Sterke punten
- Ontwikkeld als 100% elektrische wagen
- 7 zitplaatsen
- Ruim rijbereik
Zwakke punten
- Groot en zwaar
- Stevige prijs
- Chinese achtergrond kan een probleem zijn voor sommige mensen
Volvo EX90 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volvo EX90, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Volvo EX90
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede punten
- 100% elektrisch met een ruim rijbereik
- Meteen herkenbaar als Volvo
- Tot 7 zitplaatsen
- Hoogtechnologisch, onder andere wat de veiligheidsuitrusting betreft
Belangrijke gegevens
Motoren
Terwijl de Volvo EX90 bij zijn lancering enkel besteld kon worden met de krachtigste motoren, is het motorenpalet na verloop van tijd uitgebreid met nieuwe, meer bescheiden versies. De instapversie is nu de ‘Single Motor’ met één enkele elektromotor op de achterwielen die een vermogen levert van 283 pk en een koppel van 490 Nm. Daarboven staat in het gamma de ‘Twin Motor’ met twee elektromotoren (en dus vierwielaandrijving) die samen een vermogen leveren van 408 pk en een koppel van 770 Nm. De topuitvoering wat de aandrijving betreft, is de ‘Twin Motor Performance’ die eveneens beschikt over twee motoren, maar in een configuratie waarbij die samen niet minder dan 517 pk en een koppel van maar liefst 910 Nm leveren. De ‘Single Motor’ is tot 160 km/u snel en kan tot 1.200 kg trekken, de beide ‘Twin Motor’-uitvoeringen kunnen 180 km/u rijden en tot 2.200 kg slepen.
De basismotor is gekoppeld aan een batterijpakket met een capaciteit van 104 kWh, terwijl de versies met twee motoren telkens geleverd worden met een batterijcapaciteit van 111 kWh. Qua rijbereik zorgt dat telkens voor een WLTP-gehomologeerd cijfer van om en bij de 580 km. Het opladen aan de snellader neemt zo’n 30 minuten in beslag van 10% tot 80% van de capaciteit, dankzij een DC-laadvermogen van 250 kW.
Afmetingen
Afmetingen | |
---|---|
Lengte (m) | 5.037 |
Breedte (m) | 1.964 |
Hoogte (m) | 1.747 |
Wielbasis (m) | 2.985 |
Leeggewicht (kg) | 2504 – 2712 |
In vergelijking met de Volvo XC90 is de 100% elektrische EX90 lager, breder en langer, om op die manier te zorgen voor een betere stroomlijn en daarmee ook een lager verbruik. Met een lengte van meer dan 5 meter is het een imposante verschijning op de weg, en ook het gewicht is onder andere dankzij het uit de kluiten gewassen batterijpakket niet van de poes. De lichtste versie heeft een basisgewicht van meer dan 2,5 ton, dat oploopt tot meer dan 2,7 ton voor de zwaarste versie.
Het koffervolume is afhankelijk van de zetelconfiguratie. De ‘Single Motor’ is beschikbaar als vijf- of zevenzitter, waarbij de versie met vijf zetels beschikt over een koffer die tot 647 liter aan bagage kan slikken. Bij de Twin Motor-versies, die naar keuze geleverd worden met 6 of 7 zitplaatsen, daalt het koffervolume met alle zetels in gebruik tot 324 liter. Door de twee achterste zetelrijen neer te klappen, ontstaat een laadruimte van maar liefst 1.915 liter. Onder de motorkap vooraan zit ook nog een ‘frunk’ met een inhoud van 34 liter, waar bijvoorbeeld de laadkabel in opgeborgen kan worden.
Het interieur voor de inzittenden is ruim. De tweede zetelrij is verschuifbaar om meer plaats voor de achterste passagiers te bieden, en de twee buitenste zetels van de tweede zetelrij laten zich neerklappen voor toegang tot de achterbank. Die biedt plaats aan twee passagiers met een lengte tot 170 cm.
Uitvoeringen
Naast de verschillende motoruitvoeringen is de Volvo EX90 ook verkrijgbaar in drie uitrustingsniveaus: Core, Plus en Ultra. Bij de Core-versie zijn onder andere het ‘Safe Space’ veiligheidssysteem, een 14,5 duim groot centraal infotainmentscherm, een bio-based leervrije interieurbekleding en 20-duims velgen standaard. De ‘Plus’ doet daar onder andere een Bose Premium Sound-systeem, een interieurluchtfilter en een grafische head-up display bovenop. De ‘Ultra’ topuitvoering krijgt daarbovenop onder andere hoge resolutie ‘Pixel’-lampen, zetels vooraan met massagefunctie, 21-duimsvelgen, een 360 graden camera met bovenaanzicht en twee individuele zetels in plaats van een achterbank op de tweede zeterij.
Prijzen
Voor de ‘Core’ basisversie van de EX90 betaal je minstens € 86.320 voor de versie met één motor en vijf zitplaatsen of € 93.020 voor de zevenzitter met vierwielaandrijving en het grotere batterijpakket. De ‘Plus’ kost je minstens € 92.570 voor de Single Motor, 97.520 voor de Twin Motor en € 102.620 voor de Performance. De ‘Ultra is enkel verkrijgbaar als Twin of Performance, waarbij je respectievelijk € 103.520 en € 108.620 betaalt.
De productie van de EX90 heeft wat vertraging opgelopen ten opzichte van de oorspronkelijke plannen. De eerste exemplaren worden pas in de loop van 2024 geleverd, en dus zijn er nog geen representatieve tweedehandsprijzen.
De Belasting op Inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting zijn afhankelijk van het gewest waarin je de EX90 inschrijft. Check de bedragen op de websites van het gewest waarin je hem inschrijft.
Design
Buitenzijde
De EX90 is dan wel elektrisch, hij is meteen herkenbaar als een Volvo. Het geblokte design, de lichtsignatuur en de algemene look & feel zijn eigen aan het Zweedse merk, ook al wordt er gebruikgemaakt van een onderstel van het Chinese Geely, dat al enkele jaren de eigenaar is van Volvo. Omdat hij elektrisch is, krijgt de EX90 net als de andere 100% elektrische modellen van Volvo een gesloten radiatorrooster.
Binnenzijde
Ook binnenin krijg je een typisch Volvo-interieur, met goed ondersteunende zetels en sobere materialen die gekozen zijn om een lage impact te hebben op het milieu. Het dashboard wordt beheerst door een groot centraal scherm met daarop een besturingssysteem van Google. In tegenstelling tot in de kleinere Volvo EX30 krijg je in de EX90 wel nog een digitale instrumentencluster achter het stuur.
Veiligheid
Volvo heeft een reputatie hoog te houden wat veiligheid betreft, en dus zet het in de EX90 in op een uitgebreid veiligheidspakket. Zo is de EX90 standaard uitgerust met het Volvo ‘SafeSpace’ veiligheidssysteem dat gebruik maakt van een lidar op het dak, 8 camera’s, 5 radars en 16 ultrasone radars die de weg in het oog houden. Officiële EuroNCAP crashtestresultaten zijn er nog niet, maar verwacht wordt dat Volvo er op technisch en technologisch vlak alles aan gedaan heeft om ervoor te zorgen dat de EX90 de maximumscore zal halen.
Alternatieven
Wie op zoek is naar een 100% elektrische zevenzits SUV heeft op dit moment niet heel veel keuze. De Kia EV9 is vergelijkbaar qua afmetingen en rijbereik. Bij Tesla kan je terecht voor een Model X en het Chinese BYD biedt zijn Tang SUV aan met tot 7 zitplaatsen. Daarnaast beidt ook de compactere Mercedes EQB tot 7 zitplaatsen, maar beschikt daarbij over een kleinere koffer. Nog bij Mercedes vind je de veel duurdere EQS SUV die tot 7 zitplaatsen biedt.
Ben je niet echt op zoek naar zeven plaatsen, maar wil je wel een elektrische SUV die de premium uitstraling biedt die de EX90 heeft, dan heb je nog een aantal extra keuzemogelijkheden. Zo vind je bij Audi de Q8 e-Tron, bij BMW de iX en bij Mercedes de EQE SUV. Een interessante nieuwkomer is de Lotus Eletre, die als zustermerk van Volvo binnen de Geely-groep op hetzelfde platform gebouwd word, maar gaat voor een sportievere uitwerking.