Sterke punten
- Stabiele wegligging
- Karaktervolle motoren
- Comfortabele stoelen
Zwakke punten
- Onzekere automaat
- Beperkte achterbank
- Vaag stuurgevoel
Volvo 850 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volvo 850, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Volvo 850
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
De Volvo 850 had een sound die iedereen, autoliefhebber of niet, zeer kon waarderen. Vooral met de vijfcilinder met 20 kleppen onder de kap was er maar weinig verbeteren aan.
Het chassis en het onderstel waren zo goed ontworpen dat de nadelen van een voorwielaandrijving (tractieverlies bij snel optrekken en onderstuur in de bochten) bijna helemaal waren weggepoetst.
De stoelen van de 850 waren een schoolvoorbeeld van zitcomfort: comfortabel genoeg om lange ritten te doen en stevig genoeg om de communicatie met het onderstel optimaal te houden.
De 850 gaf het begrip roestbestendig een geheel andere betekenis. Er zijn nu, 30 jaar later, nog altijd geen noemenswaardige corrosieproblemen aan de bodemplaat of zelfs de uitlaat vast te stellen.
Belangrijke gegevens
Motoren
Volvo bouwde als eerste een 5-cilinder motor dwars vooraan in en had dan nog ruimte over om er een versnellingsbak in lijn mee te monteren. Dat de motor grotendeels achter de vooras lag, kwam de gewichtsverdeling en dus ook het neutrale rijgedrag ten goede. Je kon, mocht je dat willen, sportief uit de hoek komen.
De 850 heeft voornamelijk op benzine gereden, en altijd zat een 5-cilinder onder de motorkap. Dat kon een 2.0-literblok zijn met 10 kleppen (126 pk) of 20 kleppen (143 pk). De 2.5 kwam ook in verschillende versies: als tienklepper met 140pk, als twintigklepper met 170 pk, als T5 met 193 pk en als 850 R, goed voor maar liefst 241 pk. In zijn laatste jaar kreeg hij ook een TDI-diesel met 140 pk, die Volvo bij Audi ging kopen.
Afmetingen
De 850 was voor zijn afmetingen geen zwaargewicht: hij woog 1.375 kg en dat voor een auto van 4,66 meter lang, 1,76 meter breed en 1,42 meter hoog. De wielbasis bedroeg 2,66 meter en hij had voor die tijd serieuze banden: 195/60 R15. In de tank kon 73 liter brandstof en in de koffer van de sedan al 441 liter bagage. De koffer van de break was uitbreidbaar naar ruim 1.600 liter.
Varianten
De 850-reeks was simpel opgebouwd: het begon met de GLT, dan kwam de GLE met minder luxe en minder pk’s en die versies waren gelijk voor de sedan en de break. De 2.5 T met AWD was alleen als break te krijgen. Later kwamen er T-5R en vooral de R die als sedan maar vooral in zijn breakversie hoge ogen gooide.
Prijzen
In 1996, zijn laatste jaar, ging een Volvo 850 2.5 break voor ruim €30.000 nieuw van de hand. Dat was destijds flink wat meer dan een jaarinkomen. Je moet vandaag al goed zoeken om een 850 GLT sedan te vinden. Als er nog Volvo 850’s ruim beschikbaar zijn, dan is het meestal de break en daar mag je voor een prima exemplaar op zo’n € 10.000 rekenen. Schrik niet van het getal op de kilometerteller: ze kunnen ertegen.
Design
Buitenzijde
De 850 mocht absoluut niet de saaie lijnen van de 240 krijgen, maar moest wel als Volvo herkenbaar blijven. Typisch voor de Volvo’s in die tijd was de zware achterpartij met flinke lichten, die er met de (optionele) spoiler al een stuk ranker uitzag. De voorkant kreeg meer dan we bij Volvo gewend waren een flink dalende motorkap, met een kleiner radiatorrooster. Voor en achter pronkten dikke bumpers en vooraan werd die in een splitter omgebogen. Op de zijflanken werden de bumpers optisch verdergezet in beschermingsstrips. Het maakte de auto alles bij elkaar tijdloos.
Binnenkant
Volvo wist de stijl van zijn interieurs te vertalen naar de jaren 90, met een analoog dashboard met 3 klokken en een middenconsole waar vooral de verwarming en de radio een prominente plaats kregen. De boordplank beschikte wel over enige glooiing, maar verder waren de lijnen in het interieur rechttoe rechtaan. Volvo gebruikte de juiste materialen om een premiumgevoel te creëren en gooide vooral hoge ogen met zijn voorstoelen. Die werden maatstafgevend voor de hele auto-industrie. Dat gold ook voor de achterbank, waar de armsteun in het midden tot een kinderstoeltje kon worden omgevormd.
Veiligheid
De EuroNcap heeft een 850 niet tegen de overlapbarrière gecrasht, maar Volvo’s waren in die tijd hoe dan ook al boven maats veilig. Zo introduceerde de 850 het zij-impact systeem (SIPS), de automatisch in de hoogte verstelbare gordel met voorspanning en later kwamen er zelfs 4 airbags in. De 850 had ABS-remmen, maar voorts was er van actieve bijstand in moeilijke omstandigheden weinig sprake.
Volvo introduceerde met de 850 een paar nieuwigheden wat de passieve veiligheid betrof. Zo was er voor het eerst de SIPS, of zijdelingse impactbescherming Het zorgde voor een rigide kooi die hoog scoorde als de auto opzij werd aangereden.
Alternatieven
De 850 viel tussen twee stoelen in. Om het in pakweg Mercedestaal te zeggen: net geen E, te goed voor de C. Maar elke Duitse constructeur kon wel concurreren met de 850: Audi had de A6 ook als Avant, Mercedes bood dus weerwerk met de E, BMW had de 5, de Toyota Camry kan nog net meespelen, net als de Mazda 6 en qua lengte in de laadruimte ook de Ford Mondeo. Ook uit Zweden: de Saab 9000.