Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
vw-touareg-interior

Volkswagen Touareg

1 / 4
vw-touareg-interior
vw-touareg-back
vw-touareg-side
vw-touareg-front

Sterke punten

  • Zeer comfortabel
  • Hightech interieur
  • Werkpaard met off-roadcapaciteiten en hoog sleepvermogen

Zwakke punten

  • Groot en zwaar
  • Duurder dan voorganger
  • Geen 7-zits versie

Volkswagen Touareg Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volkswagen Touareg, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Het toppunt van luxe bij VW

Sinds het verdwijnen van de Phaeton is de Touareg het vlaggenschip geworden binnen het VW-gamma, en al zeker in het geval van deze nieuwste generatie, die in 2018 het levenslicht zag en duidelijk meer premium gepositioneerd werd. In die mate zelfs dat hij concerngenoot Audi Q7 het vuur aan de schenen legt…

Interesse in een Volkswagen Touareg

Volkswagen Touareg tweedehands auto
Volkswagen Touareg nieuwe auto
Volkswagen Touareg dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Het toppunt van luxe bij VW

Sinds het verdwijnen van de Phaeton is de Touareg het vlaggenschip geworden binnen het VW-gamma, en al zeker in het geval van deze nieuwste generatie, die in 2018 het levenslicht zag en duidelijk meer premium gepositioneerd werd. In die mate zelfs dat hij concerngenoot Audi Q7 het vuur aan de schenen legt…

Goede redenen

  • De Volkswagen Touareg is het toppunt van het VW-gamma, en dat merk je aan de luxe die je krijgt aan boord.

  • Ook qua motoren zit je hier aan de top van het VW-gamma: een V6 is het minimum.

  • De Touareg onderscheidt zich verder als werkpaard: elke motorisatie kan tot 3,5 ton slepen.

  • De twee leukste versies zijn maar tijdelijk geleverd: de 4.0 V8 TDI met 421 pk en de 462 pk sterke plug-in hybride Touareg R.

Alle belangrijke gegevens over de Volkswagen Touareg (CR)

Motoren

Het huidige motorengamma van de Volkswagen Touareg bestaat uit twee V6-motoren: een TSI op benzine en een TDI op diesel.

De 3.0 V6 TSI levert 340 pk en 450 Nm, maar heeft ook een normverbruik van 11 l/100 km. Het is dus wijselijk om voor de 3.0 TDI te gaan, die met 231 pk en 500 Nm of 286 pk en 600 Nm te bestellen is. Vierwielaandrijving en een 8-trapsautomaat zijn standaard.

Twee motoren die niet meer in het nieuwe gamma zitten, maar daarom niet minder interessant zijn, zijn de 4.0 V8 TDI van 422 pk en 900 Nm, dezelfde motor als in de oudere Audi SQ7/SQ8 TDI, en de Touareg R, die een plug-in hybride aandrijflijn had op basis van de 3.0 V6 TSI met in totaal 462 pk en 700 Nm. Helaas is deze versie niet meer in het Belgische Touareg-gamma te vinden, en het is ook niet waarschijnlijk dat hij nog terugkomt, aangezien hij te veel uitstoot om in aanmerking te komen voor fiscaal voordeel.

Afmetingen

De derde generatie Volkswagen Touareg is weer iets groter dan zijn voorganger en meet 4,88 meter lang, 1,98 meter breed en 1,72 meter hoog, met een wielbasis van 2,89 meter. Aan boord heb je vijf volwaardige zitplaatsen, zelfs in dit segment geen sinecure, al is er dan weer geen versie met 7 zitplaats te krijgen, wat je bijvoorbeeld wel hebt in de Audi Q7.

De bagageruimte van de Volkswagen Touareg is wel indrukwekkend te noemen: van 810 liter met de achterbank rechtop, tot 1.800 liter met de bank plat. Maar nog indrukwekkender is zijn sleepvermogen, dat steeds 3,5 ton bedraagt, ongeacht de motor of uitvoering.

Uitvoeringen

De Volkswagen Touareg is in drie uitvoeringen te bestellen, Elegance, Atmosphere en R-Line, al hebben ze allemaal een vrij complete uitrusting. De Elegance is de ‘instapversie’, maar heeft ook al LED-matrixkoplampen, een panoramadak, het 15 duim grote infotainmentscherm en de 12 duim grote digitale tellers, een trekhaak, zetelverwarming, 19-duims velgen, enzovoort.

De verschillen zitten hem vooral in de ontwerpdetails. Zo heeft de Elegance inlegpanelen in aluminium, de Atmosphere in hout en de R-Line in een ander soort aluminium. De R-Line heeft een sportstuur, zwarte koetswerkdetails en een andere bumper, … Het zijn dus de details die het verschil maken.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Die complete basisuitrusting betekent ook dat de Touareg niet goedkoop is: momenteel betaal je minstens 86.775 euro voor een Elegance of Atmosphere, de R-Line kost minstens 89.455 euro. Voor dat geld krijg je de 231 pk sterke V6 TDI-dieselmotor, de versie met 286 pk kost 5.135 euro extra en de V6 TSI kost 4.175 euro meer dan de basismotor.

Er zijn dus koopjes te doen op de tweedehandsmarkt, met de goedkoopste Touareg van deze generatie, nochtans amper 3 jaar oud, voor 40.900 euro. Al gaat het om een exemplaar met een zeer hoge kilometerstand. Vanaf 50.000 euro vind je frissere exemplaren, maar opgelet: in de eerste productiejaren kreeg je nog niet zoveel standaarduitrusting.

Met zijn zware motoren betaal je echter ook veel aan de fiscus: de 3.0 TDI kost je 3.681,62 euro aan BIV en 1.157,44 euro aan verkeersbelasting in Vlaanderen, in Brussel en Wallonië is dat respectievelijk 4.957 euro en 854,96 euro.

Design-highlights en interieur

De derde generatie Volkswagen Touareg werd in 2018 voorgesteld en heeft een neus die doet denken aan die van de Arteon, terwijl de rest van het koetswerk veel gelijkenissen vertoont met zijn voorganger. De achterkant is typisch Volkswagen en oogt zelfs een beetje anoniem, gezien zijn statuut binnen het gamma.

Panorama-infotainment

Opvallender bij zijn presentatie was het gigantische infotainmentscherm van de Volkswagen Touareg, dat de nieuwe generatie van het VW-systeem debuteerde en tegelijk ook heel wat functies verplaatste naar het aanraakscherm, wat niet geweldig is voor de ergonomie. Het voordeel is dat de toetsen op het scherm zo groot zijn. Ook de tellers zijn digitaal. Aan boord heb je zeeën van ruimte, zowel voor passagiers als voor hun bagage, en kan je zeker in de niet-R-Line-modellen voor een aangename sfeer zorgen aan boord met hoogwaardige materialen mét een kleurtje.

Rijhulp en veiligheid

De Volkswagen Touareg werd in 2018 getest door Euro NCAP en kreeg de maximale score van 5 sterren, met goede scores op elk onderdeel, al haalde hij iets lagere punten voor de bescherming van voetgangers, wat wel vaker het geval is bij SUV’s van dit formaat. Standaard krijg je in ieder geval een adaptieve cruise control en parkeerhulp met 360°-camera, voor extra airbags en een rijstrookassistent kan je bijbetalen.

Alternatieven

De Volkswagen Touareg speelt in het segment van de grotere SUV’s, met bijvoorbeeld de Mercedes GLE, BMW X5 en Audi Q7 als concurrenten, die alle drie ook als fiscaal voordelige plug-in hybride te bestellen zijn. Ook de Volvo XC90 en Porsche Cayenne spelen in dit segment.

FAQ

Hoeveel kan een Volkswagen Touareg slepen?
Elke motorisatie van de Volkswagen Touareg kan tot 3,5 ton slepen.
Kan je de Volkswagen Touareg nog als hybride kopen?
Neen, de plug-in hybride Volkswagen Touareg R is uit het gamma gehaald en komt waarschijnlijk niet terug, aangezien hij in ons land niet in aanmerking komt voor fiscale aftrekbaarheid.
Heeft de Volkswagen Touareg 7 zitplaatsen?
Neen, in tegenstelling tot zijn concurrenten kan je de Volkswagen Touareg enkel met 5 zitplaatsen krijgen, of als 2-zitter als lichte vracht.

Beoordelingen voor Volkswagen Touareg

77 Beoordelingen

4,7