- Homepage
- Auto
- Volkswagen
- Volkswagen Transporter
Sterke punten
- Betrouwbaar en veelzijdig
- Veel keus uit varianten en uitvoeringen
- Laatste generatie relatief schone diesels
Zwakke punten
- Nieuwprijzen opgelopen
- Geen elektrische of hybride varianten
- Al sinds 2019 geen benzinemotoren meer
Volkswagen Transporter Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volkswagen Transporter, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Volkswagen Transporter
-
Volkswagen Transporter
€ 15.795,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Goede prijs- 179.005 km
- 05/2017
- 100 kW (136 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Diesel
-
6,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
156 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-2811 Hombeek -
Volkswagen Transporter 2.0 TDi SCR (EU6d)*AUTOMAAT*AIRCO*
€ 12.500,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Correcte prijs- 254.372 km
- 05/2019
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Diesel
-
7,1 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
185 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-9800 Deinze -
Volkswagen Transporter
€ 32.500,-Geen informatie- 91.000 km
- 12/2021
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- - (Transmissie)
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1730 Asse -
Volkswagen Transporter
€ 23.000,-Hele goede prijs- 50.000 km
- 02/2020
- 81 kW (110 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-3630 Maasmechelen -
Volkswagen Transporter 2.0 diesel long model
€ 5.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Hele goede prijs- 235.000 km
- 06/2010
- 103 kW (140 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-1390 Grez-Doiceau -
Volkswagen Transporter 2.0 Tdi NAVI Camera Trekhaak Carplay Sensoren Airc
€ 28.980,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Correcte prijs- 37.655 km
- 05/2021
- 81 kW (110 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Diesel
- - (l/100 km)
-
198 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-8800 Roeselare -
Volkswagen Transporter 4motion motorschade moteur casser !! 2.5 tdi
€ 1.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 220.000 km
- 11/2007
- 95 kW (129 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-1933 Sterrebeek -
Volkswagen Transporter 1.9 TDI
€ 3.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 228.000 km
- 11/2005
- 77 kW (105 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Andere
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-1360 thorembais saint trond -
Volkswagen Transporter Caravelle
€ 14.995,-Correcte prijs- 137.500 km
- 02/2006
- 77 kW (105 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-9100 Sint-Niklaas
Interesse in een Volkswagen Transporter
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Betrouwbaar en veelzijdig
- Comfortabel weggedrag
- Solide afwerking
- Veel keuze in benzine- en dieselmotoren
Technische gegevens
Motorisatie
Er is eigenlijk geen sprake van ‘De Volkswagen Transporter’, omdat er zo veel varianten zijn. Maar vanaf de watergekoelde T4 met de motor voorin (vanaf 1990) noemt Volkswagen zijn bestelbus Transporter. Voor de personenversies heeft het allerlei namen gebruikt.
Alle Volkswagen Transporters zijn uitsluitend met benzine- en dieselmotoren te vinden. De T4 is er met watergekoelde 4-, 5- en 6-cilinder benzinemotoren van 1,8 tot 2,5 liter cilinderinhoud met vermogens van 49 tot 150 kW (67 tot 204 pk) en diesels van 1,9 tot 2,5 liter met vermogens van 44 tot 111 kW (60 tot 151 pk).
De T5/T6 is er met benzinemotoren van 2,0 tot 3,2 liter met vermogens van 85 tot 178 kW (116 tot 242 pk) en dieselmotoren van 1,9 tot 2,5 liter met vermogens van 62 tot 150 kW 84 tot 204 pk).
Hybrides en elektrische versies zijn er niet; de T7 is géén Transporter, maar die is er behalve met benzinemotoren van 1,5-2,0 liter met vermogens van 100-150 kW (136-204 pk) en een diesel van 2,0 liter met een vermogen van 110 kW (150 pk) ook als hybride, met een 1,5-liter benzinemotor met een systeemvermogen van 160 kW (218 pk).
Afmetingen
De Volkswagen Transporter is er in talloze gedaanten, van gesloten bestelbus via personenbus, pick-up en allerlei andere op- en ombouwvarianten. Maar de standaard bestelbus is rond de vijf meter lang, rond de 1,90 meter breed en 2 á 2,5 meter hoog. De laadruimte loopt op van zeer globaal 3 tot 7 m3.
De belangrijkste specificaties op een rij (modellen met een verbrandingsmotor)
Volkswagen Transporter (T4, T5, T6) | |
---|---|
Marktintroductie | 1990/2003/2015 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,71-5,29 x 1,84-1,96 x 1,94-2,48 m |
Wielbasis | 2,29-3,40 m |
Inhoud bagageruimte | 3.000-7.000 l |
Ledig gewicht | n.b. |
Toelaatbaar totaalgewicht | < 2.800 kg |
Cilinderinhoud | 1.800-2.500 cm3 |
Vermogen | 49-150 kW (67-204 pk) |
Koppel | 140-450 Nm |
Topsnelheid | 126-203 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | n.b. |
Tankinhoud | 70-80 l |
Verbruik | 7,0-9,2 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 182-215 g/km |
Varianten
Een klein stukje geschiedenis: de Nederlandse Volkswagen-importeur Ben Pon presenteert in 1947 in de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg (Duitsland) zijn idee voor een bestelbusje op basis van de Volkswagen Kever. De Kever heet intern Typ 1. Het bestelbusje van Pon gaat in 1950 in productie en wordt intern Typ 2 genoemd. De lichte bedrijfsauto die in de volksmond Volkswagen-bus heet, verschijnt in allerlei gedaanten en ontwikkelt zich over drie generaties: de T1 en de T2 (1967) lijken veel op elkaar, maar de T3 (1979) is veel strakker en moderner en is eigenlijk een nieuw ontwerp op het bestaande concept. Dit is het eerste model dat daadwerkelijk Transporter wordt genoemd (de T1 en T2 worden vaak liefkozend ‘Bulli’ genoemd), maar T1, T2 en T3 hebben allemaal de boxermotor achterin, net als de Kever. Daardoor is een volledig vlakke laadvloer tot aan de achterklep niet mogelijk, maar dat staat wereldwijd succes niet in de weg.
In 1990 introduceert Volkswagen de T4 en die is compleet anders dan zijn voorgangers. Deze Transporter heeft een heel kort neusje waarin de watergekoelde motor huist en de bestuurder zit niet meer boven de vooras, maar erachter. Daardoor rijdt de Transporter veel beter en comfortabeler. Doordat de motor dus niet meer achterin ligt, is een volledig vlakke laadvloer en een grote achterklep mogelijk. Dat zorgt voor meer laadruimte en praktisch gebruiksgemak. Deze versie blijft tot 2003 in productie.
De volgende Volkswagen Transporter is de T5, die wat afgeronder en verfijnder oogt en is voorzien van sterkere motoren. De Transporter T6 van 2015-2019 is juist weer scherper gelijnd en voorzien van sterkere en schonere motoren. Dit model ondergaat in 2019 een facelift en wordt T6.1 genoemd, vanwege onder meer de opnieuw schonere Euro 6d-temp-motoren – vanaf nu uitsluitend diesels. In de loop van 2023 is de productie van de Volkswagen Transporter gestopt. Hier vind je uitgebreidere informatie over de Volkswagen-busjes. Een elektrische bestelbus in de geest van de Volkswagen Transporter is de ID.Buzz en de plug-in hybride Multivan eHybrid (T7).
Prijzen
De prijzen van de Volkswagen Transporter lopen zeer uiteen, vanwege de talloze varianten die er zijn en de lange tijd die het model al leverbaar is. Nieuwprijzen variëren van vanaf 15.000 euro lang geleden voor een eenvoudige bestelbus tot een vanafprijs van 21.000 euro voor de T6. Occasionprijzen lopen door dezelfde factoren ook zeer uiteen. Voor minder dan 2.000 euro kun je een Transporter T5 uit begin deze eeuw met een 1.9 dieselmotor en een half miljoen kilometers op de teller vinden. Prijzen van exemplaren van de T6 vanaf 2015 beginnen bij 8.000 euro en je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, keuze te over als het om occasions gaat.
Design
Buitenkant
Een bestelbus is een bestelbus, dus de carrosserie van elke Volkswagen Transporter is hoekig en strak. De Transporter onderscheidt zich echter met zijn kleine neusje van heel veel andere frontstuur-bestelbussen. De Transporter T5 oogt vriendelijker, afgeronder en moderner dan de T4, waarvan het ontwerp toen al bijna vijftien jaar oud was. De T6 is juist weer wat strakker en scherper vormgegeven.
Binnenkant
Doordat de Volkswagen Transporter géén frontstuurbusje is, zitten de bestuurder en zijn passagier(s) áchter de vooras, wat het rijden aanzienlijk comfortabeler en personenauto-achtiger maakt. Maar aangezien het een bedrijfsauto is, is het interieur zakelijk en aangekleed met de hoogstnoodzakelijke voorzieningen, maar personenversies van de T4/T5/T6 zijn natuurlijk wel voorzien van wat meer luxe.
Veiligheid
Euro NCAP heeft de Volkswagen T6 onderscheiden met een gouden medaille voor zijn veiligheidsvoorzieningen, standaard en optioneel. Zoals bestuurdersassistentiesystemen, rijstrookassistentie, noodremassistentie, adaptieve cruise control en snelheidsbegrenzer. Volkswagen is ook de eerste autofabrikant die autonome noodremassistentie standaard monteert op nieuwe bedrijfsauto’s. De T5 ontving in 2013 vier sterren in de Euro NCAP-tests.
Alternatieven
Als alternatieve lichte bedrijfsauto’s kun je denken aan de diverse Mercedessen, zoals de Vito, de V-Klasse en de Viano, of de Ford Transit Custom. Ook de Citroën Jumpy, Peugeot Expert, Fiat Talento, Opel Vivaro-e en Toyota ProAce zijn populaire modellen, net als de Renault Trafic en Nissan NV300/Primastar. Hierbij gaat het eigenlijk slechts om twee typen busjes, die onder meerdere merknamen worden verkocht.