Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
volvo-banner-l-01.jpg

Volvo coupé

Volvo coupé

Het merk Volvo wordt in 1926 opgericht in Zweden als onderdeel van kogellagerfabrikant SKF. In 1989 wordt het merk overgenomen door het Amerikaanse Ford dat na de financiële crisis Volvo weer verkoopt aan het Chinese bedrijf Geely. Een Volvo staat bekend als een van de veiligste auto's. Als coupé zijn er verschillende modellen op de markt gebracht met een grotere doelgroep dan alleen jongeren, maar een nieuwe coupé van Volvo is helaas niet meer te koop. Lees meer

Highlights van Volvo coupé

  • Zeldzame verschijning
  • Comfortabele rijeigenschappen
  • Een Volvo coupé is er van alle leeftijden, behalve nieuw
  • Krachtige verbrandingsmotoren
  • Stijlvolle uitstraling

Welke Volvo coupé modellen zijn leverbaar?

De eerste Volvo Coupé

De productie van het Zweedse tweedeurs sportmodel P1800 begint in 1961 en loopt door tot 1973. De eerdere uit 1956 afkomstige P1900 is geen succes, dus ontwerpt men begin jaren zestig een kwalitatief betere sportcoupé. In 1969 komt de model-aanduiding 'P' te vervallen en wordt de auto aangeduid als 1800 S. In 1971 komt de Volvo sportauto weer op de tekentafel. Dat model – de 1800 ES - wordt vooral geëxporteerd naar de Verenigde Staten.

De Volvo 262C

Op basis van de Volvo 262 ontwerpt de Italiaanse ontwerper Bertone in 1977 een coupé-versie van het 262-model. De eerste jaren is de auto alleen leverbaar in de kleur grijs met een vinyl dak. Later volgen diverse andere kleuren waaronder brons en zwart. Vanaf 1981 is de auto ook verkrijgbaar met two tone lak in gelimiteerde oplage. De oorspronkelijke motor is de B27 6-cilinder van 2,7 liter. Later volgde ook een 2,9 liter met eveneens zes cilinders. Beide motoren zijn PRV-modellen, waarbij 'PRV' staat voor een samenwerking van Peugeot, Renault en Volvo. De auto is bijzonder luxueus en daardoor zeer exclusief.

De Volvo 780 coupé

De auto wordt in 1985 op de autosalon van Genève gepresenteerd als opvolger van de 262C. Wederom ontworpen door Bertone is de Volvo leverbaar met een benzine- en dieselmotor. Oorspronkelijk wilde men de 2,5 liter Renault-motor met turbo inbouwen. Dit gaf echter problemen, dus werd besloten de zescilinder van de 700-serie in te bouwen. Het GT-model met 200 pk 16-klepper is als occasion zeer zeldzaam.

De Volvo 480ES

Misschien niet een echte coupé, maar wel een driedeurs model met aflopende daklijn: de Volvo 480ES. Het model is geleverd van 1986 tot 1995 in een oplage van ongeveer 80.000 exemplaren. Dit model heeft een Nederlands tintje, want de 480ES werd gebouwd in het Limburgse Born. De 480 is ontworpen op de stylingafdeling door John de Vries, een Nederlander. Een gewilde uitvoering betreft de variant met 1,7 liter turbobenzinemotor.

De Volvo C70 coupé

Nadat gedurende enkele jaren geen coupé door Volvo wordt geproduceerd, komt in 1995 de C70 op de markt. Op basis van de S70 wordt niet alleen een coupé, maar ook een cabriolet met elektrische kap ontworpen. Beide auto's zijn leverbaar met een 2.5T motor en een 2.3T5 motor. In 2002 volgt een facelift van de cabriolet en stopt de productie van de coupé. De eerste generatie Volvo C70 – gebouwd van 1996 tot 2005 – krijgt in 2006 een opvolger, gebaseerd op het S40-platform. De auto is tot 2013 in productie en heeft een stalen dakconstructie. Er zijn ongeveer 89.000 exemplaren geproduceerd.

Modellen en uitvoeringen Volvo coupé

Het aanbod van klassieke Volvo coupé-modellen als de P1800, 262C, 780 Coupé en 480ES is vrij beperkt. Ze zijn dan ook al op leeftijd en lijken steeds meer uit het straatbeeld te verdwijnen. Alleen verzamelaars en liefhebbers laten zo nu en dan nog een oogje vallen op een van deze Volvo-modellen. Het aanbod van de Volvo C70 is wat groter, ook omdat het om een nog recenter model van Volvo gaat. Met name de tweede generatie C70, in het bijzonder de facelift, is door de aantrekkelijke prijsstelling een interessante optie voor iemand die zoekt naar een betaalbare cabriolet. Bij de tweede generatie Volvo C70 is er keuze uit uitvoeringen als de Tourer, Momentum, Inscription en de Summum met nagenoeg alle opties, zoals lederen bekleding, een infotainmentsysteem, airco, stoelverwarming en bluetooth-telefoonvoorbereiding.

Eerste generatie Volvo C70 – 1996 tot 2005

Dieselmotoren zijn niet geleverd in de eerste generatie Volvo C70. De Zweedse autofabrikant leverde uitsluitend benzinemotoren, vrijwel altijd met turbo.

Benzinemotoren eerste generatie Volvo C70

  • 2.4 20V - 125 kW (170 pk)
  • 2.0T - 120 kW (163 pk)
  • 2.4T - 142 kW (193 pk)
  • 2.4T - 147 kW (200 pk)
  • T5 2.0 - 169 kW (230 pk)
  • T5 2.3 - 177 kW (240 pk)
  • T5 2.3 - 180 kW (245 pk)

Tweede generatie Volvo C70 – 2006 tot 2013

De tweede generatie Volvo C70 is geleverd met zowel diesel- als benzinemotoren. In 2010 kreeg het model nog een uitgebreide facelift, waarbij met name het front werd aangepast. Motorische aanpassingen waren beperkt. De aanpassingen waren vooral van cosmetische aard. De laatste C70 werd gebouwd in de fabriek in het Zweedse Uddevalla op 25 juni 2013.

Motoren tweede generatie Volvo C70

benzine

  • 2.4 - 103 kW (140 pk)
  • 2.4i - 125 kW (170 pk)
  • T5 - 162 kW (220 pk)
  • T5 - 169 kW (230 pk)
  • T5 Polestar - 186 kW (250 pk)

diesel

  • 2.0D - 100 kW (136 pk)
  • D3 - 110 kW (150 pk)
  • D4 - 130 kW (177 pk)
  • D5 - 132 kW (180 pk)

Hoeveel kost een Volvo coupé?

Nieuwprijzen

Een nieuwe Volvo coupé kopen is helaas niet mogelijk. Na het verdwijnen van de Volvo C70 in 2013 heeft Volvo nooit meer een coupé-model in productie genomen. In 2013 presenteerde het merk nog wel de Volvo Coupe Concept als moderne reïncarnatie van de C70. Het ontwerp van die auto werd in grote lijnen overgenomen door Polestar, een zustermerk van Volvo. De Polestar 1 lijkt namelijk sterk op dat studiemodel, maar het is dus officieel geen Volvo. In 2014 presenteerde Volvo nog een XC Coupe Concept, maar een productieversie van dat studiemodel ging nooit in productie. Wie interesse heeft in een Volvo coupé is dus aangewezen op de occasionmarkt.

Prijzen voor occasions

Een Volvo coupé is in principe best betaalbaar, maar als een model echt zeldzaam is, kan de prijs best oplopen. Helemaal als de vraag naar dat ene model bijzonder groot is. Benieuwd naar de prijzen van de verschillende coupé-modellen van Volvo? We zetten ze in een handig overzicht onder elkaar.

  • Volvo P1800 – 6.000 tot 79.000 euro
  • Volvo 262C – 9.000 tot 15.000 euro-
  • Volvo 780 Coupe – 10.000 tot 18.500 euro
  • Volvo 480ES – 2.500 tot 13.000 euro
  • Volvo C70 Gen 1 – 2.000 tot 22.000 euro
  • Volvo C70 Gen 2 – 3.500 tot 27.000 euro

FAQ

Wat zijn concurrenten van de Volvo C70?
De tweede generatie Volvo C70 concurreert onder meer met een aantal andere bekende modellen, zoals de [Volkswagen Eos](https://www.autoscout24.nl/auto/volkswagen/volkswagen-eos/). Een ander alternatief is de [BMW 325i](https://www.autoscout24.nl/auto/bmw/bmw-3-serie/bmw-325/bmw-325i/), die ruimte en prestaties combineert. Het nadeel zijn de hogere aanschafkosten. Daarnaast presenteert de [Renault Mégane CC](https://www.autoscout24.nl/auto/renault/renault-megane/) zich als een andere keuze.
Waarom is Volvo gestopt met het produceren van coupémodellen?
Volvo heeft besloten te stoppen met de productie van coupé-modellen om zich meer te richten op de productie van SUV's en elektrische voertuigen. Het merk heeft zich simpelweg aangepast aan de veranderende trends in de auto-industrie. SUV's waren nu eenmaal populairder geworden vanwege hun grotere interieurruimte en hogere zitpositie, terwijl de energietransitie ervoor gezorgd heeft dat 100% elektrische voertuigen (EV's) veel terrein hebben gewonnen. Vanwege beperkte productiecapaciteit heeft Volvo keuzes moeten maken. De coupé van Volvo is bij het maken van deze beleidskeuzes gesneuveld.
Blijft de benzinemotor bij Volvo bestaan?
Nee, Volvo verkoopt vanaf 2030 alleen nog maar volledig elektrische auto's. “Tegen die tijd worden in het wereldwijde portfolio alle auto's van Volvo met verbrandingsmotor uitgefaseerd, inclusief modellen met hybride technologie. Volvo wordt volledig elektrisch”, aldus Henrik Green, Chief Technology Officer bij Volvo. "Er is geen toekomst op lange termijn voor auto's met een verbrandingsmotor."