- Homepage
- Auto
- Volkswagen
- Volkswagen Phaeton
Sterke punten
- Luxueuze Volkswagen
- Comfortabel
- Ingetogen design
Zwakke punten
- Antwoord op een vraag die niemand stelde
- Geen imago
Volkswagen Phaeton Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volkswagen Phaeton, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Volkswagen Phaeton
-
Volkswagen Phaeton 6.0i W12 * KEYLESS * TOIT OUV * SONO * FULL FULL
€ 14.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 183.000 km
- 05/2010
- 331 kW (450 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
-
14,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
348 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-4460 Grâce-Hollogne (Liège) -
Volkswagen Phaeton 4.2 ESSENCE
€ 24.990,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 96.852 km
- 09/2014
- 246 kW (334 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
1 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-6700 Arlon
Interesse in een Volkswagen Phaeton
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
De Phaeton moest worden wat de Lexus LS 400 een decennium eerder was, een toplimousine van een merk waarbij je het niet verwacht. Dat was hij ook, want nooit voorheen was een Volkswagen zo luxueus.
Aan alles was gedacht, want er moest en zou luchtvering onder de Phaeton komen. Deze en nog andere comfortitems haalde Volkswagen bij de andere merken uit de groep.
Daarbij kwam dat de Phaeton een rustig en klassiek design had. Hij sprong niet zo uit de band maar teerde eerder op ingetogen design. Ook de vele facelifts - 4 in totaal, op een carrière van 14 jaar - bleven een rustig karakter behouden en werden nooit vulgair.
Alle belangrijke gegevens over de Volkswagen Phaeton.
Motoren
Boterzachte benzines en kilometervretende diesels, dat was het menu van de Volkswagen Phaeton. Zo was er de 3.2 V6 benzine, voorzien van 241 pk en 315 Nm. Hij werd vergezeld door een 4.2 V8 met 335 pk en 430 Nm. Helemaal bovenaan kwam de magistrale 6.0 W12 te staan, alweer een prestigeprojectje van Piëch, die 420 pk en 550 Nm losgepeuterd kreeg. De diesel was ofwel een 3.0 V6 TDI met 224 pk en 450 Nm ofwel de 5.0 V10 TDI die ook in de Touareg uit het eerste decennium van deze eeuw lag. Die laatste motor werd voorzien van 313 pk en een fenomenale 750 Nm. Verbruikscijfers voor de Phaeton, is dat belangrijk? De V6 stookte 11,4 l/100 km, de V12 benzine slurpte 15,6 l/100 km. De 3.0 TDI hield het op 9,6 l/100 km.
Bij de grote facelift in 2010 kreeg de Phaeton een nieuwe 3.6 V6 onder de kap. Die produceerde 280 pk en 370 Nm. De 4.2 V8 bleef aan met hetzelfde vermogen, net als de 6.0 W12. Die laatste zag zijn vermogen stijgen tot 450 pk en 650 Nm. De 3.0 TDI kreeg 240 pk en 500 Nm op de wielen, de 5.0 TDI was verdwenen uit het gamma.
De 3.2 V6 was de enige die een manuele versnellingsbak ter beschikking kreeg, al de andere versies maakten gebruik van een Tiptronic-automaat. 4Motion was dan weer wel beschikbaar op alle versies, al was dat wel telkens optioneel.
Afmetingen
Een Phaeton is standaard 5,05 meter lang. Er bestond ook een Lang-versie, die 5,18 meter lang mat. Die extra lengte ging volledig naar de achterste inzittenden. Verder was hij 1,9 meter breed en 1,45 meter hoog. De bagageruimte bedroeg 500 liter, ongeacht de versie. Vanwege de luxueuze achterbank met elektrisch instelbare rugleuning, was neerklappen niet mogelijk en is die 500 iter meteen ook het maximale laadvolume.
Uitvoeringen
In tegenstelling tot andere Volkswagen-modellen die als Trendline, Comfortline of Highline door de wereld gingen, kreeg de Volkswagen Phaeton geen uitrustingsversies. Daarentegen kreeg hij wel een uitgebreide optielijst, net zoals bij zijn Audi-neefjes dus.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
De Volkswagen Phaeton had amper een imago in de klasse van de luxevoertuigen en ondanks zijn aankoopprijs van soms 100.000 euro, bleef die prijs dus niet bewaard op de tweedehandsmarkt. Ze zijn ook dun gezaaid, omdat een koper van luxewagens niet bij Volkswagen gingen kijken. Tweedehands zijn ze dan ook te vinden voor 6.500 euro voor een vroeg exemplaar, tot 13.000 euro voor een exemplaar van 10 jaar oud. Koopjes zou je zeggen, tot je de BIV en de verkeersbelasting ziet. Voor een 4.2 V8 met 241 pk en 288 g/km CO2 uit 2006 betaal je zo bijvoorbeeld 2.771 euro aan Belasting op Inverkeersstelling. De jaarlijkse rijtaks bedraagt 3.438 euro. Ben je er nog?
Design-highlights en interieur
De Volkswagen Phaeton had een eerder ingetogen design. Wie niet op de hoogte was van Vokswagens luxeuitspattingen zou zeggen dat het een Passat was. Hier en daar wat chroom zorgde ervoor dat hij wat extra cachet kreeg. Tegelijk was het duo Phaeton-Touareg een duo dat dezelfde designtaal deelde, met hun breed uitgeklopte wielkasten. De achterlichten werden ook breed uitgesmeerd en liepen door in de kofferklep.
Binnenin ademde de wagen luxe. Voor die tijd was houtinleg typerend voor een luxueuze auto en Volkswagen bespaarde ook niet op lederen bekleding, die zeker in de lichtere tinten zorgde voor een helder en fris ogend interieur. Volkswagen voorzag een nieuw audio- en infotainmentsysteem in de Phaeton waardoor hij ook daarin verschilde van de andere modellen in het gamma.
Rijhulp en veiligheid
Airbags her en der, van bestuurder over passagier en zelfs zijdelingse airbags, ze waren er allemaal. Daarbij ook allerlei veiligheidssystemen zoals ABS en ESP, Front Assist en Automatic Distance Control. Die zaken zouden hem vijf sterren opbrengen, ware het niet dat EuroNCAP bij de lancering geen Phaetons crashte, en dat ze hem gedurende zijn hele carrière niet uitgenodigd hebben.
Alternatieven
Voor concurrenten voor de Phaeton is het kijken bij Audi voor de A8, BMW voor de 7 Reeks en Mercedes voor de S-Klasse. Al zijn die misschien wat hoog gegrepen en waren de Volvo S80 en de Lexus LS betere sparring partners. En wat te denken van de Hyundai Genesis?