Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Volvo-V40-2001-1600-18.jpg

Volvo S40

1 / 4
Volvo-V40-2001-1600-18.jpg
040505_08_vol.jpg
Volvo-S40-2001-1600-0f.jpg
Volvo-S40-2001-1600-03.jpg

Sterke punten

  • Comfortabel
  • Goedkoop
  • Betrouwbaar

Zwakke punten

  • Geen dynamische ambities
  • Kale uitrusting basisversies
  • Geen ‘echte’ Volvo

Volvo S40 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volvo S40, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6.8 - 12s
Maximumsnelheid:185 - 240 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):99 - 224 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.8 - 9.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4468 x 1716 x 1400 mm
Portieren:4
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:400 - 532 kg

Een Volvo met Carisma

De Volvo S40 was het nieuwe instapmodel van het merk in 1995, en het eerste model dat de nieuwe nomenclatuur gebruikte. Het was een samenwerking met Mitsubishi, dat de Carisma bouwde op hetzelfde platform, en werd in de Nedcar-fabriek gebouwd waar vroeger de auto’s van DAF en de 300-reeks van Volvo van de band rolde. De S40/V40 werd niet als ‘echte’ Volvo beschouwd door liefhebbers, door zijn Japanse DNA en ook door het gebruik van Mitsubishi- en Renault-techniek, maar het is nog steeds een veilige auto voor zijn tijd, met aandacht voor comfort. In 2004 werd het duo opgevolgd door de S40/V50, die in België werd gebouwd.

Interesse in een Volvo S40

Volvo S40 tweedehands auto
Volvo S40 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Volvo S/V40 is een comfortabele auto voor het geld, met een zachte ophanging en nog zachtere zetels. Bovendien is er voldoende plek op de achterbank en in de koffer, het zijn vrij praktische auto’s voor het formaat.

  • En over het geld gesproken: omdat er maar weinig liefhebbers zijn voor dit model, kan je ze al voor een appel en een ei oppikken. Vooral in Nederland, waar ze van de band rolden, is er een groter aanbod op benzine.

  • Zoals het een Volvo van de jaren ‘90 betaamt, is de S40/V40 een betrouwbaar model. En gaat er toch iets kapot, dan zijn de kosten meestal te overzien, in tegenstelling tot de duurdere modellen van het merk. De dieselmotoren komen van Renault en zijn goed, de 1.8 GDi met 120 pk van Mitsubishi laat je beter links liggen: de reputatie is iets minder goed en met deze motor kan je geen E10 tanken.

  • In 2000/2001 kreeg de Volvo S40/V40 een facelift, met een iets frisser uiterlijk en vooral een verbeterde ophanging. Ook de uitrusting van de jongere versies is completer.

Alle belangrijke gegevens over de Volvo S40/V40 Classic

Motoren

Het motorengamma van de Volvo S40/V40 bestond, in tegenstelling tot de grotere modellen van het merk, volledig uit viercilinders. Het gros van het motorengamma op benzine komt van Volvo zelf, maar de dieselmotoren zijn van Renault, dat ook de versnellingsbakken van sommige motorisaties leverde.

Het gamma begon bij de 1.6, een 105 pk sterke benzinemotor. Een stapje hoger stond de 1.8 van 116 pk. Dan had je de 1.8i of 1.8 GDi van 120 of 125 pk, een motor van Mitsubishi die wat vinniger was dan de 1.8 van Volvo, maar ook als minder betrouwbaar bekend staat en bovendien kan deze motor geen E10 tanken. Je ziet het verschil aan het motordeksel of aan de cilinderinhoud (1731 cc voor de Volvo-1.8, 1783 cc voor de Mitsubishi-1.8i).

De 2.0 van 136 of 140 pk was wel weer een Volvo-motor, net als de 2.0T-turbobenzine van 163 pk en de T4 van 200 pk, de sportiefste versie van de S40/V40. De T4 had voor de facelift een 1,9 liter-benzinemotor die wat beter op te voeren is, na de facelift kwam er een 2.0 turbo onder de motorkap met iets dunnere cilinderwanden.

Op diesel waren er verschillende vermogensversies van de 1.9D, een dieselmotor van Renault, met 90 tot 116 pk en 176 tot 265 Nm. Let wel dat dit Euro 2- of Euro 3-dieselmotoren zijn en dus nergens meer binnen mogen in een LEZ. Een manuele vijfbak was standaard op elke motorisatie, optioneel kon je voor een 4- of 5-trapsautomaat kiezen, afhankelijk van de motor.

Afmetingen

DE Volvo S/V40 was 4,48 meter lang, 1,72 meter breed en 1,42 meter hoog. In de S40 was er 415 liter aan kofferruimte, de V40 kon 413 tot 1.421 liter meezeulen. De modellen wegen ongeveer 1,2 tot 1,3 ton en hebben een maximaal trekvermogen van 1.200 tot 1.400 kilo.

Uitvoeringen

Het gamma van de Volvo S/V40 bestond oorspronkelijk uit een naamloze instapversie, een Comfort Line, Luxury Line, Sports Line en de Exclusive Line. Later kwam er nog een Europa en een Prestige bij en als afscheidsversie was er de Sports Edition, die vrij compleet was uitgerust en over een bodykit en mooie lichtmetalen velgen beschikte. De basisuitrusting van de eerste modellen was vrij kaal, maar goede zetels, een manuele airco en elektrisch verstelbare buitenspiegels zaten er altijd wel op.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Volvo S/V40 is (nog) geen liefhebbersauto en is dus nog voordelig op te pikken, al beginnen ze steeds zeldzamer te worden door hun leeftijd en de opkomst van de LEZ. In België vind je al rijklare modellen vanaf zo’n 1.500 euro, meestal met de 1.9 diesel of de 1.8 benzine. Mooiere exemplaren met een benzinemotor en een redelijke kilometerstand vind je voor 4.000 euro. Naar de kilometerstand moet je minder kijken, de motoren kunnen het wel aan, maar zaken als de zetels en de ophangingsdelen durven wel te slijten. Het kan lonen om ook een kijkje te nemen in Nederland, waar de latere modellen met een benzinemotor meer zijn geleverd.

Design-highlights en interieur

Met de Volvo S40 en V40 betrad Volvo een nieuw tijdperk, dat van de ronde vormen naar de hand van designer Peter Horbury. Het zorgde ook voor een gunstige stroomlijn. De flanken en deuren zijn quasi gelijk aan die van de technisch verwante Mitsubishi Carisma, maar de neus en kont zijn uniek. In 2000 kregen de modellen een facelift, die bekend staat als de Phase 2, met heldere koplampen en knipperlichten achteraan, iets gewijzigde bumpers en een iets langere wielbasis als gevolg van de vernieuwde ophanging. Van 2002 tot 2004 was er ook een ‘Phase 2.5” met donkere koplampen, stootstrips in koetswerkkleur en een donkere blokjesgrille. Nog een leuk detail zijn de ‘side markers’, extra lampjes aan de zijkant die verplicht waren in Noord-Amerika en daardoor op elke S40/V40 zijn ingebouwd.

Comfortabel zonder franjes

Ook aan boord waren er weinig tot geen gelijkenissen met de Mitsubishi Carisma. De S/V40 kreeg een volledig eigen dashboard met de typische groene achtergrondverlichting voor de tellers. De zetels zaten zacht en er is voldoende ruimte aan boord voor 4 volwassenen, zonder evenwel echt ruim te zijn. De zetels kunnen slijtage vertonen en ook de knopjes in zacht plastic gaan na verloop van tijd plakken. Eigenaardig is de bediening van de zijspiegels op de middenconsole. Airco is altijd aanwezig, optioneel of op de latere modellen zelfs elektronische klimaatcontrole. Na de facelift werd de middenconsole aangepast en was er standaard ook meer uitrusting aan boord.

Rijhulp en veiligheid

De Volvo S/V40 was een van de eerste auto’s ooit die getest werd door Euro NCAP en daarmee ook de allereerste auto die 4 sterren haalde dankzij grote kreukelzones en de aanwezigheid van frontale en zijdelingse airbags. Later zouden er ook nog gordijnairbags bijkomen. ABS was standaard aanwezig, ESP zou later ook beschikbaar worden.

Alternatieven

Een rechtstreeks alternatief voor de Volvo S40/V40 Classic is natuurlijk de technisch verwante Mitsubishi Carisma, die ook voor weinig geld te vinden is, maar een stuk minder luxueus is afgewerkt dan een mooie S/V40. Ben je op zoek naar een Zweedse youngtimer, dan is de Saab 900 NG of 9-3 misschien een alternatief, of een 9-5 als het wat groter mag zijn. De eerste generatie Audi A4 heeft een gelijkaardige, elegante stijl die er nog steeds niet echt verouderd uitziet. In zijn tijd ging de V40 ook de concurrentie aan met de Skoda Octavia en Volkswagen Passat.

FAQ

Is de Volvo S/V40 Classic betrouwbaar?
Ja, over het algemeen zijn de Volvo S40 en V40 Classic betrouwbaar. De motoren kunnen heel lang meegaan met het juiste onderhoud, maar het interieur (zetels, hemelbekleding, bedieningselementen) en de ophanging durven slijten. Onderdelen zijn over het algemeen niet erg duur.
Hoeveel kost een Volvo S40/V40 Classic?
In België vind je al rijklare modellen vanaf zo’n 1.500 euro, meestal met de 1.9 diesel of de 1.8 benzine. Mooiere exemplaren met een benzinemotor en een redelijke kilometerstand vind je voor 4.000 euro. In Nederland is er een groter aanbod aan modellen met een benzinemotor.
Wat is de euronorm van de Volvo S40/V40 Classic?
De eerste modeljaren hadden een Euro 2-norm, de Phase 2 is over het algemeen een Euro 3. In ieder geval zijn de diesels te oud om nog in de LEZ te mogen.

Beoordelingen voor Volvo S40

17 Beoordelingen

4,6