Sterke punten
- Perfecte gezinsauto lange afstanden
- Stationwagen biedt veel bagageruimte
- Echte kilometervreter die tegen een stootje kan
Zwakke punten
- Inmiddels een ouder model, met vaak hoge kilometerstand
- Oudere motoren, met een hoger verbruik
- Niet de nieuwste veiligheidssystemen
Volvo 740 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volvo 740, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Volvo 740
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Veilige familieauto
- Ruim interieur
- Praktisch
- Betrouwbaar
Technische gegevens
Motorisatie
De Volvo 740 werd tussen 1985 en 1992 geleverd met vijftien verschillende benzinemotoren en vier dieselmotoren. Benzinemotoren waren er met een inhoud van 2,0-liter tot 2,3-liter. De 2,0-liter motor leverde minimaal 76 kW (103 pk). Dankzij het gebruik van een turbo wisten de Zweden op het laatst 135 kW (184 pk) uit de 2,0-liter te persen. Dieselen gaat altijd met een 2,4-liter zescilinder dieselmotor, goed voor minimaal 60 kW (82 pk) en maximaal 90 kW (122 pk). Schakelen gaat via een M46-handbak met 4 versnellingen en elektrohydraulische overdrive of met een handgeschakelde M47-bak met 5 versnellingen. Automaatliefhebbers kunnen kiezen voor een viertrapsautomaat.
Afmetingen
De sedan is een vierdeursmodel en biedt plaats aan vijf personen. De stationwagen heeft vijf deuren. De auto is 4,80 meter lang, 1,75 meter breed en 1,41 meter hoog. De station-versie is 1,43 meter hoog. De wielbasis is 2.77 meter. De sedan weegt 1.315 tot 1.404 kilogram. De station is wat zwaarder: 1.371 tot 1.458 kilogram. De Volvo 740 biedt 470 liter bagageruimte. De achterbank kan worden neergeklapt in twee ongelijke delen, waardoor het heel gemakkelijk is om bijvoorbeeld een fiets in de auto te laden.
De belangrijkste specificaties op een rij:
Volvo 740 | |
---|---|
Marktintroductie | 1985 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,80 m x 1,75 m x 1,41 m |
Wielbasis | 2,77 m |
Inhoud bagageruimte | 470 l |
Ledig gewicht | 1.315 - 1.458 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.800 - 1.950 kg |
Cilinderinhoud | 1.986 – 2.383 cm³ |
Vermogen | 60 kW (82 pk) tot 135 kW (184 pk) |
Koppel | 140 - 264 Nm |
Topsnelheid | 155 - 201 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 9,0 - 17,5 s |
Tankinhoud | 60 - 82 l |
Verbruik | 7,5 - 10,1 l/100 km |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
De Volvo 740 was verkrijgbaar als stationwagen en als sedan. Je kon daarbij een keuze maken uit verschillende uitvoeringen: GL, GLE en GLT, en verschillende turbovarianten met bijzonder krachtige motoren.
Op 2 oktober 1992 werd de productie van de 740-modellen stopgezet. Verschillende componenten, zoals de motoren, transmissies en chassis werden daarna gebruikt voor de Volvo 940-serie. De Volvo 940 vertoont grote gelijkenissen met de 740, met uitzondering van het sedanmodel, dat een ander ontwerp heeft aan de achterzijde.
Prijzen
Een nieuwe Volvo 740 kostte als sedan omgerekend tussen 20.000 en 35.000 euro. Voor een occasion Volvo 740 ben je slechts een paar duizend euro kwijt. Reken dan wel op een hoge kilometerstand. Voor modellen met een lagere kilometerstand ben je tot zo’n 10.000 euro kwijt.
Design
Buitenkant
De 740 is een échte ouderwetse Volvo. Het exterieur kenmerkte zich door een strakke, rechthoekige vormgeving met scherpe lijnen, wat resulteerde in een robuuste uitstraling. De kenmerkende rechtopstaande grille, voorzien van het Volvo-logo, gaf de voorkant een herkenbare uitstraling. Het model had sinds 1990 een volledig gegalvaniseerde carrosserie. In 1989 kreeg het model een kleine facelift. De koplampen, de grille en de bumpers werden aangepast. De achterlichten werden gewijzigd en namen de vorm van de 780 aan. Er werden kleine wijzigingen aangebracht aan de achteras om de rijeigenschappen in winterse omstandigheden te verbeteren.
Binnenkant
Het interieur van de Volvo 740 biedt ruimte en comfort, met een functionele indeling. De binnenkant was ontworpen met aandacht voor ergonomie en praktisch gebruik, waarbij de nadruk lag op comfortabele stoelen en een overzichtelijk dashboard. De standaardvoorzieningen omvatten stuurbekrachtiging, airconditioning, Een AM/FM-radio, vloermatten en vijfspaaks lichtmetalen velgen. De auto was beschikbaar in verschillende carrosserievarianten, waaronder sedan en stationwagen, waardoor het model aantrekkelijk was voor diverse doelgroepen. Vooral de stationwagen biedt een zee aan ruimte, waardoor het model populair was onder grote gezinnen.
Veiligheid
De Volvo 740 beschikt over talloze veiligheidsvoorzieningen. Dat zijn bijvoorbeeld de veiligheidsgordels, die zo zijn ontworpen dat ze gemakkelijk door iedereen kunnen worden gedragen. Daarnaast is de auto voorzien van airbags, bijvoorbeeld op de stoelen, de deuren en het dashboard. Ook ABS is aanwezig. Door de veiligheidsuitrusting was het een van de populairste auto's voor gezinnen die op zoek waren naar een veilige auto voor hun kinderen. De veiligheidsstandaarden van deze auto lopen echter ver achter bij hedendaagse Volvo-modellen, waarin alle innovaties op het gebied van crashveiligheid en rijhulpsystemen van de afgelopen decennia zijn geïntegreerd. Dit is natuurlijk het grote nadeel van auto’s uit de generatie van de 740, ongeacht of het Volvo of een ander merk is. Geen van allen kunnen ze concurreren met moderne auto’s op het gebied van veiligheid. Hou daar dus rekening mee mocht je een aankoop overwegen.
Alternatieven
De Volvo 960 is een geduchte concurrent van eigen makelij. De Volvo 960 was o.a. leverbaar met een geheel nieuwe zescilinder motor met een cilinderinhoud van 3,0-liter. Het was een geavanceerde krachtpatser met een aluminium cilinderblok en dubbele bovenliggende nokkenassen gekoppeld aan vier kleppen per cilinder. Deze motor vormde de eerste stap naar een volledig nieuwe generatie lijnmotoren, wat uiteindelijk leidde tot de ontwikkeling van een nieuwe serie 5- en 4-cilinder Volvo-motoren. Andere modellen die concurreren met de Volvo 740: Opel Omega, Alfa Romeo 164, Lancia Thema, Saab 9000, Audi 100, Fiat Croma, Ford Scorpio en de Renault 25.