Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
DB2021AU00216.jpg

Volkswagen ID.4

1 / 13
DB2021AU00216.jpg
DB2023AU00865_large.jpg
DB2021AU00227.jpg
DB2021AU00232.jpg
DB2021AU00240.png
DB2021AU00241.jpg
DB2021AU00322.jpg
DB2023AU00848_large.jpg
DB2023AU00849_large.jpg
DB2023AU00850_large.jpg
DB2023AU00851_large.jpg
DB2023AU00852_large.jpg
DB2023AU00853_large.jpg

Sterke punten

  • Groot rijbereik
  • Ruim interieur
  • Sportieve GTX-versie (340 pk)

Zwakke punten

  • Geen zevenzitter
  • Sommige concurrenten laden sneller op
  • Design ID’s te verschillende van VW-traditie?

Volkswagen ID.4 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volkswagen ID.4, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:5.4 - 10.9s
Maximumsnelheid:160 - 180 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):16.8 - 18.4 null
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4582 x 1852 x 1631 mm
Portieren:5
Kofferruimte:543 - 1575 liter
Aanhangergewicht:501 - 541 kg

Volkswagen ID.4: elektrische middenklasse SUV met tot 340 pk

In 2019 startte Volkswagen een elektrificatiegolf in zijn gamma met de lancering van de 100% elektrische ID-reeks. Na de middenklasse hatchback ID.3 volgde in 2020 de ID.4, een elektrische C-segment SUV. Voor 2024 krijgt het model een update met onder andere efficiëntere motoren, een opgewaardeerd interieur met een intuïtiever infotainmentsysteem en een nieuwe sportieve uitvoering. Lees verder

Interesse in een Volkswagen ID.4

Volkswagen ID.4 tweedehands auto
Volkswagen ID.4 nieuwe auto
Volkswagen ID.4 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede punten

  • Groot plaatsaanbod binnenin (al is er geen 7-zits uitvoering)
  • Rijbereik tot 571 km
  • Laadvermogen tot 175 kW (DC)
  • GTX-versie met vierwielaandrijving en 340 pk

Belangrijke gegevens

De ID.4 wordt gebouwd op VW’s elektrische MEB-onderstel, de 100% elektrische tegenhanger van de MQB-chassis. Dat betekent dat hij heel wat bouwstenen zoals de batterijpakketten en de aandrijving deelt met de andere ID-modellen van het merk, maar dan verpakt in een ruim SUV-koetswerk.

Motoren

De ID.4 is verkrijgbaar met een breed motorenpalet, te beginnen met twee verschillende batterijversies: één met een capaciteit van netto 52 kWh (bruto 55 kWh) en één met 77 kWh (bruto 82 kWh). De 52 kWh-uitvoering, die opgeladen kan worden aan een DC-snellaadvermogen van 145 kW, wordt altijd geleverd met een 170 pk sterke elektromotor op de achterwielen. Die combinatie is volgens de WLTP-cyclus goed voor een rijbereik tot maximaal 363 km in gemengde cyclus.

Bij het 77 kWh grote batterijpakket, dat opgeladen kan worden aan een gelijkstroomvermogen van 175 kW, is er meer keuze wat de aandrijvingen betreft. Zo is er een 286 pk sterke variant die leverbaar is met achterwielaandrijving of 4Motion vierwielaandrijving, respectievelijk goed voor een rijbereik tot 571 en 534 km (WLTP). Het gaat om een nieuwe aandrijfmotor die efficiënter omspringt met stroom dan die in de pre-faceliftversie en bovendien 75% meer koppel levert (545 Nm tegen 310 voordien). De nieuwe topversie is de sportieve GTX-uitvoering, die altijd geleverd wordt met 4Motion vierwielaandrijving en een vermogen van 340 pk, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 5,4 seconden. Hij boet wel wat aan rijbereik in ten opzichte van zijn ‘bravere’ broertjes met het 77 kWh batterijpakket: tot 523 km tussen twee laadbeurten.

Afmetingen

Afmetingen
Lengte (m) 4,58 meter
Breedte (m) 1,85 meter
Hoogte (m) 1,63 meter
Wielbasis (m) 2.77 meter
Leeggewicht (kg) Vanaf 1.904 kg

De elektrische Volkswagen ID.4 is qua afmetingen vergelijkbaar met de Tiguan. Enkel wat de wielbasis betreft, krijgt de ID.4 een extra lengte van zo’n 10 cm tussen de assen. Dat betekent dat er in de ID.4 veel ruimte is voor de inzittenden, zowel voor- als achteraan. De koffer is met 543 liter ook behoorlijk ruim. De VW Tiguan moet het bijvoorbeeld stellen met 490 liter al kan je wel opteren voor een langere Tiguan Allspace die een koffer van 760 liter biedt en de mogelijkheid om te kiezen voor een zevenzits configuratie, wat bij de ID.4 niet tot de mogelijkheden behoort.

Uitvoeringen

Naast de op 300 exemplaren gelimiteerde ‘Pure Limited Edition’, die de Belgische invoerder introduceerde om de prijs van het model onder de € 40.000 te krijgen en op die manier een versie aan te bieden die in aanmerking komt voor de Vlaamse Ecopremie van € 5.000, is de ‘Pure’ de instapversie. Hij beschikt standaard over onder andere LED-koplampen, een in hoogte verstelbare bestuurderszetel, adaptieve cruise controle, automatische airco, een infotainmentsysteem met 12,9 duim display, DAB en connectiviteit, en ook een regensensor. De ‘Pure Business’ doet daar onder andere het online ‘Discover Pro’ navigatiesysteem bovenop, een in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank, Park Assist Plus en het ‘Pre-Crash Basic’ veiligheidssysteem.

De ‘Pro’ uitvoering doet bovenop de uitrusting van de ‘Pure’ onder andere grotere velgen (19 duim in plaats van 18 duim) in lichtmetaal, maar wordt vooral geleverd met de 77 kWh batterij en het hogere laadvermogen. De ‘Pro Business’-uitvoering doet daar klimaatcontrole met twee zones, een alarm met interieurbewaking, een verwarmbaar stuur, verwarmbare zetels en donkere ruiten achteraan. Bij de ’Pro Business Premium’ krijg je daarbovenop een Augmented Reality Head-up display, een geheugenfunctie voor het ‘Park Assist Plus’ automatisch inparkeersysteem, een 360° camera, een Harman Kardon soundsystem met 8+1 luidsprekers en 480 watt versterker en een ‘Travel Assist’ voor semi-autonoom rijden.

Tot slot is er nog de krachtige GTX die naast een krachtigere aandrijflijn met vierwielaandrijving vooral focust op een sportievere look met onder andere specifieke bumpers, 20-duims lichtmetalen velgen. De ‘Business Premium’-versie van de GTX volgt grotendeels de uitrusting van de gelijknamige uitvoering van de ‘Pro’.

Prijzen

Prijzen van de ID.4 starten net onder de € 40.000 (€39.619) voor de gelimiteerde ‘Pure Limited Edition’, zolang de voorraad strekt. De courant aangeboden instapper in het gamma is de ‘Pure’ met een vanafprijs van € 44.990. Ga je voor een model met de 77 kWh batterij met het hogere laadvermogen, dan betaal je minimaal € 47.990 voor de achterwielaangedreven Pro of € 49.990 voor de vierwielaangedreven Pro 4Motion. De sportieve GTX kost dan weer minimaal € 62.220, standaard met vierwielaandrijving.

Op de tweedehandsmarkt houden de prijzen van de ID.4 goed stand, met prijzen die starten net onder de € 30.000 voor modellen met het 52 kWh batterijpakket die dateren uit de vroegste leveringsperiode (begin 2021). Reken voor een model met het grotere batterijpakket op enkele duizenden euro’s meer, met prijzen die net boven de € 30.000 starten.

De ID.4 is een 100% elektrisch model en dus zijn de belasting op inverkeerstelling en jaarlijkse verkeersbelasting beperkt (op dit moment zelfs nog vrijgesteld in Vlaanderen en het minimumbedrag voor de BIV in Brussel en Wallonië). Check voor het juiste bedrag op het moment van inschrijven op de website van je gewest hoeveel je al dan niet moet betalen.

Design

Buitenzijde

De ID.4 is getekend volgens de designprincipes van het ID-gamma van Volkswagen, met vloeiende lijnen en organische vormen die de luchtstroom moeten optimaliseren en het verbruik moeten beperken. Afhankelijk van de gekozen versie krijg je een uniforme kleurstelling of een tweekleurig koetswerk (met bijvoorbeeld zwarte dakbogen bij de GTX). Wil je een dynamischer ogend koetswerk, weet dan dat er ook een ID.5 bestaat, die de look van de ID.4 combineert met een aflopende daklijn en zo een elektrische SUV coupé wordt.

Binnenzijde

Binnenin is de ID.4 ruim en keurig afgewerkt. Volkswagen kreeg bij de lancering van de ID.4 wat kritiek omwille van het bedieningsconcept en de software van het infotainmentsysteem, en dus werd op die vlakken gewerkt voor de facelift. Het centrale infotainmentsysteem groeide tot 12,9 duim en kreeg een nieuwe menustructuur. De aanraakvlakken voor de klimaatcontrole zijn voortaan verlicht, de bedieningshendel voor de rijmodus verhuisde van de digitale cockpit naar de stuurkolom en de ID.4 werd voorzien van een nieuwe IDA stemassistent, net als die in de grote ID.7.

Veiligheid

Bij zijn lancering kreeg de ID.4 van de onafhankelijke crashtestorganisatie de maximumscore van 5 sterren en een ‘Euro NCAP Advanced’-waardering. De faceliftversie is niet opnieuw getest onder het nieuwe protocol, maar je kan ervan uitgaan dat het model veilig is. Je kan ook kiezen voor het optionele pack met extra veiligheidssystemen.

Alternatieven

Het is druk in de populaire klasse van de elektrische C-segment SUV’s, en dus is er heel wat concurrentie voor de ID.4. Uit eigen huis bijvoorbeeld van de Cupra Tavascan (al heeft die meer een SUV Coupé-koetswerk) en de Skoda Enyaq. Of nog de BYD Atto 3, Citroën C4 X, Ford Explorer EV, Hyundai Ioniq 5, MG Marvel R, Nissan Ariya, Peugeot e-3008, Renault Scénic E-Tech, Subaru Solterra, Tesla Model Y, Toyota BZ4X, ...

FAQ

Op welke manier heeft Volkswagen de ID.4 aangepast bij de facelift in 2024?
Naast een aantal technische aanpassingen (onder andere een zuinigere motor), werd er vooral gewerkt aan het bedieningsconcept voor de bestuurder en het infotainmentsysteem. VW kwam daarmee tegemoet aan kritiek die klonk bij de oorspronkelijke lancering van de ID-modellen.
Is de ID.4 ook verkrijgbaar met verbrandingsmotoren?
Neen, de ID.4 wordt gebouwd op VW’s 100% elektrische MEB-onderstel. Als alternatief heeft het merk wel de Tiguan in zijn gamma.