Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
vw-id6-overview

Volkswagen ID.6

1 / 4
vw-id6-overview
vw-id6-front
vw-id6-back
vw-id6-side

Sterke punten

  • Ruime comfortabele SUV
  • Plaats voor zeven personen
  • Volledig elektrisch en lokaal emissievrij

Zwakke punten

  • Niet officieel ingevoerd in Nederland
  • Geen Nederlandstalige documentatie beschikbaar
  • Hoge aanschafwaarde

Volkswagen ID.6: bijna unieke elektrische zevenzitter

Ineens dook een Volkswagen ID.6 op in Nederland – en later nog een paar. Maar deze volledig elektrisch aangedreven zevenzitter – de grotere broer van de in Nederland populaire Volkswagen ID.4 – wordt in Nederland helemaal niet door Volkswagen geleverd. Desondanks is de ID.6 een interessante SUV voor wie met zeven personen elektrisch wil rijden.

Interesse in een Volkswagen ID.6

Volkswagen ID.6 tweedehands auto

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Elektrisch en emissievrij rijden
  • Geschikt voor grote gezinnen
  • Mooi alternatief als je niet in een busje wilt rijden
  • Een van de zeer weinige zevenzits EV’s op de markt

Technische gegevens

Motorisatie

De Volkswagen ID.6 is gebaseerd op het platform van de Volkswagen ID.4. Dat betekent dus dat uitsluitend elektromotoren worden toegepast voor de aandrijving. De versies met achterwielaandrijving hebben een 77 kWh batterijpakket en een vermogen van 150 kW (204 pk). In China is ook een versie met een batterijpakket van 58 kWh en een motorvermogen 132 kW (180 pk) leverbaar. Naar verluidt komt er ook een versie met twee elektromotoren, vierwielaandrijving en een vermogen van 225 kW (306 pk).

Afmetingen

Ondanks dat de Volkswagen ID.6 onderhuids grotendeels gelijk is aan de Volkswagen ID.4, is hij een kleine dertig centimeter langer. Hij meet in totaal 4,87 meter in de lengte – lang genoeg dus voor een extra zitrij achterin. De wielbasis meet 2,97 meter, ongeveer twintig centimeter meer dan die van de ID.4.

De belangrijkste specificaties op een rij

Volkswagen ID.6
Marktintroductie n.n.b.
Lengte, breedte, hoogte 4,87 m, 1,84 m, 1,68 m
Wielbasis 2,97 m
Inhoud bagageruimte n.n.b.
Ledig gewicht 2.193 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.880 kg
Vermogen 132 (180 pk) - 225 kW (306 pk)
Koppel n.n.b.
Topsnelheid 160 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,3 - 6,6 sec
Batterijcapaciteit 58 - 77 kWh
Verbruik n.n.b.
Actieradius 436 - 588 km (NEDC)

Varianten

De Volkswagen ID.6 wordt in China in twee varianten geleverd: de ID.6 X en ID.6 Crozz. De twee nagenoeg gelijke versies zijn er doordat Volkswagen de auto’s door twee joint-ventures laat produceren. Eigenlijk is de Volkswagen ID.6 de grote broer van de ID.4 die we hier wél kennen. Die wordt ook in China geproduceerd door FAW-Volkswagen, dat ook de ID.6 Crozz bouwt. De ID.6 X wordt gebouwd door SAIC-Volkswagen. De ‘Nederlandse’ exemplaren zijn allemaal een ID.6 Crozz.

Prijzen

Standaard nieuwprijzen en leasetarieven van de Volkswagen ID.6 zijn niet te geven, want de enige exemplaren van de Volkswagen ID.6 die in Nederland zijn terechtgekomen, zijn hier gekomen via zogenoemde grijze import – niet via de officiële importeur dus. De eerste Volkswagen ID.6 in Nederland werd in 2022 op Marktplaats aangeboden voor bijna 80.000 euro. Inmiddels staan er meerdere te koop, voor prijzen variërend tussen 70.000 en 75.000 euro.

Design

Buitenkant

De Volkswagen ID.6 is een zevenpersoons SUV. Op een afstandje vertoont de ID.6 veel gelijkenissen met het ontwerp van de ID.4, maar dan in alles een beetje opgeblazen. De stijl van de koplampen, de wielkastranden en welvingen in de flanken zijn direct herkenbaar van de andere modellen uit de ID-familie.

Dat geldt ook voor de aluminium strip langs de dakrand die op de C-stijl uitloopt in een groter paneel, is een kenmerkend stijlelement van Volkswagens ID-modellen. Mocht je een van de zeer weinige exemplaren van de ID.6 in Nederland tegenkomen, dan herken je hem in ieder geval direct als een elektrische Volkswagen ID.

Binnenkant

Het interieur van de ID.6 oogt vertrouwd en eenvoudig, met dezelfde schermen als die in de ID.4: een 5,3-inch digitaal instrumentenpaneel en een 12-inch beeldscherm van het infotainmentsysteem. De beenruimte op de tweede zitrij is ruim voldoende en als je daar met zijn tweeën zit, kun je uit de middelste rugleuning een riant tafeltje uitklappen waarin ook nog bekerhouders zijn ondergebracht. De ruimte op de derde zitrij is qua hoofd- en beenruimte beduidend krapper – je zit zowat met je achterhoofd tegen de achterruit. De bagageruimte is met de derde zitrij in de normale positie bescheiden met ongeveer 200 liter. Die is gauw gevuld als alle passagiers wat bagage meenemen op reis. Maar als de tweede en derde zitrij zijn neergeklapt bedraagt de bagageruimte zomaar ruim 1.800 liter.

vw-id6-interior vw-id6-trunk

Veiligheid

De Volkswagen ID.6 komt nog niet voor in de testuitslagen van Euro NCAP. Maar voor zover we hebben kunnen achterhalen en als de aangeboden exemplaren in Nederland door de RDW-keuring zijn gekomen, moet de Volkswagen ID.6 toch wel voldoen aan alle eisen op het gebied van veiligheid. Er zijn natuurlijk diverse rijassistentiesystemen, veiligheidssystemen en airbags aanwezig. Auto’s uit China, en met name die van Volkswagen, zijn tegenwoordig qua veiligheid gelijkwaardig aan die uit Europa.

Alternatieven

Het aanbod van volledig elektrische aangedreven zevenzitters is nog vrij beperkt. Voorlopig zijn er alleen de Mercedes-Benz EQB en EQS (standaard vijfzitter, optioneel zevenzitter), de Tesla Model X (vijf-, zes- of zevenzitter) en Model Y (vijf- of zevenzitter). De BYD Tang en de Volvo EX90 hebben beide standaard zeven zitplaatsen, maar de Volvo is pas leverbaar vanaf begin 2024. Verder kom je al gauw uit bij elektrische personenauto’s die zijn afgeleid van bestelwagens, zoals de Citroën ë-Berlingo en ë-Jumpy, en de vrijwel identieke modellen van Peugeot, Opel en Toyota.

FAQ

Waarom zou ik een Volkswagen ID.6 willen kopen?
De Volkswagen ID.6 is volledig elektrisch aangedreven, dus ook lokaal emissievrij. Hij is ruim en biedt plaats aan maximaal zeven personen. Dus als je niet in een busje wilt rijden, maar liever in een fraaie SUV van een bekend merk, dan kan de ID.6 een optie zijn.
Kun je met de Volkswagen ID.6 het terrein in?
De Volkswagen ID.6 is er weliswaar ook met vierwielaandrijving, maar dat maakt de auto nog geen terreinauto. De vierwielaandrijving is er vooral om de grip op de weg te verbeteren. Dat is belangrijk wanneer het bijvoorbeeld heeft gesneeuwd of gevroren. Dan heb je met vierwielaandrijving meer grip dan bij een auto met alleen voor- of achterwielaandrijving. Bovendien leveren de elektromotoren van de vierwielaangedreven Volkswagen ID.6 vanuit stilstand meteen hun volle trekkracht en dan kan het met tweewielaandrijving zomaar eens gebeuren dat de wielen doorslippen. Dat is met vierwielaandrijving veel onwaarschijnlijker. Bovendien is de auto niet voorzien van terreinbanden, dus de verharde openbare weg verlaten is niet verstandig.
Hoe snel is de Volkswagen ID.6 op te laden?
Aangezien de ID.6 niet officieel in Nederland wordt geïmporteerd door Volkswagen, zijn er helaas nog geen officiële cijfers. Maar afgaande op de cijfers van de Volkswagen ID.4, die technisch veel gelijkenissen vertoond met de ID.6, bedraagt de laadtijd van 20 naar 80% zo’n vijf uur en is snelladen ook mogelijk. Dat kost dan ruim een uur. Maar dit zijn geen officiële cijfers.
Ik lees niets over kleuren. Welke kleuren zijn er voor de Volkswagen ID.6?
Voor wat betreft kleuren heb je weinig keuze. Aangezien de ID.6 niet officieel wordt geïmporteerd, kun je er in Nederland nog geen eentje in jouw favoriete kleur bestellen. Er worden alleen ‘grijs geïmporteerde’ exemplaren aangeboden en dan moet je het doen met de kleur die wordt aangeboden.