Sterke punten
- Duurzame carrosserie en motoren
- 940 Estate nóg ruimer dan sedan
- Spreekwoordelijke Volvo-veiligheid
Zwakke punten
- Klassieke blokkendoos
- Hoog brandstofverbruik
- Niet de jongste meer
Volvo 940 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volvo 940, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Volvo 940
-
Volvo 940 940 turbo diesel 2.4
€ 5.000,-Geen informatie- 380.000 km
- 01/1993
- 1 kW (1 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-6042 Lodelinsart -
Volvo 940 GLS
€ 6.500,-Geen informatie- 250.000 km
- 11/1992
- 82 kW (111 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1190 Forest -
Volvo 940 940
€ 4.950,-Geen informatie- 437.000 km
- 04/1996
- 99 kW (135 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1180 Bruxelles -
Volvo 940 GL Aut. 2.3i / OLDTIMER / ELEKTR. RAMEN / SERVO
€ 2.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 521.942 km
- 05/1991
- 96 kW (131 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-9280 Lebbeke -
Volvo 940 2.3i Estate-Line
€ 3.950,-Geen informatie- 360.000 km
- 06/1998
- 99 kW (135 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
13,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-1150 bruxelles
Interesse in een Volvo 940
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Comfortabel, rijk uitgerust en enorm veel interieurruimte, zeker als stationwagon
- Volvo loopt altijd voorop qua veiligheid, ook in de jaren negentig met de 940
- Voldoende motorvermogen voor dagelijks gebruik
- Diesels en benzinemotoren, sedan en stationwagon
Technische gegevens
Motorisatie
Volvo heeft de 940 geleverd met diverse benzine- en dieselmotoren, die allemaal de achterwielen aandrijven. Dit is de laatste modelserie van het merk die nog is voorzien van achterwielaandrijving.
De Volvo 940 van vóór de facelift van 1996 is er met viercilinder benzinemotoren van 2,0 en 2,3 liter cilinderinhoud – zónder turbo met zestien kleppen en mét turbo gewoon met acht kleppen. De 2,4-liter zescilinder diesels – afkomstig van de Volkswagen LT lichte bedrijfswagen – zijn meestal voorzien van een turbo. Alleen de tweeliter benzine is er niet met een automatische transmissie, de andere versies zijn allemaal met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of met een automaat geleverd.
Na de facelift was de Volvo 940 er uitsluitend nog met de 2,3-liter viercilinder benzinemotor, mét en zonder turbo en met naar keuze een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak of met een viertrapsautomaat.
Naar de huidige maatstaven is de Volvo 940 natuurlijk helemaal geen zuinige auto, met een gemiddeld brandstofverbruik (dit is een oude auto, dus volgens de oude NEDC-testmethode) van rond de 1 op 10 als je geluk had, maar meestal wel meer. Om over de CO2-emissies maar te zwijgen – die zijn niet eens gemeten. En tóch is rijden in een oude, solide Volvo duurzaam; je belast het milieu wel, maar minder doordat de auto niet naar de sloop gaat en je geen nieuw exemplaar laat bouwen – wat je ook als een aanslag op het milieu en grondstoffen moet zien.
Afmetingen
De Volvo 940 is een grote middenklasser. Hij is bijna vijf meter lang, 1,75 meter breed (niet eens zo bijzonder breed dus) en 1,41 meter hoog. De wielbasis is met 2,77 meter ook behoorlijk lang. Doordat hij zo hoekig van vorm is – het is de directe afstammeling van de Volvo 740 – is het interieur ruim genoeg voor vijf personen en door de rechtopstaande ruiten ook lekker licht. De bagageruimte van de sedan meet 471 liter, die van de Estate met de achterbank in de normale positie al 992 liter!
De belangrijkste specificaties op een rij
Volvo 940 | |
---|---|
Marktintroductie | 1990 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,87 x 1,75 x 1,41 m |
Wielbasis | 2,77 m |
Inhoud bagageruimte | 471-2.125 l |
Ledig gewicht | 1.324-1.376 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.865 kg |
Cilinderinhoud | 1.986-2.383 cm3 |
Vermogen | 80-121 kW (109-165 pk) |
Koppel | 145-264 Nm |
Topsnelheid | 160-210 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 9,0-16,5 sec |
Tankinhoud | 60-75 l |
Verbruik | 7,5-11,3 l/100 km |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
De Volvo 940 is er als vierdeurs sedan en als vijfdeurs Estate (stationwagon). Verder is de auto er in diverse uitvoeringen, die alle rijkelijk comfortabel zijn voor de jaren waarin de auto op de markt was. Denk aan airco, centrale portiervergrendeling, verwarmbare stoelen en elektrisch bedienbare zijruiten. Koplampsproeiers behoorden tot de opties. De Volvo 940 is een uitstekende keuze als potentiële klassieker voor lange reizen.
Prijzen
De Volvo 940 was het betaalbaarste instapmodel van de 900-serie, die vandaag de dag nog steeds erg in trek is bij liefhebbers. Nieuw kost de 940 in 1990 omgerekend al zo’n 27.000 euro, later verschijnen iets voordeligere versies voor prijzen vanaf ruim 25.000 euro. De Estate kost in 1990 nieuw minimaal 30.000 euro, later zakte de basisprijs naar ruim 26.000 euro.
Inmiddels is de Volvo 940 als occasion redelijk betaalbaar, als je alleen rekening houdt met de aanschaf. Je vindt ze al voor vraagprijzen onder de 2.000 euro, maar het mag geen verbazing wekken dat zulke solide, oude auto’s vaak astronomische kilometerstanden hebben bereikt – meestal tegen de 400.000, soms zelfs het dubbele! De auto is immers al zo’n 25 tot 35 jaar oud. Dus wellicht krijg je nog met kosten voor onderhoud en reparatie te maken. Maar bij de liefhebbers zijn z’n kwaliteiten bekend, de motoren zijn robuust en de carrosserie kent nauwelijks roestproblemen.
Design
Buitenkant
De Volvo 940 is in feite een gefacelifte 740, met een aangepaste neus en een compleet vernieuwde, hogere achterzijde. De Estate heeft aan de achterzijde nóg meer gelijkenis met zijn voorganger. De hoekige 940 heeft dus meer gemeen met het oude dan met het moderne Volvo.
Indrukwekkend is het verticale front met grille en koplampen fier in de rijwind. Zijn blokkendoosvormen – zeker die van de Estate – doen niets om de enorme afmetingen te verhullen. Grote ruiten zorgen voor een relatief luchtige uitstraling en subtiele details verzachten het statige design van de Volvo 940.
Binnenkant
Het interieur van de Volvo 940 is ergonomisch ingedeeld en uitstekend afgewerkt. Het dashboard is op de bestuurder gericht en alle functies zijn gemakkelijk te bedienen. Er is vrijwel niets essentieels te wensen over: airco, verwarmbare stoelen, eventueel automatische transmissie … zelfs achterin zit je comfortabel en het goede uitzicht – dankzij het grote glasoppervlak en smalle raamstijlen – maakt reizen met de Volvo 940 bijzonder aangenaam.
Veiligheid
Veiligheid speelt al sinds mensenheugenis een centrale rol in de auto’s van de Zweedse autofabrikant. Ook de Volvo 940 overtuigt met zijn hoge veiligheidsniveau. Onder meer airbags voor bestuurder en voorpassagier zijn standaard en bieden in het uiterste geval in een crash noodzakelijke bescherming. Volvo is ook de uitvinder van het SIPS-systeem in onder meer de 940 – een beschermingsconstructie in de flanken en portieren van de Volvo die bij een aanrijding van opzij bescherming biedt voor alle inzittenden. SIPS staat voor Side Impact Protection System en maakt de carrosserie zo stabiel mogelijk om de inzittenden ook in het ernstigste geval maximale overlevingskansen te bieden.
Alternatieven
Eigenlijk is Volvo voor wat betreft imago, uitstraling, kwaliteit en duurzaamheid uniek. De enige logische alternatieven zijn eigenlijk de Volvo 960, de topversie van de 900-serie, en de Volvo 740 en 760, maar die zijn nog ouder dan de 940. Eigenlijk zijn dit allemaal dezelfde auto’s, met eveneens keuze uit stationwagon en sedan. Een ander Zweeds en eigenzinnig alternatief is misschien de Saab 9000, maar die is er niet als stationwagon. Mogelijke alternatieven die eigenlijk meer gericht zijn op andere doelgroepen, zijn de Mercedes-Benz E-klasse en de BMW 5-serie uit dezelfde periode, die er beide ook als stationwagon zijn.