Sterke punten
- Perfecte auto voor lange afstanden
- Vooral Estate biedt veel bagageruimte
- Kilometervreter die tegen stootje kan
Zwakke punten
- Oud model, meestal met veel kilometers
- Oude motoren, hoger verbruik
- Ook geen moderne veiligheidssystemen
Volvo 760 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volvo 760, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Volvo 760
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Grote, ruime en relatief veilige auto voor het hele gezin
- Comfortabel en ergonomisch interieur
- Volvo heeft een uitstekende reputatie op het gebied van veiligheid en betrouwbaarheid – ook een vorm van duurzaamheid
- Vooral de Volvo 760 Estate heeft een praktische, grote bagageruimte
Technische gegevens
Motorisatie
Volvo introduceert de 760 in 1982 als eerste variant van de nieuwe 700-serie. De Zweedse autofabrikant biedt dan keuze uit twee motorvarianten: een V6 benzinemotor met een cilinderinhoud van 2.849 cm3 en een zescilinder turbodiesel met een cilinderinhoud van 2.383 cm3.
De benzinemotor in de Volvo 760 levert een vermogen van 115 kW (156 pk) en een trekkracht van 235 Nm. De diesel levert 80 kW (109 pk) en een koppel van 205 Nm. Vanaf 1986 levert de Turbodiesel – nu met intercooler – 90 kW (122 pk) en 235 Nm. Ook introduceert Volvo een ietsje sterkere versie van de benzinemotor, met een vermogen van 125 kW (170 pk) en 240 Nm koppel. In 1987 biedt Volvo ook een benzineversie met katalysator aan, die 108 kW (147 pk) levert en een koppel van 235 Nm.
In 1983 verschijnt de viercilinder Turbo-versie van de 760 (ondanks dat de 6 in het typenummer bij Volvo gewoonlijk voor een zescilindermotor staat), met een cilinderinhoud van 2.316 cm3. Die is goed voor een vermogen van 130 kW (177 pk) en een koppel van 253 Nm. Vanaf 1986 is dat 134 kW (182 pk) en 260 Nm.
Alle drie motorvarianten van de Volvo 760 zijn er met een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak en met een viertrapsautomaat. Vanaf 1984 verdwijnt de handgeschakelde versnellingsbak, eerst voor de zescilinder benzinemotor, in 1985 voor de Turbodiesel en in 1986 voor de viercilinder turbobenzinemotor. Alle versies zijn voorzien van achterwielaandrijving.
De Volvo 760 Estate wordt vanaf 1985 alleen geleverd met de zescilinder benzinemotor en automatische transmissie.
In 1988 vernieuwt Volvo de 760. De motoren zijn hetzelfde: de V6 benzinemotor met en zonder katalysator, de viercilinder turbo en de zescilinder turbodiesel met intercooler. De vernieuwde 760 Estate is er met V6 benzinemotor en de zescilinder Turbodiesel.
Afmetingen
De Volvo 760 behoort tot het E-segment – zeg maar de grotere middenklasse. Hij is 4,79 meter lang (na de facelift 4,85 meter door de nieuwe neus) en een relatief bescheiden 1,75 meter breed. De sedan en de Estate hebben dezelfde buitenafmetingen; de Estate heeft natuurlijk wel veel meer bagageruimte dan de 470 liter van de sedan: van bijna een kuub tot ruim twee kuub!
De belangrijkste specificaties op een rij
Volvo 760 (Estate) | |
---|---|
Marktintroductie | 1982 (1985) |
Lengte x breedte x hoogte | 4,79-4,85 x 1,75 x 1,44 m |
Wielbasis | 2,77 m |
Inhoud bagageruimte | 470 l (992-2.120 l) |
Ledig gewicht | 1.310-1.518 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.820-2.025 kg |
Cilinderinhoud | 2.316-2.849 cm3 |
Vermogen | 80-134 kW (109-182 pk) |
Koppel | 205-260 Nm |
Topsnelheid | 170-200 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 8,5-13,4 sec |
Tankinhoud | 82 l |
Verbruik | 7,8-11,8 l/100 km |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
De Volvo 760 is er in twee echte varianten: de sedan en de Estate. Er zijn drie uitvoeringen van de sedan: de GLE met de V6 benzinemotor, de Turbodiesel met zes cilinders in lijn en de viercilinder Turbo met benzinemotor.
Prijzen
Bij zijn introductie in 1982 is de vanafprijs van de Volvo 760 omgerekend een kleine 30.000 euro. De Turbodiesels zitten tussen de 35.000 en 45.000 euro. De 760 Estate kost minimaal – maar dat is drie jaar later – ongeveer 40.000 euro. De prijzen lopen op tot bijna 50.000 euro voor de viercilinder Turbo en bijna 48.000 euro voor de 760 Estate met zescilinder benzinemotor.
Na de facelift van 1988 liggen de prijzen tussen de 45.000 en 51.000 euro voor de sedan en 49.000 en 55.000 euro voor de 760 Estate.
Verbazend: het aanbod occasions van de Volvo 760 is niet groot en de prijzen liggen tussen 3.000 en 8.000 euro. Een Volvo 740 – dus de minder premiumversie van hetzelfde model – zit globaal op hetzelfde occasionprijsniveau – met uitschieters naar boven, mede doordat het aanbod wat groter is.
Design
Buitenkant
Geheel tegen de trend van het begin van de jaren tachtig in is de Volvo 760 (en dus ook de 740) niet heel aerodynamisch en vloeiend vormgegeven, maar geeft Volvo hem een zeer hoekige carrosserie. Het model wordt lauw ontvangen in de pers, maar zijn andere kwaliteiten overtuigen wél. De 760 Estate die in 1985 verschijnt, is zo mogelijk nóg hoekiger. Maar de 760 is wél een echte Volvo om te zien – het model heeft destijds de niet zo flatteuze bijnaam ‘baksteen’ gekregen.
Volvo geeft de 760 voor modeljaar 1988 een facelift, waarbij de neus wat aerodynamischer wordt, met een schuiner front en ruitenwissers die verzonken liggen achter de rand van de nu aluminium motorkap.
Binnenkant
Aangezien de Volvo 760 de topversie van het topmodel van de fabrikant is, heeft Volvo hem voorzien van een luxueus interieur dat ook ergonomisch helemaal in orde is. Hij is voorzien van onder meer elektrisch bedienbare zijruiten voor en achter, automatische airco en verwarmbare zitplaatsen voorin en achterin. Na de facelift van 1988 is er onder meer een nieuw dashboard, een in hoogte verstelbaar stuur en een andere audio-installatie.
Veiligheid
De Volvo 760 is niet door Euro NCAP getest. Hij is ook niet voorzien van airbags of andere moderne, actieve veiligheidssystemen, maar het model is dan ook al bijna 45 jaar oud en de jongste exemplaren naderen de 35. Vanaf de facelift van 1988 is de 760 wel voorzien van ABS. De Volvo 760 moet het op het gebied van veiligheid dus echt hebben van zijn solide constructie – de passieve veiligheid.
Alternatieven
Natuurlijk is de keuze voor een Volvo een bewuste keuze. Als alternatief voor de 760 kun je ook kijken naar de Volvo 740, wat in feite hetzelfde model is. Maar als je toch verder wilt kijken dan het merk dat specifiek prat gaat op passieve veiligheid, dan zou je andere grote middenklassers uit dezelfde tijd kunnen overwegen, zoals die andere Zweed, de Saab 9000 – en dan ook aan zijn Italiaanse verwanten, de Alfa Romeo 164, de Lancia Thema en de Fiat Croma. Maar die hebben een heel ander karakter dan de Volvo 760. Verder kun je nog denken aan de Mercedes-Benz-200-300 (W124) en later de Mercedes-Benz E-klasse, en de andere Duitser, de Audi 100 en 200.