Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
vw-t2-l-01.jpg

Volkswagen T2

1 / 3
vw-t2-l-01.jpg
vw-t2-l-02.jpg
vw-t2-l-03.jpg

Sterke punten

  • Qua uiterlijk niet heel anders dan de T1
  • Veel verschillende uitvoeringen
  • Sterke motoren

Zwakke punten

  • Niet altijd even goed onderhouden
  • Weinig comfort
  • Klassieke VW-bus en daardoor duur in aanschaf

Volkswagen T2 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volkswagen T2, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volkswagen T2: niet zo iconisch als zijn voorganger, maar wel beter

Volkswagen Transporter 2 is de officiële benaming van de Volkswagen T2 die in 1967 op de markt kwam. Als opvolger van de T1 was hij sterk doorontwikkeld. De voorruit bestond niet meer uit twee delen, maar uit doorgaand gebogen glas. Ook de motoren werden aangepakt. Lees meer

Interesse in een Volkswagen T2

Volkswagen T2 tweedehands auto
Volkswagen T2 nieuwe auto
Volkswagen T2 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Verkrijgbaar in veel verschillende opbouwen en uitvoeringen
  • Eenvoudig om te bouwen naar camper
  • Verbetering van de eerste generatie van de Transporter
  • Iconisch en tijdloos ontwerp
  • Goede investering die niet snel in prijs zal dalen

Technische gegevens

Motorisatie

Het principe van de Volkswagen Transporter T2 lijkt nog veel op die van de T1 en de Kever. De motor zit namelijk niet voorin, maar achterin gemonteerd, waardoor de T2 een bijna perfecte 50/50 gewichtsverdeling heeft. Volkswagen gebruikte luchtgekoelde viercilinder boxermotoren voor de T2. De basismotor was een 1,6-liter die met 35 kW (48 pk) iets krachtiger was dan de motor in het voorgaande model. Andere verkrijgbare motoren waren de 1,7-liter viercilinder boxermotor met 49 kW (66 pk) en de 1,8-liter met 50 kW (68 pk). Het topmodel met de 2,0-liter motor beschikte over een vermogen van 52 kW (71 pk).

Dieselmotoren waren nog geen optie voor de Volkswagen T2. Wel kon de bus voor het eerst besteld worden met een automaat. Doorgaans werd de T2 uitgerust met een handgeschakelde bak met vier versnellingen. Vanaf 1973 kon hij ook besteld worden met een 3-traps automaat.

Afmetingen

Naar huidige maatstaven is de Volkswagen Transporter T2 haast een compact busje te noemen. De T2 is 4,50 meter lang, 1,72 meter breed en in standaardversie 1,94 meter hoog. De camperversie is door zijn verhoogde dak ietsje hoger, met uitgeklapt dak loopt die hoogte op tot ruim 2,80 meter.

VOLKSWAGEN TRANSPORTER T2

VOLKSWAGEN TRANSPORTER T2
Marktintroductie 1967
Lengte x breedte x hoogte 4,50 x 1,72 x 1,94 m
Wielbasis 2,40 m
Inhoud bagageruimte 1.700 l (afhankelijk van configuratie)
Ledig gewicht 1.495 kg (afhankelijk van configuratie)
Toelaatbaar totaalgewicht n.b.
Cilinderinhoud 1.584 – 1.998 cm3
Vermogen 35 – 52 kW (48-71pk)
Koppel 74 – 140 Nm
Topsnelheid 110 - 133 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u n.b.
Tankinhoud 54 l
Verbruik n.b.
CO₂-uitstoot n.b.

Varianten

Net als zijn voorganger de T1, is de T2 leverbaar geweest in tal van carrosserievormen. De tweede generatie Transporter was er met gesloten opbouw of open laadbak, met twee verschillende cabinegroottes en als ‘people mover’ met plaats voor zeven of negen personen. Belangrijke vernieuwing ten opzichte van zijn voorganger: Volkswagen levert de bus nu standaard met een schuifdeur aan de zijkant.

Verder kon de bus ook besteld worden als camper. Deze staat bekend als de Westfalia. Bij deze uitvoering is de bus voorzien van een verhoogd dak dat uitgeklapt kan worden. Op die manier kun je zelfs rechtop staan in de camper.

Ten opzichte van zijn voorganger rustte Volkswagen de T2 uit met een grotere batterij en een 12 volt elektrisch systeem in plaats van 6 volt. Hierdoor konden klanten makkelijker apparaten aansluiten aan de auto.

Prijzen

Nieuw is de Volkswagen Transporter T2 natuurlijk niet meer leverbaar, dus je zal goed moeten zoeken naar een voor jou geschikte Volkswagen Transporter T2 occasion. Het aanbod is relatief schaars en goede exemplaren zijn duur. Reken op een volledig gerestaureerde Westfalia Camper op een bedrag dat rond de 45.000 euro ligt. Neem je genoegen met een gebruikt exemplaar dat niet perfect is, dan kun je voor circa 17.000 euro ook al wel slagen. Van tijd tot tijd staan er ook Volkswagen Transporter T2’s online voor minder dan 10.000 euro, maar reken er dan wel op dat je er nog een boel (restauratie)werk aan hebt.

Design

Buitenkant

Zet de Volkswagen T2 naast zijn iconische voorganger de T1 en je ziet duidelijk de verschillen tussen beiden. Toch zijn de buitenmaten en de vorm niet heel anders, waardoor hij wel direct herkenbaar is als Transporter. Het grote centrale logo van de T1 heeft op de T2 plaatsgemaakt voor een kleiner exemplaar. Ook de V-vormige lijnen aan de voorzijde zijn verdwenen, evenals de door een spijl gescheiden voorruit. De twee ronde koplampen zijn wel gebleven. Aan de achterzijde zijn de verschillen minder groot. Wel is duidelijk te zien dat de T2 hoger op zijn pootjes staat. Dat komt door de ophanging die sterk is verbeterd bij de tweede generatie.

Binnenkant

De binnenkant is naar huidige maatstaven vrij karig te noemen. Het interieur is functioneel ingericht en er is geen sprake van extra luxe. Ten opzichte van de T1 ontving de tweede generatie een toerenteller en een klokje. Het stuur is eenvoudig en dun. De stuurkolom is net als bij zijn voorganger open.

De instrumenten waren duidelijk afleesbaar. Het dashboard bevatte ook een handschoenenkastje en andere opbergvakken, wat handig was voor het opbergen van kaarten, documenten en kleine voorwerpen.

Achterin de T2 was het afhankelijk van de uitvoering. Zo kon je kiezen voor meerdere zitrijen of juist voor laadruimte. Sommige uitvoering zijn heel luxe, terwijl andere gefocust zijn op functionaliteit en robuustheid.

Veiligheid

Qua veiligheid scoort de Volkswagen Transporter T2 logischerwijs niet heel hoog. Eind jaren ’70 bestond de Euro NCAP crashtest ook nog niet, dus een sterrenbeoordeling is er niet voor de Volkswagen Transporter T2. Ook op het vlak van veiligheidssystemen had de Volkswagen T2 weinig aan boord.

Alternatieven

Alternatieven voor de Volkswagen T2 zijn er eigenlijk niet veel, dat is één van de redenen waarom de Volkswagen-bus zo populair is. Als je gaat kijken naar alternatieven uit dezelfde periode, dan komt de Ford Transit bovendrijven. De Transit heeft alleen bij lange na niet dezelfde cultstatus als de Volkswagen Transporter. Ook uit diezelfde periode komt de Citroën HY. Als je een wat ruimer budget hebt, zou je eventueel ook een Volkswagen T1 kunnen overwegen. Is je budget iets minder ruim, dan is de Transporter T3 ook een optie.

FAQ

Hoe ontwikkelen de prijzen zich voor de T2?
Met name de Westfalia Campers met topprijzen tussen ongeveer 40.000 en 60.000 euro zorgen ervoor dat de VW Bus aanzienlijk in waarde kan stijgen. De T1 is lange tijd de populairste generatie geweest, maar door zijn scherpe prijsstijging kocht men de tweede generatie en die begint dus nu ook langzaam aan bijzonder prijzig te worden.
Waarom zijn er VW T2's uit de bouwjaren na 1979
Volkswagen stopt de productie van de Transporter van de tweede generatie in 1979. De VW-fabrieken in Mexico en Brazilië blijven echter de productie van de T2 voortzetten. Pas in 2013 werd de productie in Zuid-Amerika stopgezet!
Hoe herken je een Volkswagen T2 ten opzichte van de T1?
Het grootste verschil is de voorruit, die bij de T1 nog uit twee delen bestaat en bij de T2 uit één stuk is gevormd en bovendien gebogen.

Beoordelingen voor Volkswagen T2

1 Beoordelingen

5,0