
Eerste contact: Volkswagen Golf 2.0 TDI 150 – Blijft soeverein heersen
Test: Volkswagen Golf GTE – VW’s enige alternatief
Volkswagen Golf GTI Clubsport: opnieuw een trapje hoger?
Alternatieve modellen
Goeie redenen
Er is een reden dat Volkswagen zoveel exemplaren van de Golf slijt. De hatchback is een fijn gebalanceerde rijdersauto met een evenwicht rijcomfort.
Vanaf de facelift (2017) introduceert Volkswagen de 1.5 TSI (EVO) viercilinder benzine. Tot op de dag van vandaag één van de beste motoren voor de Golf.
De Golf Mk.7 komt in verschillende smaken. Zo is er een Golf driedeurs, vijfdeurs, SportsVan (monovolume), Variant (stationwagen) en zelfs een elektrische e-Golf. Een Golf 7 voor iedereen dus!
Naast een ruim en comfortabel interieur schermt de Golf MK.7 eveneens met een degelijke koffer en 5 sterren op de Euro NCAP veiligheidstest.
Alle belangrijke gegevens over de Volkswagen Golf (MK.7)
Motoren
De zevende generatie Golf is de laatste der Golfen met een reeks klassieke motoren. Doorheen zijn levensloop werden er 5 benzine- en 2 dieselmotoren gebruikt met uiteenlopende vermogens en specifieke configuraties. Zowel hatchback, Variant (stationwagen) als SportsVan (MPV) konden beroep doen op het gros van die motoren.
Bij de benzinemodellen rijken de vermogens van 85 pk tot 310 pk. De instapmotor is een 1.2-liter viercilinder turbobenzine met 85 pk of 105 pk en desgewenst een automaat. Een stapje hoger staat de 1-liter driecilinder turbobenzine met 115 pk die als BlueMotion uit kon pakken met een lage CO2-uitstoot en dito verbruik. Wandelen we verder door het gamma, dan komen we een 1.4-liter viercilinder turbobenzine tegen met 122 pk of 140 pk. Daarboven staat de machtige 2-liter viercilinder die in de zevende generatie Golf exclusief was voorbehouden voor de GTI en R. Minimaal produceerde dat blok 220 pk in de GTI, de Golf R was maximaal 310 pk sterk. Enkel de hatchback kreeg een GTI-derivaat, van de Golf Variant was er ook een R beschikbaar.
De facelift in 2017 introduceerde tenslotte een nagelnieuwe benzinemotor voor de Golf Mk.7. Het gaat dan over de zogenaamde 1.5 TSI EVO die kwam met 130 dan wel 150 pk.
Nemen we een blik richting de Golf diesel, dan was de zevende generatie gedurende zijn gehele levensloop beschikbaar met twee motoren. Zo was er een 1.6-liter viercilinder turbodiesel met 105 pk of 110 pk die vanaf de facelift andere vermogens kreeg: 90 pk en 115 pk. Met dank aan aangepaste uitstootnormen. Bovenaan het dieselgamma stond de 2.0 TDI, een tweeliter viercilinder turbodiesel met 150 dan wel 184 pk. Al was die 184 pk enkel voorbehouden voor de Golf GTD.
Ietwat zijn tijd vooruit was er van de zevende generatie Golf ook een elektrische versie, de e-Golf. Die verscheen in 2016 met een elektromotor van 115 pk en een accu van 24.2 kWh. Na de facelift in 2017 produceerde de e-Golf een vermogen van 136 pk en beschikt hij over een accu van 35.8 kWh.
*Alternatieve brandstoffen komen we in de Golf tegen in de vorm van CNG. Daarbij voorziet Volkswagen in de pre-facelift Mk.7 een 110 pk sterke 1.4 TGI, vanaf de facelift een 130 pk sterke 1.5 TGI.
Afmetingen
Hoewel er tegenwoordig een nieuwe generatie Golf in de showroom staat is die niet noemenswaardig groter of ruimer dan de zevende generatie Golf. Niet gek als je weet dat beide auto’s hetzelfde MQB-platform gebruiken. Met 4.28 meter is de MK.7 zelfs 3 centimeter groter dan de nieuwe Mk.8! De Variant-uitvoering voegt vooral extra centimeters toe in de lengte (4.56 meter), terwijl de SportsVan in de hoogte groeit om meer hoofdruimte te creëren in het interieur (1.57 meter versus 1.45 meter).
Het koffervolume van de Golf Mk.7 is uiteraard afhankelijk van de uitvoering. Kijken we naar de drie- en vijfdeurs Golf, dan bedraagt het volume 380 liter (maximaal 1.270 liter) terwijl dat in de SportsVan al groeit tot 500 liter (max 1.520 liter). De *Golf Variant blijft heer en meester qua *kofferruimte met een laadvermogen van 605 liter (maximaal 1.620 liter).
Uitvoeringen
De zevende generatie Golf kwam er in 4 uitvoeringen. Zo was er initieel Trendline, Comfortline en Highline en werd die range vanaf de facelift in 2017 aangevuld met een R Line. De Trendline kan gezien worden als de absolute basis… op z’n Volkswagens. Met zaken zoals elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, een “Anti-Multicrash”-remfunctie, wegrijhulp en 15-duims velgen. Comfortline en Highline beschikken over een steeds meer uitgebreide standaarduitrusting. Al blijven het gros van de snufjes optioneel op de Golf. De R Line voegt vanaf de facelift een sportieve look toe aan het gamma.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
De catalogusprijzen van de Volkswagen Golf MK.7 begonnen in 2012 net onder de 18.000 euro. Vanaf de facelift in 2017 spreken we over een catalogusprijs van 20.200 euro.
De tweedehandsprijzen van de Volkswagen Golf Mk.7 beginnen bij om en bij de 8.000 euro en lopen door tot zo’n 34.000 euro voor R-modellen.
Design-highlights en interieur
Dat de zevende generatie Golf zo hard gelijkt op zijn voorganger is een overwinning op zich, want onderhuids werd een compleet nieuw chassis geïntroduceerd. Met zaken zoals dagrijverlichting, kortere overhangen en een krachtig, scherp silhouet rust designer Walter De Silva de Golf uit met een premium look. Het interieur profiteert dan weer van een naar de bestuurder gericht dashboard en een (optioneel) fluks infotainmentsysteem. Vanaf 2017 introduceert VW zelfs een digitale instrumentencluster die zijn debuut kreeg in de Audi TT.
Exterieur
Het was jarenlang de grote droom van VW’s topdesigner Walter De Silva; de Golf zegenen met premium proporties. Een vakterm voor een auto met een lange motorkap, naar achteren geduwde cabine en scherpe carrosseriepanelen. Dankzij het gloednieuwe MQB-platform onder de Golf was dat voor het eerst mogelijk. De wielen werden verder naar de uithoeken geduwd, de motorkap groeide in lengte en de gehele mocht een stukje achterwaarts verhuizen. Desalniettemin hield De Silva vast aan de grondkenmerken van een Golf. Het gaat dan over de vrij rechte daklijn, opvallend dikke C-stijl en scherpe blik vooraan.
Interieur
Een Golf, dat hoort in de eerste plaats een familiewagen te zijn. Een opdracht die ook de zevende generatie met verve vervult. Daarnaast introduceert Mk.7 een eerste streep digitalisatie. Extra onderstreept met de Active Info Display die vanaf de facelift present tekent. Die digitale cluster komt rechtstreeks van bij Audi en vervangt de analoge tellerpartij.
Rijhulp en veiligheid
Sinds de introductie van de vijfde generatie Golf in 2004 wist de C-segmenter keer op keer de maximumscore van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests te behalen. Dat is uiteraard niet anders voor de zevend generatie. Vanaf de basis voorziet Volkswagen zaken zoals een wegrijhulp op hellingen, een automatisch rem bij een ongeval zodat de Golf niet verder kan schuiven (richting andere auto’s) en een vermoeidheidsdetectie. Optioneel kan je zaken zoals een adaptieve cruisecontrole en rijstrookassistent krijgen.
Alternatieven
De Golf weet dankzij zijn imago boven zijn eigen gewicht te boksen. Want hoewel je voor concurrenten eigenlijk moet kijken richting uitdagers zoals de Opel Astra, Peugeot 308, Renault Mégane, Seat Leon en Ford Focus, wordt hij zonder verpinken soms verkozen boven de Audi A3, BMW 1 Reeks en Mercedes A-Klasse. Ongelijk kunnen we die klanten niet geven.