Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
vw-passat-front

Volkswagen Passat Variant

1 / 4
vw-passat-front
vw-passat-back
vw-passat-side
vw-passat-interior

Sterke punten

  • Grote kofferruimte
  • Comfortabel en gezond weggedrag
  • Afwerkingskwaliteit

Zwakke punten

  • Ergonomie sinds facelift
  • Behoorlijk prijzig
  • Niet de meest dynamische

Volkswagen Passat Variant Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volkswagen Passat Variant, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:5.8 - 14.8s
Maximumsnelheid:178 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):30 - 319 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):1.3 - 13.3 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4669 x 1740 x 1477 mm
Portieren:5
Kofferruimte:483 - 1920 liter
Aanhangergewicht:466 - 686 kg

Duitse zakenbreak, met of zonder stekker

Sinds 2014 staat bij Volkswagen de huidige generatie van de Passat in de catalogus (B8). Als breakversie Variant pakt die uit met een bijzonder gul koffervolume, terwijl hij zich met benzine- en dieselmotoren op gezinnen en veelrijders richt, en als plug-inhybride GTE op de zakelijke markt. En dan is er ook nog de Allroad…

Interesse in een Volkswagen Passat Variant

Volkswagen Passat Variant tweedehands auto
Volkswagen Passat Variant nieuwe auto
Volkswagen Passat Variant dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Duitse zakenbreak, met of zonder stekker

Sinds 2014 staat bij Volkswagen de huidige generatie van de Passat in de catalogus (B8). Als breakversie Variant pakt die uit met een bijzonder gul koffervolume, terwijl hij zich met benzine- en dieselmotoren op gezinnen en veelrijders richt, en als plug-inhybride GTE op de zakelijke markt. En dan is er ook nog de Allroad...

Goeie redenen

  • Met een koffervolume van 650 liter tot 1.780 liter mag je de Volkswagen Passat Variant gerust een ruimtewonder noemen.

  • De Volkswagen Passat Variant heeft premiumambities en steekt dat niet onder stoelen of banken. De afwerkingskwaliteit is dan ook geslaagd.

  • Met een ruim motoraanbod aan benzine- en dieselblokken en zelfs een plug-inhybride is er voor elk wat wils.

  • De Passat Variant GTE kan niet alleen uitpakken met een laag verbruik, maar ook met een mooi elektrisch rijbereik van 60 kilometer.

Alle belangrijke gegevens over de Volkswagen Passat Variant (B8)

Motoren

Het motoraanbod van de Volkswagen Passat Variant bestaat uit benzine- en dieselmotoren en een plug-inhybride. Het benzineaanbod begint bij de 1.5 TSI-viercilinder turbobenzine van 150 pk en 250 Nm, die standaard gekoppeld is aan een manuele zesbak en optioneel aan een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. Daarboven staat een 2.0 TSI-viercilinder turbobenzine van 190 pk en 320 Nm, die standaard via de DSG7-versnellingsbak de voorwielen aandrijft. De krachtigste benzinemotor is de 2.0 TSI van 280 pk en 400 Nm, die eveneens via de DSG7 de vier wielen aandrijft (4Motion). Die motor is alleen voorbehouden voor de verhoogde Alltrack.

Het dieselaanbod van de Passat Variant begint bij de 2.0 TDI-viercilinder van 122 pk en 250 Nm, die standaard via de DSG7-versnellingsbak de voorwielen aandrijft. Die motor is er ook in een versie van 150 pk en 340 Nm en wordt dan gekoppeld aan een manuele zesbak. Kies je voor de DSG7, dan stijgt het koppel tot 360 Nm. De krachtigste dieselmotor is de 2.0 TDI met 200 pk en 400 Nm, standaard in combinatie met de DSG7. Die deelt de Alltrack in dit geval samen met enkele andere uitvoeringen.

Geëlektrificeerd rijden kan in de vorm van de Passat Variant GTE. Die combineert een 1.4 TSI-turbobenzine van 156 pk en 250 Nm met een elektromotor van 85 kW (115 pk) om in totaal 218 pk en 400 Nm te produceren. De stroom voor die elektromotor wordt opgeslagen in een batterij van 10,4 kWh en zorgt voor een volledig elektrisch rijbereik van 57 tot 60 kilometer (WLTP). Voor de Passat Variant GTE geeft Volkswagen een gemiddeld verbruik op van 1,2 tot 1,3 l/100 km (WLTP) en een gemiddelde CO2-uitstoot van 27 tot 30 g/km (WLTP).

Afmetingen

Met een lengte van 4,77 meter, breedte van 1,83 meter en hoogte van 1,52 meter past de Passat Variant zowat netjes tussen zijn Tsjechische stalgenoten in, de Skoda Octavia Combi en de Superb Combi. Ook de wielbasis van de Passat Variant (2,79 meter) past qua lengte tussen die van de Tsjechische modellen in.

Het koffervolume van de Passat Variant meet 650 liter met de rugleuning van de achterbank rechtop, en 1.780 liter met de rugleuning neergeklapt. In de Passat Variant GTE is dat door de plaatsing van de batterij iets minder: 583 liter met de rugleuning rechtop, 1.613 liter met de rugleuning neer. Ook hier past de Passat Variant netjes tussen de Octavia Combi en de Superb Combi.

Uitvoeringen

De Volkswagen Passat Variant is beschikbaar in vier uitvoeringen, die telkens nog eens een ‘Business’-versie krijgen met meer opties. De basisuitvoering heet ‘Style’ en zet de Passat Variant op 16-duimsvelgen. Een trapje hoger staat de Elegance, met 17-duimsvelgen en een iets royalere binnenaankleding. De Alltrack geeft de Passat Variant een avontuurlijke aankleding, met stoerdere bumpers en toegenomen rijhoogte, terwijl de uitvoering ‘GTE’ voorbehouden is voor de plug-inhybride.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de Volkswagen Passat Variant beginnen bij 39.130 euro (1.5 TSI Style), terwijl de prijsvork doorloopt tot 56.015 euro (2.0 TDI 4Motion, Elegance Business). De prijzen van de verhoogde Alltrack-versie beginnen bij 53.470 euro (2.0 TDI 4Motion, Alltrack), die van de plug-inhybride bij 55.280 euro.

Tweedehandsprijzen voor de Passat Variant beginnen vanaf zo’n 9.000 euro voor (veelal diesel)modellen met hoge kilometerstand. Voor benzineversies met een meer redelijke kilometerstand beginnen de tweedehandsprijzen al meteen bij zo’n 20.000 euro. De prijzen van de Passat Variant GTE liggen iets hoger: vanaf zo’n 23.000 euro. De Alltrack is een zeldzamere uitvoering, waardoor het tweedehandsaanbod hier beperkt is.

Voor de Passat Variant betaal je in Vlaanderen minstens 315,19 euro aan BIV en 224,06 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting. De plug-inhybride GTE profiteert van gunstigere tarieven: respectievelijk 50,38 euro (BIV) en 138,61 euro (jaarlijkse verkeersbelasting). In Brussel en Wallonië liggen de tarieven op minstens respectievelijk 61,50 euro (BIV) en 271,39 euro (jaarlijkse verkeersbelasting).

Design-highlights en interieur

De Volkswagen Passat Variant wil vooral overtuigen met zijn zakelijk lijnenspel en klassieke breaklooks. Sportieve accenten zijn er met het optionele R-Line-pakket, avontuurlijke accenten in de vorm van de Alltrack-uitvoering. Binnenin gaat de Passat voor een zakelijk-klassieke uitstraling.

Rechte lijnen

De Passat Variant valt vooral op door zijn zakelijk lijnenspel met rechte lijnen. Zo lopen de koplampen vooraan zowat naadloos over in het horizontaal georiënteerde radiatorrooster en lopen zowel de dak- als gordellijn in een zowat kaarsrechte lijn naar achteren. In de versie ‘Style’ staat de Passat Variant op 16-duimsvelgen, de versie ‘Elegance’ vergroot de velgmaat naar 17 duim. Het optionele R-Line-pakket meet de Passat Variant een sportief jasje aan, de Passat Alltrack trekt de aandacht met zijn toegenomen rijhoogte en avontuurlijkere bumpers.

Zakelijk klassiek

Binnenin valt de Passat Variant in de eerste plaats op door zijn zakelijke uitstraling, daarnaast mag ook de afwerkingskwaliteit er wezen. Op het dashboard springen de quasi doorlopende rechte lijnen van de ventilatieroosters in het oog, voor de rest is het dashboard relatief klassiek vormgegeven. De facelift van 2019 verving de klassieke bediening voor de klimaatregeling door iets meer touchknoppen, die ook hun intrede maakten op het stuur.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut in 2014 kreeg de Volkswagen Passat Variant de maximumscore van vijf sterren op de crashtests van de Euro NCAP. De rijhulp is dan ook bijzonder volledig, met onder meer aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp, cruise control en rijstrookhulp, enzovoort. Optioneel kan ook het aantal airbags aan boord gevoelig worden uitgebreid.

Alternatieven

Klassieke alternatieven voor de Volkswagen Passat Variant zijn er binnen de Volkswagen-groep bij de Skoda Superb Combi. Een maatje kleiner kom je uit bij de Golf Variant, de Seat Leon Sportstourer en de Skoda Octavia Combi. Bij de premiummerken zijn er de Audi A4 Avant, de BMW 3 Reeks Touring en de Mercedes C-Klasse Break, bij de andere massaconstructeurs onder meer nog de Mazda 6 en Peugeot 508.

FAQ

Hoe groot is de kofferruimte van de Volkswagen Passat Variant?
De Volkswagen Passat Variant heeft een koffervolume van 650 liter met de rugleuning van de achterbank rechtop, en 1.780 liter met de rugleuning neergeklapt. Bij de Passat Variant GTE is dat volume door de plaatsing van de batterij iets kleiner: respectievelijk 583 liter en 1.613 liter.
Hoeveel kost de Volkswagen Passat Variant?
De Volkswagen Passat Variant heeft een vanafprijs van 39.130 euro. Daarmee rijd je de showroom buiten in de basisuitvoering Style, met de basisbenzinemotor: de 1.5 TSI van 150 pk met manuele zesversnellingsbak.

Beoordelingen voor Volkswagen Passat Variant

645 Beoordelingen

4,6