Sterke punten
- Eenvoudige, degelijke techniek
- Zelf onderhouden goed te doen
- Karakteristiek, herkenbaar uiterlijk
Zwakke punten
- Oude auto vraagt aandacht en liefde
- Roest kan een nare rol spelen
- Oude Volvo: geen veiligheidssystemen
Interesse in een Volvo PV544
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Goede redenen
- Eenvoudige techniek heeft bewezen degelijk te zijn
- Daardoor is de auto zélf onderhouden goed te doen voor wie dat leuk vindt
- Zijn karakteristieke uiterlijk en technische eenvoud zijn z’n charme
- De Volvo PV544 daalt niet in waarde, die stijgt juist
Technische gegevens
Motorisatie
De Volvo PV544 is eigenlijk een gemoderniseerde versie van de PV444. Niet alleen heeft Volvo het uiterlijk van de auto enigszins strakgetrokken, ook de techniek van de PV544 is moderner. Volvo biedt de Kattenrug van 1958 tot 1961 aan met de B16-motor, met één of twee carburateurs. Met een cilinderinhoud van 1.583 cm3 levert de motor resp. 44 en 56 kW (60 en 75 pk). Het koppel is een bescheiden 113 en 115 Nm.
Vanaf 1961 tot het einde van de productie van de PV544 levert Volvo de auto met de B18-motor met een cilinderinhoud van 1.778 cm3, die met één carburateur 55 kW (75 pk) en met twee carburateurs 59 en later 70 kW (80 en later 95 pk) levert. Het koppel van deze grotere motor bedraagt 145 resp. 140 Nm.
De sterkste motorvariant – met twee carburateurs – is altijd voorbehouden aan de Sport-uitvoering. De minst sterke B16-motor is in de basisversie Favorit gekoppeld aan een handmatig te bedienen drieversnellingsbak, waarvan de eerste tot 1960 niet gesynchroniseerd is, maar daarna wel. De Special-uitvoering met dezelfde motor en de Sport met de sterkste motor zijn altijd voorzien van een vierversnellingsbak. Volvo heeft de Kattenrug nooit met een automatische transmissie geleverd. Alle exemplaren van de PV544 zijn achterwielaangedreven.
Afmetingen
De Volvo PV544 is in zijn tijd best een grote auto, nu valt hij met zijn lengte ongeveer in de compacte middenklasse. Hij is 4,45 meter lang, 1,59 meter breed en 1,56 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,60 meter. Het interieur van de PV544 is ook iets ruimer dan dat van zijn directe voorganger en biedt plaats aan vijf personen.
De belangrijkste specificaties op een rij
Volvo PV544 | |
---|---|
Marktintroductie | 1958 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,45 x 1,59 x 1,56 m |
Wielbasis | 2,60 m |
Inhoud bagageruimte | n.b. |
Ledig gewicht | 940-970 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | n.b. |
Cilinderinhoud | 1.583-1.778 cm3 |
Vermogen | 44-70 kW (60-95 pk) |
Koppel | 113-145 Nm |
Topsnelheid | 110-160 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 14,5 sec. |
Tankinhoud | 35 l |
Verbruik | n.b. |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
De Volvo PV544 is er zoals hierboven beschreven in twee – eigenlijk vier – motorvarianten. De basisversie is de Favorit, die uitsluitend met de zwakste motor is geleverd, de topversie is de Sport, die alleen met de sterkste motor is geleverd. Daartussen zit de Special. Alle versies zijn voorzien van veiligheidsgordels voorin, verwarming en – afgezien van de basisversie – ruitensproeiers en een tweetonige ‘hoorn’ – een claxon of toeter noemen we dat tegenwoordig.
Een bijzondere variant is de Volvo Duett. Die kun je beschouwen als Volvo’s eerste stationwagon. Hij verschijnt in 1953 op basis van de PV444, maar hoewel díe een zelfdragende carrosserie heeft, is de Duett op een separaat chassis gebouwd. Eigenlijk is het dus een andere auto, die echter veel gemeen heeft met de PV444 en PV544. Volvo richtte de Duett op zelfstandigen die de auto ook privé konden gebruiken. Het is eigenlijk een tweezitter, maar een achterbank is heel eenvoudig te monteren. De Volvo Duett blijft tot in 1969 in productie.
Prijzen
De nieuwprijzen van de Volvo PV544 lag in de late jaren vijftig en vroege jaren zestig omgerekend tussen de ongeveer 3.500 en 5.000 euro. Aangezien de Kattenrug niet meer nieuw leverbaar is, moet je op zoek naar een occasion. Die worden nog regelmatig aangeboden voor prijzen van minder dan 10.000 euro. Grote kans dat je er dan nog wel werk aan hebt. Prijzen lopen op tot boven de 30.000 euro voor heel fraaie exemplaren, Duetts en zelfs geprepareerde rallyversies.
Design
Buitenkant
De Volvo PV544 is eigenlijk een tussenmodel. De Volvo PV444, die al sinds de oorlog in productie was en die een zelfdragende carrosserie heeft, werd destijds gezien als een echte volksauto. De Volvo Amazon, die in 1956 verscheen, was bedoeld als zijn opvolger, maar die bleek voor veel PV444-rijders te luxe en te duur. Daarom introduceert Volvo de PV544 als tussenoplossing voor de opvolging van de PV444.
In principe is de PV544 hetzelfde model als de PV444, met twee portieren en de kenmerkende ronde, aflopende daklijn – dé aanleiding voor de bijnaam van deze Volvo: Kattenrug. Volvo voorziet de auto niet alleen van moderne techniek, maar ook van veel grotere ruiten – de voorruit van de PV544 bestaat uit één stuk, terwijl de PV444 een tweedelige ruit met een middenspijltje heeft. Verder is de PV544 voorzien van een modernere grille, grotere achterlichten en een nieuw interieur, dat weer een afgeleide was van dat in de Amazon.
Als Volvo in 1965 de Amazon Favorit introduceert, een ‘uitgeklede’ versie van de Amazon, betekent dat het einde van de PV544.
Binnenkant
Door het nieuwe interieur is de PV544 ruimer dan zijn voorganger. Dankzij een grotere achterbank biedt hij meer plek aan de achterpassagiers en kunnen in de PV544 vijf personen mee, terwijl de PV444 slechts voor vier personen plaats biedt. Volvo voorziet de PV544 van een nieuw dashboard, waarvan de bovenste helft vanwege de veiligheid en bescherming van de inzittenden met zacht materiaal is bekleed. De opvallende lintsnelheidsmeter lijkt een beetje op een horizontale thermometer. Vanaf 1961 behoren veiligheidsgordels voorin tot de standaarduitrusting van de Kattenrug.
Veiligheid
Natuurlijk is de Volvo PV544 niet door Euro NCAP getest op zijn botsveiligheid. Maar Volvo is dé pionier op het gebied van veiligheid voor auto’s en verkeer. Vandaar dat de fabrikant de PV544 al in 1958 voorziet van een dashboard dat gedeeltelijk met zacht materiaal is bekleed en al snel na de introductie van het model ook veiligheidsgordels voorin aan de standaarduitrusting toevoegt. Van veiligheidssystemen zoals we die nu kennen, is natuurlijk nog geen sprake, maar de zelfdragende constructie van de carrosserie van de Kattenrug draagt ook bij aan de veiligheid van de inzittenden.
Alternatieven
We schrijven hierboven dat de Volvo PV544 een tussenoplossing is voor de oudere PV444 en de iets duurdere Volvo Amazon. Maar als je verder kijkt dan Volvo kun je ook een kijken naar een Saab 96, of de combiversie, de Saab 95, of naar een vroege Saab 99. Maar de aanschaf van een klassieker is bovenal een kwestie van smaak, dus waarom geen Ford Taunus of Granada, een Peugeot 404 of een klassieker van bijvoorbeeld Renault of een sedan van Triumph?