Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
vw-t4-l-01.jpg

Volkswagen T4

1 / 3
vw-t4-l-01.jpg
vw-t4-interior
vw-t4-l-03.jpg

Sterke punten

  • Ruime keuze uit motorvarianten
  • Vertrouwd en betrouwbaar
  • Ruime keuze uit carrosserievarianten

Zwakke punten

  • Niet alle motoren zijn krachtig
  • Niet meer nieuw te koop
  • Keus occasions beperkt en uiteenlopend

Volkswagen T4 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volkswagen T4, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volkswagen Transporter T4: vertrouwd en betrouwbaar

In 1990 presenteert Volkswagen zijn nieuwe busje, de T4. Die heeft voor het eerst de motor voorin en voorwielaandrijving. Daardoor is de laadvloer, anders dan die van zijn voorgangers, vlak en volledig te benutten. De Transporter T4 is er ook als personenbus, Kombi, Caravelle en Multivan, en camper. Lees meer

Interesse in een Volkswagen T4

Volkswagen T4 tweedehands auto
Volkswagen T4 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ruime keuze uit motoren
  • Ook ruime keuze uit carrosserievarianten en er zijn zelfs talrijke campers verkocht op basis van de Volkswagen Transporter T4
  • Vertrouwde en betrouwbare techniek, uitgebreid dealernetwerk
  • Personenversie biedt meer luxe dan bestelbus en talrijke stoelconfiguraties

Technische gegevens

Motorisatie

De Volkswagen Transporter T4 verschijnt in 1990 en biedt dan keuze uit drie benzine- en twee dieselmotoren – alle watergekoeld. In de loop der jaren wijzigt het aanbod natuurlijk.

De 1,8-liter viercilinder benzinemotor levert slechts 49 kW (67 pk) en verdwijnt alweer in 1992 uit het gamma. De 2,0-liter viercilinder levert 62 kW (84 pk) en is van het begin tot het einde van de productie van de T4 leverbaar in Volkswagens bestelbus. De derde benzinemotor is de 2,5-liter vijfcilinder met 81 kW (110 pk). Die wordt in 1996 afgelost door de iets sterkere variant met 85 kW (115 pk). In hetzelfde jaar verschijnt de 2,8-liter VR6 met 103 kW (140 pk) en 240 Nm trekkracht. Die wordt in 2000 opgevolgd door de 2.8 V6 (maar is ook een VR6, maar dan met 24 in plaats van 12 kleppen) met 150 kW (204 pk) vermogen maar nauwelijks meer (245 Nm) koppel.

In 1990 zijn er ook twee diesels voor de T4: een 1,9-liter viercilinder met 44 kW (60 pk) en de 2,4-liter vijfcilinder met 57 kW (78 pk). In 1992 verschijnt de 1.9 TD, een turbodiesel die tot het einde van de T4-productie leverbaar is. In 1995 komt de 2.5 TDI op de markt, een vijfcilinder turbodiesel met 75 kW (102 pk) en aanzienlijk meer trekkracht: 250 Nm. Dat jaar vervalt de 1.9 D. In 1997 verschijnt de nieuwe, schonere 2.4 D die met iets minder power de oude versie vervangt. In 1998 verschijnt de 2.5 TDI in versies met 65 en 110 kW (88 en 150 pk) – de laatste met maar liefst 295 Nm trekkracht. Alle dieselvarianten behalve de 1.9 D en 2.4 D uit 1990 blijven tot in 2003 leverbaar.

Alle motoren in de Volkswagen T4 drijven de voorwielen aan, alleen de 2.5 benzine- en de 2.4 D en 2.5 TDI zijn ook geleverd met Synchro-vierwielaandrijving. Standaard is een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak, een viertrapsautomaat is een optie.

Afmetingen

De Volkswagen Transporter T4 is er in twee lengtematen, waarvan zowel de wielbasis als de carrosserie 40 centimeter verschilt. De reguliere bestelbus is 4,71 meter lang met een wielbasis van 2,92 meter. De 40 centimeter langere versie heeft dus een wielbasis van 3,32 en een lengte van 5,11 meter. De versie met hoge kap voegt bijna een halve meter toe aan de hoogte van de Transporter T4, die daarmee 2,43 meter hoog is in plaats van 1,94 meter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Volkswagen Transporter T4
Marktintroductie 1990
Lengte x breedte x hoogte 4,71-5,11 x 1,84 x 1,94-2,43 m
Wielbasis 2,92-3,32 m
Inhoud bagageruimte ong. 5.000-8.000 l
Ledig gewicht 1.290-1.670 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.280-2.730 kg
Cilinderinhoud 1.781-2.792 cm3
Vermogen 44-150 kW (60-204 pk)
Koppel 127-295 Nm
Topsnelheid n.b.
Acceleratie van 0 tot 100 km/u n.b.
Tankinhoud 80 l
Verbruik n.b.
CO₂-uitstoot n.b.

Varianten

Als bedrijfswagen is de Volkswagen Transporter T4 er als bestelbus met enkele en dubbele cabine, gesloten zijruiten en schuifdeur(en) met ruit – optioneel ook in een verlengde versie en/of met een verhoogd dak – en als pick-up. Bovendien heeft Volkswagen hem ook geproduceerd met vierwielaandrijving, Syncro genaamd.

Er is er ook een personenversie, maar die heet dan niet Transporter, maar Kombi en later Caravelle (een MPV-uitvoering) en Multivan. Ze bieden plaats aan maximaal negen personen – in de Caravelle zitten alle inzittenden in de rijrichting, in de Multivan zitten de achterpassagiers tegenover elkaar, als in een treincoupé. De personenversies hebben een aangekleder interieur, met onder meer vloerbedekking en een hoogwaardigere uitrusting dan de Transporter.

In 1996 krijgt de T4 Caravelle/Multivan een bescheiden facelift: de neus wordt iets verlengd om plaats te bieden aan de nieuwe VR6-motor die voor de personenversies beschikbaar komt. Campers – gebouwd door Westfalia en verkocht via Volkswagen-dealers – zijn er zowel met langere als met oorspronkelijke neus, de bestelversies alleen met de oorspronkelijke neus.

Prijzen

De Volkswagen Transporter T4 is al ruim twintig jaar uit productie en de oudste verscheen zo’n 35 jaar geleden. Prijzen begonnen omgerekend bij ongeveer 15.000 euro. De auto’s zijn natuurlijk zwaar belast in hun werkzame leven, dus occasions van tussen de 20 en 35 jaar oud zijn inmiddels dun gezaaid – als je er überhaupt nog eentje vindt. Want het occasionaanbod is niet groot. Tussen de 4.000 en 10.000 euro kun je echter nog wel slagen, maar dan moet je kilometerstanden van 3 tot 5 ton wel voor lief nemen.

Design

Buitenkant

De Volkswagen Transporter T4 is natuurlijk een van de véle bestelbusjes, met een laadruimte met een of twee zijschuifdeuren en een grote klep of twee deurtjes aan de achterkant. Opvallend is wel dat de T4 een klein neusje heeft, terwijl de meeste bestelbusjes uit die tijd echte frontstuurmodellen zijn. Het model is vrij tijdloos, mede doordat de vorm is geëvolueerd in de opvolgers, de T5 en T6.

Binnenkant

De Volkswagen Transporter T4 is een bestelbus met twee zitplaatsen voorin. De bestuurder zit áchter de vooras. De versie met dubbele cabine heeft een tweede zitrij met nog drie zitplaatsen. Het interieur is puur functioneel en de laadruimte is volledig kaal voor optimale bagagecapaciteit.

De personenversies zijn er met tot wel negen zitplaatsen, met twee of drie (al dan niet neerklapbare) stoelen op de tweede zitrij, of helemaal geen tweede zitrij, en helemaal achterin een driezitsbank, drie (al dan niet neerklapbare) stoelen of géén derde zitrij. De lange personenversie is er zelfs met twee stoelen voorin, met daarachter twee tweezitsbankjes en een driezitsbank achter elkaar. Verder biedt de lange Transporter T4 nog keuze uit een derde zitrij die helemaal achterin staat – dus met veel beenruimte maar zonder bagageruimte – of een derde zitrij met de nodige bagageruimte achterin. De variaties zijn talrijk.

Veiligheid

De Volkswagen Transporter T4 is niet getest door Euro NCAP, bovendien zou die test inmiddels al geen waarde meer hebben vanwege de ouderdom en de inmiddels aangescherpte eisen. Maar Volkswagen besteedt eind jaren tachtig bij de ontwikkeling ook aandacht aan de veiligheid van zijn bestelbussen. Maar er zijn geen airbags of rijassistentiesystemen. De bescherming komt vooral van de stevigheid van de carrosserieconstructie, vooral aan de voorzijde, en veiligheidsgordels.

Alternatieven

Als je aan alternatieven voor de Volkswagen Transporter T4 denkt, denk je al gauw aan oudere modellen van bestelbussen als de Ford Transit, de Citroën Jumpy, de Peugeot Expert, de Fiat Talento en Ducato, de Mercedes-Benz Sprinter en Vito en de oude Renault Trafic.

FAQ

Is er van de Volkswagen Transporter T4 ook een camper?
Jazeker. Op alle versies van de Transporter, dus ook op de T4, zijn campers ontwikkeld. De bekendste op dit model van de Volkswagen-bus zijn de campers van Westfalia, die voorzien zijn van alle redelijk denkbare luxe van de periode 1990-2003 en de inzittendenbescherming uit die tijd.
Zijn er ook personenversies van de Volkswagen Transporter?
Nou en of! Die noemt Volkswagen Kombi, Caravelle en Multivan. En de campers op basis van de Transporter T4 zijn natuurlijk in feite ook personenauto’s.

Beoordelingen voor Volkswagen T4

60 Beoordelingen

4,6

Meer informatie

Modellen