Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
volvo-banner-l-01.jpg

Volvo hybride

Volvo hybride: van eerste stapjes tot industrieel boegbeeld

Wist je dat Volvo in de jaren zeventig al experimenteerde met elektrische auto’s? In 1976 om precies te zijn met de zogenoemde Volvo Eblil (het Zweedse woord voor elektrische auto). Of het hier om een volwaardige auto ging valt te betwisten, maar de ideologie achter de onderhuidse elektrotechniek van toen is sindsdien niets veranderd. Lees meer

Highlights van Volvo hybride

  • Elke nieuwe Volvo is reeds mild-hybride of plug-in hybride (of volledig elektrisch)
  • Veel ervaring en bewezen reputatie op gebied van plug-in hybrides
  • In 2011 introduceerde Volvo al een indrukwekkende PHEV: de V60 Plug-In Hybrid
  • Met ReCarge introduceert Volvo de verbeterde generatie van zijn PHEV-technologie

Welke Volvo hybride modellen zijn leverbaar?

In 2015 kondigde Volvo – als eerste mainstream autofabrikant – aan de verbrandingsmotor in de ban te doen. Daarmee gaf het Zweedse merk aan dat het vanaf 2019 geen nieuwe auto’s meer zou leveren met alleen een benzine- of dieselmotor. Mocht er toch nog een verbrandingsmotor in het spel zijn, dan kreeg deze steevast hulp van een elektromotor – al dan niet met stekker (plug-in hybrid). Op deze manier plaveide Volvo alvast de weg voor een gamma met louter volledig elektrische modellen. Zo gezegd, zo gedaan. Tegenwoordig bestaat het gehele gamma van Volvo uit mild-hybrides, plug-in hybride en volwaardige EV’s. De Zweden hebben dus daad bij het woord gevoegd en dat in een korte tijd. Een verdienstelijke prestatie.

De volgende Volvo hybride modellen zijn verkrijgbaar:

Modellen en uitvoeringen Volvo hybride

Als luxemerk zette Volvo al relatief vroeg vol in op elektrificatie en daarmee op e-mobiliteit. Hiermee werd een (tijdelijke) voorsprong genomen op andere premiummerken als BMW, Audi, Mercedes-Benz en Jaguar. Zo introduceerde Volvo in 2011 – in samenwerking met de Zweedse energieleverancier Vattenfall – de V60 Plug-In Hybride (PHEV). Terwijl menig ander automerk enkel nog dagdroomde over zo’n elektromodel, hadden de Zweden prompt al een ‘stekker-hybride’ achter de coulissen klaarstaan voor het echte werk. En hoe!
De Volvo V60 PHEV was niet alleen in staat tot 50 kilometer geheel elektrisch te rijden (waardoor er een gemiddelde CO2-uitstoot van 49 g/km haalbaar is), dankzij de steun van een krachtige elektromotor lieten de prestaties ook niks te wensen over. Het gecombineerde vermogen van de vooruitstrevende hybride-aandrijflijn ligt op zo’n 280 pk bij een gigantische koppel van 660 Nm. Bijzonder ook was dat ’s werelds eerste premium plug-in hybride niet gebaseerd was op – wat gebruikelijk is – een benzinemotor, maar een dieselmotor. Een 2.4 liter vijfcilinder met 215 pk om precies te zijn. De behulpzame elektromotor neemt 51 kW (70 pk) en 200 Nm koppel van het systeemvermogen voor zijn rekening. Cijfers die menig leaserijder doet watertanden, en de Volvo V60 Plug-In Hybrid was dan ook niet aan te slepen op de leasemarkt. Niet in de laatste plaats vanwege nul bijtelling. Zelfs de doorgaans zeer chauvinistische Duitse Polizei ging ermee rijden …

Na een grandioos debuut op de hybridemarkt stelde Volvo enkele jaren later de XC90 T8 Twin Engine voor. In zekere mate opnieuw een primeur, want niet eerder kon men zich een SUV met hybridetechnologie heugen. Ook niet met een ‘schamele’ viercilinderturbo, trouwens. Een nieuwe verkoophit was geboren, want dankzij een opgegeven verbruik en uitstoot van respectievelijk 2,5 l/km en 64 g/km kwam deze mastodont zowaar in aanmerking voor de zeer aantrekkelijke bijtelling van 14%. Niet dat iedere leaserijder zijn of haar XC90-hybride trouw aan de stekker hing nadat 40 kilometer aan elektrische actieradius was verbruikt, maar dat terzijde.

Met de PHEV’s van de V60 en XC90 had Volvo de toon gezet (voor andere merken). Uiteraard bleef de concurrentie niet stilzitten en juist daarom ging Volvo eveneens niet op zijn lauweren rusten. Nieuwe uitvoeringen en modellen op basis van dezelfde hybridetechnologie volgden, zoals de S60 D5 Twin Engine, een afgezwakte variant van de oorspronkelijke in de V60 geleverde aandrijflijn (die daarvoor was omgedoopt tot D6 Twin Engine). Ook de S90 en V90 werd getransformeerd tot beresterke plug-in hybrides, gevolgd door de XC60 en XC40. Sterker, geen enkele Volvo ontkwam hieraan of werd resoluut bedankt voor de bewezen diensten. Dat Volvo op ramkoers lag om de verbrandingsmotor definitief vaarwel te zeggen, maakte het merk duidelijk met de introductie van de XC40 Recharge(later EX40 geheten), een compacte SUV met een elektrische actieradius tot ongeveer 520 kilometer. De EX30 en vooral EX90 – tegelijk Volvo’s nieuwste EV-lid als vlaggenschip – zijn een teken aan de wand dat zelfs de PHEV-modellen inmiddels niet meer veilig zijn voor Volvo’s drang naar emissievrij rijden.

Hoeveel kost een Volvo Hybride?

Nieuwprijzen

De prijs van zowel een nieuwe Volvo V60 T6 Recharge (voorheen Plug-In Hybrid) als EX40 start in 2024 bij ongeveer 47.000 euro, terwijl je bij een EX60 Recharge en EX90 Recharge moet denken aan respectievelijk 60.000 en 92.000 euro. Wellicht goed om te weten is dat alle plug-in hybrids van Volvo enkel nog online te bestellen zijn. Dat geldt dus ook de S60 Recharge (vanaf 54.000 euro) en S90 Recharge (minimaal 70.000 euro). Tot slot de V90 Recharge, die vergt eenzelfde investering als de sedanvariant.

Prijzen voor occasions

Met introductiejaar 20212 behoort de Volvo V60 Plug-In Hybrid annex T6 Recharge tot de oudere moderne stekkerauto’s. Het gevolg is dat de occasionprijzen van dat model inmiddels beter betaalbaar zijn geworden. Op Autoscout24 beginnen de aangeboden exemplaren rond 7.000 euro. Houd dan wel rekening met heel wat kilometers. Meer dan drie ton op de klok is eerder regel dan uitzondering – wat meteen iets lijkt te zeggen over de puike betrouwbaarheid van Volvo’s eerste serieuze stap in de wereld van e-mobiliteit. De nieuwere generatie plug-in hybrides van Volvo is een stuk kostbaarder, ook op de occasionmarkt. Een sprong naar meer dan 30.000 euro is zo gemaakt. Dit mede omdat hybrideauto’s, ondanks de opmars van EV’s, nog altijd zeer in trek zijn. De waardevastheid neemt hierdoor toe.

FAQ

Hoe zuinig is een Volvo hybride?
Volvo deed – in theorie – meteen al goede zaken met zijn eerste PHEV, de V60 Plug-In Hybrid. Het opgegeven gemiddelde normverbruik daarvan ligt op slechts 1 op 55. Dit bij een uitstoot van slechts 49 g/km. Let op: dit zijn gemeten waarden in een laboratorium op basis van de WLTP-normering. In de praktijk kan het verbruik anders uitvallen door externe factoren als weersomstandigheden en rijstijl. Ook de mate waarop er wordt ‘gestekkerd’ is zeer bepalend. Veel V60 PHEV-rijders blijken minder zuinig te rijden in de praktijk dan Volvo’s fabrieksopgave. De verschillen lopen nogal uiteen, maar 1 op 55 lijkt een utopie te zijn, terwijl 1 op 23 realistischer is.
Hoe werkt de hybride technologie van Volvo?
De verbrandingsmotor schakelt in zodra het vermogen van de auto de capaciteit van de hybride-accu overschrijdt. In de hybride-modus wordt de capaciteit dynamisch aangepast, rekening houdend met factoren zoals het laadniveau van de hybride-accu en de rijsnelheid. Volvo raadt aan om de hybride-modus te gebruiken tijdens normaal rijden.
Moet ik een Volvo hybride model opladen?
Nee, de meeste Volvo hybride-modellen zijn zelfopladend, wat betekent dat de accu wordt opgeladen door de verbrandingsmotor en door regeneratief remmen, waarbij energie die normaal verloren gaat tijdens het remmen wordt gebruikt om de accu op te laden.
Hoe ver kan een Volvo hybride geheel elektrisch rijden?
De elektrische actieradius verschilt per model en generatie. De eerste generatie V60 Plug-In Hybrid kon tot 50 kilometer op stroom rijden. De nieuwe V60 Recharge en S90 Recharge lukt dit tot 89 kilometer, terwijl de XC60 T8 Recharge het tot 77 kilometer schopt bij een rustige rijstijl. Voor de XC90 Recharge geeft Volvo een elektrisch rijbereik op tot 69 kilometer.
Zijn Volvo hybride auto's kostbaar in onderhoud?
Over het algemeen zijn de onderhoudskosten van de hybride-modellen van Volvo niet hoger of lager dan traditionele benzine- of dieselauto's. Afgaande op de zeer hoge kilometerstanden van het occasionaanbod van de eerste generatie PHEV’s van Volvo, wekken deze de indruk zeer betrouwbaar te zijn.
Kan ik met een Volvo hybride lange afstanden rijden?
Ja, de hybride-modellen van Volvo zijn uitermate geschikt voor lange afstanden. De meeste PHEV’s van Volvo beschikken over een tankinhoud (benzine) van minimaal 60 liter – vergelijkbaar met die van een reguliere auto met verbrandingsmotor. Tel hier de actieradius van de elektromotor bij op en het is prima mogelijk lange afstanden te rijden zonder tussenkomst van een tank- of laadstation.