Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24 VW T-Roc 2021 banner

Volkswagen T-Roc

1 / 2

Sterke punten

  • Eigenzinnige varianten (T-Roc R, T-Roc Cabrio)
  • Uitgebreid veiligheidsarsenaal en snufjes
  • Looks van een ruigere Golf…

Zwakke punten

  • … maar minder praktisch dan een Golf…
  • … en minder comfortabel dan een Golf
  • Materialen interieur pre-facelift

Volkswagen T-Roc Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volkswagen T-Roc, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De SUV-gekte kent geen rem

Bij de facelift van de zevende generatie Golf in 2017 lanceerde Volkswagen een crossover-afgeleide. Die T-Roc neemt de bouwstenen van de Golf en giet daar een ruigere offroadlook over. Desgewenst valt de T-Roc zelfs te krijgen als 300 pk sterke R en als Cabrio! Jep, dat las je goed, een crossover cabrio.

Interesse in een Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc tweedehands auto
Volkswagen T-Roc nieuwe auto
Volkswagen T-Roc dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Belg loopt storm voor de crossover en de T-Roc weet potentiële klanten op haar wenken te bedienen; hoger dan een Golf maar goedkoper en stijlvoller dan een Tiguan.

  • Met 445 liter is de koffer vlot 65 liter groter dan die van de Golf (evenwel ten nadele van de beenruimte achterin).

  • Hoewel een crossover kan je van de T-Roc een échte SUV maken. Met dank aan de 4Motion vierwielaandrijving.

  • 300 pk in de R-versie… moeten we meer zeggen? Zijn paarden niet je ding, dan voel je misschien wel iets voor de T-Roc Cabrio. Beter gekend als “de badkuip op wielen”.

Alle belangrijke gegevens over de Volkswagen T-Roc

Motoren

Geen verrassingen voorin de T-Roc, want Volkswagen nam de meest populaire motoren uit de Golf en liet ze een weg vinden naar deze crossover. Te beginnen met een 1-liter driecilinder turbobenzine die 110 pk mag leveren en steevast beroep doet op een manuele zesbak. Verder bestaat het benzinegamma uit een 1.5-liter viercilinder turbomotor met 150 pk die je optioneel kan krijgen met een DSG7-automaat. Bovenaan het benzine-aanbod staat een 2-liter viercilinder turbomotor met 190 dan wel 300 pk (T-Roc R). Beide versies gebruiken een DSG7-automaat en beschikken standaard over vierwielaandrijving. De T-Roc Cabrio is niet beschikbaar met deze 2.0 TSI.

Op dieselvlak schotelt Volkswagen de T-Roc voor met een 2.0 TDI viercilinder turbodiesel. Die is 115 pk of 150 pk sterk. Vanaf de facelift in 2021 levert de lagere versie 116 pk. De variant met 150 pk kan optioneel verkregen worden met 4Motion vierwielaandrijving. De T-Roc Cabrio is niet beschikbaar met dieselmotoren.

Afmetingen

De opstap van Golf naar Tiguan schrikt klanten vaak af. Daar wil de T-Roc op inspelen, want met 4.23 meter is de T-Roc niet enkel een 27 centimeter korter dan zo’n Tiguan, hij is qua dimensies eigenlijk identiek aan de Golf. Hét grote verschil zit ‘m uiteraard in de hogere rijhoogte en daardoor makkelijkere instap.

Daarnaast heeft de T-Roc nog een ander streepje voor op de Golf. Want met een koffervolume van 445 liter is het achterin opvallend ruimer dan in de Golf (380 l). Met de achterbank neer kom je tot 1.290 liter. De T-Roc Cabrio moet door zijn stoffen kapje evenwel genoegen nemen met een volume van 284 liter achterin.

Uitvoeringen

Van 2017 tot 2021 kwam de T-Roc in vier uitvoeringen. Zo is er de naamloze basisversie, Style, Elegance en Active. Met de facelift eind 2021 werden die uitvoeringen herwerkt tot Life, Style en R-Line, naar analogie met de nieuwe generatie Golf. De T-Roc Cabrio kent niet de instapversie, noch de Life-uitvoering en was al pre-facelift beschikbaar als R-Line. De basisversie herbergt - zoals zijn naam doet vermoeden - het absolute minimum in de T-Roc. Met 16-duims velgen, stoffen stoelen en 2 luidsprekers. Desalniettemin beschikt de T-Roc al vanaf de basis over een noodrem, voetgangersdetectie en airco. Uitvoeringen Style, Life en R-Line voegen daar steeds een grotere standaarduitrusting aan toe en Active speelt in op het offroadgevoel met specifieke details. Vanaf de facelift eind 2021 beschikt élke T-Roc over een rist veiligheidssnufjes (noodrem, adaptieve cruisecontrole, vermoeidheidsdetectie), een digitale cockpit en led-lichten rondom.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de Volkswagen T-Roc beginnen bij 23.810 euro (32.030 euro voor T-Roc Cabrio). Vanaf de facelift eind 2021 biedt de T-Roc een hogere standaarduitrusting waardoor ook de basisprijs stijgt naar 27.810 euro (35.350 voor T-Roc Cabrio). De prijsvork loopt door tot 46.480 euro voor de T-Roc R met zijn 300 pk sterke 2.0 TSI en 4Motion vierwielaandrijving.

De tweedehandsprijzen van de T-Roc starten aan 16.000 euro en lopen door tot 60.000 euro voor een full option T-Roc R.

Design-highlights en interieur

Met de T-Roc lanceert Volkswagen een nieuwe koetswerkafgeleide van de Golf. Eentje die zich focust op de urban jungle en wil overtuigen met zijn crossoverlooks. Het interieur profiteert van extra bagageruimte en vanaf de facelift (eind 2021) van toegenomen connectiviteit.

Urban Jungle

Laat er geen twijfel over bestaan, de T-Roc is verre van een die hard offroader. Dit is een verhoogde Volkswagen Golf met een stoere crossoveruitstraling. Optionele forse velgen en duo tone lakkleuren zorgen ervoor dat je de T-Roc helemaal eigen kan maken voor de Urban Jungle. De cabrioversie doet daar nog eens een stoffen dakje bovenop… of achterin de koffer als de zon schijnt. De T-Roc R tenslotte is een van de pot gerukte 300 pk sterke uitvoering met specifieke R-bumpers en vier einddempers.

Interieur met twee gezichten

Het interieur van de T-Roc kent twee kanten: pre-facelift en facelift. Zo werd het interieur van de pre-facelift gekenmerkt door vrij veel harde plastics en een dashboardlayout geïnspireerd op de vorige generatie Golf. Na de facelift (eind 2021) is er plaats voor meer zachte materialen en twee opvallende displays die maximaal 8 en 10.25 inch groot zijn. Het interieur oogt fris en klassiek Volkswagen.

Rijhulp en veiligheid

Gezien de T-Roc zijn genen deelt met de VW Golf is geen verrassing dat hij net zoals die Golf bij zijn debuut de maximumscore van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests wist te behalen. Het pre-faceliftmodel beschikte vanaf de basis over enkele veiligheidsnufjes (noodrem, voetgangersdetectie), de faceliftvariant breidt die voorzieningen fors uit met een adaptieve cruisecontrole, rijstrookassitent en vermoeidheidsdetectie.

Alternatieven

Concurrenten voor de Volkswagen T-Roc zijn afhankelijk van hoe je het bekijkt dun gezaaid, al zeker voor de T-Roc Cabrio die eigenlijk geen concurrentie kent. Nu goed, zoeken we naar compacte crossovers die vooral uitpakken met hun design, dan kom je vanzelf bij de Audi Q2, BMW X2 en Mini Countryman. Al komt de grootste concurrent van de T-Roc uit eigen stal, want voor de prijs van een basis T-Roc heb je een goed uitgeruste Golf hatchback. Eentje om over na te denken.

FAQ

Hoeveel kost de Volkswagen T-Roc?
De Volkswagen T-Roc heeft een startprijs van 27.810 euro. De T-Roc Cabrio kost uiteraard iets meer: 35.350 euro. De sportieve T-Roc R is de prijzigste: hij heeft een catalogusprijs van 46.480 euro. Tweedehandsprijzen beginnen vanaf zo’n 16.000 euro.
Wat is het verschil tussen de Volkswagen T-Roc en T-Cross?
De Volkswagen T-Roc mag je beschouwen als een SUV van Golf-formaat. De T-Cross is dan weer een formaat kleiner en deelt zijn platform met de Polo. Deze T-Roc staat dus eigenlijk tussen de T-Cross en de grotere Tiguan.

Beoordelingen voor Volkswagen T-Roc

25 Beoordelingen

4,6